[WN] Teugels aan één kant.... of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MHSolo

Teugels aan één kant.... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:14

Vandaag heb ik meegedaan op de WRAN wedstrijd in Hardenberg. Dat was erg leuk en ik ben ook zeeeeeer tevreden.

Maar na afloop van de trail kreeg ik van de judge de een 'tip' omtrent het houden van de teugels bij de hindernissen waarbij je het paard op één hand moet rijden. Zoals het hek en de pick-up.

Ik reed dus met de teugels in twee handen en nam bij deze hindernissen de teugel over in één hand. Daarbij heb ik netjes de teugels beide aan één kant van de hals genomen. Volgens onze judge maakte ik me het daarmee extra moeilijk en was dit niet nodig (volgens het regelboek van de WRAN). Voortaan kon ik gewoon de teugels aan beide kanten van de hals laten hangen en op deze wijze op één hand de hindernissen nemen.

Nu zal ik dat bij hem (dat was dus Ed Gosen) wellicht voortaan ook doen maar bij andere WRAN judges weet ik dat nog niet zo zeker. Ik heb met eigen ogen gezien dat deelnemers gediskwalificeerd werden vanwege bovenstaand feit door een WRAN judge!

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en eventuele ervaringen hiermee!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:16

Ed Gosen heeft toch echt gelijk, je mag de teugels gewoon in een brug houden, wanneer je op 2 handen rijdt en een onderdeel in de trail rijdt, waarbij je op 1 hand moet rijden. Je hoeft dan niet ineens 1 handige teugelvoering aan te nemen, op die manier blijf je je teugels netjes leggen Haha!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:22

wist ik ook niet, ik leg ze altijd aan 1 kant omdat ik mijn teugels dan beter vast kan houden

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:25

Maar om ze in een brug te houden is toch veel makkelijker, smax?
Als je in 1 trailparcours een hek, een sleep en een pickup hebt, dan blijf je je teugels overgooien *LOL*

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:26

Haha! Zal het eens gaan proberen Xono, Haha! waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan Haha!

snoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:29

Ik heb vandaag ook megedaan met de wedstrijd in Hardenberg en deed ook mijn teugels naar een kant en kreeg ook van Ed te horen dat dit niet hoeft. Nu heb ik gehoord dat Chris Knol gezegd zou hebben dat dit wel een vereiste is? Ik zou wel graag willen weten hoe dit nu precies zit want als Chris Knol weer jureert en hij vind dit wel fout dan kost dit je natuurlijk punten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:32

snoepie schreef:
Ik heb vandaag ook megedaan met de wedstrijd in Hardenberg en deed ook mijn teugels naar een kant en kreeg ook van Ed te horen dat dit niet hoeft. Nu heb ik gehoord dat Chris Knol gezegd zou hebben dat dit wel een vereiste is? Ik zou wel graag willen weten hoe dit nu precies zit want als Chris Knol weer jureert en hij vind dit wel fout dan kost dit je natuurlijk punten.

Sterker nog; je loopt zelfs kans gediskwalificeerd te worden! Volgens mij heb ik dat al eens zien gebeuren.
Ik wil ook wel es weten hoe het nou wel of juist niet moet?! Verward Of gewoon bij iedere jury ff opletten hoe hij het wil zien en dan de stijl aanpassen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:33

Gelukkig zit Chris ook op Bokt, dus we zullen wel van hem horen wat hij ervan te zeggen heeft Knipoog Ik heb nog nooit (bij geen enkele jury) mijn teugels naar één kant gelegd bij een obstakel in de trail. Ik ben nog nooit gediskwalificeerd.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:35

XoNo schreef:
Maar om ze in een brug te houden is toch veel makkelijker, smax?
Als je in 1 trailparcours een hek, een sleep en een pickup hebt, dan blijf je je teugels overgooien *LOL*

inderdaad!
ik heb van sylvia ook geleerd om tijdens de trail op een snaffel de teugels op 1 hang gewoon in een brug te houden omdat dit makkelijker is

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:52

Ik heb altijd geleerd om ze gewoon langs de hals te laten lopen zoals het op 1 hand moet, dat heb ik geleerd van mijn instructise. Vond het trouwens al vreemd om te horen

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 22:13

Zo te horen ben ik niet de enige die het nu niet meer goed weet! Ik lees iig verschillende dingen!
Hee XoNo, ben je al eens gejureerd door Chris?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:58

Ik kan er zo snel in het WRAN-boekje niets over vinden.
Maar in plaats van te suggereren wat Chris Knol ooit gezegd zou hebben, is het denk ik makkelijker om het hem gewoon maar even te vragen.
Ik stuur 'm de link van dit topic wel even door; hij wil vast wel wat duidelijkheid geven.
Persoonlijk heb ik er nog nooit van gehoord dat je de teugels aan 1 kant MOET hebben. Het zou natuurlijk wel de persoonlijke voorkeur van iemand kunnen hebben.

