[WN] sliding stops slecht voor pezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loeskim

sliding stops slecht voor pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:43

IK was laatst in de bak aan het rijden en ik kreeg nogal commntaar over dat ik een "stop" maakte. WANT: (ja daar komt het) Het is slecht voor je paard bla bla...pezen gaan kapot enzv.

Toen dacht ik bij mezelf, als je het maar met mate doet en op een goeie ondergrond en GOED doet. Dan gaat dat toch wel redenlijk??

Dat vind ik altijd maar een beetje jammer weer als Dres. mensen alles weer beter weten. Oke misschien heeft ze ergens wle gelijk. Maar sprigen nee dat is OK dan! voor je paard. Verward (ook met mate)

Ook krijg ik altijd commentaar over mij "zogenaamde" te scherpen bit.
En als ik het laat zien als ze hem uit heeft dat is het van oja.. Scheve mond
OOk over me sporen. Jullie wel is last van??

Gewoon boven staan Bloos! Bloos

En die slidings?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 07:43

Als ik zie dat er aan de kant gebabbelt wordt over mijn rijden, dan stop ik daar even om ze uit te nodigen voor een bakkie koffie als ik klaar ben met rijden. Om uit te leggen waar ik mee bezig ben, en ze de gelegenheid te geven om vragen te stellen. Hoofdstel met bit en sporen gaan dan mee naar de koffietafel om e.e.a. uit te leggen.
Heb ik op zich helemaal geen moeite mee. Vergroot het begrip ook.
En als ik toch wat minder serieus bezig ben, dan wil ik ook nog wel eens een dressuurmuts even in mijn zadel neerzetten om dan zelf maar even te voelen. Geeft ook erg leuke effecten. Vooral als ze een beetje een te grote mond hebben gehad, want dan laat ik ze een rollbackje maken op Mileen. En dat vindt Mileen erg leuk, dus dat gaat heeeeeel snel Haha!

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:04

Ben ook net gegonnen met western en mijn dressuur( vriendinnen snappen er ook echt niks van. Ik vindt het geweldig na jaren engels!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:14

Goede bodem en met mate, maar ook goed beslag. Niet op blote voeten stoppen...

En slidings zijn niet perse slecht voor de pezen, maar de fysio die mijn merrie heeft behandeld kon aan de bilspieren in de achterhand duidelijk voelen dat er niet mee is gestopt )dat is dus iets wat ik idd niet met haar doe. Dus het heeft wel degelijk effect op je paard, ook als het goed en met mate gebeurd.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:16

slidings vind ik zelf ook niet zo goed voor de pezen.maar er zijn zat dr.ruiters(ben zelf ook een dr.ruiter)die op een manier rijden die ik ook afkeur.zoals trekken in de mond rijden ook met scherpe sporen omdat hun paard ook niet meer normaal op een beenhulp reageren.zoals ik soms zie denk ik wel eens dat z'n paardje beter af is met western.ikzelf rij ook dr. maar wel heel ontspannen en ook niet altijd in de krul en veel afwisseling.dus gewoon laten kletsen want dr. ruiters doen het ook niet altijd goed.
gr es

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:59

nou echt goed zal het ook wel niet zijn nee Haha!
maar ja eigenlijk alles waar je de pezen mee belast is niet goed
idd gebeurt dat zelfde met dressuur en springen.
veel schadelijker zal het dus niet zijn mits je het met mate goed beslag en een goeie bodem doet

ik probeer het altijd uit te leggen als ze het weer is over sporen en bitten hebben.
het is vaak gewoon onwetendheid , mijn moeder (dr ruiter) vond het eerst ook erg
die bitten dan want ze weet wel dat dressuur sporen meestal veel scherper zijn dan western Haha!

maar nu ze begrijpt hoe ze gebruikt worden (gebruikt moeten worden Knipoog )vind ze het niet erg meer, tja en eigenlijk zal ze er ook niks over kunnen zegen want haar paard heeft er 2 in zijn mond (stang en trens) ahhhh Ach gut

dus gewoon uitleggen, vinden ze het na je uitleg nog zo,
nou jammer dan je hebt het geprobeert en laat maar gaan Haha!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:24

Ik heb een keer gehad dat een jongetje (jaar of 9) naar me toe kwam om te vertellen dat ik een dierenbeul was omdat ik slidings maakte. Bleek achteraf dat hij dat met zijn B-dressuur pony ook probeerde te doen, vanuit volle galop tegen een hek waarbij die pont haar benen bijna brak. Waarna zijn moeder hem dus zwaar op z'n flikker gaf en hij dat mij ook even moest vertellen Tong uitsteken

Verder nooit commentaar op gehad, maar dat doet me ook weinig als het wel zo zou zijn. Ik weet zelf dat ik zo verantwoord mogelijk bezig ben dus Lachen

