[WN] Hoe ziet jullie paardenweek eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WWranglers

Hoe ziet jullie paardenweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 10:40

Wat doe jij zoal door de weeks met je paard/paarden.
Bijv. trainen/spelen/longeren/buitenrijden etc.

Hoe lang ben je bezig wat zijn je uitgangspunten/doelen etc.?

cornelie

Re: Hoe ziet jullie paardenweek eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:59

Dagelijks ben ik van 13.30 - 17.00 bij mijn paarden.
Mijn uitgangspunt: PLEZIER!! Pling (voor mens en dier)

Wat ik in een week doe: dressuurmatig trainen (max 3 x per week), (vrij)springen(min 1 x per week), endurance training/buitenrijden, parelli, vrijheidsdressuur, wandelen, prutsen en vooral veel spelen en plezier maken.
En echt, plezier vind ik het allerbelangrijkste, dat is waar ik elke dag naar streef. Het moet geen moeten worden en ook mijn paarden moeten vooral vrolijk zijn en blijven.

Mijn doel: Ik heb niet echt een doel waar ik met oogkleppen voor op af ga. Meestal als je je op een doel fixeert verdwijnt het plezier.
Ik heb wel een aantal dingen die ik graag zou willen bereiken.
Lange termijn planning met pride: Z2 dressuur, Z springen, 160 km endurance, level 3 PNH, volledige vrijheidsdressuur show en SGW, olympische spelen is ook prima Haha!

Korte termijn en waarschijnlijk ook wat realistischer Cool :
Dit jaar L dressuur startgerechtigd zijn.
Springen: zoveel moed hebben dat ik een B parcours aandurf.
Endurance: klasse II rijden
PNH: toch eindelijk eens een keer dat level 1 filmen en certificaat halen.
Vrijheidsdressuur: wat leuke kunstjes erbij.
SGW: een oefencross rijden.
Western: evt een wedstrijdje meepakken.

Porsche is pas 1,5 dus daar doe ik nog niet veel mee.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:15

Texas is nu in training maar, normaal doe ik veel verschillende dingen
met hem.

Ik verdeel de taken ook over de hele week.

Loslaten, longeren, rijden, wandelen, stapmolen enz..
Hij is nog jong en zo hou je het nog erg leuk voor hem !

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:54

Ik probeer zoveel mogelijk te rijden en dan steeds ergens anders de aandacht op te vestigen.

Toch probeer ik King ook regelmatig met onze jongste spruit los te gooien zodat hij even wat voor zichzelf kan doen en sociaal contact heeft. All work en no play vind ik ook niet goed.

=^.,.^=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:12

Momenteel stap ik al maanden vanwege kreupelheid, maar daarvoor reed ik ongeveer 5 dagen in de week. Vooral veel afwisseling, ik ben niet iemand van 6 dagen in de week trainen, en m'n paard ook niet Lachen
Meestal een keertje springen, buitenrijden, gewoon wat in de bak rondhobbelen en dan 2x het 'echte' werk, ofwel reining oefeningen. Met les viel dat dagje rondhobbelen meestal weg, les dus ipv dat.
De overige 2 dagen mag ze meestal gewoon los, dus in de paddock of het land op. Ik heb een gruwelijke hekel aan longeren namelijk Haha!

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:16

Iedere dag gaan ze een paar uur in een klein groepje de wei op of in de paddock; paardzijn/spelen/knuffelen.
Verder iedere dag iets anders. Als de rijbak het toelaat gemiddeld 3 x per week rijden o.a. pleasure, trail, horsemanship of een beetje beginnend reining, springen. 1x per week les en 1x per week lekker een buitenritje (van 1 uurtje tot 4 uur, afhankelijk van het weer). Zo af en toe een wedstrijdje (6 x per jaar) of een trainingsessie/clinic (6 x per jaar).
Verder gaan ze mee op vakantie voor trainingen (Duitsland), demonstraties voor paardrijden voor gehandicapte kinderen of buitenritten (Belgie, Drente etc). Gemiddeld gebeurt dit zo'n 10 x per jaar.
En tussen door nog freestyl traing of lekker spelen, knuffelen, poetsen etc.
Gemiddeld besteed ik per paard (als werk) 2 uur per dag en als ik vrij ben 3 tot 4 uur per dag. Ik zou nog wel meer tijd willen besteden, maar met een gezin, drukke baan etc zit dat er niet in.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:18

