[WN] Commercieel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WSW

Commercieel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 14:12

Nu reageer ik niet graag en zeker niet vaak op dit forum, maar lees wel graag en regelmatig.
Het valt mij nu echter op dat er over alles en iedereen ( commercieel) gepraat mag worden, maar zodra ik iets meld over mijn stal, of een ander over mijn stal, Westernstable Westerkwartier ( of is dit nu al commercieel?) het direkt gesloten word, als zijnde commercieel!
Ik lees toch regelmatig dingen over clinics en lessen enz. maar die worden niet gesloten, sommigen gaan pagina's lang door! Wat is bij Miss Moderator ( Sugermiss, ja jij) nu commercieel?
Ik vind regels prima, maar dan gelijke monikken, gelijke kappen.
Mijn reactie op het topic "westernstable Westerkwartier" is minder commercieel dan de topic "Oudega: Trail clinic" die 4 pagina's groot mag zijn, ( Sil, Diana niets persoonlijk tegen jullie, want ik gun jullie al het beste, dat weet je!)ik vermeld slechts een clinic, maar de rest is alleen om te kijken, want onderlinge wedstrijd, betekend ook onderlinge wedstrijd, dus alleen voor klanten van WSW. Ik wil niet lu**ig doen maar ik heb het niet echt nodig om zieltjes te werven, met ruim 90!!! rijdende klanten per week!!!!
Er wordt eindelijk eens positief geschreven op dit bokt forum en dan wordt het gesloten, maar dieptrieste ervaringen zijn nu eenmaal interessanter, sensatie levert meer op, is het motto!
Voorlopig mijn laatste melding op dit forum, want ik ben commercieel, ik heb niet voor niets een bedrijf en ja, dan is alles wat ik zeg en doe dus ook commercieel!
Willen jullie daar allemaal goed om denken als je weer een keer iemand prijst ( commercieel woord) of afprijst! Dat mag niet, want ook dat is commercieel, je brengt of haalt iemand zijn of haar brood uit de mond!
Groet,
Diana Pieters ( een van de weinige die haar eigen naam gebruikt, maar dat is natuurlijk ook weer commercieel!)
Westernstable Westerkwartier

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:22

ik vind dat eigenlijk ook een interesante vraag!

Op de vraag of er een leuke/goede western manege in Zuid-Holland was prezen een vriendin en ik de stal waar wij rijden aan (Greup Stables, met meerdere merknamen wordt het al minder commercieel!). We kraken geen andere maneges af, zeggen niet dat er ergens niet gerden mag worden, we zijn alleen erg enthousiast over waar wij rijden. Dat mag toch wel?

En hoe kan je iemand die een plekje zoekt om te rijden anders laten weten dat jij (of ik) het ergens leuk heeft?

Mag je enthousiast zijn over de manege waar je rijdt?
Mag je die manege 'aanprijzen' als zijnde een toffe stal?
Mag je iedereen laten weten wanneer er iets leuks te zien is op je manege? En buitenstaanders laten weten of ze mee mogen doen?

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:30

Ik heb het topic gelezen wat werd gesloten door Sugar Miss en als ik een rechter was, zou ik het topic weer openen want er worden in mijn ogen geen bewust commerciele doelen nagestreefd. Maar ja, als je het voor het zeggen hebt op zo'n forum, kun je natuurlijk altijd alleen in je eigen straatje kijken. Om nou een topic te sluiten gaat echt wel erg ver. Diana ik wens je veel succes met je manege want ik merk uit de reacties dat het wel een heel erg gezellige boel moet zijn.

Nee in mijn ogen is het niks te commercieel en misschien is het verstandig om hier een poll over te openen zodat mensen eerlijk kunnen stemmen hierover.
Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:16

Voor commerciele berichten zijn op bokt richtlijnen. Stevige richtlijnen zelfs. Voor het westernforum geldt dat deze regels al behoorlijk soepeler worden toegepast.

Zo mogen clinics op het westernforum blijven staan. Dat geldt nergens anders. Bijvoorbeeld de clinics van Tyrza of o.g.v. fokkerij worden verplaatst en staan niet bij het betreffende forum.

Met betrekking tot trainingsstallen of trainers geldt eigenlijk hetzelfde. Dat valt per definitie onder de regel commercieel. Zo wordt de site van een bepaald stamboek dat steeds werd opgenomen in de tekst verwijderd. Zo worden trainers die in de dressuur of springsport te vaak genoemd worden eveneens verwijderd. Nu komt het veelvuldig positief noemen van een trainer/instructeur in de dressuur veel minder vaak voor, om de doodeenvoudige reden dat er veel meer instructeurs in die discipline in Nederland zijn.

