[WN] WRODL - deel 4 amateurs bij de open regel 331

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

WRODL - deel 4 amateurs bij de open regel 331

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 11:52

Wran Regels Onder De Loep

regel 331
Ruiters ingedeeld in deze catagorie (amateurs) zijn tevens startgerechtigd in de disiplines 401 t/m 499 (de open onderdelen)

In de praktijk komt het erop neer dat veel amateurs eerst de amateurklasse rijden en dan de open klasse starten.
De paarden hebben de wedstrijdarena al een keer gezien en zeker in het trailparcour de hindernissen al gezien. Die hindernissen worden vaak niet veel veranderd.
Dit is een enorm voordeel tov een profruiter die alleen de open onderdelen mag rijden en dus voor het eerst de arena ziet.

Zou het niet veel eerlijker zijn als in het wedstrijdprogramma eerst de open onderdelen verreden zouden worden en dan de amateurs?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:27

kan een goed idee zijn,
maar het kan ook zo zijn dat de open klasse dan een veredelde "fool'em school em" klasse gaat worden voor de amateur ruiters.

met het resultaat dat we dan nog vaker het gezegde gaan horen" het nivo was weer niks"

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:41

Ik vind de amateurs sowieso bevoordeeld. Zij kunnen veel vaker starten als beginners of open ruiters. Gewoon de open dicht gooien is ook een optie Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:44

Anya schreef:
Ik vind de amateurs sowieso bevoordeeld. Zij kunnen veel vaker starten als beginners of open ruiters.

en daarbij mogen ze ook nog lesgeven Cool

sorry kon het even niet laten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:56

Hier gaat het om starten Jos... Maar zeg nou zelf... de profs mogen (meestal) op heel veel mooie/goede paarden starten Lachen

En hun reiskosten zijn aftrekbaar Clown

Dat is ook niet eerlijk Zij zijn groot en ik is klein!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:00

droom maar lekker verder Dromen

volgens die redenatie, zijn er nog heel veel prof ruiters amateur. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:02

Ja ik dacht als jij gaat beginnen, dan ik ook Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:04

Maar even serieus... ik denk dat andersom starten niet echt een optie is.
Volgens mij zijn er een aantal opties:

- het aantal starts beperken (bijvoorbeeld maximaal 5x starten per wedstrijd)
- de open dicht doen voor amateurs
- de open dicht doen voor amateurs zonder punten
- de huidige situatie handhaven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:14

Volgens mij zijn er al regels voor het aantal keren dat gestart mag worden Haha! per wedstrijd c.q. wedstrijd verdeelt over meerdere dagen.
In een ander item is al gezegd dat hier niet tot weinig op gekontroleerd wordt.

Ik ben vóór een systeem waarin de amateur beperkt mag starten in de open. Of dit is via een systeem van minimaal aantal behaalde punten in de amateur of een max. aan het aantal te starten open onderdelen is mij om het even.

Ik vind wel dat ook een ama de kans moet krijgen zich te meten aan de prof's en bij gebleken geschiktheid c.q. voldoende ama-punten over zou moeten naar de prof's.

Blijft het feit dat zoiets voor mensen met een Q(AP) niet realiseerbaar is omdat dan het starten in rassenshows een probleem kan worden in de ama-groep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:19

Oh oh oh ga ik ook weer wat zeggen...tricky

Aantal starts per show beperken is op zich een goed idee, ook vanuit paardenwelzijnsoogpunt gezien, maar in hoeverre laten mensen zich vertellen wat wel en niet goed is voor hun paard.

De open dichtdoen voor amateurs kan alleen als beide klassen (open en amateur) uitgeschreven zijn, maar dat is logisch.

De open in dat geval hernoemen naar Pro-klasse.

Puntendingen snap ik nooit zo goed, want (wat in een ander topic ook al stond dacht ik) is het in NL erg lastig om je punten bij elkaar te rijden. De wedstrijden zijn vaak mijlenverweg, en als je een max. van 1,5 uur op de trailer aan wil houden, hou je niet veel shows over (ligt er wel aan in welk deel je woont uiteraard).

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:45

Anya schreef:
- de open dicht doen voor amateurs zonder punten
Zo zijn er dus minder starts in de open, en dus minder punten te verdienen voor de profs, ik denk niet dat ze daar blij mee zijn!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:51

Jannie schreef:
Zo zijn er dus minder starts in de open, en dus minder punten te verdienen voor de profs, ik denk niet dat ze daar blij mee zijn!
Hmm zo heb ik het niet bekeken. Dat is weer een ander perspectief. Niet de leerlingen de kans geven tegen de trainers te rijden, maar de trainers de kans geven punten te rijden.

