naar aanleiding van opmerkingen in de verschillende topics: vraag ik me af hoe vaak zou een paard kunnen starten op 1 dag.voor dat jullie zeggen,dat is te veel voor het paard? wat kan een paard aan? qua werk of stress?
rinus
Whoisit
Geplaatst: 24-11-04 14:25
Hallo Rinus,
Denk dat het nogal verschild per paard de 1 kan b.v. 7 maal starten aan en de ander is na 2 maal starten al helemaal leeg. is dus weinig over te zeggen alhoewel het wel met de algehele conditie van het paard te maken heeft.
groeten Ruud
Anya
Geplaatst: 24-11-04 14:40
Volgens mij heeft het met conditie en psyche van het paard te maken. Dat om te beginnen. En met de pauze-tijden ertussen. En met de ruiter die al dan niet de moeite neemt om tussentijds af te zadelen.
Voor mijn paard ligt de grens wel rond de 4 keer. De 4e keer stapt ze echt met voelbare tegenzin de bak in. Zij heeft dan het gevoel al drie keer 'klaar' te zijn geweest.
Dan is er nog de welzijnsvraag: daar weet ik zo gauw geen afdoende antwoord op. Anders dan moe, aantal uren op de rug e.d.
westernworld
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-04 14:41
natuurlijk Ruud,maar we gaan er vanuit dat het paard enige conditie heeft,anders start je niet op een wedstrijd of show.
Anya
Geplaatst: 24-11-04 14:43
die conditie en de wijze van inrijden hebben wel wat met elkaar te maken overigens. Ik zie mensen die hun paard vrijwel niet inrijden, hun paard warm rijden, en hun paard de hele proef 30 keer laten doen (incl. stops en spins). Dat maakt verschil. Ook bij een goede conditie.
Desiree01
Geplaatst: 24-11-04 15:00
Ligt inderdaad helemaal aan het paard, Casey bijvoorbeeld vindt het helemaal geweldig zo'n wedstrijd en geniet daar echt van, die kan ik dan ook gerust, 3 a 4 keer starten op 1 wedstrijd. Sky daar integen, heeft veel meer conditie, maar is na 1 a 2 starts in de halter (jaarling) helemaal leeg. De vorige keer moest ze na de halter bijna een hele dag wachten op de in hand trail, was na de rijonderdelen gepland, maar dit duurde ondanks dat ze in een stal stond te lang voor haar. Ik heb haar toen ook alleen maar mee laten lopen over het parcour, maar alles wat ze niet wilde ook niet afgedwongen.
fritsie
Geplaatst: 24-11-04 15:02
hangt natuurlijk van het paard af, zijn conditie, hoe je hem warm rijdt / inrijdt. Net wat anya zegt.
denk dat het heel moeilijk te zeggen is. Denk ook dat het wel te maken heeft met karakter van je paard.
DubbelFun
Geplaatst: 24-11-04 15:10
Het feit dat bij de WRAN eea al in de regels is opgenomen (vanwege dierenwelzijn) houdt automatisch in dat er dus mensen zijn die dit welzijn niet op de eerste plaats zetten, maar meer aan eigen gewin denken.
Als er dus dan ook nog een gekombineerde WRAN + rassenshow gehouden wordt kun je begrijpen dat eea qua starts flink kan oplopen.
Bij de rassenshows is er helemaal geen regel vwb aantal starts, dus als paard kun je dan 'aan de bak' . ~~}>
Adrienne
Geplaatst: 24-11-04 15:24
Denk dat het ook veel aan de discipline ligt die je rijdt. Als je op een dag pleasure, horsemanship trail en reining rijdt zal het nog wel lukken denk ik. Maar wil je aan meerdere reining wedstrijden op 1 dag mee doen lijkt me twee wel de limiet. Je ziet het ook vaak als twee reining combinaties gelijk eindigen en dus nog een keer moeten, is de tweede proef vaak al niet zo flitsend meer.
Anoniem
Geplaatst: 25-11-04 07:48
Als ik op wedstrijd ben, kom ik de hele middag nauwelijks uit het zadel als ik vier onderdelen start. Alleen even 1 of 2 x om te laten drinken en als er echt lange tijd tussen de starts zit gaat ze even met een dekje op in de wagen hooi knabbelen. Het zadel blijft er dan trouwens gewoon op (singel los natuurlijk he). Qua conditie zou ze best alle onderdelen ook nog in de Open kunnen starten. Maar qua 'state of mind' zou dat geen succes zijn. De vierde start op een dag doet ze echt alleen nog omdat ik het zo graag wil, maar zij heeft dan de neus wel vol. Als ik hetzelfde met Leonardo zou doen, dan zou hij aan het eind vd dag echt helemaal kapot zijn; die is veel kijkeriger en drukker op vreemd terrein en komt overal van onder de indruk.
jeanette
Geplaatst: 25-11-04 13:19
Ik heb de grens van Seven nog nooit opgezocht. Ik weet dus ook niet hoevaak ik met haar zou kunnen starten op een dag. Haar conditie is oke, maar de mijne laat nogwel te wensen over. Voor mezelf is 1x starten op een dag op het ogenblik de grens