[WN] Halter/showmanship oefenen veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slootje

Halter/showmanship oefenen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 08:55

Wij halen gemiddeld 1x in de week ons 7 maanden oude quarterhengstje uit zijn "peuterspeelzaal" om een klein stukje te wandelen en (spelenderwijs) een oefeningetje te doen. Hoefjes optillen en dat soort dingen.

Hij huppelt keurig mee aan een loshangend lijntje en heeft ook geleerd om ons niet te passeren Clown . Hij komt en wijkt voor druk en is eigenlijk hartstikke braaf.

Hij loopt alleen het liefst achter of schuin achter je aan. Ik probeer dat op te lossen door bv ineens de andere kant op te lopen of om eens te stoppen. Hoe lossen jullie dit op? Ik wil zeker niet steeds aan 'm trekken om hem naast me te krijgen.

In de toekomst wil ik wel eens Halter en Showmanship met 'm starten dus dan moet ie toch echt naast me lopen en niet steeds achter me verschuilen Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:31

Wat bij mij wel heeft geholpen is om hem in cirkeltjes om me heen te leren lopen door zijn heup/achterhand te activeren (ff zwengelen met het touw) en met de andere hand heel duidelijk richting aan te geven. Hij leert dan al een bepaalde kant op te denken. Als hij dat door heeft kun je hem recht voor je langs op en neer sturen van links naar rechts en adersom (soort van richting aangeven als een politie-agent). Hij moet op een geg. moment je hand gaan volgen.

Nu ons jaarlingmonstertje weet wat de bedoeling is, geef ik hem ook wel eens achter mijn rug om een tikje op zijn romp met het halstertouw om hem weer bij de les te krijgen. Nadeel daarvan is dat hij zijn achterhand er dan soms uitdraait.

Als ze eenmaal doorhebben hoe ze mee moeten lopen, kun je ook harder en zachter gaan lopen zodat ze hun tempo aan moeten passen aan dat van jou. Worden ze scherp van Haha! .

Echte showmanshipoefeningentips laat ik graag aan de experts over Schijnheilig .