[WN] wat is voor jou de ideale westernmanege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernworld

wat is voor jou de ideale westernmanege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:02

geef eens aan wat jij/U in een westernmanege wil zien.
en dat in de breedste zin van het woord.

rinus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:07

Niets meer of minder als in een 'normale' manege. De bodem mag misschien zijn aangepast voor reining en misschien dat de kantine er iets meer 'western' uit zal zien, maar de faciliteiten zouden niet anders horen te zijn.

En aan alle faciliteiten hangt een prijskaartje, wat ook afhankelijk is van de streek waarin je zit.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:10

Hoi Rinus, je blijft lekker bezig hè met die mogelijke nieuwe manege?!

Ik zou graag een manege zien waar dagelijks lessen worden gegeven met verschillende niveau's en disciplines, voor volwassenen en kinderen. Leuk zou zijn als de paarden ook écht wat konden, dus dat houdt in dat ze goed getraind zijn en worden bijgereden door de instructie als dat nodig is. Ook uitrijmogelijkheden zijn een pré. Af en toe een wedstrijdje is leuk. Instructie moet goed zijn, niet per sé gediplomeerd. Een kantine waar je na de les lekker over van alles en nog wat kan keuvelen. Binnen- en buitenbak. Longeer/losgooibak/roundpenn oid. Paddock waar eigen paarden overdag ff loskunnen. Stallen, géen stands enz.

Er zijn zoveel dingen die in de "perfecte" manege horen. Belangrijk is in ieder geval dat je er wat leert en dat je daar plezier aan beleeft. (en de paarden ook)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:14

Dat er goed verzorgde manegepaarden zijn maar dat je ook je eigen paard kunt meenemen.
Dat er voor die meegenomen paarden een paar stands zijn om even op te zadelen ipv in een donker hoekje staan te kl*ten.
Dat er bijgehouden wordt hoe vaak de manegepaarden lopen op een dag.
Dat deze super verzorgd worden en op de wei komen.
Dat er goed wordt les gegeven naar het niveau van ruiter en paard. Dat mag door elkaar zijn in een les, afhankelijk van het aantal ruiters dat dus niet zo groot moet zijn.
Kantine met koffie en frisdrank of een automaat, maar dus wel plek om te kleppen.
Binnenbak is wel heel luxe, anders een goede buitenbak (kan ook overdekt zijn met open zijkanten!), geschikt voor spinnen en stops.
Leuke omgeving.
Dat er dingen georganiseerd worden zoals onderlinge wedstrijden.

nou Rinus???????

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:14

een manege waar je in allerlei richting op nivo les kan krijgen.
Waar ze goede paarden hebben die zelf ook wat kunnen.
Dat de paarden er goed verzorgd bij staan, het liefst ook naar buiten mogen.
dat er deugdelijk materiaal beschikbaar is, goede zadels dus.
En een gezellige kantine.... Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:13

Een manege waar nooit lessen zijn Cool

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:13

Ik sluit me qua faciliteiten aan bij bovengenoemde, met nog een aanvulling voor de dieren.
Als er gemiddeld per les 10 lesklanten op manegepaarden rijden, moeten er wel duidelijk meer dan 10 lespaarden beschikbaar zijn.
Ik ken namelijk maneges waar ze dan 11 of 12 paarden hebben en 4 uur per dag BOMvólle lessen. Dat is dan voor die paarden niet prettig, want stel er zijn er 1 of 2 niet helemaal lekker/kreupel dan moet de rest álle lessen meelopen.
En dat de manegepaarden op de wei komen is ook heel belangrijk.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:18

De sfeer, de paarden, de instructeur, en de veelzijdigheid waarop er les gegeven wordt. En een goeie bodem Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:20

- Instructie: iemand die de sporen verdiend heeft. Diploma's boeien me niet zo, maar ik wil niet de eerste de beste loslopende wannabee in de bak.
- Paarden: zouden van mij geen quarters hoeven zijn, maar graag wel fatsoenlijk western gereden. Minimaal netjes op 1 hand rond te sturen.
- Paardenhouderij: ik wil (ook voor manegepaarden) dat 't spul elke dag vrij los komt.
- Tuig: degelijk westerntuig. Graag normale trensen voor de lessen en geen shanks dan wel twisted rotzooi.
- Sporen pas nadat men ze verdiend heeft ivm het afstompen van de paarden
- Max 8 paarden in een 40*20 bak
- Slidingbodem is mooi maar niet noodzakelijk
- Max 3 uur lopen per paard per dag (rekening houden met uitval!)
- Gelegenheid voor extra activiteiten, zoals clinics en (onderlinge) wedstrijden
- Fatsoenlijke boxen (op 1 of andere manier zijn het vaak westernstallen waar paarden in veel te kleine hokken worden gestopt) Minimaal 3x3.
- Kantine voor een warm bakkie na het rijden. Hoeft niet luxe, wel gezellig.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:27

Vertel me ff als jullie utopia hebben gevonden Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:40

Man je moest es weten wat ik op m'n verlanglijstjes aan Sinterklaas heb staan. Is dit nog niks! Haha!

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:47

Onderlinge wedstrijdjes e.d is inderdaad heel gezellig!

