[WN] Westernbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bol

Westernbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 09:26

Goedemorgen allemaal ik rij met mijn welshcob western nog niet heel lang.Ik rij nu op een D trens maar wil een western bit, wat voor bit moet ik dan kopen met korte schaar of lange schaar ?

DubbelFun

Re: Westernbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:40

Is er een bepaalde reden dat je al met een schaar wilt gaan rijden ??
Die worden meestal pas gebruikt omdat de ruiter op 1 hand moet starten en/of omdat het paard al dusdanig ver in training is dat ie daar aan toe is.

Verder komt een korte schaar sterker in dan een lange schaar, mits de laatste natuurlijk gebruik wordt zoals het hoort Knipoog

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:47

Je hebt ook western d-trensen! Tong uitsteken Wij zien natuurlijk niet hoever jij bent met je paard en hoe jij rijd maar vanuit mijn standpunt ,en ik denk van iedereen wel zo een beetje hier, is het voor jou niet nodig met een scherp bit te gaan rijden }> alleen omdat jij denkt dat dat erbij hoort... Want dat is namelijk niet zo, ik denk dat zo'n 8 van de 10 western ruiters op een trensje rijden... Knipoog Heb je les of rijd je gewoon recreatief? Of rijd je recreatief in een les Tong uitsteken ?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en mee doet want als het niet nodig is bij je paard zou ik er nog maar even 10 keer over na denken voordat je straks met je (ik denk) onkunde zijn bekkie kapot rijd...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:24

Heb je geen les? Dit is echt iets wat je met je instructeur moet bespreken. Dat is degene die kan aangeven of je aan een ander bit toe bent en zo ja, welk!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 10:51

Ik heb les gehad maar ga weer beginnen met les en wil ook wedstrijden rijden maar zover is het nog niet .Ga zondag eerst met iemand mee naar haar wedstryd en vraag dan gelijk of ik daar kan lessen is ong. 15 min bij ons vandaan .Ik ken de bassic western rijden maar nog met 2 handen.Maar ik hoorde als je paard/pony een bepaalde leeftyd heb je ook met een ander bit moet rijden op wedstryden maardat zal dan wel niet zo zijn vandaar ook mijn vraag .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:53

Op wedtrijden moet je vanaf 6 jaar met shanks rijden, maar dat geldt dan weer niet voor de beginners klasse.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 10:57

oke en daar moet ik eerst nog beginnen, en dan zie ik wel veder mijn merrie wordt 9 in mei bedankt allemaal weer iets geleerd.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:03

Ik zou eerst maar zorgen dat je weer een instructeur hebt en het dan met hem/haar bespreken. Ligt er natuurlijk ook aan hoe jouw paardje nu loopt op dit bit en hoe ver jij zelf bent. Ik zou er niet zomaar een ander bit inhangen. Een western D trens zou je wel kunnen nemen, die zal alleen wat dunner zijn dan je eigen bit. Maar zeker met shanks eerst even afwachten wat je instructeur ervan zegt.

_Nath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:04

Toen ik les kreeg (omscholing naar western) werd mij geadviseerd om met een snaffle te beginnen... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:18

Doe je portemonnee een lol en koop geen scharenbit. Gewone trens is voldoende, mits niet te dik. Westernrijden is echt niet alleen op scharenbit rijden en op een hand rondhobbelen, helaas is dat nog steeds een beeld dat veel nieuwkomers voor ogen hebben.

Ik zou zeggen: ga eerst kijken bij die wedstrijd, zoek een goede instructie en laat je daardoor adviseren. En doorgaans begin je op een snaffle.

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:36

Ik rij zelf ook met een trensje (mijn paardje is ook pas bijna 4). Ik gebruik zo'n soort trens:
Afbeelding
maar dan met wat meer afgeronde "D" 's.

heel veel mensen bij ons op stal rijden met dit bitje en iedereen vind het een fijn bit. met deze trens mag je ook gewoon op wedstrijden starten (in jouw geval dus alleen bij beginners)