wedstrijd deelnemers ....... wedstrijd publiek.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brenda

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 18:12

Ik begin eigenlijk een beetje te denken dat ik niet goed genoeg ben voor de beginners, terwijl ik in Oosterwolde een 1e prijs reining win. Dus ga ik uiteraard in de Kalverhoek meedoen in de beginners, en gerust niet voor een prijs maar voor ervaring voor mijn paard. Klein detail: Oosterwolde 2 uur rijden met trailer, Kalverhoek 15 minuten. Maar in de kalverhoek was mijn paardje onrustiger, dus reining minder goed gereden, terwijl de pleasure wel goed genoeg was voor 6e. Je weet van te voren gewoon niet altijd hoe het loopt en hoe je paardje reageert als je niet altijd de mogelijk hebt om onderlinge wedstrijden te starten, zijn ze maar es in de buurt!

Dus Jouk, ik vind dat wij gerust bij de beginners mogen starten, beginners zijn nou eenmaal beginners Clown !

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 18:31

Kortom het wordt dus hoog tijd voor MEER wedstrijden in Noord-Holland, lekker veel onderlinge vooral zodat iedereen kan oefenen en ervaring opdoen en degenen (zoals ik) die niet op een grote of officiele wedstrijd zoals afgelopen weekend willen starten het ook eens kunnen proberen Haha!
Toch eens kijken of we hier in de omgeving niet eens iets voor mekaar kunnen krijgen....
Oja, en ff voor alle duidelijkheid: met niveau bedoel ik niet zo zeer het wel of niet rijden van een superproef. Waar het mij om ging was dat ik ontzettend veel geruk en gepluk heb gezien, voornamelijk in de reining waarvan ik dacht: als het zo moet wil ik het nooit leren.
Als iemand zijn of haar paard gewoon netjes, rustig en duidelijk met plezier (geldt voor paard en mens) rijdt dan maken die foutjes in mijn ogen niet eens uit. Want ZO iemand is namelijk voor mij een goed voorbeeld en niet degene die weliswaar een (veel) betere proef rijdt maar zijn/haar paard in mekaar sjort ofzo...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 18:42

Nou was het zaterdag in de losrijbak ook heel erg druk hoor, van fatsoenlijk losrijden kon geen sprake zijn. Alles stond kriskras door elkaar stil, ook op de hoefslag, reed alle kanten uit en richtingen op en je moest voortdurend op de rem. Aan galloperen viel al helemaal niet te denken.
Ze zeggen wel eens: de wedstrijd wordt beslist in de inrijbak, nou dat kon wel eens kloppen ja. Hoewel ik zelf niet heb meegedaan (mijn paard wel) heb ik me vreselijk op zitten vreten, en ik was blij dat ik haar 's avonds weer heel op stal had staan.

En de tribune op de korte zijde van de wedstrijdbak is ook iets wat niet ieder paard regelmatig tegenkomt. En als je alleen in de bak bent dan is die heel eng.

Daarbij komt het ook dat het heel koud was, en dan zijn de paarden over het algemeen toch wat frisser.

oet
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 18:48

Dan ben je vast nog nooit in Oosterwolde geweest. Met 40 starts in de beginners pleasure. Maar ik had geen problemen met losrijden hoor. Misschien kan ik wel heeeeeeeeeeeeeeel goed sturen Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:00

Als er in de inrijbak duidelijke regels zijn (een cirkel naar links, de ander naar rechts) en iedereen die stilstaat ook in het midden stil gaat staan, zijn een heleboel problemen de wereld uit. Maar daar werd op deze wedstrijd - zo scheen het - niet op gelet.

Degene die op mijn paard reed kan heel goed rijden en sturen hoor. Ze werd afgelopen zaterdag 4de in de beginners reining....Maar als anderen niet kunnen sturen, of niet kijken, tegen je paard aanbotsen, rakelings langsrijden met ietwat zuur kijkende paarden, dan is een schop zo uitgedeeld. En niet van die van mij hoor (doet ze nooit Schijnheilig ) want die kan dat niet zo veel schelen. Maar van een ander paard ben ik daar nooit zo zeker van.