Ik stuur Chris even een linkje, en dan lezen we vast zijn antwoord wel.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:25

regel 404, blz 29
bij splitreins is 1 vinger tussen de teugels toegestaan als de teugel in verbinding staat met een bit.

Deze regel werd mij toen uitgelegd dat, zodra je de teugels in 1 hand neemt, je maar 1 vinger tussen de teugels mag hebben.

Maar mijn ervaring is dat elke judge het anders beoordeeld. Sommigen maken er geen probleem van als de teugels door de hele hand gaan, maar anderen DQen je voor verkeerd teugelgebruik.

stuur eens een mail naar de WRAN of ze dit willen verduidelijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:35

ja maar die splitreins regel geldt volgens mij voor een eenhandige teugelvoering op een bit.
Bij de trens, en dus tweehandige teugelvoering, geldt de brugvoering zoals Xono het omschrijft.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:50

Cer schreef:
ja maar die splitreins regel geldt volgens mij voor een eenhandige teugelvoering op een bit.
Bij de trens, en dus tweehandige teugelvoering, geldt de brugvoering zoals Xono het omschrijft.

Maar een brug is ook niet (meer) verplicht. Dus stel dat ik zonder brug rij en bij het hek aankom, de teugels in 1 hand neem met 1 of meer vingers ertussen, maar ze wel aan weerszijden van de hals laat hangen?
Volgens mij wordt ik dan bij Chris niet geplaatst, Peter Wittermans vindt een brug wel netter, net als de teugels aan 1 kant en zal me misschien lager plaatsen als iemand die dat wel deed en bij Ed Gosen maakt het niet uit en wordt ik misschien 1e?
Haha!

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:24

PeppySan schreef:
regel 404, blz 29
bij splitreins is 1 vinger tussen de teugels toegestaan als de teugel in verbinding staat met een bit.

Deze regel werd mij toen uitgelegd dat, zodra je de teugels in 1 hand neemt, je maar 1 vinger tussen de teugels mag hebben.
Deze uitleg ken ik dus idd ook! Maar zoals je het al zegt! Dit kan uitgelegd en zo gebruikt worden dat iemand gediskwalificeerd wordt zodra die op een hand rijdt met teugels aan beide kanten. Kortom, je loopt een risico wanneer je de brug (als je die al gebruikt) van 2 handen over pakt in 1 hand.

Sonja, ik hoop dat Chris wil reageren! Misschien dat hij het duidelijk kan maken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:42

MHSolo schreef:
Zo te horen ben ik niet de enige die het nu niet meer goed weet! Ik lees iig verschillende dingen!
Hee XoNo, ben je al eens gejureerd door Chris?
Ja, ik ben al eens gejureerd door Chris. Of ik ook in de trail door hem ben gejureerd weet ik niet zo gauw meer. Ik weet wel dat hij één van de weinige juryleden is die er begrip voor heeft als je paard moeilijk doet in de pleasure. Andere jury's keken me boos aan wanneer er iets gebeurde en Chris zei tegen me dat hij het erg jammer vond en heeft me toen nog wat tips gegeven. Daar heb je wat aan, boze gezichten trekken kunnen we allemaal en die kreeg ik al genoeg van de rest van de deelnemers *LOL*

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:48

Dat ben ik helemaal met je eens! Ook ik ben wel eens flink hard door de pleasure gegaan en kreeg idd van Chris (jureerde dus toen) geen boos gezicht! Wel een leuke opmerking!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:58

Dan tref ik denk ik altijd alleen maar heel lieve juries ofzo, want ik heb er nog nooit eentje boos zien worden als een paard vervelend deed Verward Ik heb inderdaad wel de indruk dat Chris vrij lang door laat rijden als het niet helemaal lekker gaat met een combinatie en wat minder snel iemand op het midden zet. Waarschijnlijk vanuit de filosofie dat er dan in ieder geval een leer-/trainingsmoment uit te halen is.
Of je daar als overige deelnemers blij mee moet zijn zullen we maar even in het midden laten want daar gaat het topic niet over; zou echter een leuke nieuwe kunnen zijn.
Maar ik heb echt nog nooit iemand kwaad zien worden om zoiets hoor. Ik denk dat de meeste juries ook echt wel weten dat iemand zich niet voor z'n lol voor schut zet met een paard dat geen kant meer op wil Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:24