Om half 8 krijgen ze brok te eten, om 08.05 gaan ze de paddock in met een berg hooi, in de middag wordt er gereden in het bos of in de bak óf er wordt gelongeerd, rond een uur of 6 mogen ze weer naar binnen waar de brokjes weer wachten en een berg hooi en voor het slapen gaan wordt er uitgebreidt geknuffeld en een berg hooi in de stal gelegd. In het weekends meestal op zondag een flinke bosrit, met Kobus zal er ook minimaal 1x per week een les bezocht worden, maar dat is nog geen feit. In de zomer zal er veel op de weide gespeeld worden............

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:27

Citaat:
All work en no play

Dit vind ik eigenlijk wel een interessante opmerking.
In hoeverre maken jullie een scheiding tussen werk vs spelen? Of zijn jullie spelenderwijs aan het werk of ? Ikzelf probeer alles leuk en speels te houden maar wel zo dat er ook wat gewerkt wordt.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:31

Met mijn jaarling ben ik alleen aan het wandelen, poetsen, en dingen leren, zoals "Woah" en "Back-Up", en ze heeft ook 2 keer een klein licht zadeltje op gehad (GEEN COMENTAAR!!!!). Per dag ben ik ongeveer een uur bij haar, en idd, net als Cornelie al zei, ik ga ook voor "LOL MET JE KNOL". Het belangrijkste is voor mij dat ik er plezier in heb! En mn paard ook natuurlijk!

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:30

Mijn paardje gaat elke dag (7 dgn p week) 's ochtends met een stuk of 6 andere paarden een paar uur de paddock in. Dan rij ik 'm 'smiddags of 'savonds; 4x per week echt flink aan de bak met alle basisoefeningen,reininggericht, waarvan 1 uur les per week. 2x per week naar buiten en 1x per week ff niks. Verder gaat hij dagelijks nog een half uur in de stapmolen. Mijn paard komt er dus in elk geval 3x per dag uit, en zomers heeft hij de hele dag weidegang.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:39

ik rijd door de weeks in de bak, omdat het nu nog niet lang genoeg licht is om na werktijd nog een buitenrit te gaan maken... in het weekend rijd ik zoveel mogelijk buitenritten (als het weer het toelaat)...

Verder... Banjer heeft 1 of 2 dagen per week vrij (ik werk tenslotte ook geen 7 dagen per week), we longeren 1 of 2x per week, zodat ze haar ei kwijt kan (ik laat haar aan de longe dus ook lekker doen wat ze wil... rennen, bokken, etc.... voor mij is het een uitlaatklep, geen trainingsmethode) en de overige dagen rijden we in de bak...

Van de zomer rijden we eigenlijk alleen maar buiten, en alleen voor de les gaan we dan de bak in... Bloos

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:31

Mijn paardjes staan 's winters van 10 tot 17 in de paddock en 's zomers 24/7 in de wei. Beide in een vast kuddeverband.
Ongeveer 5 dagen in de week wordt er 'getraind' en 2 dagen alleen maar geknuffeld.
Het trainen kan allerlei dingen inhouden. Rijden en op een serieuzere manier trainen, longeren, clickeren, Parelli of buitenrijden.
Ik hou heel erg van poetsen, tuttelen en toileteren, dus 1 keer per week komt er ook een schaar aan te pas.
Mijn paarden vinden het ook heerlijk om gemasseerd te worden, dus 1 van de 2 knuffeldagen wordt daarvoor ingepland.
Probeer 1 keer per week een les in te plannen, maar i.v.m. mijn onregelmatige werktijden wordt dat wel eens wat moeilijker.
Ik heb geen vast aantal uren wat ik aan m'n knollies besteed, ik ga gewoon weer naar huis als ik alles gedaan heb wat ik wilde doen. In het weekend ben ik langer op stal te vinden dan op de doordeweekse avonden.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:02

als de bak goed is rij ik circa 4 keer pw in de bak ,ik keer vrije dag ,1 keer les,1 keer buitenrit. het wisselt nogal ivm de bak die in de winter of hard of zeik nat is. af en toe longeer ik haar maar dat vinden we beide vreselijk!