En ik kom net als Brenda uit Noord Holland. Het was ook voor ons een kwartiertje met de trailer, daarom hebben we aan deze wedstrijd meegedaan. Ik ben nog nooit in Oosterwolde geweest, en denk niet dat het ervan gaat komen. Ik ben namelijk altijd nog afhankelijk van een ander omdat ik geen paardenvervoer heb (trailer+wagencombinatie) en mijn merrie moet volgend jaar een veulen krijgen.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:06

Jos schreef:
Misschien zijn de wedstrijd ruiters wel verstandig aan het worden, en starten inderdaad gewoon niet, omdat ze het publiek gaan goede show kunnen geven.


Dit is volgens mij het grootste probleem van de western sport op dit moment. we hebben wel goede ruiters en goede paarden, maar ze komen niet meer naar de wedstrijden. Waar zijn al die mensen? waar zijn al die instructeurs die ik elke keer in de WHW zie staan?

Ik denk niet dat ze wegblijven vanwege zeurend publiek. Volgens mij zeurt het publiek nu deels juist OMDAT ze wegblijven.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor mensen als Walter Bouwmeester, Rieky Young, Chris Knol, Frank Siebens etc. geen uitdaging is om mee te doen aan wedstrijden waar het niveau van de rest achterblijft. Dan rijdt je toch steeds tegen hetzelfde kleine cluppie. Maar of dat ook de reden is dat ze niet op komen dagen (NK daargelaten.)???? Misschien kan Bea-van-de-Quarter daar eens een onderzoekje aan wijden??

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 19:20

regels in de inrij bak zijn inderdaad erg prettig.
Maar waarom niet gewoon even naar boven gelopen en gevraagd of ze dat om wilde roepen.
Misschien had de organisatie hieraan ff niet gedacht.
Nu heb je je aan iets lopen ergeren wat heel eenvoudig opgelost had kunnen worden.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:25

Mischien wordt er door sommige ruiters te makkelijk gedacht over het rijden van een reining proef. Het is geen B-dressuurproefje hoor. Persoonlijk denk ik dat de ruiters zich beter kunnen focussen op een of twee onderdelen die op elkaar aan sluiten. Ik vind dat je geen pleasure en reining met hetzelfde paard kan starten, de onderdelen sluiten absoluut niet op elkaar aan. Kijk naar de kwaliteit van je paardje en van jezelf en dan kom je mischien tot de conclusie dat het helemaal geen reiner is. Nogmaals is dit mijn persoonlijke mening. Daar komt nog eens bij dat de Wran van die rare beginnersproefen (reining) hebben die veel te moeilijk zijn voor de meesten.
Als toeschouwer moet je niet teveel verwachten van een wedstrijd zoals deze. Er worden veel beginners klassen uitgeschreven en die zijn niet spectucalair om te zien. Maar ze zijn wel nodig voor de ruiters om ervaring op te doen.
De open klassen zijn op dit soort wedstrijden ook niet echt spectucalair. De grote ruiters blijven weg, ook straks op het NK. Waarom?? 1. Er zit geen geld in de pot. 2. De regels worden op een vreemde manier toegepast. 3. De accomodatie is niet goed.(bodum). 4. Men gaat liever naar het buitenland omdat daar 1,2 en 3 wel goed zijn. Het nivo is daar ook veel hoger dus kan men zich daaraan optrekken. Helaas voor ons beginnende wedstrijdruiters.
Ik denk dat we met elkaar er voor moeten zorgen dat het westernrijden in Nederland de goede kant opgaat, dit is niet zo gebeurd maar is een proces over jaren. Mischien zijn wij iets te vroeg geboren. De jeugdreining op zondag was leuk om te zien. Niet heel spectucalair maar wel heel netjes. Overigens was het wel weer een vreemde proef.
We moeten allemaal heel hard werken aan ons zelf en aan onze paarden en vooral realistisch blijven t.o.v. het starten van wedstrijden. Ik weet zeker dat er in de toekomst meer mogelijkheden komen voor ons wedstrijdruiters.
Gegroet Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:51

