[WN] Is een Portugees zadel geschikt om western te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firepatty

Is een Portugees zadel geschikt om western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:25

Ik denk er aan om op wersternles te gaan inclusief mijn paard.
Nu heb ik echter een portugees zadel en wil dit hiervoor gebruiken.
Afbeelding
Is dit mogelijk met zo'n zadel? Volgens mij is de rijstijl aardig hetzelfde.
Of is er misschien iemand die dit ook al doet of gedaan heeft.
(ps ik rijd meest recreatief, maar wil toch wat extra doen)

Ik ben benieuwd, groetjes Patricia

crazycactus

Re: Is een Portugees zadel geschikt om western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:41

Nee hiermee kan je niet goed westernrijden. Je zit namelijk veel meer opgesloten dan in een westernzadel, en je wordt in een andere houding gedwongen. Bij ons rijd ook iemand met zo'n zadel op een lusitano, maar je ziet veel verschil als ze op haar westernzadel rijdt.
Ik heb er zelf ook wel eens mee gereden, en het zit lekker, maar als je echt iets wilt bereiken zul je dat toch op een goed westernzadel moeten doen. Wil je recreatief rijden dan is het natuurlijk niet zo'n probleem maar dan moet je ook niet zoveel verwachten.

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 08:49

Dank je, hier kan ik wat mee.
Ik wil gewoon niet meteen een westernzadel aanschaffen (toch best prijzig).
Ik denk dat ik toch wel de smaak te pakken krijg, en dan kan ik alsnog een westernzadel kopen. Haha! (sparen dus)

Groetjes Patricia

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:44

Om mee te beginnen kan je iMO met elk zadel rijden.
Een stalgenoot wil gee westernzadel (weet niet waarom) en die heeft eerst altijd met een VZH zadel gereden (en gelest) en nu heeft ze een barefoot (de normale, niet de western)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:18

zolang je geen wedstrijden wil starten maakt het niet zoveel uit, als je puur recreatief wilt rijden dan moet je helemaal zelf weten wat voor zadel je erop legt.
Als je echter een keer wilt gaan starten mag je met dit zadel helaas niet rijden.
Als je ooit gaat besluiten om een zadel te kopen, raad ik je aan een goede 2e handse op de kop te zien tikken en niet een zadel al la zadelmarkt te gaan kopen, is beter voor de rug van je paard en voor jouw achterwerk Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:27

Er schijnen tegenwoordig westernzadels uit India te komen die géén Zadelmarkt 'kwaliteit' hebben Cool

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:00

Hangt er vanaf wat je bedoelt met westernrijden. Als je er mee wilt gaan reinen en cuuten zou ik het afraden, wil je wedstrijden gaan rijden zul je toch ooit een zadel met knop moeten aanschaffen ( relegementair).

Maar wil je gewoon de basis principes van het westernrijden toepassen kan dat met elk zadel, of zelfs geen zadel! Zoveel verschilt het niet. Ik heb vandaag 'dressuur' gedraafd met mijn tinker die westerngereden wordt.

Ook een mooi voorbeeld is Natalie Penquitt die op de recente demo die ze gaf vertelde dat ze een combinatie deed van western en Hogeschool dressuur. Ik heb haar dan ook piaffe en galoptravers zien rijden op een spaans zadel (portugesa penquitt noemde ze het geloof ik) op 1 hand vanuit een 'jog' met een eenvoudig scharenbit en 'losse teugels'.

Geweldige Horsemanship!

Een hier bekende kabouter zei eens:
Verzamel kennis, geen rijstijlen.
Daarmee bedoelde hij dat je meer hebt aan kennis over de verschillende diciplines binnen de paarden wereld dan aan verschillende optmoningen en trend items.

Ik zou zeggen ga ervoor! Kijk verder dan je neus lang is en neem mee wat werkt! Maakt het uit welke stempel of naam je het geeft.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:53

nathalie penquitt heeft ook een vader : claus Haha! .

moet je eens een boek van kopen, dan zie je meteen wat hij allemaal (ook met dit type zadel) kan Knipoog .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:30

De rijstijl heeft niet zoveel te maken met het zadel, als wel de hulpen die je geeft. Een westernzadel bestaat ook in verschillende uitvoeringen (zoals een Engels zadel bestaat in dresuur, veelzijdigheid en springen) dus afhankelijk van de discipline wordt je meer of minder rechtop gezet.

Dus als je western wilt rijden zul je eerst moeten beslissen welke discipline je wilt volgen. De hulpen kun je meteen aanpassen en je paard omscholen, maar bij een pleasurezadel wordt je meer rechtop gezet, en bij een reiner zit je toch meer op je kontzak van je spijkerbroek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:40

Afbeelding
Pleasure zadel

Afbeelding
Reining zadel

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:12

Hallo een Dale Chavez???? Kies gelijk de duurste.......

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:07

Ik denk dat je idd moet kijken wat je wilt, ik rijd zelf Vaquara op een Portugesa en dat moet je idd gewoon zien als een Spaans Western-zadel. Alleen zit je idd met de hierboven genoemde eisen als je wedstrijden wilt rijden.
Dus het kan wel degelijk, maar is het handig om een Spaans zadel aan te schaffen als je straks weer moet overstappen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:28

crazycactus schreef:
Hallo een Dale Chavez???? Kies gelijk de duurste.......

De Pullman die eronder staat onloopt die Dale Chavez niet qua prijs.
Bovendien ging het om het type zadel, dit was de duidelijkste foto voor een Pleasure zadel, en een Reining zadel. Als je goed kijkt zie je het verschil. Prijs van het zadel maakt helemaal niets uit voor educatieve doeleinden, ik heb deze foto's geplaatst zodat jullie er wat van kunnen leren, je hoeft ze niet te kopen hoor!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:38

Was ook maar een grapje hoor....

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:13

Dank jullie allemaal voor de reacties.
Het is voor mij zover belangrijk dat ik er de eerste tijd mee vooruit kan zonder meteen een ander zadel te hoeven kopen. Op zich houd ik gewoon dit zadel.
Als het goed bevalt het westernrijden wil ik eerst zien welke discipline het best bij mijn paard past (wat hij kan en leuk vind om te doen).
Ik zag al dat er voor de verschillende disciplines ook verschilende zadels zijn. Ik moet b.v. rekening houden met zijn korte rug, waardoor sommige zadels (disciplines) zullen afvallen.
Je merkt, ik pin mij niet vast op een bepaalde soort optoming of rijstijl, ik zoek iets wat bij ons beiden past. Dus tegen de tijd dat ik aan wedstrijden ga denken, begin ik pas naar een westernzadel te zoeken.

Ik vroeg dit omdat ik voor rijles (engels) al een dressuurzadel heb gekocht (zag mij niet op mijn portugese in de rijles rijden) Bloos , nu bleek dit niet echt voor ons weggelegd te zijn. Dus zit ik met een engels zadel. Nu groeit het geld mij niet op de rug, vandaar mijn vraag. Ik wist niet dat je voor de basis het eigenlijk niet uitmaakt op welk zadel je zit.

Ik houd het dus voorlopig lekker bij mij portugeesje. Knipoog
Heb morgen onze eerste privéles, dus ben benieuwd hoe het zal gaan. Nagelbijten / Gniffelen

Patricia

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:19

Ook voor korte ruggen zijn er geschikte westernzadels te vinden...