[WN] achterhand naar binnen in de lope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

achterhand naar binnen in de lope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:41

Sinds een paar maandjes rijd ik een 8 jarige merrie.

In de lope gooit ze telkens haar achterhand naar binnen. Vooral rechtsom.
Als ik dat corrigeer met mijn binnenbeen wisselt ze om daarna te panieken omdat ze weet dat ze fout zit.
Als ik haar voorhand naar binnen probeer te zetten, gaat ze wenden, ookal houd ik tegen met mijn binnenbeen.
Ik probeer om 3 meter van de wand af te blijven zodat ze daar iig niet aan kan kleven.

Heeft iemand tips hoe ik haar rechter krijg in de lope?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:03

eerst in stap en draf schouder binnenwaarts oefenen op de recht e lijn. daarna op de circel
dan vanuit een circel een rechte lijn met schouder binnenwaarts
gebroken lijnen in draf met schouder binnenwaarts.

als dat allemaal goed gaat kan je het hele verhaal in galop gaan doen

succes.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:12

Mijn paard doet dit ook in de rechter galop, maar die doet dat om haar rechter achter been (dus binnenbeen) te ontlasten. Als ze haar achterhand naar binnen zet, dan komt dit been niet onder de massa en zo komt er minder druk op. Ze heeft meer dan een jaar geleden een blessure gehad aan dit been. Het rare is dat ze dit vaak alleen doet als ik op de hoefslag galoppeer, als ik de binnenhoefslag pak of de bak recht oversteek, dan loopt ze rechter (niet helemaal maar wel beter). Loopt jouw paard in draf wel stabiel, maakt ze alle passen even lang? Wellicht even uitsluiten dat er lichamelijk met haar beentjes iets mis is ?? De heup kan scheef staan of een ruggewervel niet helemaal lekker. Maar een goeie tip van Jos! Dat werkt zeker.
Succes, Irene

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:31

Dan gooi ik er nog even een vraag tegenaan: op een Amerikaanse pleasurevideo die ik heb, wordt uitgelegd dat ze hun paarden expres met de achterhand naar binnen rijden in de lope. De preciese reden daarvoor is me even ontschoten. Heeft iemand hier enig idee wat de achterliggende gedachte daarvoor kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:10

Geen idee Mac maar het idee alleen al kan me niet bekoren. Een paard hoort recht te zijn in alle gangen, is wat een van mijn heilige regels is.

Het naar binnen zetten van de achterhand in galop is gewoon een ontwijken, een ontlasten. Sterk maken dus. Wijken over diagonalen (rechthouden!!!) in vlotte draf (!!!) kan daarvoor een goede oefening zijn.
Verder zou ik het aangalopperen zoals Jos ook al oppert vanuit een schoudervoor-positie doen, zodat het binnenachterbeen mooi ondertreedt voor de aanzet naar de eerste galoppas. Korte stukjes galopperen; de overgang naar en vanuit galop zijn de momenten waar je profijt bij hebt. Wil je (bv ivm conditietraining) langere stukken galopperen, ga daar dan lekker voor het bos in of het strand op.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:16

Citaat:
Heeft iemand hier enig idee wat de achterliggende gedachte daarvoor kan zijn?

Door de achterhand naar binnen te plaatsen kan het paard in een zeer laag tempo galopperen zonder meer gewicht op de achterhand te hoeven nemen. Iets wat je van een dressuurpaard niet wil zien, het is dus een snelle manier om je pleasurepaard in tempo terug te rijden.

Citaat:
In de lope gooit ze telkens haar achterhand naar binnen. Vooral rechtsom.

