[WN] Op 1 hand makkelijker te rijden dan op 2 handen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Op 1 hand makkelijker te rijden dan op 2 handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 22:57

Beetje vage omschrijving geloof ik... Clown

Banjer kan af en toe een hittepetitje zijn.. ze is erg loperig, wil TE graag werken... als ik haar op 2 handen rijd, dan loopt ze erg hard... ze is wel goed te controleren, en luistert ook goed naar mijn zithulpen... Lachen

Na het "echte werk" draven we meestal uit aan een lang teugeltje, en dan rijd ik op 1 hand (puur voor de leut).... ik heb dan het gevoel dat Banjer veel lekkerder loopt, meer ontspannen, en (nog) beter op mijn zit reageert...

Is dit een bekend voorkomend iets???

Even voor de duidelijkheid... Ik rijd nog gewoon op 2 handen, het op 1 hand is alleen tijdens het "uitdraven"... we rijden met een dubbel gebroken watertrensje, met bol tussenstuk...

Francis

Re: Op 1 hand makkelijker te rijden dan op 2 handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 00:07

Waarschijnlijk heb je gewoon een slim paard dat weet dat de les voorbij is als jij op één hand gaat rijden. Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:04

Ik krijg vaker van diverse trainers te horen dat op een hand rijden makkelijker is dan op twee handen. Ik denk dat het komt omdat je dan automatisch minder doet met je handen. Je bent zeg maar rustiger in de mond van het paard. Mijn paard rij ik sinds kort ook op 1 hand en dat gaat ook een stuk beter en ze is veel rustiger met haar hoofd geworden.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:27

Daarbij volgt dat ik me altijd afvraag waar je de teugels laat als je met 1 hand rijdt. Als ze aan 1 kant moeten, hoe hou je de teugels dan in je hand? Ik raak er altijd mee in de knoop Lachen

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:38

Majo schreef:
Daarbij volgt dat ik me altijd afvraag waar je de teugels laat als je met 1 hand rijdt. Als ze aan 1 kant moeten, hoe hou je de teugels dan in je hand? Ik raak er altijd mee in de knoop

De uiteinden van de teugels hangen aan de kant waarmee je de teugels vasthoud. Maak een pistool van je hand (je wijsvinger is de loop), doe de loop tussen de teugels, dan komt je duim aan de ene kant van de teugels en de overige 3 vingers aan de andere kant.

Je mag ook geen vinger tussen de teugels doen maar bovenstaand is gebruikelijk. Meer dan 1 vinger tussen de teugels mag niet.

Ik hoop dat je er wijs uit kan komen Haha! , of heb ik het nu nog moeilijker gemaakt?

Groetjes,

Bianca

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:04

Afbeelding
=pistool:D

Afbeelding

Zo bedoel ik dus.

Groetjes,

Bianca

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:13

Mijn favoriet blijft daarom, als ik op een hand rij, de Romal Rein....Op een of andere manier rijdt dat voor mij het prettigst. Ik blijf goed rechtop zitten en mijn teugellengte blijft gelijk. Ik merk inderdaad ook, dat ik er relaxter mee rijdt.

Eastwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:15

Ik heb ook ervaren toen ik op een hand ging rijden dat mijn pony (Clint) veel rustiger ging lopen.
Mijn trainer verklaard dat ik nu minder aan zijn mond zit en Clint zich daardoor meer kan ontspannen tijdens hij rijden.
Ik bemoei me op twee handen te veel met Clint.

Groetjes,

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 20:52

das een duidelijke foto Bianca... Haha! Zo houd ik tijdens het uitdraven idd mijn teugels beet... Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:44

radicalM schreef:
Mijn favoriet blijft daarom, als ik op een hand rij, de Romal Rein....Op een of andere manier rijdt dat voor mij het prettigst. Ik blijf goed rechtop zitten en mijn teugellengte blijft gelijk. Ik merk inderdaad ook, dat ik er relaxter mee rijdt.

Hier nog eentje. Ik mijn geval is het ooit uit nood geboren. Ik kan mijn gewrichten gewoon niet meer goed gebruiken. Daarom ben ik met die romal gaan rijden. Het voordeel is dat je nooit zit te pielen met ongelijke teugels. Nadeel is dat je ook niet kunt smokkelen door de teugels langzaam iets korter te maken of iets meer druk op binnen of buitenteugel te regelen. Dat gaat een stuk moeilijker als je je teugel in een vuist hebt.

Ik vind zelf op 1 hand rijden uiteindelijk fijner. Ik heb toch altijd al de neiging om te veel te doen met mijn teugels. Nu blijft dat i.i.g. binnen de perken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:47

Anya schreef:
Ik vind zelf op 1 hand rijden uiteindelijk fijner.
Ik heb toch altijd al de neiging om te veel te doen met mijn teugels.

Nu blijft dat i.i.g. binnen de perken.

ik heb het idee dat ik ook de neiging heb om te veel te doen met de teugels... (sterker nog... eigenlijk weet ik dat wel zeker... ) maar ik heb niet het gevoel dat ik al toe ben om definitief op 1 hand te gaan rijden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:54

wat je zou kunnen proberen is met een halster gaan rijden een poosje. Dan kun je niet al te gek veel doen en ga je vanzelf veel meer op je zit doen.