Ook topics waar meerdere malen een trainer wordt genoemd door degene die getraind wordt worden met enige regelmaat aangepast.

Een topic als " wie ken Warren Staas is ook zo'n situatie. De vraag is op zich gerechtvaardigd. De pagina's die daarop volgen en meermalen aangeven wat een geweldige trainer dit is vallen onder de noemer commercieel. Daarom is dit topic gesloten.

Daarom staat er ook met regelmaat in een topic: "reacties graag per PB" toegevoegd door een mod.

Natuurlijk is iemand die net een goed resultaat op een wedstrijd heeft gehaald blij met zijn/haar trainer. Het is logisch dat je dan schrijft.... resultaten dankzij [naam trainer]. Als dit tevaak gebeurt, wordt weer een grens overschreden. Het betreffende topic is redelijk lang open gebleven. Onder andere omdat wij het leuk vinden dat iemand een enthousiast verhaal schrijft. Ook de andere positieve reacties hebben we laten staan.

Dat dit topic vervolgens wordt gebruikt om een aantal clinics aan te kondigen is dan wel weer commercieel in dit verband. Het wordt mijns inziens dan ook terecht gesloten.

De aankondiging van clinics kan in een apart topic, net als alle andere clinics.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:06

Ik reageer hier maar even, van wegen het feit , dat ik er een keer op gewezen ben, dat de lees teller van een topic, ook iets zou kunnen vertellen, gezien het aantal antwoorden die daar op gegeven worden. Ik heb mijn zelf toen afgevraagd of ik dit nou negatief, of positief moet zien, naar de mededeling of vraag die er gesteld is.

Ik hou het in deze maar voor mijn zelf, omdat willekeur niet aan mijn besteed is.

Groetjes Peter Vet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:44

Ja ik moet zeggen dat ik me heel goed kan voorstellen hoe Mevr.Diana zich voelt.
Het gevoel dat er met 2 maten wordt gemeten is zeker waar.
Een poll openen om SM ongelijk te geven kun je vergeten Tong uitsteken
Maar wat ik lees in het topic roept bij mij het gevoel op om eens te gaan kijken in Marum.Bij vele andere topics krijg ik heel zeker het *reclame blad* gevoel.
In weze worden hier alleen maar positieve belevingen beschreven en dat is dan meteen commercieel???
Het topic over ES blijft open omdat dat de negatieve belevingen weer geeft van mensen,maar ook negatieve reclame is en blijft reclame Cool

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:02

idd blaze: hoe ze over me kletsen maakt niet uit!ALS ze maar over me kletsen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:07

Ik ben tegen dit probleem ook eerder aan gelopen, en na een pb aan SugarMiss heb ik uiteindelijk begrepen dat het een erg grijze lijn is waar zij zich aan moet houden volgens de regels van bokt.

Ik snap heel erg goed dat het soms verwarrend is, ik begrijp het ook lang niet helemaal maar wat ik inmiddels wel begrepen heb is dat SugarMiss niet zomaar slotjes zet, niet zomaar links verwijderd, maar er goed over nadenkt en hetgeen doet wat haar op dat moment het beste lijkt.

Ook ik was eerder een keer "boos" maar ik kan nu goed begrijpen dat het voor haar ook niet altijd even makkelijk is. Ik stel voor dat je haar een pb stuurt, heeft mij toen voldoende opheldering gegeven, wil niet zeggen dat ik het eens was, maar ik heb nu wel meer begrip voor haar taak en ben erg blij dat zij die ook zo serieus neemt, ik denk namelijk dat als er niks aan gedaan wordt het uit de hand gaat lopen en dan iedereen loopt te "zeuren" over alle verkapte reklame op bokt, en daar is bokt ook niet voor bedoeld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:51

westernworld schreef:
idd blaze: hoe ze over me kletsen maakt niet uit!ALS ze maar over me kletsen

hmm vrij naar Churchill als ik me niet vergis.

Inderdaad Jeddah het is een heel grijze lijn die we moeten hanteren. Dat heeft er vooral mee te maken dat op western meer is toegestaan op dit terrein dan elders op bokt.

