[WN] haflinger of warmbloed als alternatief voor quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

haflinger of warmbloed als alternatief voor quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:07

Ik ben op zoek naar een paardje om recreatief mee te rijden in bossen, liefste op een westernmanier omdat dit wat ontspannender is.
Ik heb eerst gezocht naar quarters maar binnen mijn budget van 3000 euro heb ik niet zo veel gevonden wat me aanstaat. Luie en ongezonde of slecht ingereden quarters genoeg in die prijsklasse Verdrietig
Ik heb een zeer vinnig warmbloedje gevonden voor 1500 €. Maar ik weet niet of zo een vurig warmbloedje wel geschikt is voor mijn doel. Ze is nogal zeer vooruit.
Verder dacht ik aan haflingers van 1.50m of meer. Maar die zijn blijkbaar niet zo dik bezaaid als dat ik gehoopt had.
Ik vraag me wel af of ze voldoende voorwaarts zijn. ALs ik ze zo zie staan op een weiland denk ik soms dat ze vooruit getrokken moeten worden Tong uitsteken Of is dit een verkeerd gedacht? Is hun karakter en temperament beter geschikt dan warmbloeden?
Is er een groot verschil tussen een warmbloed van 1.45 of 1.50 m? Ik zelf ben 1.70 en weeg ongeveer 75 kg. Wat denken jullie?

Jos

Re: haflinger of warmbloed als alternatief voor quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:41

nou........als een haflinger eenmaal gaat rennen............... Clown

misschien is een welsh-cob iets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:44

Bij ons op stal staat een NRPS-er te koop. Pittig dier, niet duur.

Bel even met 06-20897367

En verder nog de nodige Quarters, waaronder ook een die heel goed is opgeleid. Zie links in onderschrift.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:55

warmbloed of volbloed is ook niet altijd pittig hoor. veel hangt af van de opvoeding. mijn arabier heb ik sinds zijn 5maanden en die is heel rustig en western beleerd, die blijft netjes staan zoals quarters en dergelijken het hangt af welk doel en de opvoeding hoor.

je moet zelf kiezen wat en hoe en zou het paardje is proberen buiten dan ben je zeker Knipoog

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:47

het ligt eraan wat je wil reining, pleasure, trail?
wil je echt fanatiek westernrijden of af en toe eens een wedstrijdje

ik heb ook gekozen voor een ander paard dan een quarter omdat ik het niet kon betalen en ik dacht niet zo ambietieus te zijn
Maar na 6 jaar heb ik het toch opgegeven en mijn merrie verkocht. Ik heb heel heel erg veel verdriet van gehad omdat ik een hoop plezier van haar had en we erg aan elkaar gehecht waren.
ZIj wilde alleen niet wat ik graag wilde en ik werd steeds serieuser en fanatieker.
Wie ben ik dan om haar te dwingen. Geprobeerd om alleen recreatief te rijden maar dat verveelde en frustreerde op een gegeven moment.

Ik heb nu een halve Quarter (zoon van haar) en ik hoop dat hij het beter gaat doen want ook ik heb nog steeds geen geld om een quarter te kopen helaas

Mijn vriendin heeft ook een NRPS en die kan ook alles, heel erg leuk beest en doet het zeker niet slecht

succes

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:08

Zou haast zeggen kom eens langs voor een ontspannen buitenritje op mijn haflinger.... Haha! Knipoog ClownNiks Slapen dus...

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:42

De bedoeling is eigenlijk om enkel recreatief te rijden.
Maar ja wat ik later wil is nogal moeilijk te voorspellen....
Dressuur en aanverwante zal me nooit interesseren denk ik. Wedstrijden interesseren me eigenlijk ook niet, daar heb ik andere sporten voor. Wat ik dan weer welk leuk vind is het aanleren van kunstjes, noemt dat niet horsemanship ofzo? Ik heb zo eens haflingers gezien die op hun poepje zaten, best wel leuk.

Speelt de hoogte van de schoft een grote rol? Ik ga morgen eens een haflinger bekijken van 1.47. Voor de prijs moet ik het niet laten, 850 voor een 5 jarige merrie met stamboekpapieren. Tong uitsteken Kindertjes vonden het ni zo leuk meer. Misschien wordt het wel wat. Is al 15de paardje dat ik ga bekijken.

kokopelli, welk ander paard had je gekozen? warmbloed, haflinger, andere?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:01

kris_ schreef:
Ik heb een zeer vinnig warmbloedje gevonden voor 1500 €. Maar ik weet niet of zo een vurig warmbloedje wel geschikt is voor mijn doel. Ze is nogal zeer vooruit.

Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen Bloos
Dit zijn nu niet bepaald karakter eigenschappen die je in een westernpaard wilt.
Je zegt zelf al dat je niet weet wat de toekomst gaat brengen, stel je voor dat je toch een wedstrijdje wilt starten of trainen leuk vindt in de toekomst.
Ik zou eerder even verder zoeken naar een paardje wat een rustiger en cooler karakter heeft, daar heb je uiteindelijk veel meer aan en is ook een stuk veiliger als je buitenrijdt Tong uitsteken

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:19

Er staat op EA paarden ook een zwarte e-pony te koop voor (ik geloof )iets van 900 of 950 euro en daar staat een heel leuk verhaal bij over de pony , kun je er ook nog een leuk westernzadel bij kopen ,wie weet is die pony wat......er staat bij dat ie heeeeeeel braaf is , kun je volgens mij wel een ritje aan wagen! Bloos

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:47

Ik heb zelf een haflinger, en het is een heerlijk paard om te rijden. Ze zijn sterk en lief en meestal niet zo schrikachtig. Het is een fijn paard, ook voor buitenritten. Hij is goed voorwaarts en ik heb wedstrijden met hem gereden, ze kunnen heel veel leren.
Ook de hoogte is ideaal, hij is ca. 145 cm, ik ben zelf 175 cm en ca 65 kg. Dus als je aan een haflinger denkt, denk ik dat je daar geen spijt van zult krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:04

In principe is ieder redelijk cool paard geschikt om western mee te rijden. Het is tenslotte een rijstijl waar de meeste paarden goed op reageren.

Wel is het zo dat het ras dat je kies op hoger niveau wel beperkingen oplevert. Ik rij bijvoorbeeld western op een grote KWPN-er en dat wil best. Maar je moet je er wel bij neerleggen dat je voor sommige onderdelen moet gaan voor perfect i.p.v. voor spectaculair. Zo kan mijn paard inmiddels een hele nette slidingstop maken. Dat wil zeggen ze stopt recht in het spoor met een nette techniek, maar spectaculair wordt het nooit. Als je bijvoorbeeld reining wil rijden moet je er rekening mee houden dat je op hoger niveau nooit zult plussen op stops of spins. Maar je kunt met ieder paard een perfecte cirkel rijden of een perfecte wissel op x maken. Daar kun je dan op plussen. Ook de maat kan problemen opleveren. Zo past mijn KWNP-er niet zo makkelijk tussen de hindernissen van de trail, gewoon omdat ze groter is. Maar horsemanship, pleasure, western riding zijn allemaal onderdelen waar je met ieder netjes gereden paard zou kunnen scoren.

Haflingers kom je relatief vaak tegen en een aantal doen het ook niet slecht. Het kunnen minder goed gereden wel enorme tanks worden. Ik zie ook relatief veel arabieren en de wat grotere pony's.

Maar nogmaals: het hangt helemaal af van je ambities en je beschikbare middelen. Ik zou persoonlijk eerdere een goed en soms goedkoper paard/pony van een ander ras kopen, dan een goedkope quarter die het eigenlijk ook niet trekken kan.

Als ik wel geld zou hebben en opnieuw zou kunnen beginnen (want mijn Lanna gaat niet weg) dan zou ik een goede quarter kopen. Maar alleen als ik het geld voor een goede quarter had.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:13

Wie beslist of een Quarter een goede Quarter is? Bloedlijnen? Opleidingsniveau? Gewonnen wedstrijden? Bouw? Character?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:51

Uiteindelijk besluit de koper dat, maar er zijn voor mij wel een aantal criteria. Dat is niet perse opleidingsniveau. Dat is wel bouw, gangen, karakter, verwachte toekomstmogelijkheden, danwel reeds geleverde prestaties.

