[WN] Dubbelgebroken shanks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Dubbelgebroken shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 22:38

Ik heb een Myler shank-snaffle.. maar voordat ik deze kreeg, heeft een vriendin voor me gezocht op internet naar dubbelgebroken shanks..

Kennen jullie onderstaande? Is dit een mild bit? En waar kan je deze kopen?

Deze vraag is puur informatief bedoeld.

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:41

S-vormige scharen zijn milder dan rechte scharen. En dubbelgebroken werkt anders in dan enkelgebroken. Maar ik kan dit geen mild bit noemen. Dit is een bit voor de gevorderde westernruiter, en zelfs dan moet je uitproberen of je paard dit bit fijn vindt. Maar ik denk sowieso niet dat jij al aan een bit toe bent. Zelfs die Myler shank-snaffle zou ik niet doen. Ik zou je willen adviseren om voorlopig toch gewoon op een trens te blijven rijden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:55

Even los van de scharen...

Dubbelgebroken bitten zijn niet perse milder dan enkel gebroken bitten of ongebroken bitten. De inwerking op de lagen is anders bij de drie verschillende bitten. Of het zachter is, is erg afhankelijk van je paard. Hoe platter het tussenstukje, hoe scherper (meestal).

Het ene paard zal goed lopen op een enkel gebroken trensje. Het andere paard heeft baat bij een dubbelgebroken bit. Mijn paard heeft het liefst een ongebroken bit, terwijl het paard van een goede vriendin heel goed loopt op dubbelgebroken.

Dit heeft ook te maken met de ruimte in de mond. Een dik bit wordt vaak aanbevolen, maar bij paarden met weinig ruimte in de mond is zo'n dik bit juist heel scherp omdat het paard zijn tong niet kwijtkan bijvoorbeeld.

Kortom: het is niet zomaar te zeggen wanneer iets wel of niet een mild bit is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 07:04

Cassidy schreef:
S-vormige scharen zijn milder dan rechte scharen. En dubbelgebroken werkt anders in dan enkelgebroken. Maar ik kan dit geen mild bit noemen. Dit is een bit voor de gevorderde westernruiter, en zelfs dan moet je uitproberen of je paard dit bit fijn vindt. Maar ik denk sowieso niet dat jij al aan een bit toe bent. Zelfs die Myler shank-snaffle zou ik niet doen. Ik zou je willen adviseren om voorlopig toch gewoon op een trens te blijven rijden...

Bedankt voor je ongevraagde advies... Scheve mond Ik heb nergens gezegd dat ik hiermee wil rijden of al mee rijd... en daar komt bij dat je hebt me niet eens zien rijden... als ik advies wil, dan vraag ik het wel aan mijn instructeur...

Ik vraag alleen informatie over dit bit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:45

Dus jij koopt Myler bitten om aan de wand te hangen? Ook een optie natuurlijk...en dan heb ik verder niets gezegd.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:51

Het verschilt natuurlijk erg per paard. Ik heb zo'n dubbel gebroken bit (met scharen) ooit gebruikt op een kruising fjord/connemara, omdat die erg hard in de mond was en elk bit vastpakte. Met dit bit ging het prima.

Overigens zijn s-shanks of 7-shanks niet milder (of scherper) dan rechte scharen. De shanks op de foto zijn zelfs vergelijkbaar met een redelijk rechte schaar. Je moet een lijn trekken vanaf de bovenste ring naar de onderste ring. Als dit een rechte lijn is, is de werking gelijk aan een rechte shank (geleerd van iemand die veel bitten verkoopt en er dus echt wel verstand van heeft). De shanks zijn alleen maar in deze vorm zodat het paard ze niet kan vastpakken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:56

Cassidy schreef:
Dus jij koopt Myler bitten om aan de wand te hangen? Ook een optie natuurlijk...en dan heb ik verder niets gezegd.

Ik heb de Myler geruild met iemand van Bokt.. dan heb ik het alvast in huis... en dan weet ik wat ons uiteindelijke einddoel is, waar we naar toe werken... Haha!:D

Ik ben echt niet zo dom dat ik met zo'n bit ga rijden als ik er nog niet aan toe ben... ik heb 1x voor de foto het bit er in gehangen, 2 minuten op Banjer gezeten zonder zadel voor de foto.... ik scheet bagger, want Banjer begon te lopen en ik durfde dus niet aan het bit te zitten... een stalgenootje die de foto maakte hield Banjer voor me tegen... Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:11

Even een hele gewone vraag: je bent wat bitjes aan het verzamelen, leuk hoor Lachen, maar wat als ze er dalijk voor geen meter op loopt?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:13

XoNo schreef:
Even een hele gewone vraag: je bent wat bitjes aan het verzamelen, leuk hoor Lachen, maar wat als ze er dalijk voor geen meter op loopt?

ehm... dan heb ik geen idee... dan zijn ze wanddecoratie... Haha!