We kunnen het ook heel duidelijk maken. Dan verwijderen we alle artikelen met verwijzingen naar zadelmerken, stallen, trainers en clinics.
Alleen dan zou er zo weinig over blijven op western ben ik bang. Dus dan maar de grijze lijn en zo af en toe deze discussie. Houdt iedereen scherp. En dat is ook goed.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:53

Anya"]
Een topic als " wie ken Warren Staas is ook zo'n situatie. De vraag is op zich gerechtvaardigd. De pagina's die daarop volgen en meermalen aangeven wat een geweldige trainer dit is vallen onder de noemer commercieel. Daarom is dit topic gesloten......
[/quote]

Sorry Anya, maar je begint er zelf over. Dit is wel een heeeeeeel slecht voorbeeld: Topic over Warren (die ik dus zeker ken Haha! )geopend op 26-9, gesloten op 20-10 na ongeveer een hele pagina volledig nutteloze berichten m.i. slechts bedoeld om het topic telkens naar boven te halen. Oh ja ergens halverwege heb ik dat ook een keer gedaan Bloos!. 2092 keer bekeken.

Het topic over WSW is geopend op 23-10 en gesloten op 27-10 na 549 keer bekeken te zijn en met alleen maar reakties met inhoud.

[quote="Anya schreef:
.....Het betreffende topic is redelijk lang open gebleven.

Dat is dus maar hoe je het bekijkt.

Onder andere omdat wij het leuk vinden dat iemand een enthousiast verhaal schrijft. Ook de andere positieve reacties hebben we laten staan.

Dat dit topic vervolgens wordt gebruikt om een aantal clinics Volgens mij is dit er maar 1 aan te kondigen is dan wel weer commercieel in dit verband. Het wordt mijns inziens dan ook terecht gesloten.

De aankondiging van clinics kan in een apart topic, net als alle andere clinics.

Verder vind ik het vreemd dat als ik de agenda voor de komende maand oplepel het topic gewoon open blijft en zodra Diana iedereen bedankt voor de positieve berichten en slechts een aanvulling geeft op de al door mij gegeven informatie, er meteen een slotje volgt Verward
Sil plaatst een hele lijst met clinics en aan haar wordt slechts gevraagd of ze alles apart in de kalender wil hebben Verward ('t is haar van harte gegund, hoor, daar niet van)

Overigens lijkt mij een aparte aankondiging in een apart topic van grotere commerciele waarde dan een vermelding in een topic.

Ik denk, beste moddies, dat jullie je grijze gebied voor jezelf wat duidelijker moeten definiëren....

Gr. Marion

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:59

Op het moment dat Warren zelf in het topic was opgedoken op pagina x om mensen te bedanken en een clinic aan te kondigen was het topic dan op slot gegaan. Het topic is een keer behoorlijk naar beneden gezakt en er werd op goed moment wat heen en weer gechat (mag ook niet, maar geen reden voor een slotje dan). Ik heb het topic op slot gezet omdat ik het gevoel kreeg dat het omhoog geschopt werd. Dan riekt het naar commercieel in mijn opinie.

Excuus voor de fout: 1 clinic i.p.v. een aantal.

Het staat ieder vrij een apart topic te starten over iedere clinic die georganiseerd wordt. Zolang er clinicverlagen e.d. staan gaan die topics niet op slot.

Echter: de combinatie van een aantal posts waarbij wordt aangegeven hoe goed, leuk of gezellig een bepaalde trainingstal is (op zich al reclame genoeg zou ik zeggen, maar geen reden het topic direct op slot te doen) en de aankondiging van een clinic wordt weer gezien als commercieel.

Helaas is het grijze gebied niet duidelijker definieerbaar.
Het is de keus: of een heel strak zwart-wit gebied (nogmaals dan blijft er weinig wn over) of een grijs gebied, dat vanwege het grijs zijn dan ook niet duidelijk definieerbaar is.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:19

Anya"]
Op het moment dat Warren zelf in het topic was opgedoken op pagina x om mensen te bedanken en een clinic aan te kondigen was het topic dan op slot gegaan.
[/quote]

M.a.w.: als de informatie gegeven wordt door iemand anders dan de eigenaar dan wordt het topic niet gesloten? Goed dat we dat weten Cool Cool (maar wel een beetje flauw)

[quote="Anya"]
Excuus voor de fout: 1 clinic i.p.v. een aantal.
[/quote]
Geeft niks, kan gebeuren.

