[WN] Mooi verkooppraatje of technisch juist ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Mooi verkooppraatje of technisch juist ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 19:40

Kort geleden sprak ik iemand die weer eens aan een nieuw zadel toe was omdat het paard er (weer eens) uitgegroeid was.

Dus verschillende shops langs en ergens lag een leuk zadel.
Zadel gepast en het leek goed te liggen.
Dus zelf even met het handje 'onderlangs' net als de verkoper deed. Lips are sealed

Hierbij werd opgemerkt dat het zadel toch in het midden niet helemaal netjes aansloot.
Toen dit aan de verkoper werd gemeld kwam het antwoord:"dat klopt, maar als je je paard verzameld gaat rijden komt zijn rug omhoog en dan heb je die ruimte dus hard nodig" .

Omdat deze uitspraak nieuw was in het riedeltje eerder gehoorde verkooppraatjes is het zadel blijven liggen bij de verkoper.

Maar is het nu echt een kompleet 'aap'-verhaal of zit er toch een kern van waarheid in Verward

Want; een paard wat zijn hoofd laag houdt (favoriete QAP-wedstrijdhouding) zal iets hoger in de rug komen. En ook een paard wat sterk vanuit de achterhand gereden wordt zal 'op de kont' iets zakken en de rug dus hoger brengen.
Hoeveel dit daadwerkelijk in centimeters is weet ik als fanatieke heihobbelaar niet Clown , net zo min als dat ik zelf niet de bridging-afstand heb gevoeld.

Maar het leek me wel een leuk discussie-item Haha!

Francis

Re: Mooi verkooppraatje of technisch juist ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:17

Leuk dat je daar nou mee komt...
Toen Evelien hier was om m'n Billy Cook op Dot te passen constateerde ze dat er twee 'aandachtspunten' aan het zadel zijn voor Dot.
Ten eerste de voorkant, die is voor Dot nu nog acceptabel, maar zal naarmate ze meer schouderspieren krijgt, te smal worden. Inrijden met dit zadel kan nog, maar ik zal waarschijnlijk binnen een jaar een ander zadel moeten.
Tweede punt was het midden van het zadel. Op het diepste punt was er maar weinig ruimte tussen zadel en rug. Dit zou volgens haar een 'knelpunt' kunnen worden op het moment dat je verder komt in training en het paard zich ronder gaat maken in de rug.
Dit zou dus het verhaal van 'jouw' zadelpasser onderschrijven...
Het lijkt me ook wel logisch dat er enige ruimte moet zijn om te kunnen buigen... weer het hele verhaal dat we ook bij de boomloze zadels al hadden: buigen binnen een houten corset gaat moeilijk, daar zal dus extra ruimte voor moeten zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:24

136 x gelezen en 1 reactie Verward

Zijn er zo weinig 'techneuten' in de zaal of wil niemand zijn vingers er aan branden Cool

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:54

Ik zou wel eillen antwoorden SM maar ik heb er nog nooit van gehaard.
Zoals je het verteld en Francis het uitlegt klinkt het wel heel plausibel.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:58

Het valt mij weleens vaker op.
Zadel ligt in stilstand ogenschijnlijk goed. Ruiter gaat rijden, zadel komt aan de achterkant ineens flink omhoog.
Mijn idee hierover: rugspieren gaan werken, zadel zit aan de voorkant vast, teveel rock en het zadel komt dan aan de achterkant omhoog.