Nou, ik denk dat Chris wel de afweging maakt om wat voor show het gaat. Op het NK bijvoorbeeld, lijkt het me logisch als je op het midden wordt gezet, op een D-show zijn ze lekker soepel, het gaat immers om een oefenwedstrijd en op een C-show moet je even de afweging maken in hoeverre diegene de rest stoort denk ik Haha! Ik weet niet meer op wat voor show ik toen heb gereden, waar ik door Chris gejureerd werd, zal een C of D show geweest zijn Lachen

MHSolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:33

Sonja schreef:
Maar ik heb echt nog nooit iemand kwaad zien worden om zoiets hoor. Ik denk dat de meeste juries ook echt wel weten dat iemand zich niet voor z'n lol voor schut zet met een paard dat geen kant meer op wil Haha!

Ik doe altijd voor de lol mee! Haha!

Maar ik ben het eens met XoNo over het feit dat ik Chris niet boos meegemaakt hebt. Welke jury's dan wel boos worden? Ik zou het niet weten want ook dat heb ik (gelukkig dan maar) niet meegemaakt!

Kijk jury's kunnen natuurlijk best verschillend tegen dingen aan kijken maar als deelnemer moet je natuurlijk ook weten waar je aan toe bent! Daarom dus mijn vraag!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:39

En dat heb ik dus wel meegemaakt Haha! Jury's die boos werden Tong uitsteken
En mijn Bud is niet altijd even braaf in de pleasure, maar ik zorg wel dat ik anderen niet in de weg zit, gaat mijn paard het te bont (:D) maken, dan zet ik hem op het midden.

snoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:03

Volgens mij dwalen we een beetje van het onderwerp af want er is nog steeds geen antwoord op de vraag: teugels naar een kant of niet? Wacht eigenlijk op een reactie van Chris of iemand anders die dit precies weet?

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:45

Citaat:
Wacht eigenlijk op een reactie van Chris

Ik had gisterenavond niet zoveel fut meer, maar ik zal vanavond alles bij elkaar zoeken en het dan voor jullie even op een rijtje zetten met verwijzing naar de regeltjes.

Ondertussen: niet wachten, maar gewoon blijven rijden hoor! Lachen

Groeten,

Chris.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:26

Wat betreft de teugelvoering heb ik 3 regels kunnen terugvinden die van belang zijn voor het onderwerp hier:

Citaat:
401 ... Bij "tweehandige teugelvoering" wordt aanbevolen beide teugels d.m.v. een zogenaamde "teugelbrug" door beide handen te voeren. Omdat de bewegingsvrijheid van de handen kleiner is en daarmee de moeilijkheidsgraad groter, zullen ruiters die dit advies opvolgen bij gelijke prestatie hoger gewaardeerd worden.

Bij rijden op een trens horen z.g. split-reins en tweehandige teugelvoering. Het is bij de WRAN niet voorgeschreven waar je de uiteinden van de teugel moet laten (links of rechts of aan beide zijde van de hals één teugel). Bij de AQHA is dat wél voorgeschreven: aan beide zijde van de hals 1 teugel. Bij de AQHA is de hele "teugelbrug" afgeschaft, maar de regelboekcommissie van de WRAN stelde in navolging van de EWU wél prijs op die teugelbrug en heeft bovenstaande tekst toegevoegd ("via een voorstel aan de ledenvergadering..." enz).

Citaat:
404 ... Bij "split reins" is een (1) vinger tussen de teugels toegestaan als de teugel in verbinding staat met een bit.

Bij het gebruik van een bit is éénhandige teugelvoering verplicht (zie 401). Een ruiter kan daarbij kiezen uit een romal of split-reins. Bij de romal is uitgebreid voorgeschreven hoe de teugel vastgehouden moet worden, bij de split-reins wordt alleen bepaald dat er maximaal 1 vinger tussen de teugels gehouden mag worden. Net als bij de trens wordt bij de WRAN niet voorgeschreven aan welke kant de uiteinden van de teugel moeten hangen, en het grappige is dat ook de EWU en AQHA daar geen voorschrift over hebben (even een slag om de arm: voor zover ik heb kunnen terugvinden).

Nou is het toch wel heel erg "normaal" om die uiteinden aan dezelfde kant te hebben als je teugelhand. Ongeveer net zo "normaal" als je broek óver je laarzen dragen, of aan de bovenkant van je paard zitten. Ik zal een volgende keer eens vragen wat een USA-jury hier van vindt (meestal kijken ze bij dat soort vragen met zo'n blik van "rare jongens, die europeanen") Haha!

