[WN] wat voor ijzers hebben jullie paarden voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

wat voor ijzers hebben jullie paarden voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 18:16

Mijn nieuwe pony staat namelijk op ijzers zonder lippen. Ik heb gevraagd waarom dat zo is en er werd mij verteld dat dit is ter voorkoming van beschadiging van de kroonrand en aantikken bij spinnen, trailwerk en zijwaarts.
Nou is mij vraag hebben jullie paarden wel lippen aan de voorijzers? Tikken ze zichzelf hier wel eens mee aan bij een van deze oefeningen?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:30

Mijn paard staat ook op ijzers zonder lippen. Hij heeft ook een tijdje 'met' gehad, maar ik heb nooit iets gemerkt wat betreft aantikken. En anders kun je toch bell boots gebruiken? Lachen

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:35

Mijn paard heeft gewone rijpaardijzers met 2 lippen.
Ik gebruik altijd beschermers die de gehele kogel beschermen als ik ga spinnen.
Voor het langzamere werk heb ik gewone beenbeschermers om.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:38

Voor niks, ik zie geen reden waarom is dat zou doen Lachen

sugarspice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:38

Mijn paarden hebben al van alles en nog wat gehad,

Maar waarom vraag je het zondag niet aan paul derrez en wat andere clinic deelnemers wat voor ijzer die hebben?

Ik zal het vrijdag ook eens aan mijn hoefsmid vragen waarvoor het dient.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:13

Geen. Achter ook niet trouwens.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:32

de mijne ondanks drachtigheid (eind april uitgeteld) achter sliddingijzers en voor niets. heeft verschillende soorten ijzers gehad maar presteerde het continu die dingen eraf te werken. vandaar voor maar geen meer.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:13

Mijnes heeft voor niets~! Achter wel sliding ijzers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:49

Voor ijzers met 2 lippen en achter slidingplates.
Ik kan niet zonder ijzers hier. Teveel grit in de bos- en zandpaden waar ik rij; dat beschadigt de witte lijn teveel.
Overigens tikt ze zichzelf bijna nooit aan. Maar voor het spinnen en stoppen ed gebruik ik voor de zekerheid altijd 3-in-1-beschermers.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 08:05

Banjer staat helemaal op blote voeten... Haha!

Ze wordt natuurlijk bekapt... Lachen

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 11:49

Imapct heeft inderdaad ook ijzers nodig, omdat ik buiten hele stukken over de weg moet. Zal inderdaad zondag ook op de clinic eens kijken en anders inderdaad bell boots gaan gebruiken. Heb aan mn smid al gevraagd of hij ook ijzers zonder lippen wil slaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:51

Mijn merrie staat op gewone ijzers, voor 1 lip, achter 2 lippen. Ik maak geen sliding stops.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:00

Mijn merrie heeft voor een tijdje halfrondjes gehad, lichte uitvoering, zodat ze van voren beter weg kon komen.
Toen heeft ze een poosje op natural balance gestaan, ging ook goed.

Nu staat ze voor op rijpaardijzers met zooltjes, en achter op karrepaardenijzers (met teenlip). Dit omdat we veel over straat reden.
Als het goed is krijgt ze deze week achter weer slidingijzers, voor blijven het gewone ijzers met een zooltje, dat bevalt super.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:41

Digger staat op 2 lippen voor en twee lippen achter......dat is de enige manier dat hij niet zijn ijzers in de rondte strooit!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:05

Hoi,

Holly staat ook op gewone rijpaardijzers met lip. Ik zie het probleem niet zo met spinnen trouwens Verward. Als de lippen gewoon goed aangesloten liggen kan dit toch geen probleem geven?

Ik heb wel achter als ze op slidingijzers staat (wat momenteel niet het geval is) kortere takken zodat ze zichzelf tijdens het zijwaarts gaan etc. niet kan beschadigen.

Groetjes,

Bianca

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:41

voor niks, is geen reden voor, achter sliding plates

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:49

Hoe moet een paard met de lip van een ijzer de kroonrand raken?
Zeker als je maar 1 lip aan een ijzer hebt is het volgens mij onmogelijk om er de kroonrand mee te raken.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:00

Ik heb geen idee hoe ze dat willen doen. Misschien op het ijzer stappen oid. Waar Impact vandaan komt staan alle paarden op ijzers zonder lippen. Was benieuwd of veel mensen hier dat ook hadden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:04

Buddy heeft voor ijzers zonder lippen. Om de doodnormale redenen dat zonder lippen veel mooier is Lachen Kroonrand aantikken met lip lijkt me sterk, gebeurt het wel, dan slaat je hoefsmid ze er niet goed onder en tikt hij de lippen niet goed tegen de hoef aan.

Bud heeft achter ook ijzers zonder lippen. Gewone ijzers, ik maak geen sliding stops. Zijn voorijzers zijn wat dunner dan achter en dus iets lichter.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:14

SmithsGirl schreef:
Banjer staat helemaal op blote voeten... Haha!

Ze wordt natuurlijk bekapt... Lachen

Moon blijft ook lekker op blote voetjes in de rondte lopen...net als Banjer wordt hij natuurlijk bekapt OK dan!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:21

Als het zou kunnen zou mijn paard blootvoets door het leven gaan. Helaas heeft ze de irritante gewoonte haar drollen in de box te begraven met 1 voorvoet, die dus een stuk sneller afslijt dan de andere. Om haar voorhoeven gelijk te houden staat ze dus op ijzers (met 1 lip). Achter is ze blootvoets.
Heb nog nooit problemen gehad dat de lip de kroonrand raakte, bij welke oefening dan ook.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:29

dana heeft gewone ijzers onder met voor 1 lip, en achter 2, ik wil haar nog wel een keer op sliding-ijzers hebben, wat ik maak zo nu en dan wel een sliding-stop