Ik vind dat onze "sport"absuluut niet vergeleken kan worden met de dressuur. Van de B naar de Z duurt bij hen ook jaren als ze het al halen. Tel het ook aantal ruiters in Nederland eens en neem daarvan het percentage western ruiters. Evenzo met de manege's. We zijn toch ook peanuts. Juist omdat de western kant zo doorzet zijn er nog wedstrijden. Je moet vaak het halve land door om ergens aan mee te doen, laat staan dat je regelmatig les kunt krijgen. Ja, natuurlijk wel prive les. Maar niet gewoon in een manege, iedere week een lesje meedraaien zodat je paard al die drukte gewoon vind. Laat staan dat de les behoorlijk gegeven wordt. De dressuurdertjes hebben gewoon een hele grote voorsprong en die halen we nooit and never in. We zijn ver in de minderheid. En zolang een wedstrijd gezien wordt als een show weggeven, zullen we ook als showers/cowboytje spelen behandeld worden. Ga maar eens op een willekeurige zondag in de manege's (altijd in de buurt hoor) kijken naar een B proefje. Daar klapt iedereen na een gereden proef en zegt hoogstens "volgende keer beter". Bij ons deugt er gelijk niets meer van het "niveau". Daar hoef je trouwens geen entree te betalen, ze rekenen op inkomsten van de bar.
Trouwens, de entree die we bij de cutting moesten betalen heb ik overleefd hoor en over brandstof klaag ik ook niet, niemand dwingt mij ergens heen te gaan. Het enige vervelende vind ik de afstanden, dat gaat allemaal van mijn tijd voor mijn eigen paardjes af.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:40

De wil is er wel denk ik, maar de weg is nog zo moeilijk begaanbaar.
In Nh bijna geen kans voor wedstrijden, dit moet gewoon anders.
Daarnaast is het gewoon onmogenlijk een goede instructeur te vinden. Ik rijd al 3 jaar western en als ik alle lessen zou optellen kom ik misschien op 1,5 jaar elke week les uit. 1,5 jaar ''verspild en aangemodderd'' Zonde vind ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 00:07

Jos schreef:

regels in de inrij bak zijn inderdaad erg prettig.
Maar waarom niet gewoon even naar boven gelopen en gevraagd of ze dat om wilde roepen.
Misschien had de organisatie hieraan ff niet gedacht.
Nu heb je je aan iets lopen ergeren wat heel eenvoudig opgelost had kunnen worden.

We hebben het opgenoemd maar er is geen verbetering opgetreden. Wel kwam er commentaar van een andere ruiter: eindelijk iemand die er wat van zegt.

En het argument dat de organisatie er even niet aan had gedacht: de WRAN probeert zo professioneel te zijn. Dan is dit toch wel iets waar ze eerder op moeten letten dan op het inrijden zonder hoed (want daar werd wel een opmerking over gemaakt.) Dan vind ik veiligheid toch voorgaan hoor!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-12-01 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 00:10

oke .. dan heb ik niks gezegd Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:11

Waarom organiseren we in de zomerperiode geen wedstrijden zoals een KNF?
Meerdere starts tegelijk, Pleasure op grasbodem, reining in de bak, trail op het gras, etc. Dan kun je het in 1 dag doen, er zijn veel meer lokaties waar je dit kunt laten plaatsvinden, omdat er meerdere onderdelen tegelijk worden gedaan is er voor ieder wat wils.
Bij deze wedstrijden hangt het niet zo op het publiek en het niveau. Er worden verschillende niveaus tegelijk uitgevoerd, ben als publiek dus niet ' verplicht' om naar beginners te kijken.
De prijzen worden aan het einde van de dag uitgereikt voor de climax (of na de proef als we geen climax wensen), etc.