In combinatie met een trens is op basis van deze regels dus niet voorgeschreven hoeveel vingers wel of niet tussen de "split-reins" mogen (een romal is niet toegestaan icm een trens).

Enige tijd geleden stonden er in het regelboek achter ieder "hoofdstuk" dat een wedstrijd-onderdeel behandelde een rijtje redenen voor 0-scores en DQ's. De meeste van deze redenen werden al in de algemene regels behandeld en gekoppeld aan diskwalificaties, zodat ze bij de onderdelen zowel overbodig waren, als voor misverstanden konden zorgden. In tussenliggende revisies van de regelementen zijn deze rijtjes weggehaald. Ik zag dat bij de Horsemanship is een gedeelte van dit rijtje nog wel in stand is: zie 674 aan het einde:

Citaat:
(c) Diskwalificatie (geen plaatsing) houdt in:

Het niet dragen van, of het niet zichtbaar zijn van het juiste deelnemers nummer.
Opzettelijk mishandelen.
Overdreven beleren of trainen.
Het vallen van ruiter of paard.
Niet toegestaan gebruik van handen aan de teugels.
Het gebruik van verboden uitrusting.

Voor de Horsemanship is in 2002 een nieuwe vertaling gemaakt van het AQHA regelement, en daarbij is dit "rijtje" ook meegenomen. Maar in feite zijn de meeste bepalingen hier overbodig omdat ze al in andere regels gedekt zijn.

Zo'n rijtje was er bij de Trail ook, en daar stond o.m. bij: "bij éénhandige teugelvoering meer dan 1 vinger tussen de teugels". Dat gaf natuurlijk verwarring, want je kunt deze regel lezen als "verkorting" van 404, of opvatten als aanvulling op 404 waardoor ruiters op een trens ook niet meer dan 1 vinger tussen de teugel zouden mogen. Die laatste interpretatie was nooit de bedoeling, maar wel juridisch de best verdedigbare, en als dus iemand die goed kan lezen 2e wordt achter iemand die meer dan één vinger... Gelukkig zijn inmiddels de meeste van deze overbodige en voor verwarring zorgende rijtjes weggehaald.

Conclusies:
- een ruiter met éénhandige teugelvoering met een split-rein aan een bit mag kiezen aan welke kant van de hals hij de uiteinden van de teugels laat hangen;
- een ruiter met tweehandige teugelvoering met een split-rein aan een trens mag bij de WRAN kiezen aan welke kant van de hals hij de uiteinden van de teugels laat hangen, maar doet er goed aan om de teugels in een teugelbrug te houden (geeft bij gelijke prestatie een hogere waardering);
- een ruiter met tweehandige teugelvoering met een split-rein aan een trens moet bij de AQHA de uiteinden van de teugel kruiselings aan weerszijde van de hals laten hangen, maar mag kiezen of hij de teugels wel of niet in een teugelbrug vasthoudt.

Voor wie dat te ingewikkeld is: je doet het altijd goed als je er voor zorgt dat:
- je bij éénhandige teugelvoering (ongeacht bit of trens) de uiteinden van de teugels aan die kant van de hals doet waar je teugelhand is en maximaal 1 vinger tussen de teugels (split-reins) hebt
- je bij tweehandige teugelvoering de teugels in een brug houdt en de uiteinden aan weerszijde van de hals laat hangen

Als je deze dingen doet, wordt je bij geen enkele vereniging geDQed, en krijg je maximale punten voor stijl (als dat van toepassing is).

Citaat:
507. De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen mag uitsluitend in de discipline Trail indien de hindernis dit vereist of in het parcours is voorgeschreven. Het wisselen van de teugelhand dient in dat geval direct voor en direct na de hindernis duidelijk te gebeuren. In Western Riding en Versatile Horse is een handwissel niet toegestaan.
Als handwissel wordt het tevens beschouwd als een deelnemer die met trens of bosal rijdt tijdens de uitvoering van een hindernis, die het rijden op één hand vereist, de teugels tussentijds twee handen neemt.

Deze regel bepaalt dat de ruiter (die op twee handen rijdt) die de teugel eenmaal in één hand genomen heeft om een hindernis te doen, de teugel in die hand moet houden totdat hij klaar is met die hindernis. Als hij de teugel weer in twee handen neemt, is dat voor de jury het signaal dat de ruiter klaar is met de hindernis. Als daarna de ruiter de teugel weer in één hand neemt (bijv. om nog een poging te doen om het hek te sluiten), is dat een niet-toegestane handwissel, én een tweede poging om dezelfde hindernis te doen. Beide zijn reden voor DQ.

Groeten,

Chris.