[WN] moet ik het doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

moet ik het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 17:09

oke... vage titel, maar ik weet t even niet meer.

ik rij western en wil dus zo kaal mogelijk rijden, liefst zonder zweep, sporen, neusriem en al die poespas.. maar nu doet klaske een beetje moeilijk...
in walk is alles goed... hoofd naar beneden en neus redelijk op de loodlijn.. maar de jog gaat de neus al wat meer naar voren en lope? dat is racen en scherp door de bocht omdat ze haar evenwicht niet heeft.
ook doet ze haar hoofd omhoog en zit ik bijna op een fries in plaats van een halve Quarter...

ook met draaingen en sidepassen gaat per direct het hoofd omhoog en komt er een luid (soms letterlijk) protest uit.
klas is verder gezond.. zadel ligt goed en heeft geen last van dr rug, alleen ze draagt me niet... ze stopt op de voorhand en de achterhand stopt vanzelf want die kan de voorhand niet inhalen...

moet ik nou wel of niet tijdelijk een martegaal gebruiken om haar die spieren te trainen die ze moet gaan gebruiken? echt puur als tijdelijk en met de bedoeling om haar strax zonder, netjes aan de teugel te laten lopen? als ze zo doorgaat is strax haar rug naar de bliksum...
tips en adviezen graag....

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:25

Les nemen en het daarnaast niet gaan zoeken in hulpmiddelen waarvan je de werking niet voldoende kent.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 17:27

ik heb les...

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:55

Ik rij met martingaal en het bevalt me goed, een goede western instructeur is natuurlijk aan te bevelen, maar met een martingaal kun je m.i. weinig verkeerd doen. Verder moet het paard leren om op haar eigen benen te gaan lopen en dit neemt tijd, maar met voldoende volharding en oefenen moet ieder paard dit kunnen leren, mits ze goed gezond zijn en geen lichamelijke afwijkingen hebben.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:37

Goede les nemen.
Hulpmiddelen kunnen je tijdelijk een goed gevoel geven maar daarmee pak je het probleem niet aan. Probeer toch eerst wat aan de oorzaak te doen ipv het gevolg. De basis is heel belangrijk.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:53

ik heb geleerd dat hulpmiddelen voor hulpeloze ruiters zijn,
maar ik weet ook hoe moeilijk sommige prblemen op te lossen zijn.

wat adviseert je instructeur als je vraagt of een martingaal een oplossing is voor jouw probleem?

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:24

heey!
les heb je dus daar zou ik iniedergeval mee doorgaan.
wat wij op stal doen is een martingaal alleen gebruiken bij uiterste nood (is wel heel over dreven gezegd) en het is maar 1 a 2 malig dat we dit middel gebruiken.
mischien is het een idee om een iemand anders die western rijdt op haar te laten rijden voordat je een martingaal pakt. mischien is er wel iets wat jij zelf niet goed doet en heeft de andere ruiter hier geen last van. en als dit niet werkt zou ik eerst is kijken of haar rug niet vast zit mischien doet je paardje dit niet extra maar heeft i last van zijn rug oid. iniedergeval veel suc6

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:30

Veel longeren met een bijzet teugel heeft bij mij ook geholpen om de spieren op te bouwen. en voorwaarts houden dan krijg je de achterhand er ook wel onder, komt hij ook gelijk los van het bit. veel overgangen maken goed voor zijn bil spieren

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:05

Bij mij heeft longeren met pessoa geholpen, dan gebruiken ze ook gelijk goed hun rug en maken die zo ook sterker. En ze leren ook gelijk dat ze beter het bit los kunnen laten door te zakken met het hoofd. Maar doe dit wel met iemand die er mee bekend is en er mee kan werken.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:14

NotNice schreef:
ik heb geleerd dat hulpmiddelen voor hulpeloze ruiters zijn, maar ik weet ook hoe moeilijk sommige prblemen op te lossen zijn.

zadel, bit en teugels zijn ook hulpmiddelen..... Clown

Met andere woorden (@Klaske) : als er hulpmiddelen zijn die je (tijdelijk) kunt inzetten om iets te bereiken, zijn die er toch om te gebruiken?
Wel kundig gebruiken natuurlijk, dus in overleg met je instructeur zoals de anderen trouwens ook allemaal al aangeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:50

Wat ik totaal mis in dit bericht/deze probleemstelling, is de rest van de training van het paard. Er is meer dan rijden (met de eigenaar) alleen.
Hoe gaat het met longeren? Draagt het paard dan wel voldoende, en hou je de controle? En ook dingen als sidepasses, hoe gaat dat aan de hand? Ik ben hier met m'n driejarige al mee bezig, gewoon aan het halstertje. Boven een balkje staan, hoofd ontspannen omlaag, en dan 1 stapje opzij. Braaf!

