[WN] problemen met spin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wildwestwill

problemen met spin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 19:52

Wie weet raad : ik zit met het probleem dat mij paard in de spin met zijn voorbenen rechtsom WEL voor overstapt , maar de andere kant op, stapt hij met zijn voorbenen achter en soms naast .
zijn achterhand is wel goed, ene been blijft staan en andere draaid er om heen zowel lings als rechts alleen voor zit het probleem.
Wie weet raad en welke oefeningen zijn daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:02

Men neme...... een ENORME portie geduld en goede moed, en dan komt alles goed.
Klinkt bekend Wildwestwill.
Weet je wat de pest is met zo'n probleem? (tenminste, bij mij wel) Dat het paard het de ene kant op goed doet, en dus de oefening snapt. Maar de andere kant op is voor ONS dezelfde oefening, maar voor het paard een totaal andere. En dat kan je als ruiter zo kwaad, verdrietig, machteloos en woest tegelijk maken..... Haha!

Als een paard achterlangs kruist (ook al is het maar aan 1 kant) dan lijkt mij dat toch het klassieke geval van niet voorwaarts genoeg zijn. Dus probeer nog niet die hele circels te spinnen, maar hou het op de kleine stukjes. Vanuit stap voor een neckreining een wending om de achterhand maken (1 pas is genoeg) en meteen weer vlot verder stappen. Niet te snel uit willen breiden naar meer stappen als het goed gaat. Even wachten tot het paard zelf 'gretig' wordt op je neckreining en het tikje van je rechterbeen dat hij naar links mag. Eruit laten lopen, ophouding (op zit) en weer een pasje. Eruit laten lopen, ophouding, en weer een pasje.
Als dat goed blijft gaan, uitbreiden naar SOMS 2 passen. (ik zeg SOMS omdat ik een (te) slimme pony heb die graag het denkwerk van mij overneemt Haha! ) Als dat goed blijft gaan, kun je de 'wegstaptijd' gaan verkleinen en de omstaptijd gaan vergroten.

Even ere wie ere toekomt: ik heb het zelf geleerd vanaf het bekende circeltje, maar dat werkte voor Milena en mij niet prettig. Johanna heeft mij bovenstaande oefening (natuurlijk met begeleiding vanaf de grond en de nodige correcties/aanvullingen en uitleg) gegeven en die werkten voor mij hartstikke goed. Mijn spins zijn echt een stuk beter geworden.
Milena heeft ontdekt dat voorlangs kruisen veel makkelijker is omdat je dan ook sneller je voorwaartse beweging kunt hervatten, en ik heb geleerd om OOK in een spinnetje controle te houden.
O ja en wat bij mij persoonlijk ook een grote fout was, was dat ik maar bleef sturen met die neckreining in de spin. Nu kan ik na het inzetten rustig m'n hand 'neerleggen' en gebruik ik m'n teugels pas weer om de spin te stoppen danwel uit te rijden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je niet helemaal snapt wat ik bedoel, vraag het gerust.

Succes!

Sonja

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:20

grote circels zijwaarts stappen en dan in een spiraal kleiner maken.
wel door laten stappen in een vlot tempo.
op het moment dat het fout gaat weer terug naar het punt waarop je paard het wel kan en dan weer verder gaan.

het is een 'huistuinenkeukenmanier' , maar bij mijn paardjes werkt het.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:49

wij hebben het zelfde probleem met een van onze hengsten, het zit voornamelijk in het feit dat hij dan zijn schouder niet genoeg uit de grond haalt het is een kwestie van zorgen dat je paard de schouders uit de grond gaat halen en niet laat vallen dus moet je die schouder op gaan tillen en je paard in de spin voorwaarts blijven drijven en niet achterwaartslaten lopen want daar is een staigere van ons de fout in gegaan maar dat had hij zo geleerd en daar was hij niet vanaf te brengen, het is makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer het maar eens misschien dat het helpt. wat je ook kan proberen is "het klinkt gek" kniebeschermerd aan de voorbenen doen, misschien heeft je paard met spinnen zijn knieen een keer bezeerd en is hij nu bang om weer met zijn knieen tegen elkaar te komen je kan daar speciale beschermers voor kopen maar een omgekeerd bellboots kan ook in plaats van met het "rokje" omlaag om de hoef doe je hem nu met het "rokje"omhoog om de knie ( sorry ik weet geen andere manier om het uit te leggen dus niet lachen of er iets anders bij denken a.u.b.)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:45

piggeljay schreef:
in plaats van met het "rokje" omlaag om de hoef doe je hem nu met het "rokje"omhoog om de knie ( sorry ik weet geen andere manier om het uit te leggen dus niet lachen of er iets anders bij denken a.u.b.)

bellboot omgekeerd was duidelijk dan het bovenstaande piggeljay *LOL*

Gewoon een bellboot omkeren Lachen Wanneer krijgen we actiefoto's van de papa van mijn paardje, wildwestwill? Haha!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:11

Jos schreef:
grote circels zijwaarts stappen en dan in een spiraal kleiner maken.
wel door laten stappen in een vlot tempo.
op het moment dat het fout gaat weer terug naar het punt waarop je paard het wel kan en dan weer verder gaan.

het is een 'huistuinenkeukenmanier' , maar bij mijn paardjes werkt het.