Er zijn quarters op de markt die relatief veel geld kosten en waar je qua één of meer van bovenstaande criteria relatief weinig quarter voor koopt. Dat bedoel ik.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:44

Deze staat te koop aangeboden op Marktplaats:

Aangeboden: Superfijn gereden merrie voor western en recreatie
Prijs: € 1.650,00
Beschrijving: Wij zoeken een goed tehuis voor onze Toes. Een KWPN merrie met papieren, bruin, 160m, 12 jaar. We hebben haar al 11,5 jaar, ze werkt bij ons als cursus- en leerpaard en wij vinden het tijd voor haar dat ze een eigenaar treft waarbij ze meer persoonlijke aandacht zal krijgen, wij kunnen haar dat niet meer geven door onze drukke werkzaamheden. Toes is hoofdzakelijk western gereden (snelle rollbacks, wissels, stops, superieure jog), kent diverse vrijheidsdressuuroefeningen, zeer licht aan de hulpen, zit supercomfortabel (dus ook voor mensen met fysieke problemen), is tevens freestyle te rijden, verkeers- en bosmak, braaf op de trailer en bij de hoefsmid. Geen stalgebreken, gezond paard. We verkopen haar niet aan pure beginners of kinderen onder 15 jaar.

Lijkt me precies wat je zoekt!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:09

ik zou zo zeggen, kom eens bij ons langs....ik rijd western met een haflinger dame van 1;50 en ben zelf niet de lichtste.....het gaat best, we zullen nooit kampioenen worden maar dat wil ik ook helemaal niet, ik kan heerlijk met haar buiten rijden en ik geniet iedere dag van haar...

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:16

Citaat:
kokopelli, welk ander paard had je gekozen? warmbloed, haflinger, andere?

ik had een bonte merrie gekocht toen 2 jaar en uiteindelijk uitgroeide tot een Stamoek Tinker
toen mocht alles wat bont was nog komen naar de keuring.

het is een echte merrie en ik heb behoorlijk wat met haar te stellen gehad. Uiteindelijke zijn onze wegen gescheiden ze was te "heet"voor wat ik wilde doen (reining) voor het mooie was ze ook te groot (1.56)
maar ze kon het geweldig als ze een goeie bui had, ze was super lenig, snel en wendbaar, voor zo'n toch redelijk zwaar gebouwd paard al een prestatie op zich

ben je nog bij de Haflinger geweest?

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:38

Ook bij mijn Haflinger mag je eens langskomen als je zin hebt.
Silvester is een Haflingerruin van 20 jaar oud. Hij heeft tot een paar jaar geleden (toen ben ik met mijn andere paard gaan starten) op hoog niveau meegelopen in de westernsport.
Enkele resultaten zijn:
All Around Nederlands Kampioen 1999
High Point Title Amateur Western Horsemanship 1999

Nederlands Kampioen Amateur Trail 2000
Nederlands Kampioen Open Senior Trial 2000
All Around Reserve Kampioen 2000
High Point Title Amateur Trail 2000
High Point Title Open Senior Trail 2000

2e op NK Amateur Trail 2001
3e op NK Amateur Western Horsemanship 2001
All Around Reserve Kampioen 2001

Hoewel hij nu niet meer geshowed wordt, wordt hij nog wel gereden en kan hij alle oefeningen nog steeds perfect uitvoeren.
Ook maak ik nog heel regelmatig heerlijke bosritten met hem en is hij ook al jaren betuigd en loopt hij met veel plezier voor de wagen.

Een Haflinger is dus een heel veelzijdig paardje waar je heel veel plezier mee kunt beleven.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 01:39

Kokopelli schreef:
ben je nog bij de Haflinger geweest?

Ik ben er naar gaan kijken maar het was een compleet verwaarloosd paardje, en van het oude type nog. Nooit iets mee gedaan en schuw tot en met. Maar ondertussen heb ik een andere mooie haflingermerrie van 5 in het virzier. En... in september worden het er twee Pling . Dinsdag ga ik op deze drachtige dame eens testrijden. En als ik er zeker van ben dat een laatgeboren veulen niet te veel risico inhoudt staat deze hopelijk volgend weekend op onze weide. De prijs is wel meer dan het dubbele maar ik was er meteen weg van Bloos

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:21

Sylvester jaaaaa dat is mijn idol, die heb ik in de wedstrijden gezien, die doet menig quarter doen blozen Pling

succes met het kijken bij de merrie
en wat bedoel je met de risico's van een laat veulen?

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:50

Kokopelli schreef:
en wat bedoel je met de risico's van een laat veulen?

Dat was mijn vraag eigenlijk. Zijn er extra risico's, zeker als ze in open stal staan?
Ik denk dan vooral aan verhoogde kans op infecties en geremde groei.

groetjes

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:54

Ik heb een hele lieve quartermerrie te koop, voor het geld wat jij wilt uitgeven.
Ze is wel pas een jaar, ik weet niet of dat een probleem is.
Je hebt dan wel een volle quarter, en ook nog een merrietje.
Is misschien altijd leuk om mee te fokken later.
Ze staat op Bokt bij paarden te koop