Als je ook nog rijdt met een enkel touw (dat kun je voor de neus langsgooien in het begin voor richting wisselen en later gewoon tegen de hals of van de hals af voor richting wisselen) dan helpt dat erg. Als ik vind dat ik heel erg begin te plukken, ga ik weer terug naar met halster rijden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:19

touwenhalster bedoel je?? das een goed idee... Lachen moet ik 'm eerst even in de wasmachine doen... Clown
Alleen zal ik wel gezeur krijgen met stalgenootjes.. er is nl. een "huisregel" dat je niet zonder bit de bak mag betreden... Boos!

met enkel touw heb ik nog nooit gereden... dat durf ik eerlijk gezegd niet echt aan...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 02:08

je kunt altijd een 'teugel' erbij aanmaken (hang je om de knop) als een soort veiligheidsmaatregel en dan toch met 1 touw als teugel rijden. Haha!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:26

Maar moet je dan de teugels in je linkerhand houden? Aan de foto's te zien? Ik ben toch echt rechts Lachen

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:18

Banjer schreef:
touwenhalster bedoel je?? das een goed idee... Lachen moet ik 'm eerst even in de wasmachine doen... Clown
Alleen zal ik wel gezeur krijgen met stalgenootjes.. er is nl. een "huisregel" dat je niet zonder bit de bak mag betreden... Boos!

met enkel touw heb ik nog nooit gereden... dat durf ik eerlijk gezegd niet echt aan...

Da's een mooie zeg...stel dat je graag met een sidepull rijdt, of een bosal?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:49

Banjer schreef:
maar ik heb niet het gevoel dat ik al toe ben om definitief op 1 hand te gaan rijden...

Er is geen "definitief" over gaan op 1 hand.
In de training zal je vaak genoeg je tweede hard er even bij hebben om te corrigeren waar nodig.

Majo schreef:
Maar moet je dan de teugels in je linkerhand houden? Aan de foto's te zien? Ik ben toch echt rechts Lachen

Nee, dat hoeft niet perse. Maar juist omdat je rechts bent, heb je de teugels in de linkerhand. Di tomdat rechts je "werkhand" is. Hekjes open doen, lasso's gooien, dat soort dingen Tong uitsteken

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:30

Ligt er een beetje aan...ik gooi niet zo vaak met lasso's (grijns) en heb als linkshandige mijn teugels met mijn linkerhand vast...als ik een hek tegenkom tijdens een wedstrijd, pak in mijn teugels gewoon even over...dat mag. Het is maar hoe je het prettigst rijdt, dat voelt gewoon beter aan.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:57

Hoi,

radicalM schreef:
Ligt er een beetje aan...ik gooi niet zo vaak met lasso's (grijns) en heb als linkshandige mijn teugels met mijn linkerhand vast...als ik een hek tegenkom tijdens een wedstrijd, pak in mijn teugels gewoon even over...dat mag. Het is maar hoe je het prettigst rijdt, dat voelt gewoon beter aan.

Volgens mij mag je niet zomaar even overpakken op je andere hand bij een hek of pick-up. Zoeken we even op... Hier is iets over te doen geweest bij de WRAN, dat weet ik wel zeker.

Groetjes,

Bianca

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:01

Dit staat in een juryverslag op de WRAN-site:

- Trail, Hek: de juryvergadering stemt in met jureren volgens het artikel “Trail – Wisselen van teugelhand” dat eerder in de WHW gepubliceerd was. In het kort:
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (dezelfde) hand - verder met hek: geen DQ, wel ernstige fout
- 2 handen: wissel naar 1 hand - begin aan hek - hek los (verlies controle) - terug naar 2 handen - weer naar 1 (de andere) hand - verder met hek: wel DQ
- 1 hand: handwissel omdat het makkelijker is: DQ

Dus dit betekend een diskwalificatie bij handwissel.

Groetjes,

Bianca

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:31

Wacht even...dus als ik het goed begrijp:

Ik sta voor een hek. Hek is links van me, ik heb het overige pattern met teugels in mijn linkerhand gereden. Ik moet er achterstevoren doorheen (staat in het pattern) dus sta met paardenkont naar de opening ...hoe los ik dat dan op????
Is iedereen dan verplicht, als je op een hand rijdt, de teugels dan in de rechterhand te houden??

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:35

radicalM schreef:

Ik sta voor een hek. Hek is links van me, ik heb het overige pattern met teugels in mijn linkerhand gereden. Ik moet er achterstevoren doorheen (staat in het pattern) dus sta met paardenkont naar de opening ...hoe los ik dat dan op????

Doe het hek open met je rechterhand en ga er doorheen Knipoog

Je mag wel handwisselen als de hindernis dit vereist. Als het -echt-niet-anders-kan.
Bv in het voorbeeld dat je aangeeft en je rijdt rechts.

Als aan gegeven is dat je er achterwaarts door heen moet, kun je niet anders dan handwisselen.
Maar meestal staat er alleen gate push of pull. Dan is er dus altijd een manier om zonder handwissel door de hindernis te gaan.

Volgens mij Knipoog

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:28

Je kan het hek op vier manieren doen: hoofd eerst, kont eerst, en beide varianten in combinatie met hek naar je toe openen of van je af. Als 1 van deze combinaties niet kan omdat het parcours het zo voorschrijft dan heb je waarschijnlijk een hele slechte parcoursbouwer Haha! .

Maar even zonder dollen, ik neem aan dat je dan aan de jury moet vragen of je de teugel over mag nemen (zou ik iig wel doen). Maar je mag dus niet overpakken omdat het gemakkelijker is zoals Radicalm beschrijft:

radicalM schreef:
pak in mijn teugels gewoon even over...dat mag. Het is maar hoe je het prettigst rijdt, dat voelt gewoon beter aan.

Groetjes,

Bianca

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:51

Romkabouter schreef:
radicalM schreef:

Doe het hek open met je rechterhand en ga er doorheen Knipoog

WOEHAAAA! Dat wordt een leuke actie...zie het helemaal voor me!
Binnenstebuiten achterstevoren....ga ik oefenen! Haha! OK dan!