[WN] HELP! paard wil alleen in de gallop op de cirkel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

HELP! paard wil alleen in de gallop op de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 17:30

mijn paard heeft zolang ik haar heb altijd de neiging om steeds in gallop te gaan op de cirkel ,uit zich zelf dus ! tot vervelends toe! ik word er moedeloos van . wie heeft tips om dat gedrag af te leren?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:32

Gewoon terugnemen en weer doorrijden? Knipoog

Misschien zit je paard wel enorm vast waardoor het draven moeilijker voor hem of haar wordt? Heb je al enige dingen kunnen uitsluiten door bijvoorbeeld een bezoek aan de veearts, fysiotherapeut oid?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:38

Heb je haar al lang? Misschien te eenzijdige training (reining)?

En anders wat Xono al zegt, gewoon terugnemen en blijven volhouden. Of hele andere dingen gaan vragen op de cirkel (kleinere cirkels, een keer rechtdoor steken). In ieder geval heb jij die galop niet gevraagd, dus mag ze daar ook niet mee wegkomen.
Doet ze dit trouwens alleen op de cirkel?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 17:40

XoNo schreef:
Gewoon terugnemen en weer doorrijden? Knipoog
Misschien zit je paard wel enorm vast waardoor het draven moeilijker voor hem of haar wordt? Heb je al enige dingen kunnen uitsluiten door bijvoorbeeld een bezoek aan de veearts, fysiotherapeut oid?
Ja terug nemen doe ik natuurlijk ook ,maar ze doet het constant ! dus ik doe niet anders dan terug nemen! ze is al behandeld door een fysiotherapeute en het probleem haar rug is verholpen.ik heb meer het idee dat het tussen haar oren zit ,zouden er ook paarden psychologen zijn?
Haha! Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:33

Vast wel Haha! Of ze ook te vertrouwen zijn is een tweede *LOL*
Maar wat Elles zegt, misschien doe je teveel eenzijdige training. Mijn paard is op sommige punten nog wat stijf en in bepaalde buigingen probeert hij dat ook te ontvluchten door bijvoorbeeld aan te springen in galop. Gewoon terugnemen en weer doorrijden. Blijft ze het proberen, dan zet je haar een keertje stil, rustig achterwaarts en draaf je weer aan. Dan kan ze een keus maken, of rustig doordraven of iets harder aan het werk Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:41

Jou bak is toch best wel mul Uriah? Kan het zijn dat ze niet "trekt' in draf en uit gemakzucht in galop "valt"?? Doet ze dit ook in een andere bak of op een weiland?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:26

doet ze het aan de longe ook? Anders steeds een kleinere cirkel maken, dan moet ze wel terug gaannaar draf.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:32

Brendageene schreef:
doet ze het aan de longe ook? Anders steeds een kleinere cirkel maken, dan moet ze wel terug gaannaar draf.

Die oplossing gaat niet altijd op. Ik heb wel op een arabier gereden die gewoon een pirouette maakte Haha! Dat wil zeggen een draai om de achterhand in galop *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:46

Weet je ook iets over de opvoeding van het paard?
Ik heb wel eens van iemand met een heel mooi paard gehoord dat dat dier vroeger reininggericht maar totaal onvakkundig gereden was; 't arme beest kon gewoon alleen nog maar fatsoenlijk galopperen onder het zadel en een normale draf was er niet meer uit te krijgen. Het zou dus ook een conditionering kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik eerst lichamelijke gebreken uitsluiten voor ik daar van uit zou gaan, dus even een deskundige ernaar laten kijken kan nooit kwaad.
Wat zegt je instructeur er van?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:39

probeer eens om je paardje in draf licht naar buiten te laten kijken.
en dan lekker voorwaarts draven en lichtrijden op het goede been.
als je paard rustig is en goed nageeft( het bit loslaat)
laat je de buiten teugel iets losser.
als je paardje weer in galop gaat of sneller gaat draven, hoofd omhoog enz. dan neem je je buiten teugel weer wat meer aan .