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:50

Ben zelf een western ruiter, en ook nog eens een die reigning leuk vind! Heb daar zelf ook eens advies over gevraagd, en als anderen voor mij ook al aangegeven hebben is een goede bodem natuurlijk een heel belangrijke factor!
Wat ook absoluut belangrijk is, is dat je je paard goed beschermd (skid-boots) en dat je de techniek van het stoppen rustig jezelf en je paard aanleerd. Ook is er verschil of je vanuit een behoorlijke run down steeds stopt of gewoon van uit een rustig tempo, de echte run down stops die zijn idd niet ongelimiteerd te maken zonder dat je paard uiteindelijk slijtage gaat krijgen. (nog meer aan de kogel dan aan de pezen trouwens.)
En mensen die comentaar geven, die moet je maar eens vragen of het dan niet zielig is de hele tijd een paard met een ophouding aan de teugel te laten lopen, en als het allemaal zo gemeen zou zijn, waarom jouw paard dan vooral op zit en stem gaat stoppen als het em zo'n pijn zou doen Knipoog

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:58

helemaal mee eens Knipoog

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 16:22

Pff toch nog mensen die het met me eens zijn Bloos

Zo is er in elke sport wel wat toch??Ik was trouwens even naar de tentenkamp geweest!!
Nou als je daar ziet wat voor sporen daar hangen bij hypo.(dres)
Dan vind ik mijn sporen nog wel mee vallen.

Puur voor de hulpen en als ze me been niet voelt..TIK even met me spoor.

Maar zo zijn er altijd wel discussie's HELAAS over de western.
Veel mensen weten ook niet precies wat het inhoud enzo.

Jammer...Het moet gewoon meer in ned. komen *LOL* Bloos

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:27

shantihdior schreef:
slidings vind ik zelf ook niet zo goed voor de pezen.maar er zijn zat dr.ruiters(ben zelf ook een dr.ruiter)die op een manier rijden die ik ook afkeur.zoals trekken in de mond rijden ook met scherpe sporen omdat hun paard ook niet meer normaal op een beenhulp reageren.zoals ik soms zie denk ik wel eens dat z'n paardje beter af is met western.

Maar die voorbeelden die je noemt heeft de maken met de rijtechnische kennis van dergelijke ruiters (die dus niet voldoet)en dus een keuze.

Het lijkt me met zo'n sliding dat dit een verplichte oefening is, waarbij je dit moet trainen en in feite geen keuze is (you know what I mean) Knipoog

Overigens vind ik juist dat springpaarden ook flink overbelast worden op de pezen bij het neerkomen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:04

Ja als we op die toer gaan... Wat is wel goed voor je paard dan?

Als een sliding niet goed is voor de pezen, wat dan te denken over de
piaffe, en springruiters, al dan niet de cross?

Alle disciplines van paardrijden hebben zo z'n risico's, dat is denk ik ook de
reden waarom lessen zijn uitgevonden?
Zodat het toch op de meest beste manier uitgevoerd wordt?

Maarja, over dit onderwerp is al een onwijze discussie tussen een springruiter
en als ik me niet vergis Chris Knol, wat ook in de bit heeft gestaan.

En mesnen met kritiek, als ze het niet uit kunnen staan, kijken ze toch lekker
de andere kant op? Ik doe wat ik leuk vind, en daar hebben hun niks mee
te maken!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:35

helemaal mee eens yvvv

joepy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:36

Wat je ook doet, commentaar is er altijd en op zich is daar niks mis mee. Zo lang je maar weet wat je doet en weet waar je mee bezig bent, ( Zal al wel vaak gezegd zijn!)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:36

En bedankt Knipoog Haha!!!

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:55

ja oke yvv...Maar als ik wat zeg over wat niet goed is bij dressuur of springen of wat dan ook is het weer niet goed. snap je>?

dan worden de dressuur mensen weer boos en de springers.
Scheve mond

Maar wat jij zegt, Les het is er niet voor niks Knipoog

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:39

*is het met Yvonne eens*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:45

Ach, dit zijn discussies waarover diverse discipline-beoefenaars het toch nooit eens zullen worden.
Als je een paard absoluut niet wilt belasten, dan moet je 'm loslaten op de prairy. En dan heeft hij een goede kans om opgevreten te worden door een of ander eng beest Haha!

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:10

das ook waar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:15

ja als we die kant op gaan Verward

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:14

Sliding stops zullen altijd wel een aanslag op de pezen zijn, maar de kunst is om die "aanslag" zo minimaal mogelijk te houden door een goede bodem, goed beslag en waarschijnlijk nog het allerbelangrijkst; een goede techniek! En begin pas met stops als je paard daar aan toe is en de juiste bespiering heeft. Amen. Knipoog