[WN] deken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin1979

deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 21:50

Zijn er hier mensen die hun paard dag en nacht buiten hebben staan? En hebben jullie paarden een deken op of niet?

Om welk ras gaat het dan? Ik ben vooral benieuwd naar de quarter achtige rassen...

Alvast bedankt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:55

Ik heb een bijna twee jarige kwpn-er dag en nacht zonder deken buiten staan. Als het weer heel slecht wordt kunnen ze overnachten in een schuilstal. Bij in de wei liep vorig jaar ook een jonge quarter. Eveneens zonder deken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:57

Geldt een buitenstal met de bovendeur altijd open op het noord-oosten ook als 'buiten' ??
Zo ja dan hebben mijn Quartermeiden een deken om. Momenteel een 200 grs met hele hals.
Overdag als het boven de 7 graden komt (liefst met een zonnetje) dan gaat hij weer af.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:33

B'elanna staat dag en nacht met deken op in de winter en ze gaat 's nachts op stal. Haar wil ik graag redelijk dun in de vacht houden. Wizkid is een beertje qua vacht nu. Die heeft dus echt geen deken nodig.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:40

mijn paardje staat overdag buiten, 's nachts binnen. ze heeft hele dag deken op

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:34

De mijne staat ook overdag buiten en 's nachts binnen, maar zonder deken. Hij heeft overdag wel een schuilstal.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 07:27

het hangt er ook vanaf wat je ermee doet denk ik. de paarden hier staan allemaal overdag buiten en 's nachts binnen. degene die gereden worden hebben deken op, degene die niet bereden worden hebben niks. en hangt van de eigenaar af. we hebben hier ook een gepensioneerd paard van een klant die met 3 dekens op staat, dat vind ik dus onzin.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 09:54

Karin1979 schreef:
En hebben jullie paarden een deken op of niet

Alles over de zin en onzin van dekens kun je hier vinden. En een QH is ook een paard.

Groeten,

Chris.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:07

ik heb Banjer met deken op staan, en helaas mag ze niet meer op het grote land van de boer... (ivm vertrappen voor komend weideseizoen)... ze mag wel van de boer op een klein landje staan, daar ben ik wel erg dankbaar voor.. voor de rest staat ze helaas op stal.

Ik heb een deken om voor de spieren, niet omdat ze het koud zou hebben... dit doe ik op advies van de natural balance masseuse. in de zomer staat ze dag en nacht op het land, zonder deken.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:53

Hier staan nog een aantal amerikaantjes 24/7 buiten in het natuurgebied. Zonder deken of schuilstal, gaat prima.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:40

Frayba schreef:
Alles over de zin en onzin van dekens kun je hier vinden. En een QH is ook een paard.

Hoe paard natuurlijk daar over denkt is duidelijk, maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens Chris.
Veel hangt af van hóe je met dekens om gaat en ook wat voor paard je hebt.
En het fabeltje dat paarden mét dekens sneller ziek zijn vind ik dus echt grote onzin.
Ik weet wel dat mijn paard zónder deken geheid snotverkouden wordt en mét niet. Ze maakt zelf weinig wintervacht aan en heeft het snel koud.
En slechte hoeven door de deken??? Verward Dan zal ik wel een uitzondering hebben zeker? Mijn paard heeft súper hoeven (niet mijn woorden, maar van een zéér kundige smid die zich regelmatig lovend uit laat over de conditie van Dot's hoeven) en 3/4 van het jaar een deken op...

Als veulen en jaarling heeft ze zonder deken gelopen, maar het gevolg was dat vooral tijdens natte periodes (ik gebruik m'n dunne waterdichte deken meer tegen de nattigheid dan tegen de kou) ik regelmatig druk was met het binnen en buiten zetten omdat Dot zowat van d'r hoeven af stond te trillen van de kou. Dat zijn overigens ook de enige twee jaren dat ze 's winters hartstikke verkouden werd, met groene snot en hoesten en al.
Ik vind dat dus niet nodig. Ik zet m'n paard liever de hele dag buiten mét een deken zodat ze happy blijft dan dat ik ze óf kou moet laten lijden (en ziek moet laten worden), óf met slecht weer binnen moet houden.

Wat ik wel regelmatig zie en wat naar mijn mening dus wel fout is, zijn paarden zie zo af en toe een deken op hebben. Ik ben van mening dat je áls je met dekens begint je dit ook consequent moet doen. Juist door alleen af en toe een deken op te doen maak je de denk ik wel eerder ziek, doordat ze steeds wisselende bescherming tegen de kou hebben.