Misschien maak je het dan minder beladen, er kunnen meer wedstrijden worden georganiseerd zodat men wedstrijdervaring kan opdoen, je bent er geen dagen mee bezig en dan durven beginners, als ik, gewoon te verschijnen.
Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:23

Pleasure en trail op grasbodem dat zie ik nog wel zitten. Maar dan rest nog een locatie te verzinnen met een bak waar je een reiningproef kunt (en vooral mag !!) rijden.
En dan weet ik zo één-twee-drie geen geschikte locatie. Iedereen die een westernstal heeft, heeft niet de accomodatie om zo'n wedstrijd te organiseren. Iedereen die wel de locatie heeft, heeft daar liever geen westernruiters in.
En daarmee is het cirkeltje weer rond.
Ik vind het op zich een heel goed idee, maar denk dat het moeilijk om te zetten valt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:28

Misschien is het waard om te proberen, de Zaanse Ruiters hebben volgens mij een prima lokatie om dit uit te voeren.
Zo zullen er wel meer landelijke rijverenigingen (bv. Beemster Ruiters)zijn die misschien openstaan voor deze optie, wie niet waagt wie niet wint..... Knipoog

P.s. Misschien moeten we onze lat ook niet zo hoog leggen qua bodemlokatie als het gaat om een andere struktuur van wedstrijd organisatie.
De kampioenschappen van landelijke rijverenigingen worden tenslotte ook alleen op A lokatie verreden en de rest van de wedstrijden op goede en minder goede lokaties.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:46

Ik wist wel dat je aan de Zaanse ruiters dacht. Maar dat is geen optie:

Het probleem is dat de Zaanse ruiters een maand geleden houtsnippers in de binnenbak hebben gegooit. Zonder overigens aan de leden te vragen wat die ervan dachten en of ze het er mee eens waren. Dus reiningrijden kun je daar wel vergeten. Als houtsnippers nat worden glijdt je paard geheid uit, en dan ga je met paard op je bek. Ik heb het gelukkig nog niet zelf meegemaakt, maar vaak genoeg gezien. Snippers zijn beslist de verkeerde ondergrond voor een reiningproef! Ik denk dat mening reiningruiter daar zijn paard niet aan waagt, en ik ook niet. En dan heb je het probleem ook weer dat de goede ruiters niet komen opdagen omdat je niet voluit je paard kunt showen en het niveau weer zo erbarmelijk is.

Het is wat ik zeg: westernstallen zoals de Kalverhoek en de Madepolder hebben de accomodatie er niet voor, en dressuurstallen of Rijverenigingen (By the way, bij de Beemsterruiters liggen ook houtsnippers in de bak) wel de ruimte maar niet de geschikte bak om western in te gaan rijden.

Of je moet er een wedstrijd gaan houden met alleen halter, pleasure en trail? De hele sjeu is er van zo'n wedstrijd dan af hoor, wat het gros komt toch kijken naar het meer spectaculaire werk, en dat is de reining. Ik kom daar in ieder geval wel voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:59

Misschien als we Jan van Berendonk en Brigitta lief aankijken? De grote buitenbak is klaar, en volgens mij zijn de plannen voor de trailweide ook een heel eind heen....
't Is in Nieuw Vennep, vlak langs de A4, dus ook goed bereikbaar.......

