[WN] Voor de verandering; Zwarte staart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree01

Voor de verandering; Zwarte staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 15:08

Vaak lees je van hoe krijg ik de staart van mijn paard weer wit, ik heb een ander probleem, nl; mijn buckskin, heeft een super dikke volle staart, maar helaas zit er veel doodachtig, bruin haar door, hoe krijg ik dit weer zwart. Ik heb haar nu zo'n 2 a 3 maanden en ze begint nu langzaam over de hele vacht een super glans te krijgen Vingers aflikken en komt steeds beter in conditie, zelfs de dunne manen en voorlok worden beter, maar de staart niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:11

Verven Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:13

De haren van een staart groeien ongeveer 10 cm per jaar. Het onderste stuk van een staart is dus al behoorlijk oud Haha!
Logisch dat dit door de inwerking van zon e.d. niet zo mooi zwart blijft als wanneer de haren 'jong' zijn.
Uit zichzelf zal dit dus nooit meer zwart worden.

Je kunt 3 dingen doen:
-verven met een zwarte haarkleur/sjampoo en dit regelmatig herhalen, want het blijft ongeveer 6-8 weken zitten.
-de bruine punten eruit knippen
-laten zoals het is en je er niet aan ergeren Haha!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:11

Ik heb ook een buckskin met ook een zwarte staart waar ook die bruine stukken inzitten en het is niet alleen de onderkant zodat je het eraf kan knippen.
Knippen is niet een optie dan is het net of de ratten erin hebben gezeten.
Ik heb al eens waanideeen gehad over verven van de staart zo van straks knoei ik en zit mijn paard haar achterhand onder de zwarte vlekken of stippen, dan heb ik een appie.
Ik ben bang dat als je van die bruine stukken af wilt zijn toch moet verven, ik kijk het nog wel even aan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:52

Spikers, dan moet je je paard plasticproof maken en dan kun je de staart met plastic van de kont scheiden. Zorgen dat ze er niet mee slaat en weer uitspoelen Lachen

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:17

Ja d'r hele achterkant dichtplakken met plastik ofzo en hopen dat ze niet met d'r staart slaat anders ben ik gespikkeld ha ha.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:02

Zou het niet makkelijker zijn om de staart, zolang de verf moet intrekken, even in een plastic zak te doen en die rond de staartwortel vast te maken...

Overigens kun je die bruine punten gedeeltelijk tegen gaan (helemaal lukt zelden) door de punten regelmatig te behandelen met Palmers Coconut/VitaminE creme. Kun je gewoon bij het Kruidvat halen en is super spul voor staart en manen.

Suske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:51

Er is toch van die zwart shampoo. Net als dat je zilver shampoo hebt.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:21

Francis dat Palmers spul ga ik maar eens proberen voordat ik ooit echt de staart ga verven en dat van die zak om de staartwortel binden heb ik al eens eerder gehoord.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:46

Ho wacht...even twee misverstanden voorkomen...
Ten eerste, met die palmers krijg je het niet meer zwart, het voorkomt alleen deels dat het haar bruin wordt. Haar wat al bruin is krijg je alleen weer zwart door te verven (iets wat ik alleen zou doen als je wilt Halteren, anders zou ik het fijn zo laten. Als je nu de staart wat extra gaat verzorgen groeien de bruine punten er vanzelf wel uit).
Ten tweede, ik bedoelde met die zak om de staartwortel gewoon de oplossing voor het lekkende verf probleem, in plaats van jullie inpak-ideetjes. Om de staart dagelijks te beschermen (helpt dus ook tegen het bruin worden) kun je wel heel goed gebruik maken van een staartzak (mijn voorkeur gaat uit naar de tail-tubes, dat is zo'n driedelige staartzak die je invlecht). Maar die maak je dus NIET om de staartwortel vast!! Je moeit nooit iets aan de staartwortel vast maken wat langer den een paar uur blijft zitten. Een staartzak maak je ónder de staartwortel vast en kan gewoon continu blijven zitten (wel even loshalen, staart verzorgen en opnieuw vlechten zodra het een rommeltje wordt. Meestal zo 1 keer per week, maar da's ook afhankelijk van je paard).

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:35

Als het voor een wedstrijd is; Waterproof Great Lash Mascara van Maybelline. Blijft goed zitten en kan je met een beetje olie + daarna een sopje er zo uitwassen. Als het alleen voor thuis is zou ik het absoluut niet verven. Sommige paarden worden panisch van de geur, en niet elke staart reageert er even goed op (met als eindresultaat; groene haren, rubberachtige haren, dooie uitvallende haren). Blijf sowieso bij de staartwortel uit de buurt. Kan enorm branden, paarden hebben een teer huidje.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:19

Mijn conclusie; ik ga niet verven want ik halter toch niet meer met haar.
En Francis dat van die zak om de staartwortel bedoel ik mee als ik het zou verven en om het paard schoon te houden even een plastik zak erom binden voor de inwerk tijd van de verf.
Maar ik laat het maar zo.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 10:20

Dat van die mascara met olie voor op een wedstrijd vind ik een hele goeie en vanmiddeg rij ik naar de kruidvat voor dat spul waar Francis het over had. Het is ook niet dat ik me er aan erger, maar dat ik het met een halter wedstrijd erg lelijk vind.
Thanks voor de goeie tips. OK dan!

Eastwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:02

Inderdaad de tip van de mascara met olie lijkt mij ook een goede oplossing! Bedankt!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:22

Heee zeg, wat is dat nou? Je hebt een Buckskin! Daar hoort dat gewoon bij. Door manen en staart. Mijn "Buck" heeft er zelfs nog roanhaartjes doorheen (van zijn papa geerfd). Gewoon lekker laten zoals het is.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:23

ik houd het inderdaad zo geen zin in verven of wat dan ook.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:26

Even een halter-leek vraagje/opmerking;

Ik weet van iemand die niet geplaatst werd omdat ze de benen van haar buckskin had gezwart. En dan ging het niet om een wit voetje maar gewoon het zwart een beetje mooier zwart maken....
Geldt dat dan niet coor de manen en de staart??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:50

?? Weet je zeker dat dat de rede was Vera? Want dat gebeurt n.l. op grote schaal.. Net als ik de benen met krijt witter maak. En ook het wit in haar staart spuit ik met een speciale spuitbus wat witter, om het gelige weg te werken. Da's nou eenmaal het spelletje van de Halter. Ik heb zelfs al es iemand de aalstreep van een dun zwarter zien maken.

@ RadicalM, als ik de vraag goed begrepen heb ging het hier om bruin geworden dode punten. Dat is toch iets anders dan bruine haren door de staart. In de Halter zou het dus niet verkeerd zijn om die dode punten zwart te maken. Als het om hele bruine haren gaat die gewoon in de staart horen, hoeft dat natuurlijk niet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:53

Francis schreef:
?? Weet je zeker dat dat de rede was Vera? Want dat gebeurt n.l. op grote schaal..
Misschien omdat het zo overduidelijk (lelijk) was gedaan dat het te zeer opviel Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:07

@ Francis:
Ik twijfel even of ze nu niet geplaatst was of lager geplaatst, maar de jury was er absoluut niet over te spreken.
Tussen de twee klasses door is ze gauw de benen gaan wassen....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:30

Tja, misschien zoals SM zegt... een beetje 'overdone' ofzo... het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je halve paard gaat verven, 't moet er wel natuurlijk uit blijven zien. Maar een beetje bijwerken wordt eigenlijk standaard gedaan.
Beetje zwarte schoensmeer op een lidteken in zwart haar heb ik ook al es zien doen, en ik heb zelf een potje 'sorrel'kleurige theatermake-up.
Ooit aangeschaft voor de kale plek die een quartermerrie die ik showde had gekregen na een beet van een ander paard. Was geen open wond, maar helemaal kaal, echt een roze-huid-plek... met die theatermake-up, waarvoor ik dus de dag voor de show (zoiets gebeurt standaard de dag voor de show) stad en land voor afgeraced ben, zag je d'r op een afstandje bijna niks van.
Voor wondjes in het wit gebruik ik een speciale herstellende creme die ik heb, waar zink in zit. Verzorgd én camoufleert. En zo zijn er tal van truukjes en middeltjes om lelijke plekken weg te werken of kleur te accentueren. Voor zover ik weet en meegemaakt heb, wordt dat gewoon geaccepteerd door judges. 'If you want to win you've got to play.'
Misschien was die betreffende judge wel niet zo 'pro-halter'?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:39

Bij Duitse Herders kleuren ze het bij met een edding (watervaste zwarte stift) en borstelen ze het vlak voor een wedstrijd een beetje uit.
Overigens; geen olie op de mascara als je de wedstrijd nog moet doen he. Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:35

Apart verhaal Vera! Ik heb ook altijd geleerd dat je kleuren wel intenser mag maken, maar je mag geen aftekeningen verdoezelen.

Dan nog vraag ik me af of de jury dat wel ziet of niet. Ze hebben tenslotte geen registratieformulier bij hen, waar de markings op vermeld staan van het desbetreffende paard.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:59

XoNo schreef:
maar je mag geen aftekeningen verdoezelen..

jammer, anders kan je paint veranderen in een breedingstock Clown

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:38

je kan je paint ook gewoon een tijd niet wassen