[WN] kleurenvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ieks

kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:55

Wij hebben een palomino met aalstreep , donker masker ,donkere schoft en een flinke pluk zwart in haar staart(dus mischien wel een dunalino) geboren uit een buckskin en een sorrel.
Nou was ik vandaag bezig met een "grote schoonmaak" staart wassen , vlekken wegpoetsen en losse haren verwijderen want de verhaar tijd is in volle gang zie ik over haar helelichaam witte plekjes tevoorschijn komen eerst dacht ik dat het natte druppel plekken waren maar in het daglicht buiten zag je over haar hele lichaam witte haren alsof ze roan is. Mag en kan dat bij een palomino?

Sammy_Jo

Re: kleurenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:59

Ik heb zelf ook een Dunalino en dat is inderdaad een palomino
met een aalstreep en zebrastrepen op de benen.
Zijn het geen appeltjes ??
In de winter heeft mijn paardje ook appeltjes en
in de zomer is hij weer egaal kleurig.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:01

Ja, dat kan Lachen Ligt er maar net aan hoe licht hij of zij is.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:32

maar mag die zwarte pluk in de staart dan ook? die pluk is op het moment zeker de helft van de staart dik.

ik had even op google gezocht naar roan en palomino en er bestaan id palomino roan want daar lijkt het toch wel wat op appelig is ze niet het zijn meer groepjes witte haren verspreid over haar hele lijf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:45

Als het een palo-roan is dan mogen de witte haren (geen vlekjes) alleen op het lichaam zitten, niet op het hoofd.
En een palo kan idd ook het roan-gen dragen, maar dan moet dit wel bij een ouder ook voorkomen.
Als het niet over het hele lichaam te zien is maar alleen op bepaalde plekken kan het ook rabicano zijn.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:53

vader is buckkin, vv is buckskin, vvv buckskin , vvvv red roan , mvvv is een dun en van vv weet ik dat die zowel buckskin als dun overerfd

de rest op de pedigree is sorrel bay cestnut en black.

Het lijkt id of er allemaal witte haren tussen de gele komen zitten en dan alleen op haar lijf maar kan dit dan in de loop der jaren te voorschijn komen? ik dacht dat een roan altijd roan geboren werd of in ieder geval het eerste jaar duidelijk roan wordt onze quarter is overigens bijna 4 jaar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:26

Op een donker paard toont roan altijd duidelijker dan op een palo. Een roan toont idd meestal al wel in het eerste jaar en kan met de jaren 'sterker' terug komen. Misschien dat het je eerder gewoon nog niet opgevallen was.

Overigens zit het roanie wel erg ver weg in de vaderlijn. Volgens mij slaat roan ook niet een generatie over, maar moet het elke lijn doorgegeven worden.
Maar met de kleuren op papier is wel vaker is niet helemaal in orde. Haha!

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:16

Ik heb een goudpalomino uit een palomino x chestnut en elk jaar als ze gaat verharen is het weer een verrassing Haha!
Soms heeft ze plekken met witte haren op haar lijf, maar ook wel eens wat donkere haren.
Van de winter is ze geschoren en nu is ze palomino met allemaal witte haren op haar hals, precies onder haar manen.
Ik weet ook niet hoe dat komt.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:30

Vroeger heb ik een fjord gehad en die was gewoon altijd isabel dacht dat met palomino's ook zo was maar dus niet altijd een verrassing dus.

Ben nu vooral benieuwd wat voor veulen ze zal krijgen want ze is dus gedekt door een bay overo hengst

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:02

ieks schreef:
Wij hebben een palomino met aalstreep , donker masker ,donkere schoft en een flinke pluk zwart in haar staart(dus mischien wel een dunalino) geboren uit een buckskin en een sorrel.
Nou was ik vandaag bezig met een "grote schoonmaak" staart wassen , vlekken wegpoetsen en losse haren verwijderen want de verhaar tijd is in volle gang zie ik over haar helelichaam witte plekjes tevoorschijn komen eerst dacht ik dat het natte druppel plekken waren maar in het daglicht buiten zag je over haar hele lichaam witte haren alsof ze roan is. Mag en kan dat bij een palomino?

Het is best mogelijk dat zij een palomino + dun = dunalino is. Countershading (appels) is een minder bekende kenmerk van dun en het is ook alweer best mogelijk dat zij nu dit toont. Ze is een palomino maar het is interessant om te weten dat zij ook de dun gene draagt en daarom deze (los van de creme gene) ook door kan geven aan haar nakomelingen.

Wat betreft het veulen: hier mag je alle kleuren met of zonder bont verwachten.
Dus basis kleuren : zwart of vos of bruin/bay + met of zonder creme gene (smokey black, palomino, buckskin) + met of zonder dun (gurillo, red dun, zebra dun) + met of zonder bont

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:55

Ik denk appelvlekjes? Mijn palomino heeft dat in de zomer ook

Afbeelding
Als je goed kijkt, kun je ze zien.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:58

ja dat lijkt er inderdaad op en dan vooral op haar hals en lijf

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:09

Ja, de mijne zien er 'swinters er ook zo uit. Zomers zien ze heel anders uit ... echte toverballen Haha!