Ik moet een spreekbeurt houden, en ik heb het onderwerp western rijden gekozen. Als je nog iets weet dat ik zéker moet vertellen, zeg het dan please!!!
Yv_
Geplaatst: 25-11-04 19:55
Dat het niet met alleen quarters word uitgeoefend
Esgaroth
Geplaatst: 25-11-04 20:57
Of wil je graag dat we hier een complete spreekbeurt voor je afleveren? Ik bedoel, ik kan zo een heleboel vertellen, maar ik was niet van plan hier alles voor te kauwen. Als je op http://www.whoa.nl kijkt, heb je je hele spreekbeurt bij elkaar.
PeppySan
Geplaatst: 25-11-04 22:02
Dat we NIET vrijwillig van galopperende paarden afspringen en dat westernrijden veel meer is dan om tonnetjes heen racen. Dat we GEEN line-dancers zijn met bekers en klapperpistooltjes aan ons riem en vossestaartje aan ons hoedje. Dat we er NIET van houden als we op ons hoedje geslagen worden. Dat we GEEN kalfjes vangen met een lasso of op bokkende stieren gaan zitten en dat rodeo heel wat anders is dan western rijden.
Je kan WEL vertellen dat we veel verschillende onderdelen hebben en deze onderdelen kort uitleggen (trail, pleasure, horsemanship, reining, western riding, versatile horse, barrelrace, polebending, working cowhorse, cutting, team penning) Dat westernrijden met heel veel verschillende rassen gedaan kan worden, maar dat de Quarter, Paint en Amerikaanse Appaloosa de meest gebruikte rassen zijn. Wat neck reining is. Dat het gewoon een hele toffe sport is.
Spotty
Geplaatst: 26-11-04 14:14
De geschiedenis vertellen is natuurlijk heel belangrijk. De western rij sport komt van oorsprong uit Spanje waar de Spaanse Conquistadores al vee dreven om van de weides naar de stallen te komen. Later zijn de Europeanen naar het beloofde land gereisd ( zie columbus ) destijds hadden ze nog geen auto of trein dus was het paard al gauw voor de hand liggend om mee te trekken. ( de onderdelen Pleasure en Trial komen te voorschijn ) hier na werden er hier en daar wat handels posten geopend waarbij de race van post naar post werd verzonnen. ( wist u dat de Quarter Horse aan zijn naam komt door dat deze het snelste is op de kwart mile iets meer dan honderd meter) bij de handels posten ontstonden ook de nodige ranches. Hier moest met vee gewerkt worden om te fokken en te overleven. Hier zien we dus het ontstaan van de cowboy.
Door dat de ranches dicht bij elkaar lagen en de weides niet waren omheint werd er een manier bedacht om het vee en de paarden te kunnen onderscheiden. Dit deed men door de dieren te brandmerken. Als in het voorjaar het jong vee geboren werd ging men met man en macht naar de weides om deze te merken hier bij moest het vee bij elkaar gedreven worden ( het onderdeel Teampenning ) waarna ze 1 voor 1 gevangen moesten worden ( roping een groot rodeo onderdeel in de USA) hiervoor werd meestal een kalf uit de kudde gedreven (cutting )die daarna gevangen werd door 1 van de ropers (lasso werpers ) waarna het kalf gegrepen en vast gebonden werd met de pootjes aan elkaar.
Als er een kalf of koe afdwaalde werd het door 1 cowboy terug gehaald waardoor deze met zijn paard een super combinatie moesten vormen ( working cowhorse ).
Als dit werk allemaal gedaan was deden de cowboys met hun keuken wagens ( chuck wagons) een wedstrijd om zo snel mogelijk in de stad te komen om daar goed dronken te worden in de saloons ( chuck wagon race )
De ranchers zelf gingen dan vaak met het gezin naar de kerk met een soepele brik ( Pleasure Driving )
De reining is ontstaan uit rivaliteit tussen de cowboys zodat ze aan elkaar konden laten zien hoe spectaculair zij konden rijden, stoppen en spinnen. Het tonen van de lenigheid en getraindheid van hun paard.
Later toen de western sport een feit werd zijn er nog een aantal onderdelen bij bedacht. o.a. Halterklasse ( kijken wie het mooiste paard gefokt heeft ) Showmanship at halter (een paard voorbrengen aan de hand ) Horsemanship (showen van de controle ruiter en paard ) Enz. enz.
horsea
Geplaatst: 27-11-04 10:34
hey, ik heb ook een spreekbeurt gehouden over westernrijden (heeel lang geleden) en een leuk idee om te doen is een videoband laten zien met bijvoorbeeld reining, pleasure o.i.d. dan krijgen ze er meteen een beeld bij dit heb ik ook gedaan en het is geweldig uitgepakt.