vandaag had ik een buitenrit gepalnd maar er ligt zoveel sneeuw dat ik niet ga,ik heb geen zin in glij partijen

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:28

Om 8 uur voeren dan om half 11 gaan de paarden naar buiten en ga ik alles uitmesten en klaarzetten.
Om 3 uur gaat alles naar binnen en word er gevoerd.
S'avonds om 8 uur krijgen ze hun laatste voer.
Maar tussendoor gebeuren er ook allemaal paardendingen zoals 4 of 5 keer in de week rijden, poetsen, bak uitmesten noem maar op.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:35

Ik doe op het moment helemaal niks Haha! !

Simply is te drachtig en wordt tijdens de dracht helemaal niet gereden, alleen gelongeerd en ze gaat als handpaard mee met mij en Jeddah op buitenritten (zolang ze een beetje doorloopt, anders ergeren Jed en ik ons aan haar Knipoog ), ik rij haar dan niet omdat ze wegens haar hormonen last heeft van singel dwang en ik wil niet dat ze nare ervaringen heeft met rijden.

Senna staat nu heerlijk "paard" te zijn, zij heeft de hele winter vrij gehad gezien ze vorig jaar veel geshowed heeft. Ze wil graag veel "doen" maar ik wil haar tegen haarzelf beschermen (ze heeft dan ook nog geen zadel op gehad en dat krijgt ze dit jaar ook niet, geen commentaar!!) omdat ze juist zo vreselijk graag wil, maar zelf natuurlijk niet weet dat ik nog jaren lang van haar genieten wil en ik graag wil dat ze op 10 jarig leeftijd nog steeds leuk vind een trail parcours te doen. Daarom doe ik dit jaar ook niet mee met In Hand Trail al was ze daar vorig jaar geweldig in, en vind ze dat ook echt leuk. Ze heeft nog jaren te gaan, dus ze moet nog een beetje geduld hebben.

Met Jeddah rij ik momenteel ook niet. Sim raakt in de stress wanneer ik met Jedhet terrein af ga en ik wil geen stress voor Sim zo dichtbij de bevalling, mijn bak is de laatste 2 manden niet te rijden, dus wat doe ik elke dag?? Poetsen, poetsen, knuffelen, en ze staan uiteraard met heel veel speeltjes de hele dag buiten in de bak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:46

Hoe mijn paardenweek eruit ziet is zeer weersafhankelijk. Ik heb de beschikking over een binnenbak, maar rij liever buiten. En mijn lijf wil niet altijd wat ik wil in de winter.

Dus in de winter. Doe ik altijd de stal (dit wil ik niet uitbesteden omdat ik dan makkelijker kan zien of er wat aan de hand is met Lanna of niet). Poetsen, soms wat tutten, proberen de drek min of meer te verwijdereren (Lan rolt graag ik het goorste stuk van de wei) en dan rijden. Daarbij wissel ik trainen en gezellig rondrijden en buitenritjes af. Het moet leuk blijven voor ons allebei. Als ik niet kan rijden gaan Lan en Seven los in de bak en spelen we wat, lekker rennen en stampen en dan kunnen de dames ie-end weg met veel lollige bokjes. Of ik werk wat aan Parelli-dingen, rij met een halstertje of parelli-stick o.i.d.

Ik heb zelden een trainingsplan in mijn hoofd. Ik kijk naar mijzelf en naar Lan en ga daarmee aan het werk. Vroegah toen ik nog wel plannen had, moest ik ze heel vaak bijstellen omdat ik dan net een ander probleem tegenkwam.

