[WN] Bakbodem, voor alle takken geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Bakbodem, voor alle takken geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:32

Ik heb begrepen dat de westernruiters een geheel ander soort bakbodem gebruiken, vanwegen het lekker kunnen spinnen en sliden (toch?)
Daarmee begrijp ik ook dat de bodem die engelse ruiters gebruiken daarvoor niet geschikt is.
Is de bodem die westerners gebruiken, dan weer wel geschikt voor de engelse ruiters?
Hoe word dat geregeld op stallen waar western en engels door elkaar gestalt staat? Wat voor bodem word er daar gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:43

Bij ons op de manege ligt een prima dressuurbodem, en ik red me er prima mee. Maar ik ben dan ook geen reiningruiter. Hij glijdt trouwens wel een stukje, maar niet optimaal. Is het niet voor geschikt en dus ook niet bestemd. Spinnen gaat trouwens prima op deze bodem.
Ik kan me voorstellen dat een reiningbodem voor dressuur niet zo'n probleem zal zijn, maar voor springen geeft zo'n bodem veel te weinig demping denk ik.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:14

Reining, pleasure, ik heb er allemaal geen verstand van Bloos!

Dus jij zegt, ik kan wel uit de weg met een "engelse" bodem?
Maar val jij dan onder de catergorie, toch wel serieuze ruiter, of de wedstrijdruiter, of zit daar eigenlijk geen verschil in qua bodem?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:16

De echte dressuurruiters zijn niet blij met een reiningbodem, die is nl in de toplaag te zacht. Van een bekende stal in het middens des lands waar een toppie-reiningbodem lag is nu de top- en een deel van de leemlaag weer door elkaar gemengd zodat de nu merendeel dressuurruiters er naar tevredenheid in kunnen rijden.

Wil je beide kampen tevreden houden zul je dus eerder naar een slidingtrack toe moeten voor de specifieke glij-onderdelen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:28

Onze bak glijd voortreffelijk Tong uitsteken
Blijkbaarhebben de spring en dressur ruiters er geen problemen mee
Misschien ligt het aan het feit dat die bodem er simpel weg al in lag Cool

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

Toch moet je daar mee oppassen Blaze, want niet iedere bodem is geschikt om stops in te maken. Het feit dat hij er toevallig al lag mag daarbij geen excuus zijn.

Holly: reining is het enige onderdeel waar sliding stops bij gemaakt worden. Die vereisen een speciale bodem. Pleasure is een gangenonderdeel; een dressuurbodem is daarvoor prima geschikt. Idem voor horsemanship, hunter under saddle en ga zo maar door. Zelfde geldt voor trail: een obstakelparcours met daartussen de drie basiswesterngangen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:43

Wat ik bedoelde was dat de engelse ruiters misschien het pech hebben dat ze in een bak moeten rijden die geschikt is om te sliden.
zo duidelijker Cool

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:55

Blaze schreef:
zo duidelijker Cool

Ja. Dank.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:23

Het kan dus in feite wel samen?
De gedachten die ik hierbij dan heb, is dat de bodem die je dus eigenlijk overal standaard hebt liggen, dus net niet geschikt genoeg zou zijn voor westernruiters? (met de uitleg van mac, reining bekeken)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:25

Voor westernruiters in het algemeen wel, voor reiningruiters in het bijzonder vaak niet.

Een westernruiter is niet per definitie een reiningruiter Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:32

Sugarmiss schreef:
Een westernruiter is niet per definitie een reiningruiter Haha!
ooit allemaal wel Cool

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:33

Nee dat begrijp ik. Ik snap dan wel niet alle termen/takken in de westernsport, maar heb nu begrepen dat in feite de engelse en westernsport bodem goed gecombineerd kan worden, behalve met reining.
Ik denk ook niet vanuit de wedstrijdruiter, maar meer vanuit de hobbyruiter. Ik neem aan dat deze ook wel eens wil sliden, als deze voor reining heeft gekozen.
2 verschillende bakken is ook weer zoiets, dus ik vraag me af of daar een middenweg in zit.

Noem mij rustig blond, maar ik zelf kies dus voor een wat mulle bodem als engelse ruiter. Is dat voor de westernruiter dan een harde wat gladere bodem (ik probeer me voor te stellen wat nodig is om heerlijk te sliden)
Ik neem even een gek voorbeeld. Een weilandbodem bv?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:38

Een goede glijbodem heeft een onderlaag van zeer glad leem(hard dus), met daar bovenop een laag van rul zand.

