[WN] hoe lang zijn de teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

hoe lang zijn de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:58

ik ben binnen kort jarig en ik wil dus een westernhoofdstel met teugels, maar nu had ik een paar vraagjes
in de divoza folder staan basic westernteugels zwart en bruin, alleen is zwart volgens mij veel langer, (zo ziet het er tenminste uit) en ik wil juist die bruine, maar vind lange teugels wel heel fijn. weet iemand hoelang die teugels zijn? want de lengte staat er niet bij. hoelang zijn jullie teugels? of hebben de teugels altijd een vaste lengte?
groetjes shannon

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:16

De meeste teugels die bij een hoofdstel zitten zijn te kort. Die zijn nl meestal 1,70 en als je nog met 2 handen rijdt is dat gewoon niet prettig rijden.

Vanaf 2 meter heb je al een betere lengte. Je hebt ook teugels van 2,50 maar die zijn voor sommige paarden weer te lang en hangen dan op de grond. Dus teugels van rond de 2,35 is een mooie lengte.

Verder heb je ook teugels in verschillende breedtes: 1/2, 3/4 , 5/8 en 1" oftwel 12, 16, 20 en 25 mm. 16 mm is de meeste voorkomende. Maar het is maar net wat je prettig vasthouden vind.

En ook de dikte van de teugels kan verschillen; minder dan 4 mm is te dun, 5 mm is normaal, maar je hebt er ook van 8 tot 10 mm dik.

Verder heb je natuurlijk nog gevlochten teugels en ronde teugels. Alles in leer of kunststof/katoen.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:22

dank je wel! (damn, jij weet er veel over)
maar ik wilde ze via internet bestellen en ik heb nog geen site gevonden waar de maten van de teugels bij staan? moet ik er dan vanuit gaan dat ze 1.70 zijn???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:26

Je kunt per mail natuurlijk altijd eerst een vraag erover stellen voor je iets koopt. Juist omdat ze vaak te kort zijn staat de maat er niet bij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:40

SM, dat is heel afhankelijk van het paard, en zijn grootte Knipoog Mijn leidsels zijn 2.10 en vind ik te lang. Zou liever iets van 1.80 hebben...

Gentille, ik zou eens mailen voor meer bijzonderheden, lijkt me wel zo handig Haha!

hommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:52

die van mij zijn wel hoog groter Pling

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:03

Ik denk dat je gewoon hele lange moet kopen, als ze te lang zijn kun je er altijd een stuk(je) afhalen, als je ze te kort koopt kun je er niet een stukje aanzetten Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:56

Vaak (en dus niet altijd Tong uitsteken) kunnen de lengte van de teugels ook de kwaliteit van de teugels verraden. 1.70m zegt in veel gevallen dat de kwaliteit slecht is. Teugels van rond de 2.30m zijn vaak beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:50

Misschien (Lees: waarschijnlijk Haha! ) ben ik een vreselijke zeikerd hoor, maar ik MOET teugels echt voelen voor ik ze koop. Ik vind 95% van de teugels namelijk niet prettig vasthouden. Er zit zo ontzettend veel verschil in die dingen....
Ik hou van een zeer soepel, dunne en lange teugel, die ondanks geringe breedte toch voldoende gewicht heeft om mooi door te hangen Tong uitsteken
Mijn nieuwste aanwinsten zijn 2.30 meter lang en ik geloof 12 mm breed.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:57

Ik ben het eens met Sonja, moet ook echt de teugels voelen. Ook ik wil lange dunne teugels. Maar moeten wel lekker stevig aanvoelen

Ook vind ik het moeilijk om vanaf een plaatje te zien hoe dik ze zijn, ook al staan de millimeters erbij

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:58

Had een leuk versierd hoofdstel gekocht voor maar 40 euri maar bij de "goedkopen "hoofdstellen zitten vaak te korte teugels dus een stuk aan laten zetten koste me nog eens 22,50, tis een donkerbruine dus je ziet het amper OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:13

rij normaal gesproken met romal, maar met mijn maat paard zit ik sowieso vast aan teugels van minimaal 2.30. Anders past het echt niet.

En ik ben het geheel met voorgaande schrijvers eens: het moet vooral goed voelen. Soepel genoeg, niet te dik in je hand, ook niet te licht want dat gaan je teugels wiebelen en zeker ook niet te zwaar... Kortom: goed voelen is belangrijk.