Ik zie het nu ook bij het nieuwe zadel van een stalgenoot. Dat is eergisteren aangemeten maar bij het rijden kwam het heel ver omhoog aan de achterkant. We hebben het opgemeten en er pastten ruim 4 vingers tussen.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:04

toen ik een zadel gekocht voor myn paard,een tydje terug,werd tydens het passen ook gevoeld hoe het zadel op de rug lag.
my werd toen ook verteld dat een zadel daar vry moest liggen.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:12

Ik had er nog nooit van gehoord. maar het lijkt mij een aannemelijk verhaal, dit geldt volgens mij dan ook voor "engels' gereden paarden.
Ik wil best aannemen dat dit verhaal klopt als je er logisch over nadenkt...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:13

Sugarmiss schreef:
136 x gelezen en 1 reactie Verward

Zijn er zo weinig 'techneuten' in de zaal of wil niemand zijn vingers er aan branden Cool

Ik durf niks te zeggen Clown Dadelijk zeg ik weer iets heel stoms Bloos

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:23

Potjedorie, allerlei linken opgezocht over rugspieren etc, werkt bokt weer eens niet mee Boos!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:32

Je zet me aan het denken SM... OK dan! Ik ga ook eens kritisch kijken naar "mijn" combi paardenrug/zadel!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:36

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:37

Ik heb een paard met een wat holle rug, stilstaand volgt mijn (dressuur)zadel perfect de contouren van de rug, maar tijdens het rijden wordt de rug door het gebruik van de spieren iets minder hol. In theorie zou er nu dus teveel druk moeten zijn in het midden van het zadel. Maar alle zadelmakers die erbij zijn geweest verklaren dat het prima ligt...voor mijn gevoel klopt het echter niet.

Ik denk dat ik maar overstap op een boomloos zadel Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:48

Ann schreef:
Maar alle zadelmakers die erbij zijn geweest verklaren dat het prima ligt...voor mijn gevoel klopt het echter niet.

Ja, op een stilstaand paard ligt het prima... meeste zadelmakers/verkopers kijken/denken liever ook niet verder, want dan wordt het wel erg lastig natuurlijk.
We zitten dus gewoon giga te springen om metingenbij beweging te kunnen doen.
Zo jammer dat de systemen die daar dus al wel voor zijn zo ongelofelijk duur zijn...
Jaren terug heb ik op de Amerikana al eens een systeem gezien met een warmte gevoelige pad die gekoppeld werd aan een computer... 'k Heb het daarnaa nooit meer ergens gezien.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:19

zoalseerder gemeldt francis, we zijn daar hard mee bezig, omdat de techniek al wat verder is, kan het nu wel, en gelukkig wat goedkoper, er is nog 1 probleem, de gegevens bij een bewegend paard, komen door elkaar in de opslag, daardoor ook uit de plotter, we zijn nu bezig om een omgekeerde shocksysteem in te zetten,uitleg: vergelijk het met een cdspeler met shockrelay tegen over springen van cd.maar dan moet het omgekeerd weken,systeem zit in een dun pad,waar het zadel opkomt te liggen,stilstaand fantastisch maar bewegend nog te veel onzekerheden.
wordt vervolgt.

rinus

en ik ben gewend verder te kijken,paard is belangrijker francis

mixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:22

Citaat:
Ja, op een stilstaand paard ligt het prima... meeste zadelmakers/verkopers kijken/denken liever ook niet verder, want dan wordt het wel erg lastig natuurlijk.

Ik werk dan is de winkel van mijn ouders en wij passen zadels met een losse boom die dan in de zadels zitten... zo kan je dus precies zien en voelen hoe het ligt.. Als zo'n boom past pakken we een zadel met het zelfde boom daarin en dan leggen wij die op het paard en dan kijken we nog een keer heel goed en dan zeggen we tegen de eigenaar/ruiter van het paard ga er even opzitten en mee rijden desnoods een uur in de les...
Misschien zijn niet alle verkopers/zadelmakers zo maar wij wel en dat heeft veel baat want we passen heel veel door heel NL...
Wil je meer weten stuur dan een pb.
Groetjes Marjolein
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-02-05 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:39

Ookal laat je de ruiter er een hele dag op rijden, dan nog zie je niet wat er onder dat zadel gebeurt onder het rijden.
Je kunt achteraf naar zweetplekken kijken, maar uiteindelijk haal je daar nog maar hele beperkte informatie uit.