Verder ben ik rustig met Wiz begonnen. Hij wordt in mei twee. Het meeste is echt spelen en heel kleine werkjes. Zoals stoppen als ik stop. Door een stapel takken heenlopen. Bij een grote ton staan waar ik dan heel hard op mep. Een klein stukje langs de weg lopen. Dat soort dingen.

Verder help ik Jip met rijden op Seven, als het even niet wil en Seven een -ervandoor-spuit-dag heeft. En ik help Rob, de zoon van onze pensionhouder. Die nog veel te jong is om echt westernles te nemen, maar helemaal into western is. Hij heeft een Haf en is in het stadium kilometers maken en spelen. Medio dit jaar gaat hij echt les nemen van Constans, maar voorlopig is hij daar nog niet aan toe.

In de zomer ga ik ook vaak bij de wei zitten. Gewoon kijken met een boek erbij. En lange buitenritten die ik dan wel aangrijp voor trainingsonderdelen. Schouder binnenwaarts bijvoorbeeld kan heel goed op een zandpad, net als verzamelen en weer uitstrekken een paar side passes, dat soort dingen. In de zomer kan ik qua lijf ook meer. Dan wordt ik onmiddelijk fanatieker Bloos

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:41

Als ik in Nederland ben rij ik mijn beide paarden gemiddeld 5 keer per week. Ik probeer showmanship een aantal keer per week te oefenen, en ik wissel het rijden af met longeren. Verder leer ik ze andere dingen zoals, vast staan, ground tying en ik doe veel aan "sacking out". In de winter staan ze iedere dag een paar uur buiten in de bak, en in de zomer staan ze dag en nacht buiten als het weer het toe laat.

Ik rij gemiddeld 1 wedstrijd per maand, maar dat is een beetje afhankelijk hoeveel wedstrijden er in de buurt worden georganiseerd. Als ik in het buitenland ben, hebben mijn paarden vakantie. Kan mentaal erg goed werken, af en toe een break.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 01:37

ik ga nu elke dag naar mijn verzorgponytjes toe om ze te voeren en de mest te controleren (de ene is namelijk aan de diarree), ik mest dan ook meteen uit, poets ze af en toe (niet te vaak omdat ze altijd buiten kunnen) ben de ene pony aan het inrijden en heb de andere pony vandaag voor het eerst een beetje in de rondte geslingerd. Ze was superbraaf! ben zooooo trots! Haha!

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 08:19

Nu dan mijn paardenweekje:

Om 6.30 hooi voeren en naar mijn werk. Jan voert om 8.00 uur de paardjes krachtvoer en om ± 8.30/9.00 uur gaan ze naar buiten.
Zo rond 13.00 krijgen ze weer hooi/kuil. Rond 15.45 ben ik thuis, effe wat drinken, 16.30 uur paardjes naar binnen lopen, waar de wortels al liggen te wachten Haha! .

Dan even het erf vegen, poep scheppen uit de losgooibakken en paddocks Nagelbijten / Gniffelen , mijn hobby. Rond 18.00 uur krachtvoer uitdelen, zelf naar binnen koken en eten. Al met al nog niks bijzonders gedaan met mijn paardjes.

Zo rond 19.15 weer naar buiten, voerbakjes ophalen. Wit gaan poetsen/masseren, naar gelang zijn bui en mijn bui, kijken we wat we gaan doen.
Inderdaad net als Cornelie als het maar plezierig is. Dit kan varieren, van los longeren (oftewel freestylen), longeren met de pessoa, met de dubbele lijnen werken. Lekker rijden/trainen, waarbij op dit moment de nadruk ligt bij het oefenen voor de versatile horse (hmmm, hoe zou dat toch komen Knipoog ). Lekker zonder zadel rondhobbelen op een halstertje, stap, jog, galop heerlijk... Verder probeer ik 1x per week naar het strand of bos te gaan. Als het eb is heb je op het strand een heerlijk breed strand om je changementen, contra galop etc. te oefenen.