[quote="Anya schreef:
Helaas is het grijze gebied niet duidelijker definieerbaar.
Het is de keus: of een heel strak zwart-wit gebied (nogmaals dan blijft er weinig wn over) of een grijs gebied, dat vanwege het grijs zijn dan ook niet duidelijk definieerbaar is.

Je zou uit kunnen gaan van in dit verband 'nuttige' informatie. Die wordt tenslotte ook in een los clinic-topic getolereerd.

Blijft de vraag waarom wel aan Sil gevraagd wordt of ze de clinics (elk) in een apart topic wil hebben en niet aan WSW Scheve mond

Gr. Marion

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:28

1. zoals gezegd een grijs gebied. En het antwoord op de eerste vraag is ja en nee. Er is hier nooit zoiets als onafhankelijke objectieve beoordeling mogelijk. Wij moeten interpreteren en daarbij balanceren op de grens van wat volgens bokt nog kan en wat op het wn-forum meer dan op de rest van bokt mogelijk is.

2. Als dat het probleem is wil ik ook wel aan WSW vragen welke clinics ze in welke aparte topics wil hebben. Maar het staat haar... en iedere stal vrij om daarover topics te openen. Als wij de indruk hebben dat een topic 'omhoog geschopt wordt' of een soort tweespraak wordt tussen trainer/stal en klanten dan komt er een slotje. Zoiets dus. Ben je het niet eens met die indruk kun je altijd een PB sturen. Ik heb o.b.v. goede argumenten ook al eens een topic weer geopend.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:44

Het gaat natuurlijk niet om het vragen maar om het slotje Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:46

haha ja dat begrijp ik... Maar het slotje vind ik terecht. De argumenten staat eerder hier al toegelicht.

Los van dat slotje kun je iedere clinic die je organiseert in een apart topic starten. Net zoals iedereen. Op western dan wel te verstaan Lachen

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:49

blaze zij het al:(op een iets andere manier)
Ze kunnen beter over je fiets banketstaaf dan over je banketstaaf fietsen
.maar het is dus wel zo dat er hier met 2 maten gemeten wordt .Het zijn veelvuldig dezelfde die wel commercieel bezig mogen zijn en dezelfde die niet commercieel bezig mogen zijn,dan krijg je inderdaad scheve gezichten. Als de moderaters misschien iets toleranter zouden zijn ,zou dat misschien positiever kunnen zijn voor iedereen ,het western wereldje is maar heel klein ,en het is leven en laten leven toch!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:02

@kadootje... Van jouw 13 berichten zijn er 4 die zich beperken tot het advies om bij een bekende westernstore in het zuiden des lands te gaan shoppen. Slechts in 1 situatie is naam en adres verwijderd. En dat terwijl je percentage commerciele posts toch ruim 30% bedraagt.

(en dan tel ik deze post niet mee). Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:24

Er zijn altijd wensen en ideeën, zo is mijn een keer verteld dat het wenselijk was, dat er meer trainers, dan wel niet professionals, hopelijk ook wat meer zouden komen schrijven op bokt.
Maar die mensen hebben het te druk met trainen en ander soort zaken werd er meteen geroepen.
Duidelijk is hier het tegendeel bewezen, en wordt dit duidelijk opgevat als het niet wenselijk aanwezig zijn. Ik denk dat sommige het woord commercieel uit het verband trekken in deze, want als trainers en of professionals niet eens hun dank mogen uitspreken, op een bepaalde topic, en aan te vullen daar waar zij denken dat er meer info nodig is, om het e.e.a. iets duidelijker te maken, had De Heer JanT, ook in mijn beleving een slotje verdient. Belangen die er behartigd worden, kunnen twee kanten op gaan, maar het e.e.a. duidelijk verwoorden, van hoe het zit, is niet per definitie commercieel. Er wordt alleen maar een aanvulling gegeven op door Diana, en meer niet.

Groetjes Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:43

En dan nog eens wat, ik zit mijn aardig op te winden op deze vroege ochtend, als ik de op slot gegooide topic nog eens nalees. De mensen die reageren, zijn allen positie over westernstable westerkwartier, goh waar lees je in een topic zoveel enthousiasme.
Topic op slot gooien, waar smaad en laster hoogtij vieren, dat zou sieren.
Daarin filteren, en niet voeden, omdat je als modi ook uiteindelijk je eigen mening hebt.
Vrijheid van mening uiting, ook zo’n jeuk uitspraak die daar meteen op volgt.
Dus gewoon graag horen, zoals je het wilt horen, dat viert hoogtij in deze.
Een vorm van machtsmisbruik, is hier op zijn plaats.

