[WN] waar is dit voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

waar is dit voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:43

ik heb onlangs een mex. westernzadel overgekocht van een partikulier.
aan de linkerkant aan een poncho(als dat zo heet) hangt een driehoekig leertje met een 4 cijferig nummer erop gedrukt.

waar dient dit voor?

waaraan kan je ontdekken of je westernzadel een merkzadel is(bij engelse zadels aan het merkje of het is zelfs in het zweetblad gedrukt)?

crazycactus

Re: waar is dit voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:48

Dat (poncho) heet een concho, zit er een gleuf in het leertje? Zo ja dan kan je de latigo of teistrap eraan ophangen. Zo nee, dan is het gewoon een merkje van de "fabriek" waar het zadel gemaakt is. Soms staat er een merk in of bij de rigging (ring waar de singel aan zit), maar dat is eigenlijk alleen bij hele dure zadels, ik heb het bij goedkopere nog niet gezien. Meestal zit er een strapholder zoals dat heet aan de linkerkant waar het merk ingeslagen is.

Veel plezier met je zadel, pas alleen op met je dikke buik.... (grapje) heb zelf ook nog gereden rond die tijd maar de knop zit toch wel in de weg.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:55

joepie,al iets wijzer ben ik...

weet jij toevallig ook een site met mex.westernzadelmerken en plaatjes erop?

p.s ik rij inmiddels al 4 weken geen paard meer vanwege de DIKKE buik,grrrrr.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:16

Bedoel je een westernzadel gemaakt in Mexico (dus een 'normaal' westernzadel) of een Mexicaans westernzadel (Vaquero) met zo'n hele grote knop ??

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:19

het ziet eruit als een gewoon westernzadel,eigenaresse had het zadel na laten kijken bij westernstore en die vertelde dat het mexicaans was..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:23

Knap dat ze dat aan alleen een nummer kunnen zien Cool

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:53

dat wordt niet gezegd Verward

de westernstore kon aan het model en de manier van bewerking op het leer(de bloemen) zien dat het een mex.zadel was.

hier op bokt krijg ik antwoord op de vraag,waar dient het nummer voor?
en dat is dus het nummer van de ''fabriek''.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:41

Afbeelding

Dit is een beetje een idee van een mexicaans westernzadel. Kwam ik tegen op marktplaats. Er zijn wel verschillende kwaliteiten, want er zijn echt hele slechte zadels, maar er worden ook genoeg goede zadels gemaakt. Je moet echt wel goed kijken, vooral de pasvorm en kwaliteit leer laten nog wel eens te wensen over.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:49

grappig!!

dat is het zadel van marktplaats wat IK gekocht heb....en nu dus thuis heb liggen.

kan je nog meer vertellen over dit zadel?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:19

Hahahaha ook toevallig. Ik had al zoiets van "misschien heeft ze deze wel gekocht".
Ziet er niet verkeerd uit, maar dat is natuurlijk altijd lastig vanaf een foto. Maar het is er in iedergeval niet zoeen met van dat plastic langs de randen die ook veel op marktplaats worden aangeboden.
Lijkt me wel een kleine zitting, ik zou er niet echt lekker in passen. Hoop dat je straks weer slank bent na je bevalling..... Het heeft een diepe zit, en is een beetje pleasureachtig.
Voor veel engelse ruiters is de overgang naar een westernzadel vooral wennen aan de ruimte waardoor ze de neiging hebben om eigenlijk een te klein zadel te kopen (spreek uit ervaring). Ik rijd tegenwoordig met een 17" cuttingzadel, en dat rijd heerlijk (en niet omdat ik zo'nnnn dikke kont heb hoor, om de grapjassen voor te zijn). Maar ja, ik rijd voornamelijk working cowhorse en soms trainen we thuis cutting, dus dan heb je dat wel nodig.
Ik vind de pad trouwens heel erg mooi met die kleurtjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:47

Ik zie hier zo niets 'Mexicaans' in. Het is een zadel van 13 in een dozijn, middenklasser tot lagere regionen.
Ook de bekende merken als Circle Y hebben een produktielijn in Mexico (goedkope arbeid), dit zou in de zadelprijs ook tot uiting moeten komen.

Als het zadel goed op je paard ligt en je zit er zelf lekker in hoop ik dat je er lang plezier van hebt.
Voor de veiligheid zou ik nog wel een paar leertjes om de fenders doen.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:53

crazycactus:

het zadel is in het echt onmens groot en wijd,ik pas er met tweelingbuik nog makkelijk in..dus het oogt kleiner op de foto..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:55

sugarmiss: wat moet ik doen voor de veiligheid?

leertjes om de fenders??

ik ben een echte westerzadelleek dus mag ik iets meer uitleg? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:01

Afbeelding
Bij de fenders vlak boven de beugel zie je hier een klein leren riempje zitten. Dit is ervoor om te zorgen dat je beugel 'opgesloten' zit en niet kan gaan kantelen, waardoor je voet in de beugels vast kan komen te zitten.

Ik heb dit zadel even gekozen omdat met deze kleurstelling het riempje goed te zien is, dus niet om de kwaliteit. Bloos

Bij de meeste schoenmakers kun je deze kleine/korte riempjes los kopen. Kosten Euro 1.25 p/stuk of zo.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:51

super bedankt,zal ik zeker doen!!

het westernzadeltje van mijn shetlander heeft dat wel,grappig he?