@Rinu": Ik had begrepen dat je met iets dergelijks bezig was ja. En net wat ik al zei, je kunt nog zo veel passen en meten en verder kijken. (en dat is heel goed natuurlijk!) maar uiteindelijk kun je gewoon niet onder dat zadel kijken tijdens het rijden, dus zonder die specifieke techniek kun je nooit keiharde uitspraken doen over pasvorm tijden het rijden.
Ik hoop dat je systeem gaat werken en dat er meer mensen zullen komen die met zo'n systeem gaan werken, zodat we met z'n allen wat wijzer kunnen worden.
Hoe meer ik me er in verdiep, hoe moeilijker de materie lijkt te worden.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:24

Dit is nou een leuke vraag maar ik denk niet dat het een mooi verkooppraatje is.

Als een paard sterk werkt vanuit de achterhand en verzameling heeft dan zal de ruggegraat zich 'bollen'.
In zoverre klopt het dus.
Maar zoals eerder werd aangegeven; hoeveel dat is en in welke mate dan het zadel een belemmering vormt; daar kan ik ook geen antwoord op geven.

Groetjes, Gisela

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:26

- een wasplak van de fysio vertelt je wat er onder het zadel gebeurt

- je kunt met een fris gewassen wit pad op een niet brandschoon paard een mooie afdruk maken die een paard dingen vertelt en daarbij kun je met carbonpapier op een stukje laken nóg gedetailleerder plaatjes maken

- over zadelpassen in theorie en praktijk is een paar maanden terug een boek van Joyce Harmann verschenen

- wat er me de rugspieren gebeurt is van het type paard én de scholing én de ruiter afhankelijk. Bij scholing volgens Hoge School van La Guérinière/De Saunier et al, zoals Bent Branderup dat nu fraai vetregenwoordigt zal de rug bollen. Bij ontspannen trail bij Wester iets. Bij het van voren verzamelen wat helaas bij Kassieke Dressuur standaard is geworden helaas níet.
Een ruiter die de voorkant i.p.v. de achterkant rijdt zal ook eerder een holle dan gebolde rug krijgen.

In principe moet het zadel binnen de ruimte die het paard ter beschikking heeft met het te gebruiken pad goed, iets ruim passen. Pas desnoods met een íets dikker pad. Als het dat stilstaand goed past ligt het waarschijnlijk in beweging ook netjes.
Verder is de singelophanging en -plaatsing t.o.v. die op het paard cruciaal; geen passend zadel ligt goed met een schuine singel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 20:05

Wel leuk dat hier nu een aantal dingen worden aangehaald die altijd een no-go waren:
-handje onder het zadel om te meten
-iets bridging is juist goed
-dikke pad voor een betere ligging.
Let wel, ik zeg niet dat ik het met bovenstaande eens ben Cool

Dus als ik het goed begrijp heb je straks:
-een trainingszadel nodig voor als je serieus gaat trainen (met ruimte voor rugbolling)
-een zadel voor een ontspannen buitenritje (waarbij rugbolling niet nodig is, maar bridging niet prettig is voor het paard, zeker niet op ongelijke 'buiten'grond)
-een showzadel waarmee je goed voor de dag kunt komen op een wedstrijd (wel met rugbolling natuurlijk).
Clown

@Cornelie: mooi stukje leesvoer, die link. Daar ga ik zo eens goed voor zitten. Mooie voorbereiding op zaterdag ook Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:41

Sugarmiss schreef:
Dus als ik het goed begrijp heb je straks:

Hoezo stráks???? Vorm volgt functie = andere functie ander zadel.
Eventer hebben ideaal drie zadels nodig voor de drie onderdelen van dezelfde wedstrijd. Waarom zou dat bij western anders zijn als de takken van sport ook zo sterk uiteenlopen.
Bij ons in de bergen hier kun je in ieder geval geen 'trail' rijden met veel van de showzadels die je her en der tegenkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 22:38

Ik wilde het maar gewoon bij western houden HC, daar gaat dit forum tenslotte over Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 16:38

Even een update over bovenstaande.