Ik zou proberen de schouder naar binnen te rijden met stelling naar buiten. Gaat ze panieken in galop, gelijk terug rijden, opnieuw proberen. Zeker geen druk nemen op binnen teugel omdat ze dan zeker de ongewenste stelling kan volhouden. Succes!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:09

Ik zou als ze echt in paniek raakt eens naar een goede kraker of osteopaat gaan. Misschien heeft ze wel iets vast zitten en is recht lopen voor haar gewoon te pijnlijk.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 07:36

Mac schreef:
Dan gooi ik er nog even een vraag tegenaan: op een Amerikaanse pleasurevideo die ik heb, wordt uitgelegd dat ze hun paarden expres met de achterhand naar binnen rijden in de lope. De preciese reden daarvoor is me even ontschoten. Heeft iemand hier enig idee wat de achterliggende gedachte daarvoor kan zijn?

ik neem aan dat ze de achterhand naar binnen zetten bij het aangalopperen om er zeker van te zijn dat hun paard in de juiste galop aanspringt.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 09:09

Mac schreef:

Ben het helemaal met Sonja eens, een paard hoort van " k'p naar k'nt recht gesteld te zijn , je ziet het inderdaad wel eens dat pleasurepaarden in de galop met de achterhand naar binnen gesteld worden om zodoende het paard " af te remmen "

met vr.gr. johanna vellinga

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:11

Als je zeker weet dat ze geen lichamelijke mankementen heeft is een goede oefening om haar te laten wijken voor je been.
Begin in stap op een cirkel. Houdt haar tegen met je buiten hand, vraag je binnenhand naar binnen zodat je stelling krijgt. Buitenbeen laat je liggen bij de singel, binnen been leg je wat naar achter en je duwt haar achterbenen opzij. Laat haar achterbenen overstappen terwijl ze op haar voor benen heen loopt (niet te kleine cirkel). Zorg ervoor dat haar schouders recht zijn en laat haar niet over haar schouder weglopen (buitehand). Wanneer dit makkelijk gaat draaf je aan en doe je hetzelfde in draf, daarna in galop.

De schouderbinnenwaarst zoals jos zij op de lange zijden is ook heel goed. Let wel, schouderbinnenwaarts is weer anders dan wijken. Zet met beidehanden de schoudernaar binnen. Bij schouderbinnen waarts houdt je je binnenbeen op de singel en leg je juist je buitenbeen naar achter. Je buitenbeen zorgt er nu voor dat haar achterhand recht op de hoefslag blijft. Niet te hard duwen want anders komt haar achterhand naar binnen.

Om je paard goed recht te krijgen is een contragalop ook een goede oefening.
Wissel van hand in de galop. De grootste fout die iedereen maakt in contragalop is dat ze dezelfde stelling houden die ze hadden in de goedegalop. Hierdoor valt het paard over zijn schouder naar binnen de cirkel in. De bedoeling is is dat je je benen wel in dezelfde positie houd, maar dat je het paard langzaam weer naar binnen stelt. Hierdoor komt het paard goed recht op de schouders. (super oefening voor de wissel, maar daar hebben we het nu niet over Knipoog ).
Je zult voelen dat wanneer dit lekker gaat en je weer over gaat in de juiste galop dat ze nu rechtop loopt.

Succes met alles...

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:23

Super tips Marieke,
Bedankt, daar heb ik ook wat aan.
Ga ze uitproberen.
Grts. Irene K.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:38

hoi Irene,

ik heb precies het zelfde met mijn merrie, al hebben we het bij haar al aardig weg gereden Lachen wij hebben constand rechte lijnen gereden omdat dit alles hier boven genoemd niet echt werkte. op die rechte lijnen tillen wij (mijn vader en ik rijden samen op haar) onze handen op zodat ze recht tussen onze teugels loopt en dan geven we been om haar achterhand er echt onder te rijden. dit hebben we consequent volgehouden en het heeft gewerkt Lachen

succes en ik hoor graag wat uiteindelijk jouw probleem heeft opgelost Lachen

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:41

Ben vandaag maar eens aan de slag gegaan met die schouder binnenwaarts. Op de hoefslag rechtsom. Ik zet haar schouders iets naar binnen met mijn teugels. En drijf haar met mijn rechter been voorwaarts. Het gekke is dat ik lees in Marieke's berichtje dat je je buitenbeen, dus linkerbeen in dit geval, achter de singel legt, maar is het dan niet zo, dat je met je binnenbeen (rechterbeen) moet zorgen dat ze juist niet achter haar schouders aan gaat, dus dat je die dan iets naar achteren moet doen om haar achterhand op de hoefslag te houden? Ik neem bij die schouderbinnenwaarts rechtsom iets stelling naar links, dat lijkt mij goed, toch? In ieder geval was het zo dat nadat we dit gedaan hadden de rechtergalop behoorlijk recht werd .......... en ze werd ook nog eens nageeflijk er van ......... dus 2 in 1 !!! Ik heb ook wijken geoefend maar het nadeel daarvan is dat ik om haar achterhand erbij te houden mijn buitenbeen iets naar achteren moet leggen om de achterhand te activeren. Als ik daarna galop wil doen (buitenbeen achter de singel en wat druk met binnebeen), dan gaat ze dus wijken ....... ergens ga ik dus de mist in ......... Verward