Brigitta?????? Schijnheilig

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:00

Wij gaan hier in de omgeving ( velsertunnel) eens op de struin of wij een lokatie kunnen vinden. Hier zijn de eigenaars van een accomedatie niet zo heel moeilijk. Gebied genoeg, maar nu even de medewerking zoeken. Als we het voor elkaar krijgen dat we het rond krijgen hebben wij natuurlijk wel hulp nodig met het verder rondbreien daarvan.
Vragen zoals: wie gaat het organiseren, welke regels worden er gehanteerd, prijzen, enz. Het gaat dan in elk geval een soort onderlinge worden. Kom met ideeen en misschien krijgen we het voor elkaar.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:04

Oke, houtsnippers is inderdaad geen optie......
Maar er moeten toch 5 lokaties in NH te vinden zijn die wel voldoen?

En nogmaals, ik denk dat je de 'grote' ruiters niet zult zien verschijnen op de 'landelijke' wedstrijden maar meer tijdens de grotere shows. Ik denk dat je dat moet lostrekken van elkaar en deze wedstrijden alleen moet organiseren om meer ervaring op te doen en talent een kans te geven zich te ontwikkelen.
Jeugdtalent op hun ponies die graag later het grote werk willen gaan doen krijgen naar mijn mening veel te weinig mogelijkheden waardoor veel talent verloren gaat.
Daarnaast willen de recreatieve ruiters (die toch het gros van de wedstrijden vertegenwoordigen) hun mogelijkheden uitbouwen.

Er blijkt al door Bokt hoe groot de behoefte is om gelijkgestemde te ontmoeten. Er worden meetings georganiseerd, we zien elkaar op shows, we willen daarnaast ook wedstrijdervaring opdoen zonder het gevoel op je schouders te hebben rusten dat je eigenlijk nooit goed genoeg bent om in het openbaar te verschijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:18

Zou anders die locatie in Lisse niet af te huren zijn? Het inschrijfgeld voor de huur van de locatie gebruiken, en alleen maar een oefenwedstrijd houden. Drukt de kosten, en ik denk dat het de meesten hier toch niet om het lintje gaat....
Iemand contacten op de Sunflower Appaloosa Ranch?????

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 12:21

Middenmeer heeft ook een western groep en een binnenbak.
Maar ja daar zal ook wel weer wat aan mankeren Haha!
Vera , ik vind het een goed idee, maar het zal wel weer stranden op de eisen van een aantal ruiters.
Maar het is het proberen waard . Waar een wil is ,is een weg.

Wat is er trouwens niet goed aan de accomodatie van de Kalverhoek?
Ik heb niks gemerkt dit weekend. Maar ja ik ben snel tevreden.
Laatst bijgewerkt door Jos op 19-12-01 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:27

Jos, de ruiters die vinden dat dit soort wedstrijden niet aan hun eisen voldoen zijn niet verplicht om te verschijnen.

Als er maar voldoende ruiters zijn die de lol van een wedstrijd inzien en er eens mee stoppen om er een halszaak van te maken.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 13:00

Ik weet er wel alvast een aantal die erg graag mee willen doen. Pling

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:10

Jos, de Kalverhoek is een super locatie, maar zoals Vera voorstelde: grasland of weiland om een trailparcours neer te zetten en een pleasurewedstrijd op gras te houden zodat er meerdere ringen parallel zijn is er niet. Op de Kalverhoek moet dus alles in de bak.

Op de Kalverhoek zaten er in de inrijbak en de wedstrijdbak kuilen. De bodem was slecht. Het werd nog eens extra omgeroepen met het inrijden van de beginnersreining op Zaterdag, dat er met afstand van het raam gestopt moest worden vanwege de kuilen. Stel je voor, je paard struikelt en je wordt zelf door het raam gekatapulteerd? Afgezien van het feit dat het paard er zijn benen ook in kan breken. Ik ben ook niet zo'n zeur, maar ik zie wel gevaar, voor mezelf en voor mijn paard.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 15:23

tsja, dat is inderdaad gevaarlijk.
Gelukkig dan maar dat ik mijn Welsh-Cob mee had gedaan.
Die banjerd gewoon overal doorheen Lovers
Vandaar dus dat ik niks gemerkt heb Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 19-12-01 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt