Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rina schreef:ik vind deze regel heel erg goed, het zorgt er namelijk voor dat ruiters niet paarden gaan starten, die door goede amateurs of zelfs door profs klaar zijn gemaakt, uit gaan brengen op de wedstrijden. het houd het eerlijker voor de echte beginners.
ik vind dus absolut niet dat ze deze regel moeten veranderen.
en ze mag starten wanneer en waar ze maar wil. Sonja schreef:Jasja, ik snap jouw geval niet. Escala is toch nog niet geplaatst in de Amateur of Open? Dus dan mogen jij EN je bijrijder toch gewoon beginners starten met het paard?
Overigens weet ik niet zeker of Escala nog nooit amateur geplaatst is... haar eerste eigenaar heeft wel wedstrijden met haar gereden, ik zou hem even moeten bellen om te vragen of dat beginners of amateur is geweest... Nu moet ik zeggen dat ik het stiekem ook wel leuk vond dat Escala afgelopen zomer 1 keertje dressuur gestart is... opgetoomd als dressuurpony ziet ze er heel anders uti, lijkt bijna een echt paard dan...
En het grootste voordeel is dat er op stal vaak officiele dressuurwedstrijden worden georganiseerd... en dat is met western wedstrijden helaas (nog?) niet het geval...
) maar niet onder het motto dat de westernregels klote zijn... Sonja schreef:Er zijn inderdaad maar heel weinig D-wedstrijden en dat is hartstikke jammer. Maar geloof me, de WRAN weet inmiddels dat daar behoefte aan is. Het is nu afwachten wat er met die info gedaan wordt cq kan worden.
Ik weet het niet zeker hoor, ik ben niet zo thuis in die regels, maar volgens mij mogen jullie allebei beginners starten. Dat het dier misschien OOIT eens geplaatst is geweest is niet relevant. Ik geloof dat het om het laatste jaar gaat.
Maar als jij haar leuker vindt als dressuurpony.... leef je uit zou ik zeggen. Het is jouw paard dus je mag d'r mee doen wat je wilt (alleen opeten zou ik zonde vinden in Scaaltjes geval) maar niet onder het motto dat de westernregels stinkmodder zijn...
Alleen de dressuurregels kunnen ons meer wedstrijdmogelijkheden bieden...denk ik... Was Scaaltje een iets grotere helding geweest op de trailer dan hadden wij ons zo aan kunnen passen, maar helaas... die stress kan en wil ik haar niet aan doen. En ooooh... als het om het laatste jaar gaat dan zitten we safe! Ik heb in de 6,5 jaar dat ik mijn pukkie heb zeker weten niet gestart...
Overigens zouden de westernregels imo wel stinkmodder zijn als ze waren zoals ik bij het plaatsen van mijn eerste bericht dacht dat ze waren...
maar ik zat er geloof ik falikant naast...
(dat krijg je als je iets denkt te weten en je er niet meer in verdiept...dom dom dom...) Ach, ik vind iedere discipline wel wat hebben... en dan maken de mogelijkheden dichtbij huis het soms wel heel makkelijk om eens je vleugels te spreiden... rina schreef:ik vind deze regel heel erg goed, het zorgt er namelijk voor dat ruiters niet paarden gaan starten, die door goede amateurs of zelfs door profs klaar zijn gemaakt, uit gaan brengen op de wedstrijden. het houd het eerlijker voor de echte beginners.
ik vind dus absolut niet dat ze deze regel moeten veranderen.
Sonja schreef:Je zou natuurlijk ook eens bij Jos aan kunnen kloppen of hij niet eens een paar D-wedstrijdjes op het programma erbij zou kunnen zetten....
Sonja schreef:Jammer trouwens dat je de uitslag van de poll niet kunt zien als je zelf niet gestemd hebt. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag maar heb geen bijrijder om evt. voor te stemmen. Mijn bijrijdster is een dressuurmutsen ze mag starten wanneer en waar ze maar wil.
. GoedVetMan schreef:Ook wij hebben een paard, Justin Two Step, dat wordt bij gereden door een bijrijder.
Deze heeft nu twee wedstrijden in de beginners klasse met hem gestart, en deed dat zeker niet onaardig. Op het NQHA NK heeft Ilona Justin ook gereden, en werd daar derde mee bij de jeugd in de reining Eigelijk dachten wij nu, dat onze bijrijder, niet meer in de beginners met Justin mocht starten, maar zoals ik het nu lees wel.
Nog even de regel waar het om gaat:
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).
Dus bij deze, gebruik hiervoor een paard dat door een jeugd ruiter gereden wordt.
Grappig hè, weer zo’n regel waar je grote vraagtekens bij moet zetten. Een behoorlijk aantal jeugd rijders, rijden op een niveau waar menig amateur niet aan kan tippen.
Vr Gr Peter Vet
JanT"]
Peter, ik ben bang dat je er naast zit.
[/quote]
En ik ben bang, dat ik het goed heb. Al ben ik mijn zelf bewust dat ik mij nu op glad ijs ga begeven, maar gezien dat jij daar zelf ook niet voor schroomt, het volgende.
[quote="JanT schreef:Bij de WRAN kunnen er wedstrijden worden uitgeschreven voor beginners, amateurs en open.
Dit kan voor Jeugd en voor volwassenen.
Voor de uitgave van het laatste regelboek was jeugd altijd amateur. Dit is bij de uitgave van het laatste regelboek veranderd omdat de beginnende jeugdruiter dus (jeugd) amateur moest starten als er jeugdklassen werden uitgeschreven. Ook jeugdige profs konden geen jeugd starten.
Nu mag de organisator van een show zelf bepalen of jij beginnersjeugd, amateur jeugd of open jeugd uitschrijft. (Of een combinatie hiervan).
In het geval van Ilona die heeft bij het NK met de Open Jeugd meegedaan en het paard waarop ze starte heeft dus in een open wedstrijd punten gehaald en mag dus niet meer in de beginnersklasse worden uitgebracht door een beginner.
Roos1 schreef:Het lijkt me in ieder geval goed om de regels te versimpelen en duidelijker te maken. Combinatienummers gebaseerd op naam van ruiter en registratienummer van paard zou veel verwarring kunnen wegnemen. Zo kan de WRAN altijd snel en makkelijk nazien of iemand in de goede klasse rijdt. Duidelijk puntensysteem er achteraan... dan ben je er....
Ik krijg bovendien nu het idee dat de WRAN het zelf niet meer weet