[WN] pony hekel aan dressuur, western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

pony hekel aan dressuur, western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:55

Ik wil mijn pony gaan verkopen maar het rijden gaat best wel bagger de laatste tijd. Ik wil graag meer met m'n zit en minder met m'n teugels gaan werken want soms heb ik het idee dat die teugels maar in de weg zitten. Maar is dat western? minder met je teugels en meer met je zit? En is er een kans dat mijn pony beter te berijden wordt als ik op western overstap? Ik heb soms het idee dat hij western veel beter zal doen, soms rijdt ik met een heel los teugeltje en rij alleen met benen en zit en dan is hij braver dan met een gewone teugel.

(beetje domme vragen maarja Clown )

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:03

Dus je wilt de pony dan als zijnde western ingereden verkopen? Wat je met de pony gaat doen (dressuur of western) kunnen wij niet voor je beslissen. Je moet doen wat je zelf wilt en leuk vind...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:04

Goed dressuur is ook niet zoveel met je teugels en goed met je zit rijden hoor Knipoog Ik denk dat het gewoon aan je manier van rijden ligt dat je paard zo moeilijk doet, of misschien is je tuigage wel niet goed, misschien zit je pony wel niet lekker in zijn vel? Overstappen op western zal niet meteen alle problemen weghalen ben ik bang.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:45

inderdaad...het is niet zo dat je bij western niks met je teugels doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:19

maar western is iets meer dan teugels losgooien en hobbelen maar

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 07:55

Misschien eens goede les halen? Of je zadel etc goed controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:30

Ook met westernrijden komt de ontspanning (losse teugel en toch verzameld) pas na de aanspanning (van achter naar voren tegen de hand aan rijden), dus ik denk dat jouw beeld over western nog niet helemaal goed is.
Als je je pony nu om gaat scholen richting western, wil dat niet zeggen dat je nu meteen je teugels los gaat gooien en geen aanspanning meer hoeft te gaan nemen.
Als jouw pony zo'n hekel aan die aanspanning heeft, dan denk ik dat je eerder gewoon eens kritisch naar je eigen rijkunst moet kijken. Neem je teveel in de hand? Ontspan je wel op het moment dat je paard je geeft wat je hebben wilt? etc etc.
Misschien eens een goed gesprek voeren met je instructeur, of misschien zelfs wel eens bij een totaal andere instructeur rijden voor een frisse kijk op jullie rijden?
Succes!

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:50

Ik ken paarden/pony's die het veel beter zijn gaan doen op de western methode, maar ik sluit me zeker aan bij bovenstaande reacties, het blijft hard werken, weliswaar op een andere manier, maar denk er niet te licht over! Wat ik even niet begrijp, ga je je pony zoiezo verkopen of hou je hem/haar als je een manier vind die jou en je pony beter past? Anders is het niet nuttig denk ik om om te scholen, doe je namelijk niet in een paar weken! Verward

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:57

Het rijden gaat nu totaal niet goed. Als ik merk dat hij wetsren goed oppakt (en ik weet dat western meer is dan je teugels losgooien) kan ik hem denk ik beter verkopen. Ik denk namelijk dat dresuurgericht doorrijden er op dit moment voor ons niet meer bij is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:49

Het zou best kunnen dat je pony western beter oppakt. Voor mijn paard gold dat wel. Ik had het idee dat ze westernhulpen duidelijker vond. Je hebt er wel goede les bij nodig. Als je zelf wat gaat aanklooien met een westernzadel en hoofdstel dan wordt het niet echt wat.

inmiddels start ik mijn paard (naast western) zonder problemen ook weer dressuur (op westernhulpen dat wel Lachen ).

Succes!
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-11-04 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:54

Ik ga eens rondvragen naar de mogelijkheden voor westernles in de buurt

bedankt voor de reacties iig Lachen