Dot heeft vanaf September (afhankelijk van het weer rond die tijd) een deken op. Dat is nu nog een dunne ongevulde waterdichte deken, als ze onder het zadel komt zal het misschien een half gevulde worden om haar nog iets korter in de vacht te houden. Daarnaast heeft ze op de dagen dat het regent of grote kans op regen voorspeld is een bijpassend halsstuk op. Dat is een dunne wijdzittende hals die niet echt warmte geeft, maar haar dus wel droog houdt.
Doe ik haar dit niet op, dan weet ik zeker dat ze 's winters ziek wordt en in ieder geval niet happy is als ze buiten moet staan in de regen.

Er wordt altijd zo mooi over 'natuurlijk houden' gesproken, maar er wordt daarbij wel voorbij gegaan aan het feit dat veel hedendaagse (sport)paarden geen 'natuurlijke' rassen meer zijn. Daarnaast gebruiken wij ze ook nog eens compleet onnatuurlijk. Dan is het toch ook logisch dat je qua verzorging en huisvesting aanpassingen zult moeten doen.
Hele kuddes zullen het prima doen zonder deken, maar er zijn toch écht individuen die beter af zijn met een dekentje tegen de regen en/of kou.
En ik snap het bezwaar niet... waarom zou ik m'n paard geen deken op doen als ze zich daarmee prettiger voelt, als ik het 'extra werk' (voorzover je dat hebt?) er voor over heb en ik kan het me veroorloven?
Wie wordt daar slechter van? Mijn paard in ieder geval niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:48

Mijn pony's staan dag en nacht buiten. Ene is een shet dus die zit zowieso wel dik in de vacht. Mijn andere is iets van welsh. Die heeft ook geen deken om. Ik merk er niks van dat ze het koud hebben en zelfs als het regent en waait gaan ze niet in de schuilstal.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:14

Mijn kwpn-achtige paard heeft dit jaar voor het eerst geen deken meer op. Hij staat overdag buiten en 's avonds op stal, omdat ik geen andere mogelijkheid heb. Ook als het regent heeft hij nergens last van. Met de fries die erbij staat hetzelfde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:27

Karin1979 schreef:
Om welk ras gaat het dan? Ik ben vooral benieuwd naar de quarter achtige rassen...

Alvast bedankt!
Zullen we de reacties beperken tot de gevraagde rassen Haha! , anders verplaats ik dit topic naar VMR.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:43

De amerikaanse rassen kunnen ook prima zonder deken buiten lopen, ook meervoudig wereldkampioenen verdragen dit prima. Alleen bij min 40 celsius en harde wind kan het voorkomen dat bij sommige paarden een beetje schade ontstaat aan de punten van de oren.
Het zijn dus net gewone paarden.
De eigen jas van een paard is z'n beste bescherming past zich aan de omstandigheden aan dus wat wil je nog meer.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:50

Stan staat dacht en nacht met deken. Niet omdat hij het anders koud heeft, maar wel omdat hij anders een dik pak haar krijgt. Dan worden ze met rijden te snel nat. En dat wil ik niet Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:56

Steaming schreef:
De eigen jas van een paard is z'n beste bescherming past zich aan de omstandigheden aan dus wat wil je nog meer.

Zoals ik in m'n bovenstaande stuk al schreef is dat dus niet altijd waar. Er zijn paarden die weinig wintervacht ontwikkelen en daar écht te weinig aan hebben bij erg nat of koud weer. Die zul je dus toch op één of andere manier moeten beschermen. Je kunt ze op stal zetten, maar met een deken kunnen ze wel de hele dag naar buiten en dat heeft dan toch mijn voorkeur.

Daarnaast willen we over het algemeen rijden op onze paarden en dan is een dikke wintervacht (waardoor ze bij het werk erg zweten en lang nat bijven) juist een oorzaak van ziek worden. Zoals Romkabouter aangaf is een deken dan ook wel prettig.

Die wereldkampioenen die jij noemt Steaming, zijn meestal de paarden die 'gepensioneerd' zijn en bevorderd tot fokmerrie of dekhengst. De paarden waarmee nog volop geshowed wordt staan ook daar onder dikke dekens en vaak ook nog bijna 24/7 op stal...

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:08

Ik denk dat het inderdaad per paard wel verschilt, mijn paarden hebben nog nooit dekens op gehad en dat is altijd goed gegaan. Ook die met de dunne vacht. we hebben wel een schuilstal maar dat is eigenlijk meer voor de zomer tegen de dazen. in de winter staan ze er niet in. maar ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn die er niet zo goed tegen kunnen. Ik rijd op die van mij overigens wel, met dikke vacht. leg er gewoon na het rijden een uurtje een zweetdeken op en ze zijn weer droog.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:47

Alle antwoorden staan keurig in het artikel wat ik aanhaalde, dus ook dat dit
Citaat:
en dan is een dikke wintervacht (waardoor ze bij het werk erg zweten en lang nat bijven) juist een oorzaak van ziek worden

pertinente onzin is omdat het vocht niet op de huid van het paard maar aan de uiteinden van de haren door de wind verdampt en dáár dus de afkoeling plaats vindt. Hoe langer die haren, hoe verder weg van de huid de verdamping plaatsvindt, en hoe minder last het paard er van heeft. Ik denk dat je zelf wel een voorstelling kunt maken wat een deken doet met natte haren.