Eigenlijk kun je wel zeggen dat ik 4x per week lekker aan het trainen ben, 2 a 3x per week longeren/spelen. Zeker 1x per week krijgt hij een uitgebreide massage (accupressuur), waar hij dan gelijk in een soort roes komt Slapen , tijdens deze massage probeer ik spierspanningen weg te halen en te kijken of ik deze kan voorkomen door mijn training aan te passen.

Gelukkig ben ik op woensdag, vrijdag, zaterdag, zondag gewoon thuis bezig (stalletjes mesten etc,), waarbij ik onze andere paardjes ook rij, longeer etc.

Het werken met de dubbele lijnen vindt ik echt te gek! Geweldig om je paard vanaf de grond te zien lopen, wijken, changementen, stops, rollbacks, versnellingen in alle gangen. Je paard op deze manier trainen, kijken hoe hij loopt, waar hij leunt, hem niet in de weg zitten, dit helpt mij echt verder als ik erop ga zitten. Bijkomend voordeel, je blijft zelf ook enigszins in conditie Knipoog .

Al met al ben ik een heel gelukkig mens, dat ik de kans heb om zoveel met paardjes te doen Haha! Haha! en zoveel van ze te leren.

Brigitta

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:35

WWranglers schreef:

Het werken met de dubbele lijnen vindt ik echt te gek! Bijkomend voordeel, je blijft zelf ook enigszins in conditie Knipoog .

Dat ken ik ja, dan denk ik weleens, wie traint wie Cool
En het is ook heel handig met deze kou, krijg je het lekker warm Pling
(maar op dit moment sneeuwt het hier dus ik ga vanmiddag eens even een fijne sneeuwrit maken )

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 09:01

Hmmm, beetje jaloers, hier sneeuwt het ook, maar zit op het werk, niks lekkerder dan een buitenrit door de sneeuw, een briesend, voorwaarts paardje. Vinden julie paardjes het ook zo lekker om in de sneeuw te rollen, kreunend en draaiend................ heerlijk.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:04

Om 7 uur wordt er gevoerd, half 10 naar buiten in de wei. Daar ligt hooi. Om half 2 naar binnen, 's middags of longeren (2 keer per week) of wandelen, poetsen, noem maar op.... Mijn arab is 3. Hij gaat dan om 3 uur, half 4 op stal, krijgt plak hooi. 's Avonds om half 8 wordt er weer gevoerd.. Zo is de dagindeling en eigenlijk ook de weekplanning. Gaat vrijwel elke dag zo.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:13

Galopperen door de sneeuw, dat is pas genieten Vingers aflikken
Dus dat ga ik vanmiddag eens even doen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:34

cornelie schreef:
Galopperen door de sneeuw, dat is pas genieten Vingers aflikken
Dus dat ga ik vanmiddag eens even doen.

Mmmmmm, Cody komt nu het terrein niet af zonder voor Bambi te spelen. De ondergrond is hier erg glibberig, bedekt met een laagje sneeuw, zelfs zonder ijzers heeft ze niet goed grip. Helaas, dat wordt longeren zo. Lekker rollen in de sneeuw vindt ze geweldig, even stofzuigend rondbanjeren, witte snoet, lekker proesten, nóg eens rollen, ze geniet!!

Mercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 09:38

Mijn paardenweek is nu wel een beetje rustig. Heb nu slechts nog maar één paard te rijden, en gezien het weer en het feit dat ik alleen een buitenbak tot mijn beschikking heb, is het nu voor mij even vakantie vieren.... Knipoog
Normaliter rijd ik bijna iedere dag. Ik begin altijd standaard met het losrijden om vervolgens gymnastische oefeningen te doen. Daarna pak ik iedere dag een ander onderdeel van de westernsport op. De ene keer reining, dan trail, dan weer western horsemanship, etc. En als ik een keertje lui ben, dan ga ik longeren. Meestal met bijzet, zodat hij mooi laag getraind wordt...
En in het weekend, als het mooi weer is, maak ik een buitenrit! Leo is nog erg schrikkerig buiten, dus hoe meer we buiten komen, hoe meer hij daar aan gaat wennen, hoe beter het voor ons beiden is...