Misschien kun je eens omschrijven wat je verder nog met het paard doet/laat doen?

Overigens vind ik een martingaal geen verkeerde hulpteugel, MITS op de juiste manier afgesteld. En ik kom tegenwoordig nog maar weinig ruiters tegen die de juiste lengte van een martingaal kennen...
Ik denk echter dat jouw probleem met een martingaal niet opgelost zal worden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:46

Citaat:
Hoe gaat het met longeren? Draagt het paard dan wel voldoende, en hou je de controle?

linksom gaat redelijk, rechtsom springt ze niet aan in de lope... maar "vlucht" ze weg. draait zich naar mij toe en gaat stil staan.

Citaat:
En ook dingen als sidepasses, hoe gaat dat aan de hand?

dat gaat aan de hand wel goed, maar dan hou ik haar hoofd op de goede plaats.. hals recht, neus op de loodlijn...

nou ja.. ik rij al 21 jaar en weet wat voor werking een martengaal heeft.. ik ben niet zo onnozel. ik wou alleen adviezen hebben.
op de ranch raden de meesten het me aan, dus ik probeer t, ik kan haar er niet mee verpesten want er zijn meerderen die er op letten dat t goed gaat.
bedankt voor de tips en de pbtjes...

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:17

Sonja schreef:
Boven een balkje staan, hoofd ontspannen omlaag, en dan 1 stapje opzij. Braaf!.

Hoe doe je dit? (btw; dit is niet sarcastisch bedoeld hè? Knipoog )

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:24

DJQuarter schreef:
Hoe doe je dit? (btw; dit is niet sarcastisch bedoeld hè? Knipoog )

Hoe bedoel jij dit? Haha!

Ik neem aan gewoon je paard over een balkje meenemen, als de voorbenen over het balkje zijn halthouden en dan opzij Lachen

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:29

Nou ik bedoelde daarmee; Als ik vraag: 'Hoe doe jij dit' lijkt het wel alsof ik zeg; 'Nou ja! Ik snap niet wat je hiermee bedoeld maar dit slaat nergens op' Snap je het nog...? Tong uitsteken Maar daar heb je smileys voor om je toon te verduidelijken natuurlijk. Kon hier alleen geen passende voor vinden... Ach laat ook maar Tong uitsteken Dit drijft nogal ver van het topic af...

Ik snap het; een balk neerleggen, voorbenen eroverheen en dan een pas opzij. Voor en achter tegelijk ongeveer? En hoe maak je dat duidelijk...? Ik bedoel welke hulp oid geef je daarvoor...? ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:18

klaske schreef:
nou ja.. ik rij al 21 jaar en weet wat voor werking een martengaal heeft.. ik ben niet zo onnozel. ik wou alleen adviezen hebben.

Klaske, met alle respect, maar lees eens wat vaker op Bokt zou ik zeggen Haha! 21 Jaar ervaring kan hier ook heeeeeel makkelijk betekenen dat iemand het al 21 jaar op een gruwelijk verkeerde manier doet hoor Haha! Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan nog steeds niet zien wie ik 'aan de andere kant' heb hier....
Maar als je alles al weet over de martingaal, dan heb je geen verdere adviezen nodig denk ik. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:26

DJQuarter schreef:
Ik snap het; een balk neerleggen, voorbenen eroverheen en dan een pas opzij. Voor en achter tegelijk ongeveer? En hoe maak je dat duidelijk...? Ik bedoel welke hulp oid geef je daarvoor...? ~~}>

Idd recht op de balk af stappen, pas verkorten voor maximale controle (denk bv aan spelletjes voor jezelf welk been er het eerst overheen moet, zonder tactverlies voor de 'hindernis' om zo te leren hoe je de passen verkort, uitschuift en tot in precisie regelt Tong uitsteken ) en Whoa als de voorbenen eroverheen zijn en de balk (even visualiseren) onder de ruiter zou liggen.
Dan laat ik het paard eerst absoluut stilstaan, want ik wil dat ze echt 100% wachten op het commando dat ik ga geven. Van m'n jonge paardje verwacht ik nog geen voor- en achterhand tegelijk. Bovendien bouw ik dat liever echt stapsgewijs helemaal uit. Ik vraag dus eerst om de achterhand een klein pasje opzij te brengen door iets druk te geven in de buurt van de flank. Aan de hand raak ik het paard in principe niet aan, maar breng ik mijn hand naar 'zijn ruimte' en duw zeg maar zijn energie weg. Bij minder gevoelige paarden rustig met de hand contact maken en laten wijken voor de druk. (dus ook METEEN wegnemen als het dier wijkt)

