[WN] uitsluiting schade hypp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

uitsluiting schade hypp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:36

ik heb onlangs mijn 1/2 jawel 1/2 Quarter verzekerd. Nu kreeg ik de polis binnen en tot mijn verbazing staat er onder

Van deze verzekering zijn alle schade en of vervolgschades van of veroorzaakt door HYPP uitgesloten.

Deze verzekering is bij de Amev

Hebben jullie dat ook met je Quarters? want bij mijn merrie wordt daar niet over gesproken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:40

Ik heb het idd ook bij mijn Quarter die bij de Amev is verzekerd, en ik geef ze groot gelijk. Een paard kan plotseling aan HYPP overlijden, en dat komt helaas vaker voor dan je denkt. De verzekeringsmaatschappij heeft groot gelijk dat ze dat niet willen uitkeren. Het is immers een ongeneeslijke erfelijke aandoening.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:13

Niet meer dan normaal hoor. Maar als je paard HYPP n/n is hoef je je toch nergens zorgen over te maken?

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:47

Deze beperkingen zijn redelijk. Immers zal een paard dat HYPP heeft een groot risico voor de verzekeraar vormen. Het valt mij eerlijk gezegd nog mee, dat ze HYPP paarden niet uitsluiten van bepaalde onderdelen van de verzekering.....

Vergelijk het maar met het verzekeren van een auto waar de remmen het van kunnen begeven...

MVG Louis

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 04:22

Nee ik heb dat niet bij mijn verzekering. Maar die heb ik 5 jaar geleden afgesloten en toen werden net alle vormen van OCD uitgesloten.
Waarschijnlijk hebben ze erg slechte ervaring met HYPP paarden, dus die wordt nu uitgesloten.
Verzekeringen dekken zichzelf natuurlijk in voor te grote kostenposten. Op zich wel heel logisch.

Je hebt hier toch met Spirit geen last van? Hij kan toch geen HYPP drager zijn, of wel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:12

Overigens wel 'leuk' dat ze dus geen uitzondering maken voor paarden waar een N/N- papier bij zit. Blijkt hieruit het 'geen-vertrouwen-hebben' van de test of is deze kreet gewoon 'makkelijker'.

Het houdt waarschijnlijk wel in dat je als eigenaar dus eerst moet kunnen aantonen dat HYPP niet de reden was waarom een paard blijkbaar is overleden. Omgekeerde bewijslast heet dat, dacht ik en als ik het goed heb is dat in de Nederlandse wet zo niet toegestaan ??

Heeft iemand hier verstand van verzekeren Clown

Zaak dus om dit eens expliciet na te vragen en om bij overlijden altijd een bloed/haren-monster te laten nemen vóór destruktie.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:04

Nou ik heb wel verstand van verzekeren, althans dat zou ik wel moeten hebben.
Het omkeren van bewijslast is in Nederland bepaald niet verboden hoor.
Als HYPP uitgesloten wordt op je verzekering, dan is dat in feite een zelfde soort beding als het uitsluiten van bijvoorbeeld aidspatienten van een overlijdensrisico verzekering.
Om bij de paarden te blijven: Je paard is dus verzekerd, maar de uitsluiting is HYPP of gevolgen van HYPP.
Als je paard komt te overlijden dan moet je sowieso aantonen middels een verklaring van de dierenarts wat de doodsoorzaak is. Staat daar HYPP op dan ben je de l.l *LOL* . Staat daar iets anders op dan is er dus niets aan de hand.
Enkel in geval van twijfel heb je dus een probleem. Kom je dan tevoorschijn met een papier waarop staat dat je paard HYPP n/n is dan is het probleem weer opgelost.
In Nederland is het in het nog steeds zo geregeld dat als je iets wil hebben (in dit geval een uitkering van je verzekering), jij zelf zult moeten aantonen dat je ook recht op die uitkering hebt. In je polis staat dan vermeld hoeje dat moet doen.

Meestal is er ook nog sprake van een geschillenregeling en ook die staat in de polis.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:06

Het schijnt zeer goed te zien te zijn als een paard overleden is na een "hypp-aanval". Hoe dat met omgekeerde bewijslast zit weet ik niet. Je hebt nog veel meer van dat soort regeltjes bij paardenverzekeringen. Zo kan je je verzekeren voor kreupelheid van binnenuit en als je die verzekering niet aanvult is kreupelheid van buitenaf niet verzekerd. Hoe bewijs je dat die hoefontsteking niet door het aantikken van een hindernis komt? Dat soort zaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:09

Toch handig zo'n expert in huis OK dan!

Idd zijn de 'kleine lettertjes' vaak wat een verzekering zo onderzichtig maken.

Blijft het feit dat bij een 'vreemde' dood je best maar een monster kunt laten nemen door de DA.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:10

Klopt. Hoewel je na een HYPP-dood eerst een goede borrel moet nemen denk ik. :|

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:10

Niet alleen bij Hypp lijkt me Verdrietig

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:11

Nee ok, maar een HYPP-dood is vrij gruwelijk. Vandaar. Ik zou een pot thee leegzuipen, hihi.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:31

Als je met een verzekering moet gaan onderhandelen, kun je ook beter maar eerst een borrel nemen. En anders ben je daarna wel aan een hele fles toe. Haha!