[WN] Trail voor grote paarden :-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Trail voor grote paarden :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 13:59

Ik heb maar eens een poging gedaan. Keurig een vierkant neergelegd van 1.50 x 1.50 m. Ik kan haar er in krijgen hoor.. geen probleem. Maar er is geen ruimte om haar been op te tillen en en stapje te maken. Ze staat al helemaal onderstandig.

En stapbalkjes van keurig 40 cm.. ze doet zo ontzettend haar best om voorzichtig tussen die balken te stappen. Maar ze kan gewoon niet al haar benen kwijt.

Ik heb er maar eens foto's van gemaakt. In de binnenbak, dus helaas niet zo scherp. Maar scherp genoeg om te kunnen zien hoe het zit.
Sonja kan nog zo vaak zeggen: "niet zeuren, maar rijden". Maar ik heb het echt opgegeven. Verdrietig

De Wran is er voor alle paarden. Maar bij trail zijn grotere paarden echt uitgesloten. Denk ik dus... En omdat men vaak denkt dat ik maar wat zeur, bij deze dus wat foto's... Knipoog

Iemand nog een slim idee???

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:47

ik denk dat trail voor grote paarden net zo moeilijk is als pleasure voor kleine paarden, ik heb gemerkt dat als je daar met een kleine quarter ( 1.40) de show arena binnen komt iedereen begint te lachen, daar wil men alleen maar paarden zien van 1.50 tot 1.65. en dat geld ook voor halter daar kom je ook niet verder met een klein paard. dus heb ik die droom maar op gegeven

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:10

Hè... Je ontmoedigd me... Ik heb een kleintje waar ik alles behalve reining mee wil gaan doen... (ze is wel reining gefokt, vandaar de maat...)

Anya... Dit ziet er niet zo rooskleurig uit zeg... Misschien een idee om voor paarden boven een bepaalde hoogte het parcourtje ook wat te vergroten, kun je voorleggen bij de wran...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 16:21

neem eens kontakt op met Ginny Rozema. die tijdt ook trail , ze heeft een hele grote quarter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 17:07

Dat zal ik eens doen Jos.. Dank voor de tip Lachen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:28

piggeljay schreef:
ik denk dat trail voor grote paarden net zo moeilijk is als pleasure voor kleine paarden, ik heb gemerkt dat als je daar met een kleine quarter ( 1.40) de show arena binnen komt iedereen begint te lachen, daar wil men alleen maar paarden zien van 1.50 tot 1.65. en dat geld ook voor halter daar kom je ook niet verder met een klein paard. dus heb ik die droom maar op gegeven

Ik vindt het zo jammer dat het zo moet , mijn instructrice rijd ook met een "kleine "quarter in de pleasure ; inderdaad zelfde verhaal !
Iedereen moet toch mee kunnen doen zeg ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 22:05

Waarom heeft een kleine quarter het moeilijk in de pleasure? Geldt dat ook voor kleine pony's???

Hier heb ik weer nooit zo bij stilgestaan (sorry, focus op eigen grote maat probleem). Lan heeft het niet makkelijk in de pleasure, maar het is te doen tegenwoordig.

Wat komt een kleintje dan tegen?

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:45

Ja daar ben ik ook erg benieuwd naar. Wat is het nadeel van een kleintje in de pleasure? Ik rij een kruising (waarschijnlijk) arabier/draver. Ze is 1,46cm. Dus ook een kleintje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:15

Mijn pony is 1.40 en dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit als nadelig ondervonden. In tegendeel....
Ik vraag me ook af wat de handicap van een kleinere is Verward

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:21

Een groot paard kan volgens mij een nadeel zijn, want die kunnen een te ruime stap hebben en dat is niet wat sommige juryleden willen zien.

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:46

je kan best trail doen met een groot paard
mijn merrie is 1m61 en is supper in de trail ze is 3x high point trail en heeft meer dan 10aqha punten op 2jaar .in het begin had ze het zelfde probleem als de meeste grote quarters
maar ik heb gewoon elke dag trail gedaan en alles net ietsjes kleiner gelegd dan dat het oficieel is en dan gewoon oefenen en oefenen en leren dat je paard niet van zelf over een jog of lope over gaat maar dat hij leer naar jou hulpen zijn passen te zetten dan kan jij ook op de show zij passen bepaalen waardoor hij niet zo snel 2balken tegelijker tijd neemt .

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:08

@belgje; ik denk dat je grote quarters en KWPN'ers niet met elkaar kunt vergelijken...
Hoe is het eigenlijk met die mooie meid van je; My Misstress...?

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:09

In het vierkantje moet je zat kunnen draain ik rijd een best wel grote quarter en daar lukt het ook wel mee. Maar ik heb inderdaad ook moeite met de walk en ook jog over omdat mijn paard ook grote passen neemt.

