[WN] mijn zadel schuit naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flow1234

mijn zadel schuit naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 16:31

Zoals de titel luid schuift mijn zadel naar voren. Nu heb ik deze 2 maanden en aan laten meten door een deskundige. Ik singel 2 x aan en heb er vooral last van in de galop. Heb de deskundige gebeld en deze komt van de week langs om te kijken. Kunnen jullie mij vertellen hoe dat komt dat een zadel naar voren schuift??? tevens het is een jong paard en dus in de groei!!

cissy

Re: mijn zadel schuit naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:13

Is je pad in die 2 maanden wat dunner geworden door gebruik?
Heb je al eens een andere pad eronder geprobeerd om te kijken of het dan nog schuift?
Heeft de deskundige het zadel misschien express wat te groot/breed aangemeten omdat het paard nog in de groei is?
galoppeert het paard erg op de voorhand?
is ie nog zo in de groei en overbouwd waardoor het zadel bij elke galopsprong een 'douw' naar voren krijgt?
Zit jij stil en in balans in de galop?
Blaast je paard zich op bij het aansingelen waardoor je zadel later tijdens het rijden kan gaan schuiven(las dat je 2 x aan/nasingelt maar doe je dat voor of tijdens het rijden)?

zomaar wat dingen waar ik aan denk bij jouw vraag, iemand nog meer ideetjes?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:03

Ik zou het eens proberen met een build-up pad, misschien helpt dat om het verschuiven te voorkomen. En het kan idd zijn dat de aanmeter op de groei heeft aangemeten. Mag ik vragen wie langs is geweest? Mag ook per PB.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:08

Bij de meeste jonge paarden hoor je dit probleem, vaak wordt het veroorzaakt door de overbouw en het nog te veel op de voorhand lopen.
Het is dus een kwestie van tijd.
Je kunt als tijdelijke oplossing een buildup pad gebruiken.
En natuurlijk kontakt opnemen met degene die het zadel aan je heeft verkocht, ff vragen wat voor oplossing die kan geven.

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:08

heb dit probleem ook bij mijn paardje, deze heeft geen schoft, en mijn zadel schuift vooral van links naar rechts

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:44

Ik weet natuurlijk niet tot in de puntjes hoe monique haar paard rijdt, maar ik kan je vertellen dat monique haar paard nog nooit op de voorhand gelopen heeft (nja, alleen tijdens een bokje Tong uitsteken). Dit paard heeft een achterhand met een kracht waar je U tegen zegt.

Lijkt mij dus logischer dat peppy wat overbouwd is op het moment, waardoor het wat naar voren schuift.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:47

De keren dat ik een zadel gehad heb dat, inderdaad vooral in galop, naar voren gleed was elke keer omdat het zadel te smal was en dus niet mooi achter de schoft kon blijven liggen. Kan het zijn dat je paardje er nu al wat te breed voor geworden is?

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 19:54

Het is inderdaad zo dat het zadel alleen in galop naar voren schuift. Ik heb vandaag met en dikkere pad gereden en heb het probleem nog steeds even afwachten wat de deskundige zadelverkoper er van zegt ze komt pas donderdag (dus rustig aan doen met het rijden is wel noodzakelijk)

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:12

Ik ken het probleem.
Ik had vroeger ook een pony zonder schoft en mijn zadel schoof ook altijd naar voren..
Daar is speciaal een voorzetsingel voor.
Die bevestig je voor het zadel en die heeft soort haakjes die het zadel tegen houden, dus het zadel niet kan schuiven.