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:50

en het aller belangrijkste vind ik inderdaad dat de paarden het goed hebben en niet te veel hoeven te lopen. Als er goed met de paarden word om gegaan merk je dat heel erg in de lessen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:07

Ik ben het helemaal eens met Sonja. Verder wens ik dat de manegepaarden goed verzorgd worden, hun eigen borstelsetje hebben en netjes op tijd goed voer krijgen. Op tijd naar de hoefsmid gaan en ook netjes ontwormd en geënt worden. Daar mogen ze van mij het lesgeld wel een paar euro voor omhoog gooien (ik heb toch mijn eigen paard Tong uitsteken). Als de paarden gezond zijn en zich lekker voelen, enigszins netjes gereden zijn, dan leer je er ook veel meer van!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:35

dus als ik het goed begrijp willen jullie een bedrijf dat rendabel is.
wat zo veel paarden heeft dat ze niet te vaak hoeven te werken.
wat zo veel land heeft dat ze ook allemaal ruim naar buiten kunnen.
waar je wel op een hand kan rijden, maar dan wel op een trens.
waar niet zo maar iemand les geeft, die dus per onderdeel,weet waar over zij/hij weet waar het over gaat.

ik ook.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:37

sonita schreef:
dus als ik het goed begrijp willen jullie een bedrijf dat rendabel is.
wat zo veel paarden heeft dat ze niet te vaak hoeven te werken.
wat zo veel land heeft dat ze ook allemaal ruim naar buiten kunnen.
waar je wel op een hand kan rijden, maar dan wel op een trens.
waar niet zo maar iemand les geeft, die dus per onderdeel,weet waar over zij/hij weet waar het over gaat.

ik ook.

Utopia dus Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:24

Maar dromen is ook leuk Haha!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:25

alles wat we nu ook op stal hebben en dan wat extra lespaarden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:53

Sandra_H schreef:
Utopia dus Haha!
Om het dan ook nog draaiende te houden?
Er zullen heel veel maneges met deze wensen begonnen zijn, maar meestal loopt het heel anders....... Ach gut Je hoeft maar een paar tegenslagen met bv de gezondheid van paarden te hebben.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:27

een manege met mogelijkheid tot pensionstalling, uiteraard met ruime weidegang, en ruime boxen (minstens 3.5 x 3.5) en de mogelijkheid voor de paarden om met hun hoofd over de deur te kijken.

Verder is een binnenbak ook erg prettig, een goede buitenbak is zeker een must. Maar de faciliteiten voor het paard gaan voor mij persoonlijk boven alles.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:20

idem als bovenstaande maar met toevoeging (binnen)wasplaats met warm water.
Mogelijkheid om als ruiter van buitenaf te komen lessen en ruimte om je paard binnen te laten afkoelen voordat je weer naar huis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:24

Goed voor de paarden: niet teveel uren per dag lopen, lekker in de wei kunnen staan, ruime schone stallen, goede voeding
Goede lessen: mensen met ruime ervaring in de westernsport
Gezellige kantine: gewoon een lekker plekje om te kletsen en wat te drinken
En verder goede verzorgingsomstandigheden, zoals een wasplaats met warm water!

oh enne.....dichtbij!!! Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:45

Uhm paarden op verschillend niveau, zoals hele brave voor de wat angstige of beginnende ruiter, en wat pittigere en wat meer niveau voor de durfal, gevorderde en vooruit willen komen ruiter.

Groepen die niet te groot zijn, zodat ieder eerlijk geholpen word.

Ruime poetsplaats, wasplaats met mogelijkheid tot warm water (eventueel muntjes). Doe eens gek, een solarium (ook met muntjes?)
Dekenrek aan iedere staldeur en om de zoveel meter een bezem, zodat er geen rotzooi komt.

Ook wel prettig is een zadelkamer, of zadelkasten zodat ieder paard zijn eigen spullen heeft.

Noem mij gek, maar ik als engels ruitertje zie graag bij elk paard been bescherming.

Vergeet de toilet niet Tong uitsteken en als je toch gaat bouwen misschien een douche (sommige mensen hebben afspraken erna of allergiese mensen thuis)

Wat ik ook belangrijk vind is het personeel. Vriendelijk, altijd aanspreekbaar voor advies of ander gesprek, maar ook tijd voor het paard. Niet in de geest van, pluk uit de wei of stal, kom mee, dat ik er van af ben, maar aandacht voor het paard hebben en vertrouwen hebben.

In de zomer, plek om buiten te poetsen op te zadelen, af te spuiten enz.

Tja een kantine (wat hebben westernmensen toch met een kantine Tong uitsteken )

En erg handig, een prikbord, voor mededelingen ofzo.

Zoiets?

SandyRChris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:20

Natuurlijk zijn alle bovengenoemde opties geweldig, maar ik heb gemerkt dat je, als beginnend western fanaat, soms tegen een giga muur van onbegrip cq. ongeduld oploopt! Frusty
Dan zelfs niet van al die "niet western" ruiters, maar juist van degene die heel lang in het western wereldje rondbanjeren... Verward
Het lijkt erop dat ze je duidelijk willen maken dat je (nog) niks voorstelt en dat je maar terug moet komen als je volleert bent...

Dat is dus mijn suggestie aan jou, Rinus... Probeer er vooral voor te zorgen dat je een tolerante groep mensen om je heen verzameld! Ach gut
Mensen die niet te beroerd zijn om juist ook de nieuwelingen te begeleiden en wegwijs te maken in deze brei die "western" heet! *LOL*
Zo zal onze groep "gelijkgestemden" (hihi Knipoog ) steeds verder groeien, en trek je ook de twijfelaars en onzekeren over de streep!!!

Laat ons vooral weten wanneer je open gaat, want je hebt al genoeg geinterresseerden... OK dan!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:22

Wat ik persoonlijk belangrijk ben gaan vinden, mede omdat in ons geval, de gemaakte uren die wij op een manege aanwezig zijn, dat je er ook BV normaal kan eten, en drinken.
Het sanitaire gedeelte, vind ik ook een punt van aandacht.
Onze ervaring is dat het vaak voor de sport en of paarden wel geregeld is.

Peter