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:41

DJQuarter schreef:
@belgje; ik denk dat je grote quarters en KWPN'ers niet met elkaar kunt vergelijken...
Hoe is het eigenlijk met die mooie meid van je; My Misstress...?

ik denk dat het er ook erg aan ligt of dat je een kwpn'er hebt die rap leerd of niet maar het idd altijd een hele uitdaging die niet makkelijk is maar als het lukt en je kan dan een mooie trail patern rijden dan denk wel dat je heel tevreden moet zijn want het idd niet makkelijk met een groot paard !

met my misstress gaat het supper ze heeft nu lekker verdiende rust ze is toch mooi 5x nederlands en belgisch kampioen ben heel trots op der en hopen dat we het volgendjaar ook zo doen leuk dat je ze nog kent Lachen
groetjes

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:49

Mijn Rus (ca. 1.62m) kan het ook. Hoe groot is je KWPNer? Want voor de gein reed een vroegere dressuur-stalgenoot ook wel eens mee als we trail oefenden, en die wist haar KWPN-merrie van 1.65 ook om te draaien. Mijn vriend had een KWPNer van ruim 1.70 die hij ook alle trail-oefeningen kon laten doen. Het ís mogelijk, denk ik....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 13:50

Lanna is een fors gebouwde merrie (niet lomp, maar veel front) van 1.70 met een redelijk lange rug en zeer ruime passen. Het probleem in het vierkant op de 1.50 maat is dat ze er onderstandig in staat (dat doet ze zonder balken aan te raken). De pas opzij die nodig is, doet ze dan met een soort schuin naar voren opzij beweging vanuit die stand (staat ze gewoon dan stapt ze wel gewoon opzij). Ze tikt in zo'n geval de balk dus aan.

Bij de balkjes heb ik het volgende gedaan en opgelost: vroeger stapte ze desnoods op de balken. Ik heb alle hoeven steeds aangetikt voor we balkjes gingen lopen (dit is al twee jaar geleden of zo). En ik ben met Parelli begonnen (o.a. door obstakels lopen... takkebossen e.d.). Inmiddels raakt ze meestal geen obstakels meer aan. En balkjes op ca 70 cm loopt ze met losse teugel doorheen netjes kijkend waar ze liggen. Leg ik de balkjes korter (60cm) en laat ik haar gaan dan kijkt ze wel, stap voor keurig in de balkjes. Achter stapt ook in de ruimte, maar slaat gewoon een balk over. Als ik haar terugrij en heel erg help dan kom ik door die krapper liggende balkjes (60 cm) ook nog wel. Terugrijden en balkjes op 40 cm lukt dus niet (voor wel, achter niet). Niet met en niet zonder hulpen, niet onder het zadel en niet ernaast.

zoiets dus.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:53

Het nadeel van een lang paard is dat je extreem zal moeten verzamelen voor dit soort oefeningen, en deze verzameling zal moeten vasthouden. Vervolgens moet je elk been afzonderlijk sturen. Het is mogelijk, maar het is absoluut niet makkelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:07

bubbels schreef:
Het nadeel van een lang paard is dat je extreem zal moeten verzamelen voor dit soort oefeningen, en deze verzameling zal moeten vasthouden. Vervolgens moet je elk been afzonderlijk sturen. Het is mogelijk, maar het is absoluut niet makkelijk.

dat is dus deels het probleem. Ik heb inmiddels van Chris begrepen dat dit soort hindernissen wordt beschouwd als eenvoudige hindernis (de balkjes dus). En dat de bedoeling is dat je geen hulpen geeft. Je paard moet het geheel zelfstandig kunnen doen.

Dus verzamelen (vergt bij elkaar rijden, dus verhoudingsgewijs veel hulpen) mag niet, of ze moet zelf op het idee komen
Knipoog

Zo je bij een paard ook een boek onder het kussen kunnen leggen Tong uitsteken

De tip van Chris is: begin op de maat die ze kan en leg het iedere dag een cm kleiner. Dat is voor mij een soort laatste optie om nog te proberen bij die balken, anders weet ik het niet meer Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:29

Dat van dat zelf moeten doen zal wel niet helemaal zo letterlijk bedoelt zijn.
Want wat willen ze dan dat je doet, een telepatische verbinding maken met je paard zodat hij rond gaat stappen Haha! Haha!

Tuurlijk mag je je paard helpen. Alleen moeten de hulpen zo subtiel mogelijk zijn.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:45

ik rijd met een uk ( 1.38) western en hoewel het bij de trail een voordeel kan zijn (behalve als hij onder het hek door past!) Is het bij de pleasure een nadeel. het hangt wel af van de jury. Er zijn juryleden die rekninghouden met de natuurlijke gangen van het paard, maar als je gangen goed zijn en dat van een groter pard ook, zal je op het geheel plaatje simpelweg punten verliezen. misschein moet jeje er maar bij neerleggen dat trail neit voor jouw is. betekend niet dat je niet mee kunt doen, verwacht er alleen niet teveel van.

Signe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:43

Dapperdier, ALS HET GOED IS is het onzin wat je schrijft over een klein paard in de pleasure. Zie regel 666 van de WRAN: Een goed pleasurepaard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning...

Steph_Misty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:17

Heey,,
Ik heb een grote tinker en de trail gaat ontzettend goed, na veel oefenen.
Je moet gewoon beginnen met een groot vierkant en steeds ietsje kleiner maken en hetzelfde met de walk over! Het helpt echt! Een beetje je zit aanknijpen zodat ie wat rustiger loopt en goed laten kijken en het gaat op een gegevenmoment super goed! Heb er vertrouwen in en geef niet op!
Groetjes Steph,,

Wie weet er hoe je ene foto bij je naam meot zetten en wilt het mij vertellen?,,
Alvast bedankt!,,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:36

Steph_Misty schreef:
Wie weet er hoe je ene foto bij je naam meot zetten en wilt het mij vertellen?,, Alvast bedankt!,,
Welkom op Bokt.
Gebruik de zoekfunktie van Bokt eens en zoek op het woord 'Avatar'. Je zult dan voldoende info vinden.

Steph_Misty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:51

Bedankt Sugarmiss;)!!!!

Steph_Misty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:04

Afbeelding

Dit is een oude foto van me Tinker van 2 jaar geleden bij de keuring!

Even checken of hij het doet!

Groetjess Steph