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:28

we hebben het hier wel over en western zadel geloof niet dat ze dit hiervoor hebben

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:27

weet je niet het kan volgens mij ook voor het westernzadel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:41

Hoe kun je iets wat naar voren schuift tegen houden door aan de VOORKANT iets vast te maken Cool

Als je dit al zou willen doen (waar ik geen voorstander van ben) dan zul je het dus aan de achterkant vast moeten maken. Een staartriem dus ipv een voorsingel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:48

Gisteren een erg verhelderende lezing gehad over het passen van zadels en de invloed op paard en ruiter van het zadel en eventuele fouten daarvan.
Daar kwam ook het naar voren schuiven van het zadel aan de orde...
Meestal wordt dit veroorzaakt omdat het punt waar de singel aan het zadel zit te ver naar achteren geplaatst is voor dat betreffende paard.
Het zadel zal altijd recht boven de singel willen gaan liggen, dus op het moment dat de singel te ver naar achter zit, zal de singel het zadel naar voren trekken. Dit komt vooral voor bij paarden die wat 'buikig' zijn. De singel gaat bij zo'n paard vanzelf meer richting het voorbeen en trekt daarmee de rest van het zadel naar voren.
Laat de singel los hangen en kijk waar 'ie dan hangt. (Probleem hierbij is dat het bovenste deel van de singelbevestiging nooit goed te zien is en het dus een 'indwendig' probleem kan zijn). Hangt de singel verder naar achteren dan waar jij hem normaal vast singelt, dan ligt daar dus je probleem en zul je dat óf aan moeten laten passen, óf op zoek moeten naar een zadel dat dat niet heeft.
Bij westernzadels wil een 3 of 4-way rigging nog wel eens een oplossing bieden.

Dit zelfde verhaal gaat natuurlijk op voor zadels die naar achter schuiven, hier zit de singel dus waarschijnlijk te ver naar voren.
En het zelfde princiepe gaat ook op voor de bevestigingsplek van de stijgbeugelriem. Ligt die niet onder de lijn heup/hak, dan kun je rijtechnisch proberen wat je wilt, maar zal je been áltijd naar voor of naar achter getrokken worden, naar gelang waar je beugelriem dan wél vast zit.

Ja, 't was een zeer verhelderende lezing...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:59

Madjer schreef:
Ik ken het probleem.
Ik had vroeger ook een pony zonder schoft en mijn zadel schoof ook altijd naar voren..
Daar is speciaal een voorzetsingel voor.
Die bevestig je voor het zadel en die heeft soort haakjes die het zadel tegen houden, dus het zadel niet kan schuiven.

Mijn bovenstaande verhaal verklaart dus waarom een voorzet singel zou kunnen helpen... je zet een extra singel die voor het bevestigingspunt van de bestaande singel ligt en dus wordt het zadel boven die singel gehouden. Eigenlijk is de originele singel hiermee overbodig geworden.
Ik vind zo'n voorzetsingel dan alleen een 'profisorische' oplossing en zou toch eerder op zoek gaan naar een zadel dat de singel gewoon op de juiste plek heeft voor mijn paard.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:22

Klinkt logisch allemaal Francis, maar moet je dan persé op zoek naar een ander zadel. Is er geen mogelijkheid om dit door een zadelmaker te laten aanpassen, door bv een extra rigging er aan te maken of te verplaatsen. Zeker als het zadel voor de rest heel goed past. Ik heb ook dergelijke problemen met schuiven, omdat het paard heel weinig schoft heeft, maar wel behoorlijk brede schouders. Een buildup pad zoals voorgesteld werkt dan niet. Degene die het paard rijdt schuift in dit geval ook zijwaarts.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:25

Het hangt een beetje af van de bouw van het zadel, maar als de positie van de singel aangepast kan worden door rigging te veranderen o.i.d., ja dan is dat natuurlijk voldoende. Sommige zadels zullen daar alleen compleet voor uit elkaar gehaald moeten worden en dan kan het gewoon slimmer zijn om een ander zadel te zoeken...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:28

Mag ik vragen wie deze uitleg/voordracht heeft gegeven. Kan per PB.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:50