Francis en ik zijn dus gisteravond naar deze lezing geweest. Ondanks dat het hoofdzakelijk 'engels' betrof maakt het voor 'western' niet zo veel verschil.

Het verhaal wordt te lang om helemaal neer te zetten, maar enkele punten wil ik wel aanhalen.

De kombinatie paard-zadel-ruiter moet een 3-eenheid zijn die in harmonie moet zijn met de discipline waarvoor het zadel is gemaakt.

Voor de richting dressuur wordt voor de verzameling duidelijk rekening gehouden met extra ruimte in het midden van de rug om dit mogelijk te maken.
Het is afhankelijk van het paard hoe groot deze ruimte wordt gemaakt.
Want de lengte van de rug bepaalt hoeveel centimeters dit moet worden.

Voor een paard wat hoofdzakelijk gebruikt gaat worden voor trailrides (recreatief) zal dus een andere maatgeving gelden dan voor een pleasure-paard die OP DE JUISTE MANIER* wordt gereden.
*Niet schreeuwend bedoelt, maar wel héél belangrijk.

Als voorbeeld gaf hij het zadel wat passend was gemaakt voor een instructeur van de spaanse rijschool.
Zodra deze man op zijn paard stapte 'ronde' het paard zich en zat het zadel als gegoten.
Op het moment dat een 'mindere' leerling op dit zelfde paard met het zelfde zadel stapte, drukte het paard in pijn zijn rug weg want er ontsond nu 'bridging'.
De 2e ruiter was niet kundig genoeg om het paard technisch 'rond' te rijden en het zadel drukte dus op de vier steunpunten.

Natuurlijk hebben Francis en ik hem ook nog even uitgevraagd over Westernzadels en ook boomloos en Ortho-Flex zijn nog even kort aan de orde gekomen.
Helaas was de lezing niet echt bedoeld als discussie-bijeenkomst anders was het echt nachtwerk geworden Haha!

Dus: geen verkooppraatje - bridging mag, maar wel met veel kennis toegepast.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:49

cornelie schreef:
Het valt mij weleens vaker op.
Zadel ligt in stilstand ogenschijnlijk goed. Ruiter gaat rijden, zadel komt aan de achterkant ineens flink omhoog.
Mijn idee hierover: rugspieren gaan werken, zadel zit aan de voorkant vast, teveel rock en het zadel komt dan aan de achterkant omhoog.

Dit was precies wat mijn vorige zadel deed, en als ik dan een stop maakte hing ik weer tussen de oren van m'n paard... Dat zadel bleek idd bij de schouders veel te vast te liggen, over hoe het verder op de rug lag weet ik niet.
Bij het passen van nieuwe zadels, hadden we op een bepaald moment een zadel wat goed leek te passen, en daar heb ik toen ook 15-20 min mee gereden, gewoon om te testen of het bij alle dagelijkse oefeningen zijn werk deed (braaf stil blijven liggen en vooral niet hinderen Knipoog)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:42

Een zadel mag juist licht omhoog komen aan de achterkant. Zou het strak op de rug blijven liggen, dan zou het bij bepaalde bewegingen zich juist in de lendenen 'graven'. Op het moment dat een paard z'n rug rond maakt of bijv. bij het aanspringen in galop, zul je enige mate van rock (nodig) hebben. Daarom is het zo belangrijk om de boom zó te passen dat'ie ook onder een bewegend paard goed ligt.
Ook weer één van de dingen die aan de orde kwam bij de lezing... Er komt echt zó veel meer bij kijken dan alleen 'of'ie niet te strak op de schouders ligt...' De hele balans van ruiter en zadel kunnen door hele simpele dingetjes als een stikfoutje compleet overhoop gegooid worden...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:16

En een zadel mag niet dragen na de laatste rib.
Dat is er bij mij zo'n beetje 'ingeramd' Haha! door de zadelmaker.