[WN] dressuur en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef1991

dressuur en western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:14

Me zus en ik delen allebij een Appaloosa.
Me zus rijd western met der en ik dressuur, maar het gaat nu al fout.
Bij western mag je alleen maar je benen gebruiken om naar een hogere gang te gaan en bij dressuur moet je natuurlijk je benen gebruiken om der nageeflijk te laten lopen enz.
Maar kan dressuur en western dan eigelijk wel samen?

(want ik vind het zonde als het niet kan, want ze kan nu al L2 lope)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:57

Het lijkt me verwarrend voor het paard, zeker als jullie allebei hogerop willen komen..

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 07:02

bij western moet je ook been gebruiken om je paard nagevelijk te laten lopen alleen als je paard daar is stop je met drijven en vragen.
teminste dat is wat ik heb geleerd Tong uitsteken
maar is dat bij dressuur ook niet zo dan Verward

maar er zijn wel genoeg andere verschillende dingen die het verwarrend voor je paard maken.

ik zal het dus niet bijde doen
en idd zeker niet als je hoger wilt komen.

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 09:23

oke bedankt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:01

Tot op zekere hoogte kan het best hoor. Je zult alleen goede afspraken moeten maken welke hulpen je op welke momenten gebruikt. Bijvoorbeeld galopshulp op buiten of binnenbeen. Ook de hoofd/halshouding kan een probleem opleveren. Maar het is heel goed mogelijk om voor een dressuurwedstrijd een paar dagen te oefenen, wat meer constante lichte druk op te nemen en je paard meer verzameld te laten lopen. Daarmee krijg je vanzelf meer oprichting. En je zult veel meer aandacht aan de draf moeten besteden. Een pleasuredrafje kom je er niet mee, voorwaartse ruime gangen zijn nodig en vooral ook regelmatig. Dus meetellen tijdens het draven (1.2.1.2.1.2 etc. ) kan helpen. De draf mag geen stiefkindje worden. Je moet ook echt kunnen verruimen. En heb je een paard waarmee je vooral reining rijdt, dan geldt dat ook voor de stap (sommige alleen reinig gereden paarden lopen tegen de telgang aan).

Als je dat onderling goed afspreekt en goede les neemt, dan kan het zeker de eerste tijd zonder teveel problemen samengaan.

Succes!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:34

NoUsSieJ schreef:
Maar kan dressuur en western dan eigelijk wel samen?

Het antwoord is kort : NEE dat kan niet samen. Of een van jullie twee zal een compromis moeten sluiten over het gebruik van de hulpen.
Maar dat wil dus zeggen dat of jij western rijdt op een dressuur zadel of je zus dressuur op een western zadel. Cool Cool Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:51

Adrienne schreef:
Het antwoord is kort : NEE dat kan niet samen. Of een van jullie twee zal een compromis moeten sluiten over het gebruik van de hulpen.

Mijn korte antwoord: JA dat kan wel samen.
Het ligt er maar net aan welke hulpen je gebruikt voor je paard.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:00

cornelie schreef:

Ik schaar me achter Cornelie. De praktijkervaring met mijn eigen paardje heeft me geleerd dat het absoluut geen probleem hoeft te zijn.

senga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:31

ik weet zeker dat het wel samen gaat.mijn haflinger loopt in de dressuur en springlessen goed mee en loopt ook mee in western wedstrijden en we hebben al een aantal keren prijzen gehaald

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:42

*LOL* nou word het moeilijk NoUsSieJ
iedereen zegt wat anders Haha!
succes met de beslissing Knipoog

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:49

Voor alles is imo trouwens een tussenweg... En ik heb in mijn westernlessn (met western ingereden knol die nog nooit van dressuur had gehoord) van mijn western instructeurs ook altijd geleerd dat ik haar met hulp van mijn been moest vragen nagevelijk te lopen... Ik heb mijn benen echt nooit alleen maar gebruikt om naar een versnelling te gaan. Haha!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:52

vikki schreef:
Voor alles is imo trouwens een tussenweg... En ik heb in mijn westernlessn (met western ingereden knol die nog nooit van dressuur had gehoord) van mijn western instructeurs ook altijd geleerd dat ik haar met hulp van mijn been moest vragen nagevelijk te lopen... Ik heb mijn benen echt nooit alleen maar gebruikt om naar een versnelling te gaan. Haha!