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 09:59

Elles : ja ze wordt hoofdzakelijk reining gereden ,maar doe ook veel andere dingen ,en Tim's First Lady ken je toch wel? Knipoog

Xono :aan jouwn antwoord heb ik denk ik wel wat,als ik namelijk de binnen teugel licht oppak tot ze nageeft dan begint ze te klooien met die gallop! ik denk zelf ook dat ze misschien vroeger heeft geleerd zo aan te galloperen

Jeddah: mijn bak is niet meer zo mul ,en ze doet het alleen op de cirkel

Brendageene: ja ze doet het ook aan de longe als ik lichte stelling vraag ,volgensmij heb ik mn antwoord al?! geen stelling vragen op de cirkel!

jos: ja dat doe ik ook veel ,maar doe ik het andersom dus naar binnen dan zit ze alleen maar te huppen om in gallop te gaan.

Mijn idee is ook dat ze 'vroeger' veel op de cirkel heeft moeten galloperen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:48

Uriah schreef:
jos: ja dat doe ik ook veel ,maar doe ik het andersom dus naar binnen dan zit ze alleen maar te huppen om in gallop te gaan.

naar binnen buigen werkt dus niet
dan willen ze juist in galop aanspringen
probeer maar een keer op de manier die ik hierboven beschreven heb.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:02

Je moet natuurlijk niet stoppen met stelling vragen, omdat ze dan aangaloppeert, maar leer haar dat stelling naar binnen niet meteen betekent dat ze aan mag galopperen. Maar je zou eventueel eerst kunnen proberen wat Jos zegt en als dat goed gaat, later altijd nog beginnen met het vragen van binnenstelling. Als het niets lichamelijks is, maar puur een manier waarop ze getraind is, dan is dat wel weer "af te leren". Lijkt mij overigens sterk, want ook in de draf doe je oefeningen waarbij je je paard binnenstelling vraagt (in elke gang overigens). Lijkt mij bar slechte training als een paard meteen wil aangalopperen, wanneer het hoofd naar binnen wordt gevraagd, mits het door de training komt natuurlijk Knipoog Misschien vindt ze buigen wel zo moeilijk, dat ze wil vluchten. Doet ze dit zowel op de linker áls de rechterhand?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:05

Volgens mij heeft je paard toch ergens een blokkade en/of pijnlijke plekken. Ze moet eerst soepel en sterk genoeg zijn om je oefeningen goed uit te kunnen voeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:08

Ik denk dat ze wat moeite heeft met de buiging en dat het voor haar makkelijker is in galop.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 19:03

ze doet het alleen vanuit de draf met stelling. op beide handen,vandaag cirkels gereden zonder al te veel stelling te vragen wel buiten stelling en ze heeft geen 1 keer een gallop poging gedaan ,dus ik heb haar toen beloond en ben van de cirkel gegaan en ben andere dingen gaan doen. het kan natuurlijk ook zijn dat ik te veel met de buiging bezig ben. ze is al door een fysio /acupunctuuriste behandeld en dat heeft vruchten afgeworpen ,en dit probleem zit naar mijn mening tussen de oren en is dat niet zo hoe krijg ik haar dan soepeler met binnenstelling? je moet dat ook met rijden kunnen oplossen ,hoe maak je je paard sterk en soepel op de cirkel?

andere vraag hoe galloperen jullie aan ,met stelling? Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:08

Soepel maken op de cirkel doe ik voornamelijk aan de longeerlijn, met bijzet. Kost mij minder moeite en dan zit ik Bud niet in de weg. Hoe ik aanspring, niet met overdreven stelling. Teveel stelling geeft een paard weer ruimte op de buitenschouder, waardoor het paard eerder geneigd is om aan te springen in de contra-galop. Je vraagt wel wat stelling, omdat je wilt dat je paard netjes om je binnenbeen buigt en zijn rug rond maakt bij het aanspringen. Je wilt wel dat je paard netjes van achter aanspringt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:59

als je paard eerst in de buitenstelling rustig blijft draven op de circel , kan je hem recht stellen. als dat goed gaat , kan je gaan beginnen met naar binnen stellen.
springt ze dan weer in galop aan, dan ga je weer terug naar de buiten stelling en werk je het verhaal weer opnieuw af.

op een gegeven moment kan je binnen en buiten stelling aanvragen zonder dat ze in galop aan springt

pas als dit goed gaat , zou ik weer in galop op de citcel gaan.

Michellegb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:02

hoi hoi, wat een advies van iedereen.... gaaf hoor, maar wat ik me nou af vraag, als je nou bv in de wei gaat rijden (veel ruimte dus) en je maakt daar een grote circel, doet ze het dan ook ????