Bij de van mij ook Lachen
wat ik ook wel doe als ze niet meer mooi overstappen; eruit stappen en weer opnieuw de spin inzetten en dat een paar keer achterelkaar; 3/4 spin en weer voorwaarts Lachen

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:38

das een goed idee xono zal ze maken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:11

Geweldig! Kwijl

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:04

wat bij mijn paard helpt is een pasje backup als de linker schouder naar achteren gaat dan een 1/4 draai maken en er weer uit ,doe dat een paar keer achter elkaar en ga dan weer op de cirkel en probeer het weer , in mijn geval gaat het dan wel goed!

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:07

Wat mij opvalt is, dat er direct naar de techniek wordt gegrepen als mogelijke oplossing. Natuurlijk kan het hier aan liggen, maar het lijkt mij ook belangrijk na te gaan of er een fysiek probleem is. Want als dit inderdaad zo is, dan is al dat getob met verschillende technieken zinloos.

Tevens kan het ook liggen aan de linker of rechter 'voorkeur' van de ruiter. Niemand is gelijk en soms resulteert dit in nét een andere verdeling van gewicht of hulpen waardoor het paard in verwarring raakt.

Kortom, ALTIJD de combinatie opzoeken: fyiek ja/nee, trainer raadplegen t.a.v. paard én ruiter!
Neemt niet weg dat al die technische tips heel nuttig kunnen zijn natuurlijk! Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:24

Uriah schreef:
wat bij mijn paard helpt is een pasje backup als de linker schouder naar achteren gaat dan een 1/4 draai maken en er weer uit ,doe dat een paar keer achter elkaar en ga dan weer op de cirkel en probeer het weer , in mijn geval gaat het dan wel goed!

Ben ik persoonlijk geen voorstander van. Op deze manier vraag je je paard achterwaarts een draai in, waardoor de kans dus groter is dat je paard de oefening als een achterwaartse oefening gaat zien en zo dus op het buitenbeen gaat draaien en achterlangs overstapt. Maargoed, dat is mijn mening.

Ik ga altijd voorwaarts een draai in. Ik ben op het moment van Sylva aan het leren wat belangrijk is, waar ik mijn handen en benen moet laten (ook vaak een belemmering voor het paard) Haha! En voor het eerst gaat hij goed draaien (op het binnenachterbeen). We zijn er nog lang niet, maar het begint er aan te komen Tong uitsteken Altijd goed voorwaarts stappen (ook binnenbeen erbij), paard in buiging brengen en op een gegeven moment erin duwen met je been (dus niet met je hand trekken!). Wanneer je paard gaat smokkelen er meteen voorwaarts in uit. Houd je paard gedurende deze oefening constant nageeflijk. Laat hem niet tegen het bit duwen. Eerst dat rustig doen, op een gegeven moment gaat het makkelijk. Daarnaast doe ik nog heel veel oefeningen om het paard goed soepel te houden in de schouders en sterk in de achterhand te krijgen (nu is dat sowiezo belangrijk natuurlijk).

In Amerika heb ik geleerd dat als een paard niet goed op het binnenbeen wil draaien om zijwaarts te gaan en op het moment dat een paard zijn binnenachterbeen inzet, je draai inzetten. Paard moet wel goed aan het been zijn en de neckreining moet er inzitten, anders kun je je paard nooit goed in die draai zetten en is het geheel een nutteloze oefening. Wat we ook weleens deden was een paard wat niet goed op het binnenachterbeen draait, stoppen met de draai, meteen het binnenachterbeen activeren (door bijvoorbeeld een draai om de voorhand) en weer proberen. Zo leer je het paard dat ze het werk met hun binnenachterbeen moeten doen en niet het buitenachterbeen. Duurt vaak even voor een paard het doorheeft, dus niet gaan haasten Knipoog

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:45

Uriah schreef:

Ben ik persoonlijk geen voorstander van. Op deze manier vraag je je paard achterwaarts een draai in, waardoor de kans dus groter is dat je paard de oefening als een achterwaartse oefening gaat zien en zo dus op het buitenbeen gaat draaien en achterlangs overstapt. Maargoed, dat is mijn mening

Het werkt wel bij mijn paard en ,bob mayhew doet het ook zo! en ik doe het ook alleen als er een probleem is ,want ik rijd ook cirkels verklein ze en houd haar goed voorwaarts.