[WN] hulpteugels!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy610

hulpteugels!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:19

Het valt mij op dat western ruiters nooit hulpteugels gebruiken. ofwel?
Ik rij Engels en ook zonder hulpteugels want ik vind dat als je ervaren bent een probleem zelf aan moet pakken voordat je een paard een slof ofzo tussen de benen steekt. Vingers aflikken

Hoe zit het bij de western ruiters? Verward
want die zie ik noooooit met een hulpteugel. Hoe doen jullie dat? Verward

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:23

in de divoza staat een westernmartingaal!
verder heb ik er ook nog nooit van gehoord

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:26

Daisy610 schreef:
Het valt mij op dat western ruiters nooit hulpteugels gebruiken. ofwel?
Ik rij Engels en ook zonder hulpteugels want ik vind dat als je ervaren bent een probleem zelf aan moet pakken voordat je een paard een slof ofzo tussen de benen steekt. Vingers aflikken

Hoe zit het bij de western ruiters? Verward
want die zie ik noooooit met een hulpteugel. Hoe doen jullie dat? Verward

Als je al zo ervaren bent, heb je ze waarschijnlijk niet nodig. Daarom zullen het dus ook wel HULP teugels heten. Voor iemand die de hulp nodig heeft. Ik heb een poos met een thiedeman in western stijl gereden. Gaf me net dat beetje hulp dat ik nodig had.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:06

western ruiters kunnen een correctional bit in de paardenmond prakken!
dat is een lekker gemeen bitje waardoor je maar hoeft te denken dat je je pink beweegt en je paard al signalen in de mond doorkrijgt. Als hij gaat etteren kun je hem dus even fijngevoelig op z'n gehemelte laten weten dat je dat niet leuk vindt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:13

NotNice schreef:

Dat kunnen alle "ruiters" wel Knipoog

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:14

doe nou niet net of ze in de engelse rystyl niet zulke "lekker gemene bitjes"hebben. Frusty

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:19

nee, maar met engelse stijl zal je eerder keizen voor hulpteugels dan bij western, althans, dat is de ervaring die ik tot dusver heb. Bij western heb je zowiezo minder druk in de hand, dus kun je 'voorzichtiger' in de mond rijden. bovendien wil je geen druk in de mond (of aan het hoofd) krijgen bij western, dus zoek je een oplossing waarbij je dat niet hoeft.

Ik ken ook de engelse bitten met extra draadjes eromheen ook echt wel hoor!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:21

NotNice schreef:
dat is een lekker gemeen bitje waardoor je maar hoeft te denken dat je je pink beweegt en je paard al signalen in de mond doorkrijgt. Als hij gaat etteren kun je hem dus even fijngevoelig op z'n gehemelte laten weten dat je dat niet leuk vindt.

Dat kunnen westernruiters inderdaad doen. ER zullen er dan ook heus wel zijn die dat doen.
Daar tegenover staat dat de meeste westernruiters over het algemeen wel weten wat ze doen. Als ik naar mijn manege kijk, zie ik genoeg dressuurmutsen van welke leeftijd dan ook, die hun paarden naar beneden 'zagen'. Dus wat een gel-u-l over dat bitje. Kijk eerst naar je eigen rijstijl voordat je commentaar geeft.

Om even ontopic te gaan, ik ken de martingaal en de t-fork in de westernwereld. Wat de functie van de martingaal is weet ik niet precies. Maar de t-fork klik je aan de onderkant van de neusriem (toch??) vast, waardoor je paard zijn hoofd niet de lucht in kan steken. Verbeter me maar als ik het fout heb hoor!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:24

dat noem je een T-Down

dat is een aparte brede neusriem met een leren band die aan de singel
tussen de benen vast zit.
[img]Afbeelding

deze op de foto komt uit Amerika,een vriend van me heeft hem gebruikt bij zijn Mustang die het hoofd erg hoog opgooide.

is ook te koop trouwens,voor 65 euro.
is een merk![/img]

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:39

Dat ding heet een tiedown of in goed nederlands een staande- of vaste martingaal. Wordt in de westernsport [in Amerika] voornamelijk gebruikt bij roping en barrelracing/polebending. Tiedown voorkomt dat het paard zijn hoofd omhoog kan gooien om zich aan de hulpen te onttrekken.
Een running martingale [de gewone] heeft hetzelfde doel. Het verschil: tiedown werkt in op de neus van het paard, martingaal werkt via de teugels en het bit in op mond van het paard.

