[WN] Verandering rijstijl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Verandering rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:42

ik heb een vraagje...
ik rijd zelf Engels en mn paard is ook op die manier beleerd...
ik zit er zelf al erg lang aan te denken om western te gaan rijden omdat me de manier van rijden erg aantrekt... binnen kort ga ik een keer western rijden om er aan te proeven hoe het echt aanvoelt...

mijn vraag is... zou mijn paardje het aankunnen (hb geen tips nodig voor me zelf)
Het is een draverruin van 12jr, het is de bedoeling dat we zeer recreatief gaan rijden... basis principes ken ik al en heb iemand die me gaat helpen...
ik wil gewoon wat handige tips en waar ik op moet letten...

Anya

Re: Verandering rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:27

Ja dat kan. Mijn engels gereden paard is inmiddels een westernpaard geworden. De allerbelangrijkste tip is: neem goede les/begeleiding. Echt..iemand die je een beetje helpt is in het begin niet genoeg. Ook niet als je wat recreatiefs wilt.

Tenzij je natuurlijk alleen een westernzadel op je paard wilt leggen. Dan moet je dat gewoon lekker doen. Maar dan heb je eigenlijk ook geen tips nodig. Dan rij je gewoon lekker door zoals je dat al deed.

Hoe dan ook: Succes!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 21:36

waar het mij voornamelijk om gaat of het dus kan wel of niet...
het is de bedoeling dat ik zoveel mogelijk op me eigen manier ga rijden... maar wil even weten of ik deze switch kanmaken... maar goed het zou dus moeten kunnen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:40

Tuurlijk kan dat Lachen Kan altijd!
Het ene paard is er wat meer geschikt voor dan het andere, maar het is maar net hoever je in de sport wilt komen. Ik bespeur niet echt wedstrijdambities bij je, dus dat kan makkelijk hoor. Er zijn overigens wel meer dravers in de westernsport te vinden Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 21:43

ik heb helemaal geen wedstrijdambities nee... en als ik dat had, had ik dat mn bolle niet aangedaan... dat trekt hij nooit...
ik ga binnen kort eerst op een western beleerd paard rijden... moet het wel echt leuk vinden...

is het ook zo dat westernzadel lekkerder zitten dan een Engelszadel...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:57

KindnessM schreef:
is het ook zo dat westernzadel lekkerder zitten dan een Engelszadel...

Over het algemeen wel, maar je hebt er ook hele harde zadels tussen of zadels die gewoon niet lekker zitten (verkeerde vorm, te breed, enz). Dus niet elk westernzadel zit beter dan een dressuurzadel.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:13

Om de vraag eens om te draaien, wat is het precies dat je paard evt niet aan zou kunnen? Of wat verwacht je aan 'moelijkheden' ?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:23

Over het algemeen zie je juist dat paarden de switch naar western prettiger vinden en het snel oppakken. Ik heb zelf al meerdere paarden en pony's gezien die als dressuurpaard moeilijk te rijden waren, heet, dwars, eigenwijs enzo, die als westernpaard een totaal ander paard werden. Braaf aan de hulpen en ontspannen. Voor mij een teken dat het paard het dus over het algemeen ook prettiger vind.

(andersom kán trouwens ook wel hoor... mijn op en top westerngetrainde Paint voelde zich prettiger in een hogere 'dressuur' hoofdhouding met een contactteugel. Zij was waarschijnlijk een beter dressuurpaard geweest dan dat ze als westernpaard was.)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:26

Francis schreef:
Ik heb zelf al meerdere paarden en pony's gezien die als dressuurpaard moeilijk te rijden waren, heet, dwars, eigenwijs enzo, die als westernpaard een totaal ander paard werden. Braaf aan de hulpen en ontspannen. Voor mij een teken dat het paard het dus over het algemeen ook prettiger vind.

Mijn B'elanna steek haar hoef op Haha!
Ik kende mijn paard niet meer terug. En nu het niet meer hoeft loopt ze voor de grap zonder oefenen de sterren van de hemel in een af en toe nog gereden dressuurwedstrijd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:34

cornelie schreef:
Om de vraag eens om te draaien, wat is het precies dat je paard evt niet aan zou kunnen? Of wat verwacht je aan 'moelijkheden' ?

eey grappig... wij wonen vlak bij elkaar Haha!
op zich denk ik dat mn paard t wel aan kan hoor maar ik wil me gewoon goed voorbereiden... zelf denk ik dat hij fijner western rijd dat engels... maar dat is altijd afwachten natuurlijk...
de reden dat ik deze topic heb gestart is omdat ik me er goed op wil voorbereiden en jllie meningen heb ik veel aan

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:26

Ik zie het nu ook ja Haha!
Bij mij op stal staan trouwens een aantal westernruiters en ik zelf huppel overal tussendoor. Misschien dan eens een keertje buurten?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:40

KindnessM schreef:
het is de bedoeling dat we zeer recreatief gaan rijden... basis principes ken ik al en heb iemand die me gaat helpen...

Definieer zeer recreatief Lachen
Als je alleen het bos in gaat zou ik dat gewoon lekker zo doen Haha!

En western zadels lekkerder zittend dan engels, moah, maakt naar mijn mening niet zoveel uit.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 16:44

@Cornelie: ik heb je effe bij MSN toegevoegd, we kunnen inderdaad wel een keer buurten... welke stalling/manege zit je?
@Romkabouter: ik rijd voornamelijk in het bos dus dat zit helemaal goed