Groetjes Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:55

Jaaaa ik ben weer lekker bezig, daar ben ik weer.
Clinic’s van professionals met poster publiceren, dat mag wel dus, over commercieel gesproken zeg, puur bedacht uit het oog punt, hoe kan ik nou weer op een makkelijke manier mijn zakken vullen. Het lijk verdorie wel een RTL steunt, met die geheime gasten erbij.
Wat een wereld zeg. Boos!
Maar goed, van mijn hoeft deze modi niet op slot, maar over de ketting die wij daar aan zouden kunnen aanhangen, zou ik best een poll over willen.
Het respect voor de mensen die echt iets kunnen betekenen, en of bezig zijn het westernrijden op de juiste manier te promoten, is echt zoek.

Wederom Groetjes Peter

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:22

Om je de waarheid te zeggen zie ik helemaal geen noodzaak in het aan banden leggen van "commercieel".
Maar goed dat heb ik al vaker geroepen.

Bokt meet zich een "Nederlandse status" aan, zo langzamerhand. Veel te veel regeltjes waar je je aan moet houden en die niemand dienen.
Internet is een vrij medium en het is juist zo heerlijk dat je nog dingen kunt roepen, doen en zeggen waar je niet meteen de mond gesnoerd wordt......tot een tijdje geleden dan......

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:11

GoedVetMan schreef:
En dan nog eens wat, ik zit mijn aardig op te winden op deze vroege ochtend, als ik de op slot gegooide topic nog eens nalees. De mensen die reageren, zijn allen positie over westernstable westerkwartier, goh waar lees je in een topic zoveel enthousiasme.
Topic op slot gooien, waar smaad en laster hoogtij vieren, dat zou sieren.

Ik kan de beweegredenen waarom dit (WSW) topic op slot is gegooid ook totaal niet begrijpen. Het was puur enthousiasme van mensen die daar rijden en als reaktie een bedankje daarvoor van de eigenaar. Wat is hier nou commercieel aan??!!! Kun je me dat uitleggen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:14

Na enig nadenken heb ik het volgende gedaan.
Het topic is weer open... De tekst met betrekking tot de clinic heb ik verwijderd. Na een check of de clinic al staat aangemeld zal ik daarvan een apart topic maken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:25

Maar Anya,
nu wordt er een bepaald topic aangehaald wat niet gesloten had mogen worden maar hoe zit het met de rest van de geluiden over commercieel?
Ik denk dat een hoop mensen graag een antwoord van de moddies zouden krijgen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:38

Niet gesloten had mogen worden is niet aan de orde.. Ik denk dat het topic wel gesloten had mogen worden. Het antwoord van dit topic bevindt zich in dat grijze gebied. Een bedankje voor de leuke reacties is niet commercieel. Het bedankje koppelen aan de melding van een clinic wordt grijs gebied.

Aan de andere kant snijden sommige van jullie argumenten ook hout. Dus ik heb een compromis bedacht.

Helaas kan ik je geen exact antwoord geven. Dat heb ik ook al eerder aangegeven.

Duidelijk commercieel is ook duidelijk te moderaten.
Daaronder vallen posts als: koop bij {naam} want dat is de beste trainer, stalling, westernstore).

Het grijze gebied is een stuk moeilijker. Daar moet je eventuele intenties van de topicschrijver toetsen aan de boktregels en aan de wijze waarop andere bokkers een post lezen.

En opvallend voor western. Men is geneigd de post van een door bokkers aardig gevonden persoon een stuk minder snel als commercieel te zien als post van mensen die wat minder populair zijn (over meten met twee maten geproken). In het ene geval staat TEM of de PB-box van SM en mij vol met verontwaardigde teksten dat iemand een bepaald soort commerciele uitingen ongestraft op bokt mag zetten, in het andere geval wordt een topic geopend dat betreffende topics niet op slot mogen.

Ik probeer de argumenten zo goed mogelijk te wegen. En dat geldt ook voor SM. Weging van deze specifieke argumenten heeft dus een compromis opgeleverd waar ik achter kan staan en waarvan ik denk dat het het ook nog past bij het bokt beleid.

Het alternatief heb ik ook al geschetst: meer regels
En daar zitten we volgens mij niet op te wachten.