Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Niet altijd een excuus voor je paard zoeken! radicalM schreef:En waarom protesteert dat paard dan? Omdat ie die dag ff eens geen zin heeft denk je?
radicalM schreef:En dan doe je hem een neusriem om en ...hoppa, probleem opgelost...?
.
haha...kan gebeuren...

cesara schreef:dus zal ik nu zonder of met neus riem beginnen, daar voor deedt die weleens ze mond open.
Maar ja, wie ben ik

cesara schreef:dus zal ik nu zonder of met neus riem beginnen, daar voor deedt die weleens ze mond open.
XoNo schreef:Ik rijd ook alle paarden met neusriem. Zeker de jonge paarden. Ze moeten zichzelf ook niet aanleren om hun mond open te doen, gewoon omdat het niet mag. Als het er zo aan toe gaat dat je zelf iets fout doet of als er een medisch probleem is, dan zie je dat met neusriem ook wel. Ik wil er gewoon voor zorgen dat paarden hun mond niet opendoen tijdens het rijden, het bit niet vast kunnen pakken. Paarden zijn zeker niet gemeen, maar je hebt er wel luie paarden tussen zitten die het bit vastpakken, omdat ze geen zin hebben. Met neusriem wordt dit een stuk moeilijker gemaakt voor het paard.
Nja, dan weet je dus ook hoe ik er over denk
radicalM schreef:XoNo...toch vraag ik me af, of inderdaad
iedereen
zo goed kan inschatten, waarom een paard niet goed reageert op een bit...Jij bent daar wel erg stellig van overtuigd!
En met een beetje geduld en rustige hand krijg je het absoluut voor elkaar dat een paard, zoals Jackie al zei, leert, dat dit zo niet hoort.
Naar allerlei hulpmiddelen reiken als iets niet a-la-minute lukt, is in mijn ogen een gebrek van de ruiter...(tijdgebrek vaak). Misschien klinkt dit een beetje hard, maar zoals je zelf al zie: "dan weet je dus ook hoe ik er over denk"....
radicalM schreef:Naïve denkwijze...mwah, valt wel mee hoor. Kan me niet herinneren dat ik gezegd heb, dat ieder paard juist reageert op teugeldruk???
Heb alleen gezegd, dat ik vind, dat met een beetje geduld en rustige teugelvoering, je uiteindelijk ook het beoogde resultaat krijgt.

Verder ben ik het met je eens, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, als het paard zijn mond dicht houdt, dan ondervindt het paard ook geen hinder aan een neusriem. snowdon schreef:Waarom zou een paard zijn mond dicht moeten houden? Even afgezien van de wedstrijden.
XoNo schreef:snowdon schreef:Waarom zou een paard zijn mond dicht moeten houden? Even afgezien van de wedstrijden.
Afgezien van de wedstrijden maakt het me niet uit, maar ik train wel voor de wedstrijden