[WN] Gebruik van romals (romal reins)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wetsernfriek

Gebruik van romals (romal reins)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 10:15

in amerika zie je in de topsport vele ruiters met romal reins met name in de arabieren sport nog meer met kei veel zilver op.

nu een ander vraagje mag je in europa in elke klasse starten met romal reins? pleasure, reining?? of hangt dat af van de organisatie en de correcte manier is dat je hand waar door het eindstuk glijdt op je heup rust en dat je andere hand redelijk boven de top houdt met een stuk van 16inch van bit tot hand over laat dat in een mooie boog normaal overigens moet hangen.

zijn er bepaalde technieken of tips om te trainen met romals, of fijnere technieken om het corrigeren minder doen op te vallen enzo?
de mijne komen eind deze maand toe en zou graag ervaringen weten van andere mensen. Haha!

DubbelFun

Re: Gebruik van romals (romal reins)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:24

Met een romal start je alleen als je op 1 hand rijdt, dus een romal is niet geschikt voor beginnersklassen.
Doordat je op 1 hand moet rijden moet je ook met het juiste bit starten (shank), dus ook hier moet je al aan toe zijn (en je paard ook).
Voor de verschillende onderdelen maakt het niet uit. Je kunt alle onderdelen met een romal rijden, alleen met trail kun je met de lange eindsliert weleens in de knoop komen als je 1 hand vrij moet houden voor het hek bijvoorbeeld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:31

Ik rij met romal omdat ik als ex-lyme-patient moeite heb met de hand/posthouding van splitreins. In principe mag je (op één hand) in alle onderdelen starten met een romal. Wel is het niet handig bij trail omdat je in de knoop komt met het loshandende deel dat je in de andere hand houdt.

Je houdt de romal als een soort bosje bloemen in je vuist. Er mogen geen duimen o.i.d. over de teugels worden gelegd. Het uiteinde heb je in de vrije hand en mag niet voor of achter de singel terecht komen. Je hoort het ook een stukje opgerold te hebben in een grote lus). Het is moeilijker rijden in zeker opzicht. Je kunt de teugels niet snel even korter friemelen o.i.d. Voordeel is wel dat je wat in je vrije hand hebt (dat vind ik tenminste). Anders weet ik nooit waar ik die hand moet laten.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:01

ja dat wist ik nu ook wel dat je paard op één hand wordt gereden met een stang en dat je paard er aan toe is. hij gaat nu heel goed op één hand we zijn namelijk alles aan het verfijnen en daarmee. ik ben bezeten van arabieren en western riding en als ik die prachtige romals zag bij .... heb ik na wat sparen toch de knoop door gehakt.

men zadel enzo komt ook van daar en ben er echt tevreden van.

normaal eind deze maand komen ze toe whii.

en dat hand dat je losse eind vastheeft moet volgens de regels van aqha op het bekken rusten of op je been dus het mag niet van je lichaam los komen dan?

en als je romals met gewicht hebt (zoals ik besteld heb) dan hoef je gewoon een tikje op te tillen en weer naar beneden dit maakt licht contact met het bit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:24

Volgens mij mag het wel los van het bekken komen. Daar staat niets over in de wran-regels i.i.g. En dat zijn de enige regels die voor mij relevant zijn Haha!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:47

het met een romal rijden vergt enige oefenining
je kan het rijden daarmee het beste vergelijken met een joystick: naar voren naar achteren, links, rechts.
je hand als een vuist om de romal houden, het uiteinde in je andere hand en vooral zorgen dat tijdens de wedstrijd je hand altijd gesloten blijft, niet stiekem een vinger tussen de teugels stoppen anders D.Q.
wij rijden er vaak mee in de workingcowhorse.
maar voor klanten die er voor het eerst mee rijden is het zeker 3 trainingen lang oefenen voor ze het helemaal door hebben, want onbewust ga je toch met een half gesloten hand rijden of probeer je je paard te corriseren met aan een kant van de teugels te trekken.
maar volgens de regels moeten alle 5 je vingers om de romal zitten als een vuist
je arm met het uiteinde mag los komen van het lichaam, je mag hem dus naast je lichaam houden of zelf van je af opzij anders kan je geen snelheid maken tijdens een run

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:42

Wij rijden geen wedstrijden, wel met één hand aan een bitlessbridle en frutten zelf de romal van Spaanse 'falsa riendas' die normaal aan de serreta (Spaanse kaptoom) zitten.
Kopen we hier lokaal een set simpele maar goede teugels en maken daar in een half uur met een gaatjestang, scherp mesje en creatief vlechtwerk een romal van die net zo lang is als we zelf willen voor <10 Euro.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:15

Dat is een heel handige romal voor buitenritjes HC, maar op een wedstrijd toch iets minder mooi passend bij de rest van je showoutfit. Daarom heb ik 'ietsje meer' uitgegeven voor mijn exemplaar Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:37

Een romal wordt voornamelijk gebruikt in de working cowhorse, in de reining zie je ze soms, en eigenlijk wordt er niet in pleasure en trail ed mee gereden. Ik rijd zelf thuis ook wel met de romal om te trainen. Maar het is echt iets voor een finished horse want er hoort ook een californisch spade bit bij, en daar moet je toch echt heel goed mee om weten te gaan. Absoluut niet iets voor beginners of jonge paarden. Het is namelijk meer rijden met het gewicht van de kettingkjes die aan de romal zitten dan dat je echt aan de romal trekt. Fingerspitzengevoel dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:07

Anya schreef:
Dat is een heel handige romal voor buitenritjes HC, maar op een wedstrijd toch iets minder mooi passend bij de rest van je showoutfit.

