[WN] Jeugd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 07:20

Trinity schreef:
Geen youth???
Verdorie nou komt er steeds meer youth in Nederland en dan schrijven ze het niet uit dat vind ik zo jammer. Huilen

vorig jaar is er bij ons in de omgeving een paar keer jeugd klassen uitgeschreven, omdat daar vraag naar was.
maar uiteindelijk deden er in die klasse te weining deelnemers mee .

volgens mij komt dat ook omdat er veel jeugd ruiters op een paard rijden die al ouder dan 6 jaar is. dus moeten ze op 1 hand starten. als die jeugd ruiter nog een beginner is, is dat vaak te moeilijk.

ik geef een aantal jeugd ruiters les.
vorig jaar zat ik dus ook met dit probleem.
moet ik ze nu jeugd laten starten om de jeugdklasse in stand te houden, maar ze boven hun nivo laten rijden?
of... toch maar bij de beginners, want dan mochten ze nog met 2 handen.

ik heb geadviseerd om beginners te starten. hoewel ik dat dus wel weer jammer vond voor de uitgeschreven jeugdklasse.
maar om een jeugd ruiter , die net begint met wedstrijden meteen op 1 hand te laten starten vond ik ook weer erg moeilijk.

banish

Re: Jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:18

Tja, dat is een leuke Jos.

Misschien kan er in de WRAN vergadering meegenomen worden dat de jeugd ook in 2 klassen onderverdeeld wordt? Beginnende jeugd en "gewone" jeugd?
Dan wordt in ieder geval de jeugd gestimuleerd om in de daarvoor bedoelde klassen in te schrijven, zonder dat ze dan ondergesneeuwd raken door meer ervaren jeugd rijders.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:25

banish schreef:
Tja, dat is een leuke Jos.

Misschien kan er in de WRAN vergadering meegenomen worden dat de jeugd ook in 2 klassen onderverdeeld wordt? Beginnende jeugd en "gewone" jeugd?
Dan wordt in ieder geval de jeugd gestimuleerd om in de daarvoor bedoelde klassen in te schrijven, zonder dat ze dan ondergesneeuwd raken door meer ervaren jeugd rijders.

Regel 300: Iedere ruiter is ingedeeld in de volgende categorien:
Beginners
Gevorderde beginners
Amateurs
Professionals

Een organisatie is volgens regel 125 verplicht om een aantal onderdelen in de open klasse verplicht uit te schrijven.

Wat betekend dit in dit geval:
Een organisatie kan klassen uitschrijven voor beginners jeugd, amateur jeugd en/of open jeugd.
Het reglement geeft hiervoor de mogelijkheid. Dat de organisatoren er geen gebruik van maken is iets anders.
Jeugdklassen hoeven dus niet per definitie amateurklassen te zijn.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:37

ik begrijp ook wel waarom een organisatie geen jeugd klasse uit schrijft

als ze de jeugd klasses ook nog moeten onderverdelen in 3 groepen. zit je straks met hele kleine klasses.
en vaak is een show programma al overvol.

blijft dus een moeilijk punt.

misschien een optie om de jeugd klasse bij de wran d en c wedstrijden vrij te laten in de keuze 1 hand 2 handen ?
net als in de beginners klasse.
ik denk dat dan een jeugd klasse wel haalbaar is om uit te schrijven.

ik denk dat de gevorderde jeugd, die al op 1 hand starten , niet meer terug gaan naar 2 handen.

het is maar een idee wat in mij op komt, maar misschien is dat wel allemaal niet mogelijk. Bloos

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:58

Jos schreef:

als ze de jeugd klasses ook nog moeten onderverdelen in 3 groepen. zit je straks met hele kleine klasses.

Bloos

Je kan toch ook bv alleen de beginners splitsen in Jeugd en volwassenen.
Deze mogelijkheid is ingevoerd bij de regelboekwijziging van 2002.
Men vond het ernstig onverantwoordelijk dat beginnende jeugd bij de volwassen beginners reed. Daarom is deze regel veranderd en vervolgens nooit gebruikt.
Een mooi voorbeeld van wat men in theorie vind dat er moet veranderen en van wat er in de praktijk van terrecht komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:33

JanT schreef:
Men vond het ernstig onverantwoordelijk dat beginnende jeugd bij de volwassen beginners reed.