In dat geval wil ik best als bakvulling dienen hoor Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:00

Jannie schreef:

Ik denk dat je daar niet over na moet denken als je prof start. Een prof start om bekend te worden, winnen is dus winnen, al geeft meer tegenstanders natuurlijk wel een hoger 'aanzien' Cool
Wat is dan een volgende stap; het betalen van inschrijfgeld door een prof aan een ama zodat de prof meer punten kan verdienen Cool

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:03

Dat betalen gebeurt soms al hoor, ook aan een novice ruiter om mee te doen in de open zodat ze voor de punten kunnen gaan rijden, die pro's dan he.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:04

Kwalijke zaak, vind je niet !!

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:07

PeppySan schreef:
Dit is een enorm voordeel tov een profruiter die alleen de open onderdelen mag rijden en dus voor het eerst de arena ziet.
Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar 1 prof is die hier werkelijk een probleem mee heeft...

Mijn mening als prof: laat maar lekker meerijden in de open, die amateurs, dan is er tenminste nog enige deelname. En dat ze de bak en de hindernissen al een keertje hebben mogen bekijken? Who cares?? (ik niet iig).

Vergeet niet dat het in de sport juist gáát om de amateurs (waaronder ook de beginners natuurlijk). Zonder amateurs immers geen profs! Dus als die amateurs wat extra mogelijkheden hebben om hun hobby uit te oefenen (2x starten bijv), varen de profs daar uiteindelijk ook wel bij. Kortom, iedereen happy!

groeten,

Chris.

Don't fix what ain't broken...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:13

tsja.....dat is ook weer zo.
maar waarom zouden we dan wat gaan veranderen Verward

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:20

Als ze de open klassen dicht zouden gooien voor amateurs, dan is het voor open ruiters ook niet meer de moeite om te starten, aangezien er op wran wedstrijden niet bijster veel professionele ruiters starten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:38

Sugarmiss"]
Wat is dan een volgende stap; het betalen van inschrijfgeld door een prof aan een ama zodat de prof meer punten kan verdienen Cool
[/quote]
[quote="Desiree01"]
Dat betalen gebeurt soms al hoor, ook aan een novice ruiter om mee te doen in de open zodat ze voor de punten kunnen gaan rijden, die pro's dan he.
[/quote]
[quote="Sugarmiss"]
Kwalijke zaak, vind je niet !!
[/quote]
[quote="Frayba"]
Zonder amateurs immers geen profs! Dus als die amateurs wat extra mogelijkheden hebben om hun hobby uit te oefenen (2x starten bijv), varen de profs daar uiteindelijk ook wel bij. Kortom, iedereen happy!
[/quote]
[quote="Jos schreef:
maar waarom zouden we dan wat gaan veranderen Verward

Ik kon het niet laten. Knippen en plakken dat is pas leuk werk.
Niet boos worden, het is gewoon maar even een grapje van mijn zijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:54

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de reactie van de profs op dit topic.
Zien die het inderdaad als voordeel voor ons dat onze paarden de ring al een keertje rond zijn geweest? Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt. Ook een goede amateur z'n paard zal weinig onder de indruk komen van wat er in de arena staat bij een trailproef. En als je paard zich de eerste start het hupeculuup schrikt van een zeiltje, dan ehhhhh Haha! denk ik niet dat het de 2e keer ineens een 180 graden verbetering zal zijn....

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:43

Mij is de aanleiding voor dit topic niet geheel duidelijk. Zijn er pro's bang van de plaats gereden te worden door een amateur??? Lijkt me niet toch?
Ik als amateur vind het juist fijn dat je voor 1x reizen 2x kan starten.
Ik denk dat de hele sport er toch wel bij gebaat is om mensen zo veel mogelijk de kans (binnen in eerdere topics aangegeven grenzen) te geven te starten. De wedstrijden liggen tenslotte nog niet voor het oprapen zoals bij onze engelse collega's.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:10

Frayba schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar 1 prof is die hier werkelijk een probleem mee heeft...

Mijn mening als prof: laat maar lekker meerijden in de open, die amateurs, dan is er tenminste nog enige deelname. En dat ze de bak en de hindernissen al een keertje hebben mogen bekijken? Who cares?? (ik niet iig).

Vergeet niet dat het in de sport juist gáát om de amateurs (waaronder ook de beginners natuurlijk). Zonder amateurs immers geen profs! Dus als die amateurs wat extra mogelijkheden hebben om hun hobby uit te oefenen (2x starten bijv), varen de profs daar uiteindelijk ook wel bij. Kortom, iedereen happy!

groeten,

Chris.

Don't fix what ain't broken...

@ Sonja: hier heb je de prof al......... en ik ben het er helemaal mee eens!
@ Frayba: wat betreft je onderschrift: wat jammer nou!! ik zou net vertellen dat je zo'n toffe peer en nette vent bent Haha!