Tja, bij ons telt eígenlijk alleen functionaliteit Pling Geen show, maar ríjden Knipoog
Weet pas sind kort, van SM, dat deze teugels die we frutten 'romal' heten. Lekker op de maat die we praktisch vinden; net lang genoeg om met het flupje aan het einde signalen te kunnen geven en niet zo lang dat het in de weg zit of onder de voorzijde van het zadel kan gaan zitten.
Voor dit geld kun je nog eens een setje maken Haha!
Ga volgende week nog naturel teugels halen voor bij een bitlessbridle van Ludomar voor Capricho. Heeft SM een functioneel paardenharen vliegenflos voor gemaakt OK dan!

CCactus: ik rij er dwarsveldend mee door de bergen, échte bergen, met een bitlessbridle, op de centimeter. Vergeet vooral niet dat wedstrijdsport de geformaliseerde versie is van het echte en dat doe je in de wijde wereld...
De romal is perféct nu bij het trainen van mijn hengst; ik met de romal in de ene hand en het lange touw van de hengst in de andere.
Ik rij er niet alleen mee op de nek maar vaak als twee teugels in een hand. Mijn paard is nl. superlicht en reageert al op variaties in doorhangen van de teugel.
Onderstaande fotos zijn van vanmorgen: ben nét bezig met de hengst, dus vandaar een makkelijke route.
Afbeelding
Afbeelding

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:57

geen romal in de trail???? heb zelf op jack altijd met romal gereden en weet genoeg ruiters op romal.
in de knoop raken in d etrail is gewoon weg gebrek aan training!!
het enigste nadeel si inderdaad dat je de lengte van je teugels in 1 hand niet kan veranderen maar dta maakt ook dta je als je met romal traint het probleem oplost en niet een oplossing zoekt door middel van van lengen of verkorte van 1 teugels!!!!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:02

Het is even ingewikkeld om het uiteinde van de romal naar je andere hand te brengen bij bijvoorbeeld hek of pick up zonder dat je 'op twee handen rijdt', maar na even oefenen (en een uitleg van Chris Knol hoe je het moest doen) is het best te doen om dat netjes te doen.

Maar ik heb het niet voor niets gevraagd. Ik had echt geen idee hoe ik dat met de trail zou moeten oplossen.

Het grootste probleem van met romal rijden is dat niet iedereen ook weet hoe dingen werken. Dus je moet eerst relatief veel mensen vragen. En ik heb me helemaal suf gelezen op internet. Altijd goed voor je engels. Lachen

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 10:59

ja ik zal ook wel wat tips vragen als men volgende clinic met poels enzo der is. en ook wat rondvragen en veel oefenen het zal wat worden maar ja ik heb er het voor over. vind het ook mooi zulke teugels dus ja ik was daar al lang verliefd op Bloos en ben benieuwd naar als ze toekomen whii

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:53

nog enkele dagen en ze zijn er olééé.

de winkelverkoopster vertelde me dat ze prachtig zijn en wel wat gewicht. ja heb speciale met extra gewicht en direct contact besteld het nieuwe hotitem van .... en die zijn experts op het gebied van western en arabieren.

kijk maar eens op google en tik western pleasuere arabians of dergelijken in en je zal heel veel foto's zien van arabians met romals op aqha ook hoor.

die van mij zijn met zilveren kralen en dergelijken om nog wat meer te showen dus is ook voor pleasure geschikt Bloos Cool

ik zal opvallen op de show denk ik lol

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:52

nog geen 10min geleden ging de bel. de postbode was daar met een xtra zwaar pakje. je kan het al raden men romals zijn toegekomen. en echt ze zijn prachtig. zo mooi en blinken met al dat zilver en extra licht van kleur zoals men zadel. zal ze deze avond snel even testen op sublimo heb ze net aan men showhoofdstel gehangen en het showhoofdstel blinkt minder dan men teugels lolz, is ook al wat ouder Knipoog

zodra ik ze getest heb laat ik het jullie weten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:57

Leuk, maak je ook een foto. Maar dan niet flitsen want dan krijg je alleen maar een vlek met al dat zilver....

Heb je er ook kettingkjes bij??? Ik ben op zoek naar een paar losse kettingen, want mijn romal is te kort, of mijn armen dat kan ook,maar ik kan ze nergens vinden. Mijn merrie heeft een lange nek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:04

crazycactus schreef:
Heb je er ook kettingkjes bij??? Ik ben op zoek naar een paar losse kettingen, want mijn romal is te kort, of mijn armen dat kan ook,maar ik kan ze nergens vinden. Mijn merrie heeft een lange nek.

Hier staan er een paar tussen. Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:49

Thanks, ik heb er gelijk een paar besteld (mits ze ze naar europa willen versturen) had nooit kunnen bedenken om op rein chain te zoeken. Had al wel gewoon chain gebruikt maar dat werdt niets.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:55

je kan ze ook gewoon bij monique in westerbork kopen hoor daar haal ik ze altijd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:40

Tja dat kan natuurlijk ook, maar wat kosten ze daar?? Heb ze er eigenlijk nog nooit gezien. Zal wel ff bellen.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:54

die van mij zijn zonder kettingen tzijn met speciale connectors foto kan ik nooit adden dus zal hem naar iemand moeten sturen zal die voorlopig van de site sturen tot mijn foto van mijn romals klaar zijn dus wil iemand of kan ze iemand erop zetten aub?? Bloos

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:06

Ik heb nog rein chains liggen waar ik vanaf wil. Zijn slechts een paar keer gebruikt.