Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik maakte overigens net als Silvester een scheiding) en niet bij mijn huidige Appaloosa. Voordeel? Mijn paard met heel breed voorhoofd en brede kaken past bijna geen enkel ander hoofdstel (frontriem en keelriem zijn eigenlijk altijd te klein), met een one-ear heb ik nergens last van
martina schreef:Een one-ear is in principe alleen in de combinatie met een shanks-bit geschrikt. (als je de teugel aan neemt wordt het hoofdstel op het nek geduwd) bij een snaffle-bit gebuurt het tegenover gestelde.
( je neemt de teugel aan en het hoofdstel komt los van het nek.) Zo kan het van de hoofd afglijden.

Maya schreef:Serieus? Dus als ik een one-ear-kopstuk wil kopen, en daar mijn gewone bustrens in wil hangen, dan is dat niet slim van mij? Maar in principe ligt het bit toch stil en stabiel in de mond. Dus als ik teugels bij een snafflebit (dit is toch een gewone trens?) opneem, dan gaat de bovenkant van het kopstuk achter de oren omhoog? Bij een shank (dus met scharen?) die redenatie kan ik wel begrijpen. Maar ik zie niet goed waarom bij een trens het kopstuk omhoog gaat als je de teugels opneemt...
Was namelijk van plan om te sparen voor een mooi eenvoudig kwalitatief goed hoofdstel. En dan aan een one-ear te denken, omdat mijn paards hoofd niet van standaard formaten is... Frontriemen zijn te smal in vergelijking lengte bakstuk.
XoNo schreef:Bij het aannemen van de teugels bij een shank, werk je met druk achter de oren. Door de hefboom werking, druk je het hoofdstel juist naar beneden. Bij een simpele snaffle heb je dit niet. Als je je paard dan "optilt" aan de teugels, dan til je daarmee dus ook het hoofdstel iets op. Als je het bit dan ook maar iets te laag hebt hangen, dan bestaat de kans dat je het hoofdstel verliest, omdat het over de oren schuift.

) en wordt er in principe vanuit de mond, aan de bakstukken getrokken en zo wordt er achter de oren druk op het hoofd uitgeoefend. Bij een snaffle zit je direct aan de ringen, die aan de mond zitten, zo til je dus het bit op, in de mond. In plaats van de werking bij een scharenbit, waarbij je dus het bit naar beneden 'trekt', 'trek' je het bit omhoog. Waar je teugels ook vast zitten
XoNo schreef:Een snaffle zit je direct aan de ringen, die aan de mond zitten, zo til je dus het bit op, in de mond. In plaats van de werking bij een scharenbit, waarbij je dus het bit naar beneden 'trekt', 'trek' je het bit omhoog. Waar je teugels ook vast zitten