Hoeft niet per PB hoor... had het vantevoren al bij het boomloze topic genoemd. Het was Andrew Foster, een engelsman die al 35 jaar zadels maakt en een hele eigen systeem van meten en bouwen heeft waarbij hij veel rekening houdt met de specifieke eigenschappen van paard en ruiter waar het zadel voor is. Elk zadel wordt 'from scratch' opgebouwd en hij werkt niet met standaard maten/bomen/onderdelen. Elk zadel is dus compleet uniek.
De lezing ging over de invloed die een zadel heeft op het paard en op de ruiter en op de interactie tussen die twee.
Hoewel hij een 'engels-zadel-maker' is gaan de meeste princiepes ook op voor westernzadels en ik vond het een erg verhelderende lezing. Ik vond het zéker geen 'verkooppraatje' (de man heeft het ondanks het fijt dat hij niet adverteerd druk genoeg en er is momenteel een wachttijd van zowat een half jaar voor zo'n zadel), helemaal omdat hij natuurlijk al snel doorhad dat hij aan mij zowiezo geen zadel kon verkopen. Door zijn enorme ervaring én het feit dat 99% van zijn klanten in Amerika zitten heeft hij wel voldoende kennis over westernzadels om daar iets zinnigs over te zeggen.
Het heeft mij in ieder geval geholpen een beslissing te nemen.
Voor de lezing had ik SM's BM gezien en dat stond me zeker aan. Een stuk 'stugger' dan dat ik verwacht had, dus ik was er inmiddels al behoorlijk zeker van dat een BM toch wel iets voor mij kon zijn.
Nu ben ik toch van mening dat ik beter voor een zadel mét boom kan gaan, máár wél met de nodige aanpassingen... Ik ga nu dus op zoek naar iemand die zo'n zadel voor mij kan en wil maken.

De Korrector was een advies van Andrew Foster, om het tijdelijk niet passen van een zadel op te vangen i.v.m het 'op de groei' afmeten van de boom. Zo kan ik een zadel voor Dot laten maken dat ze ook nog past als ze meer spieren heeft (een paard verandert wel iets, maar op de plek waar het zadel hóórt te dragen is dat erg minimaal. Bij een engels zadel is dat ruimschoots op te vangen met de kussens, bij een westernzadel heb je dat dus niet. Vandaar de Korrector, die de 'ruimte' in eerste instantie op moet vullen.) Volgens hem was dat het enige systeem dat echt werkt, omdat het onafhankelijk aan te passen is en de lucht niet van de ene naar de andere plek verplaatst word, zoals bij bijv. de Air ride pad of een gelpad wel het geval is. De drukpunten blijven bij dat soort pads gewoon bestaan en er komen elders juist extra drukpunten bij... (Ik kan het niet zo goed uitleggen als hij doet, maar 't was érg logisch wat hij vertelde.)

Ik vond het in ieder geval een érg leerzame lezing en ben blij dat ik gegaan ben. Ben er in ieder geval niet dommer van geworden... Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:57

Hé, waarom kan ik toch de ene keer wel en de andere keer niet m'n bericht veranderen... Boos! Zie ik een stomme fout in m'n vorige stuk, kan ik het niet verbeteren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:43

Je hebt het mooi verwoord Francis. Het was idd een hele verhelderende lezing. Jammer dat het om 12 uur al afgelopen was Cool en die 4 uren waren nog te kort eigenlijk.

Ik had nog wel een paar uur met hem kunnen 'bomen' Knipoog

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:48

Ik denk dat Francis een goed uitleg geeft. Ik kan me bij dit verhaal helemaal aansluiten mijn paardje heeft inderdaad een "buikje"en heet ook een kale plek aan beide kanten van de singel, ik denk dat francis het bij het goede eind heeft. Ik heb wel en 3 punts waar ik mijn singel aan vast kan maken ga het meteen proberen of het daarmee verholpen kan worden. Knipoog .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:53

Wat je ook eens zou kunnen proberen is eern zgn. banaan-singel. Door de vorm verleg je ook het singelpunt, terwijl hij op de buik toch op de juiste plek ligt.

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:55

hoe kom ik aan z'n singel zonder er meteen een te moeten kopen, straks werkt het niet.????? Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 14:57

Ja dat is een goeie Verward plaats een oproep op Bokt Pling

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 14:57

is en idee Knipoog