Wie heeft er ervaring met het (laten) maken van een buitenbak? Kan er niet zo gek veel over vinden op het net namelijk....
Alvast bedankt...
piggeljay
Geplaatst: 23-01-05 13:15
ik ! het ligt er maar net aan wat je wil gaan doen in zo'n buiten bak daar moet je de bak op aan passen. is het nat bij je dan adviseer ik om te draineren, zorg er altijd voor dat je geen leemzand gebruikt voor je buiten bak als je hem draineert want dan houd je een zwembad over als het flink regent en laat het vooral niet doen door beun de haas die het wel even heel goedkoop voor je zal doen. maak goede afspraken en zet op papier dat hij je na afloop de eerste jaren een droge bak garandeert minimaal 10 jaar want mijn bak heeft drainage en leemzand en is na twee jaar een onbegaan bare bak in de winter
dunnit
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-05 15:49
En hoe doet een mens dat, dat draineren? Daar zou ik graag iets over lezen....
DubbelFun
Geplaatst: 23-01-05 16:08
Voor drainage moet je bak iets hoger liggen dan de rest van het land én je moet een sloot of put hebben om naar toe te draineren. De volgorde van onderaf is dan als volgt: -laag doek om stenen en aarde op hun plaats te houden -drainageslang, tussenruimtes gevuld met grove (niet scherpe) kiezels/grint. -laag doek om de kiezels en het zand te scheiden. -laag zand wat als eigenschap heeft om water snel door te laten. Meestal is dit een mix van scherp zand. De structuur moet iig bestaan uit ronde en scherpe kiezeltjes door elkaar. Hierdoor kan het zand niet gaan plakken aan elkaar en blijft dus waterdoorlatend.
Nu de 'kneep'
Als je laag zand te dun is loop je je drainage kapot, is ie te dik dan werkt het waterdoorlatende minder c.q. langzamer.
Zie hier meteen het probleem bij westernrijden: slidings en spinnen is in zo'n bak dus niet mogelijk.
Overigens is een Achterberg bodem een héél andere verhaal
Nog even een reactie op piggeljay: Ik heb sinds kort in mijn paddock 'plakzand' , ik weet niet of dit gelijk is aan leemzand. Ik heb dit iets bollig laten aanbrengen, aflopend naar beide zijkanten. Mijn ervaring is dat het bij een sullig buitje wel drabberig wordt (niet modderig), maar bij een fikse plensbui het zand in de hele paddock 'platgeslagen' wordt en keurig wordt afgevoerd.
Ik ben dus tegenwoordig pro-plensbui
dunnit
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-05 16:29
kijk, daar heb ik iets aan.... maar het klinkt niet als iets wat je zelf doet of heb ik dat mis?
@ sugarmiss, heb jij eventueel ook links naar sites waar ik infomatie kan vinden? (bijvoorbeeld over drainage slang, bakvulling, kosten, of bedrijven die bakken maken?)
en heb jij je bak laten maken, of zelf aangelegd?
en ps; ik ben ook pro plensbui. die zijn tenminste lekker kort
Ik heb de bak niet zelf aangelegd (en heb ook geen drainage bij gebrek aan sloot/put). Ik zit hier op puur Veluws zand
De paddock is eerst door een shovel omgekeerd (oud zand naar boven/graslaag naar onder). Hierna is er een laag tapijtsnippers doorgegaan om de drainage (de grond in) te verbeteren en dichtslaan van de bovenlaag te voorkomen. Na 8 jaar was de bovenlaag weer aan vervanging toe, want de bak ging naar urine stinken als het geregend had. Dus heb ik er een verse laag zand op laten storten (20 kuub) en door een midi-shovel laten verdeling op een aflopende manier. Dit bevalt tot nu toe uitstekend, zolang het dus niet druilregent maar plenst.
Droog mag natuurlijk ook
dunnit
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-05 16:43
Thanks.
piggeljay
Geplaatst: 23-01-05 16:49
nee sugermiss leemzand is zand waar minuscule bolletjes klei in zitten. deze klei gaat op de duur samen klonten en vormen dan een kei harde bodem. van leem werden vroeger ook de huizen gebouwd ( plaggehutten en dan werden de wanden aan de buiten kant besmeert met leem zodat ze waterdicht werden) in friesland-drenten noemen ze het ook wel de oergrond als die grond in je bak krijgt is de ramp niet te overzien, je kan echt niets meer met de bak of je moet hem helemaal weer afgraven en opnieuw opvullen met goed zand, daarom waarschuw ik de mensen ook altijd kijk uit met wat voor zand je krijgt want een zand verkoper wil je nog wel eens dit soort zand in je maag splitsen als je er geen verstand van hebt.
DubbelFun
Geplaatst: 23-01-05 16:54
Dan heb ik idd ander zand. Je hebt zoveel namen voor zand en dat scheelt soms ook nog per provincie. Jos is gek op Stierenzand , dat schijnt uit zee te komen, maar hier in de buurt kenden ze het niet
Wij hebben de drains niet op de grond liggen maar ingegraven. Dus een sleuf graven, drain erin leggen die aan het einde van de bak (buiten de bak) uit de grond steekt. Vervolgens de drains (we hebben er 3 over de lengte lopen) op het andere kopse eind buiten de bak op een kleine verzamelput laten uitkomen (grote PVC buis met een diameter van ongeveer 30 cm). Die putten onderling weer verbinden met een drainagebuis. 1 put heeft een diameter van ongeveer 80 cm waarin een vlotterpomp hangt met een loosbuis op de sloot.
Zodra de vlotter boven een bepaald niveau komt, tegenovergesteld van bv. de pomp in een toilet, dan slaat de pomp automatisch aan en pompt hij het leeg. Als de vlotter dan weer onder zijn niveau is slaat hij vanzelf weer af.
Over de gehele bak inclusief de sleuven ligt worteldoek zodat het zand niet wegloopt. Wij zitten op zeer natte veengrond dus het is echt pompen of verzuipen
Bij ons op stal is een tijdje geleden ook de buitenbak helemaal opnieuw aangelegd. Ook de drainage en wegendoek en twee soorten zand, alleen is bij ons door het zand Geopat gemengd. Rijdt super maar kan idd geen sliding stops of spins maken. Mag ik wel gewone stops maken in zo'n bak?