[WN] appaloosa geschikt voor western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dyaco

appaloosa geschikt voor western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:48

hallo mijn vraag is of een appaloosa geschikt is voor western ik hoor vaak dat ze te lomp en tht zoe groot er voor zijn en daar bij ook vaak te ruim lopen is dit iets dat mij wijs gemaakt is of is dit ec

lconline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:12

Nee hoor ik heb zelf een appaloosa en ik heb op de wedstrijd ook al vaak genoeg gewonnen van de quarters en de paints.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe het dier in kwestei gebouwt is..
Maar ze zijn heel goed te gebruiken voor de western hoor!!
Ze zijn dus zeker niet te lomp
En het hangt er natuurlijk ook vanaf welk onderdeel je wilt rijden. MAar dat is met quarters en andere rassen ook zo.

Groetjes lconline....trotse eigenaar van een hele lieve appaloosa..Haha!

twistfanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:13

ik zie appaloosa's eigelijk wel als western paarden ik kan ook hele leuk appaloosa's die western lopen maar ze zijn niet altijd western maar dat is bijna bij elk ras wel maar voor western vind ik beter bij appaloosa

groetjes daRRYL

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:15

SOMS ligt het ook een beetje aan diegene die het paard verzorgd dat ze lomp zijn. Maar ik zie genoeg Appaloosa's die het goed doen in de westernsport

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:51

Als er iemand een groot paard heeft dat ruim loopt ben ik het wel. Dat kan best hoor Lachen

Natuurlijk zul je wel wat harder moeten werken bij onderdelen waar ruim lopen niet zo'n voordeel is. Bijvoorbeeld bij trail of pleasure. Maar ik zou zeggen: gewoon doen als het je leuk lijkt! Lachen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:55

ooit wel eens gehoord van Tom Calie ?, die is europees kampioen geworden met een Appaloosa.
Warren staas ? die op dit moment reining rijdt met een appaloosa
'wiebe lisse met invied ?
Willem Odendaal nederland kampioen workingcow horse 2002 met een appaloosa ?
etc. etc.
wat is er toch mis met een Appaloosa ?

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:00

en Jac heeft er ook eentje en die is happy op d'r appie!
Ik wil geen ander ras meer!!

lconline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:52

Jah ik vind dat een goede vraag wat is er tog altijd mis met een appie.
Ik krijg vaak van die neerbuigende reacties zo van ohw hij heeft een appie... terwijl er inderdaad zoveel winnaars zijn met appaloosas

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:18

Ja nou bedankt voor jullie positieve reaktie er op er leuk om te horen ......en het is echt waar dat western mensen postiever zijn Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:42

Maffe beesten hoor, die Appy's! Haha!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:12

Niks mis hoor met Appy's, hele leuke paarden en uitermate geschikt voor de westernsport. Hangt natuurlijk wel af van hoe ze gefokt zijn waarin ze het beste kunnen presteren en natuurlijk van een goede training.
en ruime gangen is volgens mij toch nooit verkeerd Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:31

ruime gangen is niet zo praktisch bij trail en pleasure steaming.
Bij trail voor de jog/lope-overs en bij pleasure ga je al snel wat harder omdat je meer grond pakt met een pas Lachen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:45

Ik ken eigenlijk geen appies die in de engelse sport lopen, alleen in de western sport..maar ze staan wel bekend om hun eigen willetje, best eigenwijs. Soms willen ze alles voor je doen, en soms laten ze je in de steek, maar dat is natuurlijk niet bij alle appies zo he mensen?! vat dat niet verkeerd op! Knipoog

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:46

piggeljay schreef:
ooit wel eens gehoord van Tom Calie ?, die is europees kampioen geworden met een Appaloosa.
Warren staas ? die op dit moment reining rijdt met een appaloosa
'wiebe lisse met invied ?
Willem Odendaal nederland kampioen workingcow horse 2002 met een appaloosa ?
etc. etc.

En Jannie op Pine S Quatro Lee Haha! Haha! Haha!

Het is in ieder geval een feit: je houdt van ze of je houdt niet van ze!!!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:50

en jij houdt van ze (toch? Verward Tong uitsteken)

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:52

Tuuuuurlijk!!!!!!

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:05

ik heb een ook appie waar ik western mee rijdt.
Het gaa prima zo.
TOen ik er net kocht reed ik dressuur met haar, wat een DRAMA was dat zeg
Toen ben ik western gaan rijden en dat gaat super OK dan! Met ons 2tjes!!
Ze kan ook heel goed springen en haar vader was echt zo'n dressuur hengst. Maar dit gaat echt goed zo dus waarom niet toch??

Aanstaande zondag m'n eerste wedstrijdje in vrouwenpolder.

Oja...Ik ben de enigste ruiter op stal die western rijdt en krijg vaak te hooren van "dresuurmensen" dat het zonde is dat ik met haar western rijd. Verward moet ik toch zelf weten??