Er staat ook in het artikel dat de talg van de huid óók een belangrijke factor is. Er staat niet met zoveel woorden in dat je door wassen (bijv. voor een halterklasse) dat o.m. de talg weghaalt en je dus een belangrijk onderdeel van de bescherming kapot maakt (waterafstoting van de huid). Voeg je daarbij nog een dosis showshine (liefst natuurlijk op basis van siliconen op een huid die net goed ontvet is), tja, dan maak je het de natuur wel errug moeilijk en dan kan idd een deken een uitkomst zijn. Prettig voor het paard? Ja, in dát geval wel.

Als je trouwens een dikke wintervacht wil tegengaan, is het veel effectiever om te zorgen voor veel licht, omdat het korter worden van de dagen de stimulans is voor de wintervacht en niet de temperatuur (dat zou ook niet kunnen want als het koud is, moeten die haren er al zijn). Wel moet je dan denken aan een lamp van zo'n 500 W per box. Geld, geld!

Citaat:
De paarden waarmee nog volop geshowed wordt staan ook daar onder dikke dekens en vaak ook nog bijna 24/7 op stal...

Ja, ik weet het. De toppers hebben niet het mooiste leven, daar zijn ze te duur voor... Verdrietig

Citaat:
met groene snot en hoesten en al

Nou staat mij bij dat witte/blanco snot duidt op verkoudheid, gele op virale besmetting (influenza bijv), en groene op een bacteriële infectie. Weet je zeker dat die groene snot te wijten viel aan een verkoudheid, want dat heb ik nog nooit meegemaakt (zonder te willen suggereren dat ik nou zo'n enorme ervaring daarmee heb, hoor Knipoog ).

Overigens ben ik het niet in alles met "paardnatuurlijk" eens; dat van die goede of slechte hoeven zie ik ook niet zo. En wij halen onze paarden 's-nachts wel naar binnen. Niet omdat we vinden dat ze "nachtrust" nodig hebben of zo, maar wel om te voorkomen dat ze "rare dingen" aangedaan wordt. In de winter staan ze maar een halve dag buiten. Niet om ze te beschermen tegen de kou, maar om het land te beschermen tegen de paarden. Zo hebben we als het gaat vriezen nog een mooi vlak stuk waar ze hun benen niet breken op de brokken, en kunnen ze in de lente gelijk "meegroeien" met het gras op een ander stuk zodat het kapot gelopen stuk wat rust krijgt en in de zomer weer goed is. Ook hebben we wel stro in de stallen Bloos!

Groeten,

Chris.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:09

frayba schreef:
pertinente onzin is omdat het vocht niet op de huid van het paard maar aan de uiteinden van de haren door de wind verdampt en dáár dus de afkoeling plaats vindt. Hoe langer die haren, hoe verder weg van de huid de verdamping plaatsvindt, en hoe minder last het paard er van heeft. Ik denk dat je zelf wel een voorstelling kunt maken wat een deken doet met natte haren.

nou chris dan heb ik het schoolvoorbeeld dat een paard wel doodziek word als je er geen deken opdoet om het haar kort te houden. mijn paardje werd met dat lange haar echt niet blij, ze kon nl de warmte die geproduceerd werd tijdens het rijden (en dat was al na 5 minuten stappen) niet kwijt. en bleef daardoor zeiknat zelfs na een halfuur uitstappen bleef ze nazweten. wat na 3 uur liep ze nog te zweten, met als gevolg tot 2 keer toe een keelontsteking van heb ik jou daar. en om dan maar te zeggen van gooi em dan zonder deken naar buiten, nee een longontsteking zit ik al helemaal niet op te wachten. dan maar liever een deken erop om het haar enigzins kort te houden (of scheren)

de mijne (voor de TS) hebben voor zover ze gereden worden, en dat is er 1, een deken op. de rest niet omdat ze toch niet gereden worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:04