Ik gebruik bij buitenritten een martingaal, als stukje extra controle, want Amigo kan erg leip doen Tong uitsteken

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:01

Had ik toch een beetje gelijk Knipoog Gebruikte alleen het verkeerde woord Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:07

O jawel hoor, als ik dat nodig heb trek ik wat uit de kast. Kan bv een drawrein zijn voor Milena, maar Faiz rij ik op dit moment met een stootteugeltje. Soort van Tiedown maar dan gewoon direct aan het bit ipv aan de neusriem. Boktouwtje eromheen om de hals. Hangt totaal los als hij normaal doet, en als hij de kop in de nek wil gooien om te gaan hollen, komt hij tegen de stootteugel aan als remindertje dat dat niet helemaal de bedoeling van het vrouwtje was Haha!
Verder zet ik ze met longeren bij aan de teugels, of bv met een stootteugeltje van tussen de benen naar het bit.
Martingaal heb ik niet, kan ik weinig mee.

Correctional bit zie ik trouwens in de juiste handen ook niks verkeerds in. Maar ja, daar zeg ik weer wat.... Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:24

Wij hebben een drawrein (zelfde principe als een slofteugel) en martingaal in de kast liggen.
Drawrein gebruik ik eigenlijk alleen om een paard voorwaarts/neerwaarts te leren als het kwartje niet valt. Sommige hebben met een paar keer trainen door wat de bedoeling is en sommige hebben ze nooit nodig.
De martingaal werd wel eens gebruikt voor Bailey, die als echt Arabier, zijn hoofd in de lucht gooide en niet meer te houden was.
In het begin reed ik Digger er ook mee tijdens een buitenritje voor het geval dat....
Maar met het brave spul dat er nu op stal staat blijven de hulpstukken eigenlijk stoffig in de kast liggen.

fanci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:47

de martingaal werdt 5 jaar geleden dagelijks gebruikt door mijn trainster,ze is er mee gestopt omdat ze allemaal weggejat werden. nu rijd ze zonder en de mensen op stal willen dan ook zonder,voor haar weer een probleem minder nu. ikzelf gebruik hem nog steeds bij buiten ritten.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:08

dirkje schreef:
doe nou niet net of ze in de engelse rystyl niet zulke "lekker gemene bitjes"hebben. Frusty

Die mogen ze alleen niet gebruiken op wedstrijd dus zullen de engelse ruiters toch met een gewoon bitje moeten kunnen rijden Lachen
Maar ontopic;
Ik gebruik eigenlijk zelden hulpteugels, heel soms de western uitvoering van de Thiedeman teugel die vind ik wel handig !
Wel belangrijk is dan ook om het borstuig om te doen en er een lusje aan te maken waar je de thiedeman doorheen haalt voordat je 'm aan de singel vast maakt ; dat is een stuk veiliger Lachen

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:13

mirgino schreef:
dat noem je een T-Down

dat is een aparte brede neusriem met een leren band die aan de singel
tussen de benen vast zit.
[img][image]

deze op de foto komt uit Amerika,een vriend van me heeft hem gebruikt bij zijn Mustang die het hoofd erg hoog opgooide.

is ook te koop trouwens,voor 65 euro.
is een merk![/img]

Zo'n tiedown is niet geheel zonder risico; je kunt 'm niet bij ieder paard omhangen en ook niet iedere ruiter kan er mee overweg. Ook gevaarlijk als het paard steigert of valt en ook de tiedown-riem moet door een lusje van het borsttuig gehaald worden voordat ie aan de singel bevestigd word.
Wat ik trouwens wel een heel fijn hulpmiddel vind; de Pessoa met longeren Lachen

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:31

Ik heb in het begin van banish zijn rij-carierre een martingaal gebruikt, omdat hij zijn hoofd wel eens omhoog hield om onder mijn hulpen uit te komen.
En ik heb hem toen ik niet kon rijden ook wel gelongeerd met een pessoa.

Dat vind ikzelf 2 échte "hulp"-teugels. Ik vind bijvoorbeeld de "engelse" slofteugel vaak meer weghebben van een "dwangteugel", maar dat ligt uiteindelijk aan de ruiter, dat snap ik wel Bloos