[WN] Tips tegen faalangst??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woldhoeve

Tips tegen faalangst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 13:04

Ik rij op een ruin van nu 5 jaar oud. Maar nu heb ik een probleem zodra hij alleen in de bak komt voor een trail parcour dan is hij helemaal in de war. Ik probeer dat dan te negeren en ga rustig door. Maar hij loopt overal tegen in en de hulpen die ik geef, begrijpt hij dat ook niet. Maar als ik thuis ben doet hij alles wel goed. Voor de eerste paar wedstrijden had ik zoiets van OK dit is nieuw, maar het wordt niets beter helaas en eigenlijk wordt ik het wel een beetje zat.
Met pleasure is er niets aan de hand, dan doet hij netjes zijn ding.
Wie heeft tips? ( ik heb hem ook wel eens in de bak aangepakt maar daar wordt hij alleen maar onrustiger van) Huilen
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-02-05 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Francis

Re: Tips tegen vaalangst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:26

Mijn oude merrie deed dat ook... thuis kon ze binnenstebuitenachterstevoren door het hek van staatsbosbeheer en bruggetjes, balkjes, zeiltjes enz. werden moeiteloos genomen, maar zodra ze op een wedstrijd dezefde truukjes moest doen raakte ze compleet van de leg.
Ik heb het 1½ seizoen geprobeerd, maar de parcour bouwers hadden het na mijn optreden iedere keer zo druk dat ik het opgegeven heb. 't Was gewoon niet haar 'ding'...

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:30

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem, hij is 7 jaar oud. Thuis doet hij de trail braaf zonder problemen, ergens anders ook zolang er andere paarden in de bak bij hem zijn (bv tijdens een trainingsessie). Zodra hij echter alleen is, wordt alles eng en verbouwt hij de hele boel. De enige tip die ik je kan geven en ook gekregen heb, ga veel met hem weg. Probeer bij een manege in de buurt een half uurtje een (binnen)bak te regelen zodat je alleen op vreemd terrein met je paardje rijdt. Ga naar trainingsessies en vraag of even alleen met je paard in de bak mag rijden. Ik wacht met spanning de reacties af, misschien komen er ook tips die voor mij te gebruiken zijn.

Succes,

Monique

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:05

heey, ik ken dit verhaal! Laukje heeft hier ook last van gehad, alleen sinds ik een aantal wedstrijden heb gereden gaat het wel beter, Laukje is 14 en heeft er op sommige manege`s nog steeds last van ik vraag me dan ook wel eens af of er niet iets is op die plek waar het paard zich niet veilig bij voelt. Maargoed ik heb het bij Laukje opgevangen en eigenlijk bijna genegeerd nu vertrouwt ze mij compleet op wedstrijden en doet ze het tijdens wedstrijden beter dan dat ze het thuis doet! ik denk dat je gewoon wat meer naar verschillende plaatsen moet gaan zodatje paard er wat aan kan wennen.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:19

Erg herkenbaar. Maar dan niet alleen met de trail, maar ook horsemanship en reining. Eigenlijk alles waarbij je uit de groep moet. Op dit moment gaan we een nieuwe aanpak uitproberen.
We gaan met zijn tweeën naar het bos en rijden dan elk een andere kant uit. Dit de eerste keer een klein stukje en steeds wat verder. We proberen het nu op deze manier, omdat we er tijdens de verschillende andere trainings methode niet uit kwamen.
Je zou het plakken kunnen noemen bij onze merrie, maar als ze eenmaal loopt trekt ze niet naar de ander toe. Ze loopt alleen dan nog te gillen. Het aan het lopen krijgen is moeilijker, dan gaat ze staan stijgeren en raar doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:44

Bij Fly lag het niet aan de vreemde bak of het alleen zijn. Dat waren beiden dingen waar ze aan gewend was en ook tijdens andere onderdelen bleef ze normaal doen. 't Was bij haar echt alleen de trail en hoe vaak ik ook opnieuw startte, onder het mom van 'ze went er maar aan'... wende ze er dus niet aan. Om ons beide de ergernis en mij het geld te besparen ben ik dus tot de conclusie gekomen dat Fly geen trailpaard was.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:51

tja dat kan ook altijd nog!
Ach gut

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:53

Sylva heeft mij geleerd: gewoon het trailparcours in (niet op een wedstrijd) en dan gewoon rustig in de bak gaan staan. Lekker op je paard zitten, peukje roken en dan ga je eens naast het hek staan, weer een minuutje of 10 staan. En zo ga je gewoon wat onderdeeltjes af. Je paard wordt er erg rustig van. Ik doe het nu vaker, ook tijdens gewone training en ik merk echt dat paarden er rustig van worden en ontspannen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:10