Maar veel mensen vinden het hartstikke goed en leuk gaan met mij en kim OK dan! *LOL* Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:23

piggeljay schreef:

Die vlekken zijn er niet af te krijgen voor een wedstrijd, je poetst je gek.... Knipoog

Effe serieus: tuurlijk is een Appy geschikt voor western; je ziet ze niet voor niets zo veel op wedstrijden. En die A van QPA-paard is er ook niet voor niets Knipoog
Natuurlijk is het geen garantie dat er prestaties zullen komen, maar over het algemeen is een Appy zeer geschikt.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:46

de appaloosa is erg populair bij de mensen die er mee rijden. ik heb al eerder een berichtje gestuurd en daar een aantal mensen in genoemd en nu krijg ik berichtjes van en wat dacht je van mijn paard en van mijn paard.
allemaal mensen die er hoog mee rijden in de westernsport en ook in het buitenland wedstrijden er mee starten en er hoge ogen mee gooien.
bij deze iedereen die ik vergeten ben te noemen sorry.
zelf heb ik een aantal appaloosas op stal staan en ik vind het super beesten vooral al omdat ze zich onderscheiden van de quarters en de paints.
het zijn speelneuzen ze verzinnen telkens iets anders om je aandacht te trekken, ze zijn gewoon anders ze hebben iets wat niet nader te benoemen is. voor een appaloosa moet je zelf over een flinke dosis humor beschikken, een sjagerijnis mens moet niet op een apaloosa gaan zitten want dat lukt niet, iemand die prestatie gericht traint en niets van zijn paard tollereerd moet niet op een appaloosa gaan zitten dat lukt niet.
iemand die veel op ponies heeft gereden en dat heerlijk vond moet op een appaloosa gaan zitten, want daar mee is hun karakter het meest te omschrijven, ze werken hard voor je, maar willen graag om de zoveel tijd even een grapje met je uithalen, reageer jij dan op de juiste manier heb je een super paard, maar reageer je telkens bestraffend en geef je men op zijn falie dan wordt je paard onhandelbaar. het zijn net kleine kinderen een grapje moet kunnen, maar je moet wel streng en rechtvaardig blijven.
maar dat is met elk paard zo, alleen met een appalosaa moet je iets toleranter zijn.
en sonja : koop dan ook geen paint want dat is een nog grotere ramp. daar poets je je echt een ongeluk op en dan rijd je in een wedstrijd, zie je op eens een enorme vlek onder zijn manen. appallosa's daar in tegen hebben gelukkig niet zoveel manen dus daar zie je de vlek eerder

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:59

We zijn laatst in Alberta Canada op vakantie geweest en daar zie je heel veel appy's en ze worden daar hoog gewardeerd, voor het werk met vee hoog in de bergen en op slecht begaanbaar terrein genieten ze daar de voorkeur boven de quarter, vanwege hun betere hoef en beenwerk en omdat ze meer "surefooted" zijn. Ook bij een trailride bedrijf, dat grote ritten met de paarden hoog in de bergen maakt kregen we dit te horen.
Voor het werk thuis op de ranch en voor de roping genoot de quarter de voorkeur waarvan ze er dan ook 250.000 daar hebben.
Paints waren er ook veel maar die zag je meer achter mooie wit geschilderde houten hekken bij dure villa's en werden voor het ranch werk eigenlijk niet gebruikt.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:48

dyaco schreef:
hallo mijn vraag is of een appaloosa geschikt is voor western ik hoor vaak dat ze te lomp en tht zoe groot er voor zijn en daar bij ook vaak te ruim lopen is dit iets dat mij wijs gemaakt is of is dit ec

ik ken ook quarters die lomp zijn hoor Bloos Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:50

Amerikaans of N.A.S. ?
Ik heb zelf een amerikaantje, mijn eerste en tevens mijn laatste. Ik noem hem altijd maar een HappyLooser Haha!
Op zich zit hij bouwtechnisch niet verkeerd in elkaar voor de westernsport, hij is 2 x dutch champion halter geweest maar.............. hij was dan ook de enige in zijn klasse. Daarom was ik het na een paar jaar zat op de westernwedstrijden. Ze kunnen het zeker leuk doen, net als elk paard. Alleen zul je niet snel punten halen voor een ROM. Ik breng hem nu uit in de engelse dressuur en daar hebben we ook veel lol in. Als ik weer voor de westernsport zou kiezen zou ik toch waarschijnlijk een quarter nemen. Of desnoods een paint. Met die rassen heb je op het moment toch wat meer mogelijkheden. Mijn stalhoudster fokt nl en amerikaantjes. De nl doen het allemaal prima in de engelse sport. Zelf heb ik nu nog een 1-kleurige appaloosa waarmee ik over een tijd leuk dressuur wil gaan rijden. Daar zit weer Gribaldi en Krimh in dus die is iets beter geschikt dan Pride. Tja, het ligt er maar net aan wat je wilt. Een nl appie kan het ook best leuk doen in de westernsport maar met een amerikaantje kan je weer meedoen aan de rassenshows.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:08

dyaco schreef:

Vond het een beetje een vreemde vraag gezien dit ras altijd in een adem genoemd wordt met de Quarter en de Paint en dat in nog al wat Appaloosa's Quarter ingefokt is.

Maar toen bedacht ik me plots dat hier alles met appie vlekken een Appaloosa wordt genoemt. Zelfs shetjes en Falabella's Haha!

Dus er is een verschil als het om een echte Appaloosa (bedoel het ras niet de kleur) gaat is die over het algemeen geschikt voor de western sport en verder wordt er ook vaak endurance meer gereden.
Gaat het om een "doorsnee" paard met appaloosavlekken dan wordt het een ander verhaal dan hangt het er net als bij andere rassen van af hoe de bouw inelkaar steekt.

fritsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:23

wij hebben het op school altijd over de American Appaloosa of de Nederlandse Appaloosa.

Maar de American Appaloosa is zeer geschikt voor western, en ik denk dat de meeste mensen die hier gereageerd hebben die ook wel bedoelen.

maar denk dat de nederlandse appie minder geschikt is, en die lopen zeker wel in de engelse sport. Alleen je ziet ze niet zo veel.

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:23

mij appie is niet americaans..maar zoals ik al zei ze doet het goed Bloos
Is dat erg dan Bloos! Verward