[WN] Tips om mijn oude zadel op te knappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vigel1

Tips om mijn oude zadel op te knappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:38

Afbeelding
Hoi
Dit is mijn zadel het is absolute geen nieuw zadel dat weet ik ( heb helaas nog geen geld om een nieuwe te kopen ) nu ik heb hem al een beetje opgeleukt door er nieuwe aluminium stijgbeugels aan te hangen, maar nu vroeg ik mij zo af of ik hier ook van die zilverkleurige dingen ( ik ben helaas vergeten hoe ze heten ) op kan zetten en waar ik die dan kan kopen ( heb al gekeken bij de internet winkels maar ik kon ze niet vinden). En bij een hoop zadels zie je schuin onder de knop een leertje waar je, je singel door kan halen, kan ik die hier ook op zetten. Wie kan mij helpen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:24

Ik denk dat je concho's bedoelt. Die kun je online overal wel kopen en bij de zadelmakers.. daarvoor is een sticky ingericht hier op bokt.
Niet mis met een oud zadel hoor ( die van mij is zo'n 35 jaar oud.. hihi ouder dan ik!).

Heb je de beugels nog bewaard? Misschein wil ik die wel van je overnemen als ze in goede staat zijn en jij ze kwijt wil..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 20:59

Bedoel je qua zilver zoiets ??

Of alleen de concho's ??

Met de hoekstukken moet je uitkijken dat je
1. veel gaatjes moet boren die je dus altijd blijft zien als je het zilver erafhaalt.
2. met de tooling die al op je zadel zit problemen kunt krijgen met het mooi passen.
Als dit zilver niet helemaal vlak ligt kan het erg scherp zijn nl. Je wilt daar niet achter blijven haken Verdrietig

Het leren riempje wat je bedoeld kun je hier goed zien. Als je aan een stukje tuigleer kunt komen kun je hem zelf snijden en met donkere olie de kleur van je zadel geven.

Door die ene schroef bij de leren concho los te draaien kun je hem bevestigen.

Je moet er wel zeker van zijn dat je zadel een goede boom heeft, want als het een goedkope kunststof boom is zou het kunnen gebeuren dat je de uitgedraaide schroef niet meer 'pakt'.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 21:46

Qua tooling is dat wel wat ik bedoel SM misschien iets rustiger Lachen
Goed idee van dat tuigleer ga ik zeker doen ik zal eerst even kijken wat voor boom er onder zit ( ik ben er bijna zeker van dat het geen goedkope kunststof is maar je weet maar nooit)
Misschien ook wel een idee om eerst de concho's te veranderen anders wordt het misschien iets te veel
@dapperdier ik heb bij de sticky gekeken maar kon ze niet vinden ( kan zijn omdat ik niet meer wist hoe ze heten )
De beugels heb ik nog, Pb me maar als je ze wil

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:32

www.tandyleather.com en dan even de concho`s opzoeken. Ik ehb daar een aantal betseld. En dat ging allemaal wel netjes.. ook e-bay is een eeuwige bron van dit soort dingen. Ik heb net een viertal antiquebron with silverstar gekocht voor bij mijn mooie bitje...

Veel shop plezier!!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:58

Ik wil niet banketstaverig doen maar kan je ,als je erop zit nog 3 vingers op zn kant tussen de schoft en de boom krijgen, op de foto lijkt het alsof het zadel te plat op zn schoft ligt en daar krijg je problemen door op den duur

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:04

Dat was mij ook al opgevallen, maar de pad is wat omhooggetrokken in de pommel, dus het lijkt erger dan het is (hoop ik dan maar).

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:39

wildwestwill schreef:
Ik wil niet banketstaverig doen maar kan je ,als je erop zit nog 3 vingers op zn kant tussen de schoft en de boom krijgen, op de foto lijkt het alsof het zadel te plat op zn schoft ligt en daar krijg je problemen door op den duur

ik mag zo af en toe (bij Vigel1-s gratie) met mijn billen op Billy zitten, en je kan je halve hand wel onder de boom kwijt. De pad is alleen zo'n extra dikke, met holtes voor de gevoelige plekken op de rug (die blijven dus vrij) en de voorkant komt dus wat meer omhoog dan bij een normaal pad.
Vigel1 is erg voorzichtig met de rug van haar pony, we kennen tenslotte allemaal de scheur- en drukplekken die we niet op onze beestjes willen zien!

Trouwens wel erg gaaf dat je je zadel mooi gaat maken! En dan wel mooi in de donkere olie zetten he? Dattie mooi gaat glimmen en de slijtage-plekjes niet meer te zien zijn! Dan wil ik er best wat vaker op zitten *LOL*

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 22:28

Vandaar ook dit onderwerp om mijn vreselijk saai maar goed zittende zadel weer als nieuw te maken Lachen

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:25

Je kunt concho's (silver, roestvrij staal, brons, leer) en strap-leathers (on-site en off-site) natuurlijk bij Tandyleather of Weaver kopen. Dat gaat goed en relatief goedkoop.

Een paar kleine kanttekeningen:
- De conchos lijken op papier of website altijd net even anders dan in je hand. Verder is het ene Silver niet het andere Zilver.
- De leathers zijn ongekleurd (het contrast is dus wel erg groot).
- De leathers hebben een standaard industrie vorm (wil je wat anders heb je net pech).

Wij kunnen daar in veel gevallen wel iets mee.

MVG Louis

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 14:05

Persoonlijk koop ik ook nog steeds het liefst in Nederland
wat kunnen jullie dan ??? mag ook over de pb

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:07

PB is on its way (kijk ik kan ook al rijmen...)

We kunnen je zadel ook conform jouw wensen/budget opknappen....

MVG Louis