Mag ik de redenatie daarachter weten Verward
Waren de volwassen-beginners zo gevaarlijk bezig in hun beginnerzijn dat de jeugd van de sokken gereden werd of vonden de volwassenbeginners dat de jeugd hen 'hinderde' ??

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:50

Sugarmiss schreef:
JanT schreef:

Mag ik de redenatie daarachter weten Verward
Waren de volwassen-beginners zo gevaarlijk bezig in hun beginnerzijn dat de jeugd van de sokken gereden werd of vonden de volwassenbeginners dat de jeugd hen 'hinderde' ??

Nee de volwassenbeginners vonden niet dat ze werden gehinderd.
Men (organisaties en waarschijnlijk ouders) vonden het gewoon niet verantwoordelijk.
Ik kan me hier wel wat bij voorstellen, bij b.v. de pleasure kan het nog wel eens "spoken" tijdens de Lope.

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:20

Ja maar dat spoken kan in iedere klasse. Als ik dan de jeugd pleasure van 2003 bekijk daar ging het ook behoorlijk hard.
Maar daar gaat het nu niet om.

Ik kan begrijpen dat als een organisatie geen/ weinig starters krijgt in zijn klasse dat dit dan niet uitgeschreven wordt omdat dit te veel tijd kost etc. maar de NRHA kent Class in Class kan dat bij deze toch ook. De Pleasure niet en de Horsmanship denk ik maar de Trail en de Reining
daar kan dit toch bij?? Of mag dit niet??

En waar ik mij om verbaasde is dat op de NK we toch weer een redelijke grote groep youth ruiters hebben en op het moment dat er wedstrijden in worden uitgeschreven dit aantal daalt.

En ik kan me idd voorstellen Jos dat jij zegt van het is voor die youth ruiters leuker om op hun eigen niveau te starten. Vond ik ook toen ik begon.

Ik vind het best moeilijk. Maar aan de andere kant denk ik de Showmanship heeft ook tijd gehad om zich te ontwikkelen tot een klasse misschien moet de youth klasse ook een jaar de kans krijgen. En als er dan geen kip op komt dagen kun je zeggen het is jullie "eigen schuld" voor zover je dit over een youth rider kan zeggen. Zij zijn natuurlijk altijd afhankelijk van hun ouders/verzorgers of stalgenoten of trainer die gaat en dan moet ook de start etc. nog betaald worden.

Misschien dat je een enquete kan houden ofzo onder de leden of onder de ruiters om te kijken hoeveel jeugd er is en wat ze rijden.
Kweet nie tis een idee.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:32

blijf je toch met het dilemma zitten, in welke klasse laat je de jeugd ruiter starten

van de 7 jeugd ruiter die bij mij staan. startte vorig jaar alleen Roel op 1 hand.
de 6 andere jeugdruiters waren nog niet zover om in de jeugdklasse te starten op 1 hand. wel bij de beginners met 2 handen.
allemaal hadden ze een paard ouder dan 6 jaar.

als die 6 ruiters in de jeugdklasse hadden kunnen starten in Middenmeer bv. zou het voor de organisatie aantrekkelijker zijn om dit jaar weer jeugd uit te schrijven.

nu startten ze gewoon bij de beginners, geen probleem hoor.
maar aan de ene kant , zou het wel leuk zijn om de jeugd bij elkaar te laten rijden.
ik denk dat de jeugd dat ook wel leuk zou vinden.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:38

nog een toevoeging Haha!

"mijn" jeugd ruiters heb ik de wintermaanden gedrild Whoosh! Clown om met 1 hand te rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:53

JanT schreef:
Men (organisaties en waarschijnlijk ouders) vonden het gewoon niet verantwoordelijk.
Ik kan me hier wel wat bij voorstellen, bij b.v. de pleasure kan het nog wel eens "spoken" tijdens de Lope.
Ook ik kan me daar wat bij indenken, maar dit heb je alleen in volle klassen. En 'vol' is bij beginners dus eerder 'vol' als bij A en P's. Dus eerder klassen splitsen of idd verschillende klassen uitschrijven.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:31

Jos schreef:

blijft dus een moeilijk punt.

misschien een optie om de jeugd klasse bij de wran d en c wedstrijden vrij te laten in de keuze 1 hand 2 handen ?
net als in de beginners klasse.
ik denk dat dan een jeugd klasse wel haalbaar is om uit te schrijven.

ik denk dat de gevorderde jeugd, die al op 1 hand starten , niet meer terug gaan naar 2 handen.

het is maar een idee wat in mij op komt, maar misschien is dat wel allemaal niet mogelijk. Bloos

Helemaal mee eens!
Ik ben zelf ook een jeugdruiter en start ook altijd op 1 hand. Ik denk ook dat het voordelen heeft als je zowel beginnende jeugd als "gevorderde" jeugd bij elkaar zet, zo leer je een hoop van elkaar.
Ik baal echt als een stekker dat er hier in de buurt zo onzettend weinig jeugdwedstrijden zijn en ik dus elke keer mee moet doen met de amateur. Het is nou een maal veel leuker om met alle jeugdruiters bij elkaar te starten.

ik hoop dat er een oplossing komt voor dit (blijvende?) probleem....het zou een hoop jeugdruiters stimuleren een wedstrijdje te rijden wanneer ze weten dat ze zowel op 1 als op 2 handen zouden mogen starten.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:54

Ik heb een keer gewonnen in de jeugdklasse toen ik op twee handen reed met mijn paard die op dat moment zestien was. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat dat niet mag. Clown

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:00

Malabarista schreef:
Ik heb een keer gewonnen in de jeugdklasse toen ik op twee handen reed met mijn paard die op dat moment zestien was. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat dat niet mag. Clown

en er werd niets van gezegd?? foei Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:20

horsea schreef:
Ik baal echt als een stekker dat er hier in de buurt zo onzettend weinig jeugdwedstrijden zijn en ik dus elke keer mee moet doen met de amateur.

En gelukkig kun je bij de WRAN dan nog amateur starten. Bij de APHA en AQHA moet je open starten als er geen youth wordt uitgeschreven. Gelukkig ben ik nu geen youth meer en mag ik gewoon amateur starten Lachen

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:12

Vorig jaar hebben wij in Middenmeer Jeugd onderdelen geprobeerd. Even als Western Riding en versatike horse voor de open klasses.

Helaas hadden we in totaal 10 starts in 4 klasses van de jeugd. Dit vind ik diep triest aangezien we erg veel vraag naar kregen. Even als de western riding en veratile horse.

Wij hebben dan ook besloten om dit niet meer te doen aangezien we een halve dag voor de 6 klasses hadden staan. Maar het was binnen anderhalf uur gebeurd. Met opbouw trail, horsemanship en in rijden voor de reining erbij!!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:29

klopt chantalleke.
ik begrijp het ook wel.

een aantal van ' mijn' jeugd ruiters deden mee bij de beginners om de rede die ik hierboven heb geschreven.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:37

Kijk we kunnen het ooit weer eens proberen!! Maar zelf heb ik er net zo'n zin meer in. Omdat je van sommige een grote smoel krijg dat je bepaalde onderdelen niet uitschrijft. Vervolgens doe je dat en dan is er niemans .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:19

Maar mensen schrijven zich vooruit in op een wedstrijd. Als dan blijkt dat bepaalde onderdelen niet gevuld genoeg zijn kun je alsnog besluiten om sommigen onderdelen samen te voegen.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:33

Chantalleke schreef:
Vorig jaar hebben wij in Middenmeer Jeugd onderdelen geprobeerd. Even als Western Riding en versatike horse voor de open klasses.

Helaas hadden we in totaal 10 starts in 4 klasses van de jeugd. Dit vind ik diep triest aangezien we erg veel vraag naar kregen. Even als de western riding en veratile horse.

Wij hebben dan ook besloten om dit niet meer te doen aangezien we een halve dag voor de 6 klasses hadden staan. Maar het was binnen anderhalf uur gebeurd. Met opbouw trail, horsemanship en in rijden voor de reining erbij!!

Het klopt dat er altijd maar weinig jeugdruiters zijn. Vaak wordt er ook gezegd dat men gaat starten en als het puntje bij paaltje komt dan zie je vaak maar de helft verschijnen :/ Lachen

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:19

Sugarmiss schreef:
Maar mensen schrijven zich vooruit in op een wedstrijd. Als dan blijkt dat bepaalde onderdelen niet gevuld genoeg zijn kun je alsnog besluiten om sommigen onderdelen samen te voegen.

Dat klopt. Maar we hadden een twee daagse show en konden net niet alles in 1 dag vullen Clown