Ja maar Xono... ik rook niet! Knipoog

Nee, zonder gein... ben het helemaal met Sylva's methode eens! Rust, rust en nog eens rust... maar er zijn nou eenmaal paarden die het écht niks vinden, net als dat er paarden zijn die niet geschikt zijn voor de reining... Op een gegeven moment moet je je daar denk ik bij neer leggen, want ten koste van alles door willen 'drammen' gaat uiteindelijk ten koste van de relatie met je paard, het vertrouwen wat hij in je heeft en het plezier in het rijden. Dat is zo'n wedstrijdonderdeel niet waard.
Ik vind Trail echt een van de leukste onderdelen van het westernrijden - 'pielen met een paard' noem ik het - maar met Fly ging de lol er op wedstrijden echt wel af.
Thuis prutste ik er heerlijk op los met haar en we hebben bij veel engelse bosruiters die bij ons langs kwamen veel bewondering en respect afgedwongen op de manier waarop wij het hek door gingen in het bos, maar met Fly ben ik gestopt met proberen het ook op wedstrijdniveau te doen... Voor ons beiden de beste oplossing, de lol kwam er wel weer door terug.
Uiteraard ga ik het met Dot wel weer proberen en aangezien haar 'start' een stuk optimaler is dan die van Fly ooit, ga ik er van uit dat zij het wel gaat doen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:26

Hier ook zo'n geval op stal.........wanneer ze alleen een onderdeel moet verrichten (trail, reining e.d.) slaat de angst haar in de benen. Ze klappert en kwijlt met haar mond en begint te bibberen in haar benen. Ook is dit paard NIET van andere paarden waar ze een band mee heeft, te scheiden. Dit zorgt voor veel aanpassings- vermogen van mij, Clown . Ik kan moeilijk met 2 paarden tegelijk het bos in............dus tot ver op de Veluwe hoor ik haar gillen, Tong uitsteken . Deze dame is momenteel al 14 jaar oud. Dit gaat dus niet meer over, wat we ook hebben geprobeerd, altijd met rust trouwens, zonder peukie! Als mijn oude pony (nu 24 jaar) klaar is met haar sportcarriere, gaat ze samen met de 14- jarige de wei in om samen heeeeeel gelukkig te worden.
Gelukkig heb ik ook nog een bonte jonge vriend (nee, niet een Koe ), die heeft hier allemaal geen last van en hopelijk zal ik met hem lekker kunnen 'pielen' op een wedstrijd in de trail, heb er nu al zin in!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:28

Hoi, ook voor mij is dit herkenbaar. Thuis gingen de zijpassen enz. allemaal heel rustig en tijdens een wedstrijd wilde hij binnen het trailparcour niet eens stilstaan...Nu is een deel ervan ook te wijten aan mijn eigen zenuwen die ik doorgeef aan mijn paard, dus hier probeer ik zelf aan te werken.
Maar ik ga nu ook meer het bos in, komen op die manier nieuwe dingen tegen en tijdens een wedstrijd probeer ik ook de kansen te nemen om zo veel mogelijk in te rijden tussen het trailparcour, bijv. tijdens de pauze. Wat hierboven ook al gezegd is: gewoon lekker rustig naast het poortje, brug, ...gaan staan en proberen te relaxen. Soms heb ik me ook in 2 verschillende klassen (amateur en open) ingeschreven, als het dan niet ging bleef ik hem rondrijden maar pushte niet om alles perfect af te werken, dan ging ik bv. in jog over de lope-overs en maakte het wat gemakkelijker voor hem. De tweede keer merkte ik dat hij dan al wat rustiger werd omdat het parcour herkenbaar was. Dit zijn dingen die ik geprobeerd heb (en nog steeds doe) en wat naar mijn gevoel wel werkt. Onze trailproeven zijn nog niet perfect maar gaan steeds beter. Alvast veel succes met jouw paardje!

woldhoeve

Re: Tips tegen faalangst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 08:29

Presto hing in het begin ook er op Rosa dus ging ik niet meer bij haar in de trailer en ook niet naast haar opzadelen. maar nu moet hij er aan wennen want Rosa is drachtig en gaat dus niet meer mee. Ik vind Trail zo leuk, ik wou dat Zips Jewel weer beter was want dan ging ik daar gewoon alleen trail mee doen en dan liet ik Preto met rust. Maar ik vind ook dat ik het niet op mag geven hij is nog maar 5. 13 februarie doe ik mee in Zeyen en dan probeer ik het wel weer, ik ben er nu wel aan gewend dat hij het verprutst. Ik blijf dan ook wel rustig, maar soms dan heb ik zoiets van SNAP DAT DAN. Verward Maar het gebeurt zelden dat je op de wedstrijd in het trail parcour mag los rijden. Ik kan ook wel naar een manege gaan maar daar rijd hij wel goed, het is van oei nu moet iets gaan doen en er ligt nu een balk achter me, hij is zo onzeker. Alvast bedankt voor jullie reakties, maar als er meer tips zijn dan lees ik die graag. Pling _/-o_

Anoniem

Re: Tips tegen faalangst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:39

Dit is dus juist zo'n probleem dat je op een gezamenlijke training heel mooi aan zou kunnen pakken. JUIST omdat het door zoveel mensen herkend wordt. Rij samen los in je bak, maak vervolgens een line-up, en ga om de beurt in je eentje een 'proefje' rijden!