Banjer heeft al vaker op een Myler gelopen, en daar reageerde ze goed op. (zonder shanks), en nu rijd ik Banjer met een dubbelgebroken watertrens, en ook daar loopt ze prima op.... dus shanks met dubbel gebroken tussenstukje lijken me ook geen gek idee... En deze shanks met dubbelgebroken mondstuk heb ik nog niet in huis hoor... Knipoog

Maar voorlopig blijft lekker de watertrens aan het hoofdstel... Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:16

SmithsGirl schreef:
Ik ben echt niet zo dom dat ik met zo'n bit ga rijden als ik er nog niet aan toe ben...

Je wilt niet weten hoeveel mensen er meteen een shank inhangen omdat dat "western rijden" is. Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:17

Redneck schreef:
Overigens zijn s-shanks of 7-shanks niet milder (of scherper) dan rechte scharen.

Mij is verteld dat het zogenaamde cavaleriebit (S-scharen) zachter is dan een bit met rechte(re) scharen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:17

Cassidy schreef:
Je wilt niet weten hoeveel mensen er meteen een shank inhangen omdat dat "western rijden" is. Lips are sealed

Westernrijden is in mijn mening niet perse een shank... ik heb zelfs een jaar western gereden met een engels zadel, omdat mijn westernzadel niet paste... Haha! (als voorbeeld dat westernrijden dus een rijstijl is, dus meer dan alleen het tuig)

Maar ik begrijp je eerste reactie eigenlijk best wel.. er zijn idd zat mensen die denken dat westernrijden per definitie een shank is...
Laatst bijgewerkt door Banjer op 21-10-04 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:18

Zo'n Myler heb ik ook. (dubbelgebroken met schaartjes) Op dit moment rij ik meestal (weer) met een enkel gebroken trens maar ik wissel het nogal eens af. De endurance wedstrijden rij ik zowieso met het schaartje. Bovendien hoef je nou ook weer niet al te paniekerig doen als je er zo'n schaartje in hangt hoor! Je mag best aan de teugels komen! Zolang het kinriempje nog geen contact maakt is de druk weinig groter als met een trens, is mij geleerd.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:31

Cassidy schreef:
Mij is verteld dat het zogenaamde cavaleriebit (S-scharen) zachter is dan een bit met rechte(re) scharen.
Schijnt niet zo te zijn. De stand van de scharen is bepalend voor de werking. Hoe rechter de schaar, hoe eerder hij inkomt. Is de schaar naar achteren gebogen, komt de teugeldruk later in. De extra "boogjes" in de s-schanks en de 7-shanks moet je daarbij wegdenken.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:34

Mooi bitje! weet verder ook niet hoe het werk hoor, maar ik zal een op internet naar een omschrijving gaan zoeken voor je, daar heb je meer aan dan commentaar van mensen die aleen maar graag hun mening ventileren zonder jou of je rijstijl te kennen

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:43

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 20:34

dank je Diona... Haha! en nog bedankt voor het speurwerk naar dubbelgebroken shanks.. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:15

Redneck schreef:
Schijnt niet zo te zijn. De stand van de scharen is bepalend voor de werking. Hoe rechter de schaar, hoe eerder hij inkomt. Is de schaar naar achteren gebogen, komt de teugeldruk later in. De extra "boogjes" in de s-schanks en de 7-shanks moet je daarbij wegdenken.
Latere teugelwerking bij S-shanks en milder zijn in mijn ogen hetzelfde...maar als jij dat anders ziet hoor ik het graag...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:21

Citaat:
Hoe rechter de schaar, hoe eerder hij inkomt.
De extra "boogjes" in de s-schanks en de 7-shanks moet je daarbij wegdenken.

Of het S is of niet maakt dus niet uit volgens Redneck. Alleen de stand van de ringen ten opzichte van elkaar (stand v/d scharen)

ff iets zorgvuldiger lezen Cassidy Knipoog

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:03

Klopt helemaal, Romkabouter. Niet de s-shank geeft een latere teugelwerking, maar de buiging van de ringen ten opzichte van elkaar. De s-shank (of eigenlijk meer een 7-shank) in het voorbeeld is vrij recht en komt dus snel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:24

Even terug naar het getoonde bit:
Ik weet niet of je iets dergelijks 'zacht' mag noemen. Een groot nadeel van een dergelijk bit vind ik namelijk dat het erg 'rommelig' en onrustig kan liggen in de mond. Milena vindt dat in ieder geval helemaal niet prettig, die gaat er dan mee lopen klieren. Die is dan zo bezig met dat gebeweeg in haar mond (ze gaat dan met haar tong spelen) dat ze niet meer op mij let.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:44

Ik ben dan geen westernruiter, maar wil toch graag even mijn mening geven over dit bit.
Ik ben niet zo weg van bitten met scharen en een gebroken mondstuk. Een gebroken mondstuk werkt anders in dan een ongebroken mondstuk. Een ongebroken bit drukt op de lagen en de tong, een gebroken bit heeft ook nog een soort notenkraker effect op de onderkaak, het knijpt dus in de onderkaak. Nu is dit effect wel minder groot bij een dubbelgebroken bit dan bij een enkelgebroken, maar toch is het er zeker.
Met scharen is dat effect nog veel groter, waardoor het bit dus met grote kracht op de onderkaak kan klemmen.
Dus milder zou ik zeker niet zeggen.