Bedankt Jos en Marieke voor de tips (oei oei oei, 15 jaar een eigen pony en dan nog tips nodig via het internet, tjeempie ........... Bloos )

Horsea, dat rechte lijnen rijden hielp bij mij niets. Ze loopt prachtige rechte lijnen in stap en draf en zelfs in de linker galop, maar dan ga ik over in rechter galop en dan is het een scheve boel. Dus rechte lijnen rijden heeft voor dit probleem geen zin.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:35

Zou het eigenl;ijk niet weten, maar leg je je buitenbeen niet naar achteren? Haha!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:30

Schouder binnenwaarts houdt in dat de binnenschouder op de 2de binnenhoefslag loopt en de achterhand gewoon recht de hoefslag blijft volgen.
Even een tekening als voor beeld:

Afbeelding

Je begint schouderbinnenwaarts door eerst de schouders naar binnen te zetten. Dit doe je met 2 handen. Je binnenbeen is bij de singel omdat je met dat been de schouders controleert.
Je buitenbeen leg je iets naar achteren om te voorkomen dat de achtehand dus naar buiten zwaait waardoor je ipv schouderbinnenwaarts wijkt voor het been.

Volgens de boekjes maak je dus zo een schouderbinnenwaarts. Nou kan het zo zijn dat jouw paard geholpen wordt door ook iets je binnenbeen nar achteren te leggen. Dan moet je dit gewoon doen, maar hou dan wel je buitenbeen erbij om dus weer te voorkomen dat je gaat wijken. De achterbenen moeten gewoon rechtdoor blijven lopen.

Je zegt dat je de stelling naar links hebt genomen terwijl je rechtsom ging. Dit moet dus niet. Hou het hoofd heel klein beetje met de stelling naar binnen. Mischien had je daarom problemen met je binnenbeen....

Bij het wijken voor het been gaat de schouder voor.

Afbeelding

Ik begin eigenlijk altijd dus op de volte (zoals ik eerder aangaf) daarna wijk ik over het diagonaal.

De hulp wijken is anders dan de hulp aangaloperen..
Wat jij mischien hebt gedaan is stelling nemen naar de richting waar je heen gaat. Dit is niet de bedoeling, dan doe je bij apuyeren (hoe schrijf je dat Verward ). Bij wijken neem je ietsjes stelling naar buiten.
Ik geef je een voorbeeld over het diagonaal... (in de volte heb ik hiervoor al uitgelegd Knipoog )

Je komt het diagonaal op zoals je van hand zou veranderen. We gaan even van rechts naar links veranderen. een pas of 2 blijf je gewoon recht gaan, dan zet je beide handen iets naar links. Hierdoor blokeer (in de goede zin van het woord) je de rechter schouder en neem je ietsjes stelling naar links (zie tekening). Je rechterbeen leg je bij de singel, je linker naar achter en daar duw je de achterhand naar rechts zodat deze overstappen. De achterhand mag niet voorbij de voorhand komen... schouders altijd voor.

De hulp voor wijken is dus een ander hulp dan aangaloperen. Je stelling is dus belangrijk!

De rede waarom ik graag op een volte wijk is omdat de achterhand dan echt flink overkan stappen terwijl de voorhand mooi voorblijft. Hierdoor kan het paard echt ruimen stappen nemen.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:42

poeh ......... wat een super verhaal, zeg .........! Ik print het uit, neem het mee naar stal en ga dit eens even fijn oefenen. Marieke, ontzettend bedankt voor je toelichting en je tijd.
Houd jullie op de hoogte!!
Irene K.