Tja, sorry Chris, maar ik ben het nog steeds niet met je eens (jeetje, dat gebeurt niet vaak...meestal kan ik me juist enorm vinden in jouw berichten...)
Eerst in het stuk over zweten... dat doet een paard volgens mij toch echt op z'n huid. Door zweet wordt een paard dus volgens mij wel door en door nat. Dot's moeder, die echt een shetlandervacht kreeg 's winters, moest ik langer droogstappen dan dat ik gereden had voor ze in ieder geval zo ver opgedroogd was dat het verantwoord was haar met een zweetdeken met hals weg te zetten. Dat was het eerste jaar dat ik haar had...de winter daarop had ze een mooi waterdicht setje mét hood! Bleef ze toch echt mooi kort in't haar van. Geen lampen nodig dus. Het was zelfs zo dat de vacht op haar hals korter werd toen ik pas aan't begin van de winter de hood kreeg. Ze had toen langer en dikker haar op d'r hals dan op d'r lijf (op zich al een teken dat een deken dus prima helpt om ze kort in't haar te houden), maar binnen een week of twee was het langste haar uitgehaard en werd de vacht op haar hals het zelfde als op haar lijf.

Van regen worden ze als het goed is inderdaad niet tot op de huid nat, maar dan moet de vacht zoals je zegt wel een bepaalde lengte en dichtheid hebben en zoals ik al aangaf maakt mijn paard dus geen lange wintervacht aan. Haar vacht is maar een fractie langer dan 's zomers en ook niet veel dikker.

Daarnaast was ik mijn paard inderdaad voor de shows, maar de laatste show is voor mij zo in September, daarna wordt ze niet meer gewassen. Binnen enkele dagen heeft een paard normaal gesproken de talghoeveelheid in z'n vacht weer op peil (da's in ieder geval bij honden zo, ik neem aan dat dat bij paarden niet veel anders is), helemaal als je ze, zoals ik doe, regelmatig goed borsteld, wat de verdeling van de talg over de haren bevordert (waardoor ze dus ook extra gaan glanzen. Daarom is veel borstelen de beste 'showsheen' die je kunt gebruiken).
Daarnaast gebruik ik juist zo min mogelijk spray's met sillicoenen omdat ik weet dat die op lange termijn meer kwaad dan goed doen.

En wat die snot betreft... daar weet ik ook het fijne niet van. Volgens die dierenarts had ze in ieder geval een zware verkoudheid.

Maar deze discussie heb ik een tijd geleden ook al eens op 'vraag-maar-raak' gevoerd en ook daar bleven de verschillende meningen tegenover elkaar staan. Ieder heeft nou eenmaal z'n eigen ervaringen waardoor het standpunt bepaald wordt.
So let's agree to disagree...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:13

En wat dan te doen met paarden die zo staan te rillen en te smeken bij het hek om eerder naar binnen te mogen? Doorzetten?
En paarden die brandmager de winter uit komen? Ondanks kuil mee naar buiten en dus dag en nacht kunnen eten?
Dat lijkt me zowieso niet gezond, na de winter brandmager en dat er zomers weer aan eten. Dat mag dan wel natuurlijk zijn maar in de natuur redden deze gevallen het ook niet.
Ik vind het per situatie en per paard verschillend en ieder moet dat voor zichzelf beslissen.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:01

Margee schreef:
En wat dan te doen...

Waar heb ik de aanleiding gegeven zodat jij nu denkt dat ik zou bedoelen dat je een paard in dit soort gevallen maar gewoon moet doorzetten??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:33

Waarschijnlijk door te verwijzen naar de site van Paard Natuurlijk...
De makers (en fanatieke aanhangers) van deze site komen nogal 'radicaal' over en schilderen dekengebruik bijna als dierenmishandeling af.
In de discussie op het andere forum wat ik al noemde werd dat zelfs letterlijk gezegd. En als ik iest níet genoemd wens te worden is het wel dierenmishandelaar. Mijn paard is alles voor mij en ik bespaar kosten nog moeite om haar in alle opzichten zo optimaal mogelijk te verzorgen.

Nu zul jij zulke extreme uitspraken (neem ik aan) niet doen, maar door zonder verder comentaar naar hun site te verwijzen wek je wel de indruk het volledig met hun standpunten eens te zijn. Die indruk kreeg ik in ieder geval ook.
Er staan zéker goede dingen op deze site en ik ben het met heel veel eens. Ik bekijk de dingen alleen iets genuanceerder, er zijn nou eenmaal situaties dat andere manieren beter/prettiger/wenselijker/efficienter enz. enz. zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:03

Frayba schreef:
Waar heb ik de aanleiding gegeven zodat jij nu denkt dat ik zou bedoelen dat je een paard in dit soort gevallen maar gewoon moet doorzetten??

Ik heb het niet over jou persoonlijk maar ik kan me alle discussies over dit onderwerp nog heel goed herinneren.
Ik kan me dan ook geen beter antwoord bedenken dan Francis al geeft.