zal wel makelijk zijn als je dat alleen moet doen Tong uitsteken

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:23

Ik ken een paard waar de eigenaar western mee rijdt en de bijrijdster dressuur, en dat paard werd knettergek. Ze begrijpt er helemaal niets van, omdat ze per rijstijl andere hulpen krijgt. In het begin ging het even goed, maar hoe langer het duurde hoe moeizamer ze te rijden wordt. Ze word er echt enorm dwars van. Na een periode van slechts een rijstijl (in dit geval dressuur) werd ze weer veel rustiger en makkelijker te rijden. Soms krijg je van die onzin te horen als: mijn paard weet dat als er een dressuurzadel op ligt, dat dan dressuurhulpen gelden, en bij een westernzadel de westernhulpen. Kul! Dat is een paard een intelligentie aanmeten die hij niet heeft.
Dus mijn advies zou zijn: doe het niet, als je gescheiden hulpen (dressuur naast western) wilt geven. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar die bevestigen de regel Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:36

Eh... zo ingewikkeld en anders zijn die hulpen echt niet hoor. Dat wordt echt enorm overdreven. Mijn paard wordt nog steeds af en toe Engels gereden en ze heeft daar geen problemen mee. Het paard van mijn vriendin Jeanette heeft een bijrijdster die engels rijdt. Constans (instructrice) heeft haar reiner voor de grap in de M2 dressuur uitgebracht en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Voor een paard is been gewoon been... welk zadel er ook op ligt. Een paard is ook best in staat te leren stoppen met benen eraf en benen erbij (en de zit). Het verschil zit echt vooral in het hoofd van veel met name western ruiters.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:40

het ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de betreffende ruiters idd.

Als je twee dressuurruiters op 1 paard zet, die er verschillende ideeen op nahouden, gaat t ook niet.

Idem met westernruiters...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:29

Het is toch de bedoeling dat je, op welke manier je ook rijdt, Western of Engels, je paard zoveel mogelijk rijd met je zit? Het overdreven gedoe om teveel met je handen en benen te rijden hoort in beide stylen niet, al zie je dat wel... Als je basis goed is, kun je alle kanten uit Lachen

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:45

Tot op zekere hoogte gaat het wel samen mits jullie dezelfde hulpen geven voor dezelfde bewegingen die je vraagt, maar op een gegeven moment scheiden jullie wegen zich toch weldegelijk.... en dan tja helaas dan houdt het echt op. Lastig he keuzes maken? Succes ermee

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:01

Ik denk ja Lachen Dressuur kan je ook westernmatig rijden als je begrijpt wat ik bedoel. Hulpen blijven hetzelfde. Als je je paard western pleasure traint, betekent het niet dat je nooit een ruime draf kan vragen aan je paard, dit moet je ook onderhouden. Verder werk je in de dressuur op een gegeven moment naar oprichting toe, als jij je paard meer oprichting vraagt en vervolgens in de western juist laag vraagt, dan moet dat bij een soepel paard gewoon kunnen. Paarden worden dressuurmatig gefokt en hebben daardoor meer front en oprichting, waardoor het moeilijker wordt om laag te lopen voor zo'n paard. Andersom precies hetzelfde. Mijn paard is qua halshouding vlak gebouwd, die hoef ik geen oprichting te vragen, in ieder geval niet zoals ze dat in de dressuur doen, daar heeft hij gewoonweg het lichaam niet voor.

Dus ik denk dat het zeker kan, alleen dat je in beide sporten toch tegen bepaalde beperkingen aanloopt.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:24

Citaat:
Ik denk ja Dressuur kan je ook westernmatig rijden als je begrijpt wat ik bedoel. Hulpen blijven hetzelfde. Als je je paard western pleasure traint, betekent het niet dat je nooit een ruime draf kan vragen aan je paard, dit moet je ook onderhouden. Verder werk je in de dressuur op een gegeven moment naar oprichting toe, als jij je paard meer oprichting vraagt en vervolgens in de western juist laag vraagt, dan moet dat bij een soepel paard gewoon kunnen. Paarden worden dressuurmatig gefokt en hebben daardoor meer front en oprichting, waardoor het moeilijker wordt om laag te lopen voor zo'n paard. Andersom precies hetzelfde.
Dus ik denk dat het zeker kan, alleen dat je in beide sporten toch tegen bepaalde beperkingen aanloopt.