Het leem moet in een goede konditie worden gehouden; het mag niet te droog worden want dan gaat ie splijten en ook niet te zacht want dan gaat ie golven.

Een slidingtrack kun je simpel maken door op een harde vlakke ondergrond een rol rubber uit te rollen en daar rul zand op.
Wel dan altijd slidingbescherming om de achterhoeven doen vanwege evt. branden.

Op een weiland kan je heel goed glijden, zeker als het gras ook nog nat is. Of dat allemaal gekontroleerd en zonder blessures verloopt is een 2e Cool (Don't try this at home dus Haha!)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:44

Sugarmiss schreef:
Op een weiland kan je heel goed glijden, zeker als het gras ook nog nat is.

Jep
Ik zie elke dag het bewijs dat mijn jaarling al hard aan het oefenen is *LOL*

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:47

Blaze schreef:
ooit allemaal wel Cool

Hier moest ik even over nadenken.
Ik denk dat je gelijk hebt Haha! .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:50

Ik heb dan misschien een 'gray-day', dus van mij mag je hem uitleggen Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:15

In principe kan IMO iedere "soort"ruiter op iedere bodem(dressuur/reining) rijden.
Alleen,als je een vergevorderde reining-ruiter bent is het echt bijna noodzakelijk dat je traint op een reining/leem-bodem.Deze bodem is voor te springen(hoog) echt niet geschikt,krijg je zo'n slidingstop direct na de sprong! Haha! Clown (op de voorbenen wel te verstaan,heel knap,hoor!)
dressuur rijden op een reiningbodem is wel mogelijk(IMO).

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:53

Sugarmiss schreef:
Ik heb dan misschien een 'gray-day', dus van mij mag je hem uitleggen Haha!

Als mac er interesse in heeft mag hij/zij dat doen Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:53

Mac schreef:
Hier moest ik even over nadenken.
Ik denk dat je gelijk hebt Haha! .

Ik snap het niet Blond !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:09

Ik ben blij dat ik het niet alleen ben Haha!

Wachten is op Mac dus Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:14

jessiejanes schreef:
dressuur rijden op een reiningbodem is wel mogelijk(IMO).

Maar prettig is het niet
Zeker paarden die van zichzelf veer hebben en groot kunnen draven vinden een reiningbodem niet prettig.
In het kleiner en sneller maken merk je het niet zo, maar met name in de uitgestrekte gangen merk je duidelijk dat de paarden een stukje vering en demping missen. Om nog maar niet te spreken van wisselseries...
*Kabam Kabam Kabam Kabam Kabam*

*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:39

holly schreef:
Reining, pleasure, ik heb er allemaal geen verstand van Bloos!

Dus jij zegt, ik kan wel uit de weg met een "engelse" bodem?
Maar val jij dan onder de catergorie, toch wel serieuze ruiter, of de wedstrijdruiter, of zit daar eigenlijk geen verschil in qua bodem?

Ik ben een redelijk serieuze ruiter, die wel eens een wedstrijdje meepakt. Ik rij voornamelijk Horsemanship en Trail, en pik de Pleasure en Reining er bij mee voor de allround.
Mijn jonge paard hoop ik wat meer richting reining en westernriding uit te kunnen gaan brengen later. En daarvoor zal ik dus wat vaker op pad moeten om te gaan trainen. Gelukkig ligt er een goede slidingbodem hier in de buurt, dus ik hoef niet veel verder dan 20 minuutjes met de veewagen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 09:10

Sugarmiss schreef:
Een goede glijbodem heeft een onderlaag van zeer glad leem(hard dus), met daar bovenop een laag van rul zand.

Het leem moet in een goede konditie worden gehouden; het mag niet te droog worden want dan gaat ie splijten en ook niet te zacht want dan gaat ie golven.

Een slidingtrack kun je simpel maken door op een harde vlakke ondergrond een rol rubber uit te rollen en daar rul zand op.
Wel dan altijd slidingbescherming om de achterhoeven doen vanwege evt. branden.

Op een weiland kan je heel goed glijden, zeker als het gras ook nog nat is. Of dat allemaal gekontroleerd en zonder blessures verloopt is een 2e Cool (Don't try this at home dus Haha!)

Ach zo, nu zie ik het helemaal OK dan! Met een beetje aanpas werk is het dus mogenlijk om zowel engels als western te rijden in 1 en dezelfde bak.