Daarna weer absoluut stilstaan. En van daaruit laat ik dan de voorhand dat pasje opzij maken. Hiervoor geef ik druk bij de schouder die aan de kant moet. Het hoofd laat ik in principe met rust. Tenminste, als het hoofd laag blijft. Zou hij het hoofd omhoog brengen, dan krijgt hij druk achter de oren, die ik dus weer METEEN wegneem als hij z'n hoofd omlaag brengt.
Zo leer ik het paard absoluut te wachten op commando's en leer ik het wijken voor zo licht mogelijke druk door de druk bij de minste of geringste reactie al weer weg te nemen. Een beloning dus.

Zal zeker niet de enige manier zijn en misschien ook niet de beste, maar voor mijn beestjes en mij werkt dit heel goed. Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg uitgelegd heb. Zo niet, dan weet je me te vinden.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:44

Ik ga met Sonja mee voor het grootste gedeelte.
Ik doe alleen niet eerst de achterhand en dan de voorhand, maar allebei tegelijk. Dit lukt alleen als je paard al wel zijwaarts "snapt", maar uit je verhaal begrijp ik dat ze in pricipe wel opzij gaat, alleen met haar hoofd te hoog.

Ik doe verder altijd als ik iets nieuws leer, eerst de benen en dan het hoofd zeg maar. Ik ben van mening dat als je je paard vraagt met zijn benen iets ingewikkelds te doen, dat je niet moet verwachten dat hij zijn hoofd ook meteen erbij kan houden (letterlijk)
Dus ik heb met deze oefening eerst gelet op zijn beenwerk door beendruk te geven in het midden van zijn lijf en met de buitenteugel tegen zijn hals (ik zeg dan ook "opzij") zodat hij opzij gaat stappen. (inderdaad druk eraf als hij reageert en 1 stapje tegelijk en BELONEN) en als hij dát snapt, pak ik zijn hoofd er pas bij. Dus in het begin mag hij nog wat omhoog komen met zijn hoofd omdat het nu eenmaal moeilijk is, maar als hij de stapjes kent, moet hij, nog een beetje moeilijker, zijn hoofd ook nageven. En dan begin je inderdaad wel in pricipe weer opnieuw met steeds 1 pasje netjes met zijn hoofd naar beneden en dan belonen, maar voor mij en mijn paard werkt dit goed.

Ik hoop dat het zo duidelijk is..
Verder heb ik hem eerst zonder balk opzij laten lopen. Het is blijkbaar voor een paard best moeilijk om met iets tussen zijn benen opzij te gaan. In het begin lukte dit voor geen meter namelijk, maar nadat ik eerst met de basis was begonnen (zonder balk) en hij dit ook hélemaal snapte, lukte het zonder moeijlijkheden ook met een balk erbij.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Succes!

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:48

vragen aan instructeur wat beste is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:49

Verward
Wat zou dat veranderen?

Edit: bij de reactie boven mij stond "Ik zou zelf met neusriem gaan rijden" maar dat werd weggehaald terwijl ik mijn vraag stelde Verward

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:56

nou omdat instructeur meestal weet wat het probleem moet zijn en je het beste advies kan geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:01

Joh dat meen je! Haha!
Dat snap ik ook nog net.
Maar waarom zou jij er een neusriem omheen hangen?

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:48

Hoi! Ik weet niet hoe het precies bij jou, ik bedoel ik wil alles zelf proberen te doen, maar misschien zou jij het wel willen. Ik bedoel je kan je paard ook naar een trainings stal brengen. Ik denk dat het wel snel wordt opgelost. Of gewoon naar een goede trainer gaan... En samen met die trainer een programma opstellen of zo... suc6!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 06:57

En waarom doet ze haar hoofd omhoog?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:21

met dat balkje heb je de zijwaarts... dat doet ze wel...
ik ben het er mee eens dat je na 21 jaar nogsteeds beroerd kan rijden, niet dat ik mij ophemel, maar ik vind me niet slecht..
zijwaarts doet ze wel, maar ze doet uit protest dr hoofd omhoog.
en sarcasme heb ik ook niets aan... soms wou ik dat ik de voor mij onzinnige berichten kon verwijderen.
ik heb een aantal geweldige tips gekregen.. en ja.. ik wil t zelf doen, en niet naar een trainer... maar dat doet er nu niet toe.
bedankt voor jullie hulp... een aantal dan he?!?!?!?!
groetjes