ik ben het voor het eerst met je eens!
ik denk dat het ook wel kan alleen wat anya al zij moet je wel duidelijk zijn welke hulp je waar voor geeft, maar dat is ook zo bij western.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:55

cornelie"]
[/quote]

[quote="Vikky"]
[quote="cornelie schreef:

Ik schaar me achter Cornelie. De praktijkervaring met mijn eigen paardje heeft me geleerd dat het absoluut geen probleem hoeft te zijn.
[/quote]

Jullie zeggen dus eigenlijk ook alle twee NEE want je schrijft mij precies na.
Het ligt aan de hulpen die je gebruikt dus sluit je een compromie dus kan het ook volgens jullie eigenlijk niet samen Cool

Ook de meeste anderen geven ook een antwoord met een "als je maar "er in .......Dat zegt eigenlijk genoeg toch? Als je je hulpen aan gaat passen is het niet meer zuiver het een of zuiver het ander. Haha!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:59

jemig, Adrienne je hebt nog gelijk ook!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:00

Adrienne schreef:
Het ligt aan de hulpen die je gebruikt dus sluit je een compromie dus kan het ook volgens jullie eigenlijk niet samen Cool

Ook de meeste anderen geven ook een antwoord met een als je maar er is .......Dat zegt eigenlijk genoeg toch? Als je je hulpen aan gaat passen is het niet meer zuiver het een of zuiver het ander. Haha!

Daar ben ik het niet mee eens... en ik heb mijn hulpen niet aan hoeven passen; daar ligt imo een wereld van verschil. Ik heb dus geen compromis hoeven sluiten en zeg ook zeker geen nee. Ik sta nog steeds achter mijn mening dat het WEL kan. Ik zeg niet dat het in iedere situatie kan, maar dat het mogelijk is staat voor mij als een paal boven water. Ik heb mijn rijkunsten nooit aan hoeven passen (heb altijd alleen maar western les gehad tot nog toe) en mijn stalgenootje (echte dressuurruiter) heeft haar rijkunsten niet ana hoeven passen. De verschillende disciplines bleken voor ons zo verschillend nog niet een te zijn en dat is dus de reden waarom het imo dus wel kan / zou moeten kunnen. Tevens kan ik me nog steeds niet vinden in de stelling dat je in de western sport alleen maar je been gebruikt om naar een hogere gang te gaan.
Laatst bijgewerkt door vikki op 10-01-05 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:00

laukjefreak schreef:
ik ben het voor het eerst met je eens!

Ben jij het altijd met mij oneens dan? Verward Tong uitsteken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:32

Adrienne schreef:

Nope, ik sluit zeker geen compromis.
Wat ik bedoelde met "het ligt aan de hulpen die je gebruikt"

Je leest nogal eens dat bv voor aangalopperen alleen het buitenbeen gebruikt wordt. En voor de dressuur bv 2 benen.
Als je je paard hebt getraind om op het buitenbeen aan te springen wordt het lastig ja.

Wat ik dus doe: 2 benen is gas/impuls.
Of ik nu aangaloppeer in een dressuurproef of in een pleasure.

Dat noem ik zelf geen compromis, het is gewoon een hulp.

Dus daarom schreef ik, het ligt aan de hulpen die je gebruikt.

Als je voor elke aktie 2 hulpen gaat verzinnen wordt het wel erg onoverzichtelijk allemaal.

Als je gewoon voor elke aktie 1 hulp gebruikt maakt het echt niet uit in welke discipline je rijdt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:36

XoNo schreef:
Mijn paard is qua halshouding vlak gebouwd, die hoef ik geen oprichting te vragen, in ieder geval niet zoals ze dat in de dressuur doen, daar heeft hij gewoonweg het lichaam niet voor.

Bloos! Oprichting kan zeker wel, sommige dingen kosten alleen wat meer moeite.

Pride is zo 'fout' gebouwd als maar kan maar juist op zijn hoofd/halshouding krijgt hij veel complimenten.

Citaat:

Klopt maar het is ook niet zo dat je met elke QPA meteen wk wordt in de westernsport of met een Gribje een gp proef wint.