[WN] omscholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deEf

omscholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:52

Heeft iemand tips hoe je een paard waar je niet elke dag op rijd, en dat altijd al engels bereden is om kan scholen?

tijgetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:09

Ik ga er van uit dat je van engels naar western wilt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 08:24

Wat versta jij onder 'niet elke dag'? 1x per week, of vaker? En wat gebeurt er met het dier op de andere dagen?
Iets meer info graag, dan kunnen we je misschien wel wat nuttige tips geven.

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:00

Ik ga ongeveer 2 á 3 keer per week rijden, en de andere dagen wordt er meestal niets mee gedaan. Het is een iets ouder paardje, en hij is nooit op hoog niveau bereden, ook niet in engels.

er zijn vooral buitenritten mee gemaakt, gewoon recreatief. Verder is het wel een slim paardje dat wel wil leren.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:47

Als jij de enige bent die er op rijdt, zal het neit zo'n groot probleem zijn. Het belangrijkste lijkt mij dat je ergens lessen neemt, waarmee je dan met jouw paardje weer aan de slag kunt. Ik weet alleen niet waar je woont dus wat er eventueel in de buurt is.

=^.,.^=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:05

Als je ongeveer 2 tot 3x per week rijdt, kan dat best (mits je geen kortetermijnwonderen verwacht Haha! ). Lekker 1x per week lessen en 1 a 2 keer zelf oefenen met de stof die je in de les aangereikt hebt gekregen.
Leuk hoor!
Beste tip die ik je kan geven: Goede instructeur zoeken, lekker lezen, wedstrijden en clinics bezoeken zodat je lekker veel ziet, en dan fijn rijden!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:06

mijn advies is: neem er de tijd voor, en vraag hulp van een goede instructeur/instructreice... Lachen

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:11

Ja ik ga in ieder geval 1 keer per week les nemen, maar het paardje staat nogal afgelegen, dus de lessen zijn gewoon op andere paarden. Maar ik kan natuurlijk wel gewoon vragen stellen als ik les heb ja!
En ik heb opzich wel western-ervaring, maar toen ik eerder een paardje wat western wou leren liep ik een beetje vast na de stemhulpen...
De stemhulpen gingen meteen goed eigenlijk maar ik wist niet zo goed wat een goede volgende stap zou zijn...

haha okee het komt er op neer dat ik meteen vast liep eigenlijk. Ik wou wel verder met het achteruit, zijwaards, maar ik wist niet zo goed hoe ik dat het beste aan kon pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:53

Is het dan niet een handiger idee om met het omscholen van het paardje te wachten tot je zelf wat verder bent?

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:03

tsja..misschien wel. Maar het zijwaards vooral heb ik zelf op verschillende paarden, die niet allemaal even ver zijn natuurlijk op verschillende manieren gedaan. Ik kan me voorstellen dat bij een paardje dat helemaal net begint met zijwaards je misschien het beste is om bijvoorbeeld eerst het wijken te oefenen? of iets met balkjes? Gelijk helemaal zijwaards is niet handig toch? heeft iemand daar tips in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:12

Ik leer het wel meteen 'echt zijwaarts' aan, tenminste; als je daarmee de sidepasses oftewel overschenkelen bedoelt. Pasje voor pasje. In eerste instantie aan de hand, later onder het zadel.
Mijn driejarige doet dit bv al heel netjes aan de hand, ook over een balk. Steeds 1 pasje en dan wachten op het volgende commando (en ondertussen vanonder je voorpluk gluren of dat mooie pasje misschien een plakje appel waard was Tong uitsteken )

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:34

haha okee dus gewoon eerst aan de hand je paard zijwaards duwen, en als het goed gaat belonen. Okee ik ga het proberen! En hoe doe je dat dan als je voor het eerst op je paard zijwaards gaat proberen? Reageert hij dan wel op je been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:39

Ik leer de paarden eerst echt goed wijken voor druk, in combinatie met een woord. "Side" bv voor sidepass. Als dit aan de hand goed bevestigd is, neem je dat onder het zadel moeiteloos over. Mijn paard wijkt gewoon voor druk. Bij druk van twee kanten (aandrijven) mag hij naar voren uitwijken, bij druk aan de voorkant mag hij naar achteren uitwijken, bij druk links mag hij naar rechts en bij druk rechts mag hij naar links. Eigenlijk is het zo gruwelijk simpel dat het daardoor weer moeilijk wordt Haha!

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:53

haha ja dat is waar. Je moet het natuurlijk ook niet te ingewikkeld maken. En wat ik me ook af vroeg, (niet dat ik daar al aan toe ben hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig Haha!) is hoe je de stop aanleert. Ook daar heb ik wel verschillende methodes voor geleerd, die ik nog nooit geprobeerd heb dus ik weet niet of ze werken, maar heb jij/hebben jullie nog tips?

yuchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:36

hoi,heb zelf ook mijn eigen pony omgeschoold.met hulp van lessen,dat zeker.ze heeft daarvoor ook nooit wedstreiden gereden alleen maar naar buiten. omscholing ging prima. zou wel lessen nemen,ik vond zelf wel prettig om alles samen te leren .gewoon met haar tegelijk.echt leuk.

deEf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:39

ja ik neem sowieso lessen, maar dat wordt dan op andere paarden... met de pony zelf lessen lukt denk ik niet echt. Hij staat heel afgelegen. Er zou dan iemand helemaal daar naar toe moeten komen, en daar heb ik neit echt geld meer voor haha

yuchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:27

afstand is inderdaad lastig. dan zou ik inderdaad op een ander lessen.
je kunt je paard dan gewoon dat aanleren wat je hebt geleerd Tong uitsteken . ik vond het wel grappig,maar moest wel wennen aan het anders aangeven van dingen die ik al gewend was om op z'n engels te doen. ofleren is moeilijk, aanleren makkelijker

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:11

Je zal denk ik minder moeite hebben deze naar western om te trainen dan ware het andersom!
Als het dier goed "engels" is aangereden dan is de voorbereiding er al, lekker voorwaarts neerwaarts, en over een tijdje, als ie lekker soepel loopt, en je hebt schouder en heupcontrole, nou dan ben je zowat klaar om in verschillende disciplines verder te gaan kijken! *LOL*