westernvereniging die...................???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:32

Als je goed leest dan was mijn 2e bericht al van die strekking Cool

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:40

Blaze schreef:
Als je goed leest dan was mijn 2e bericht al van die strekking Cool

Blond ik lees het.
Sorry Blaze.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:24

Anya schreef:
Hmm die regel kende ik niet... Maar wat als de mensen die het betreft niet op dezelfde stal staan? De meeste westernruiters in Twente staan gezellig tussen de dressuurruiters. Hooguit met 2 westernruiters bij elkaar. Dat worden dan wel heel kleine onderlinge wedstrijden Lachen


Hier nog wat extra info Anya:


Een onderlinge wedstrijd kan ook zijn een wedstrijd tussen mensen die regelmatig met elkaar trainen en lessen. Het op dezelfde stal staan telt dus niet zo heel zwaar.
Zolang er maar geen misbruik van wordt gemaakt.

Groetjes Peter

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:27

Blaze schreef:
Eeb wran jury mag ook jureren op een *wilde* wedstrijd
(dit weet ik van een wran jury lid) Cool


Oh ho Blaze, mijn info hierover is anders:


Een WRAN jurylid mag geen wilde wedstrijden jureren. Dit kan hem z'n jurykaart kosten.
De WRAN is erg fel gekant tegen wilde wedstrijden en wil daar geen enkele medewerking aan verlenen. In het verleden hebben deze wedstrijden hen veel narigheid, een slechte naam en veel leden gekost.

Groetjes Peter
Laatst bijgewerkt door PeterV op 01-10-04 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:51

Verder raakt het de Wran om te moeten vernemen dat zij niet open staan voor ideeën en suggesties. Ik schreef hier zelf al over, dat ik die ervaring niet heb. Per telefoon of per mail wordt ik altijd vriendelijk te woord gestaan.
Ik kan mij zelf voor stellen dat de Wran over laden wordt met ideeën en suggesties, maar ik kan mij ook voor stellen dat zij de regels die er op dat moment gelden, niet in drie weken kunnen wijzigen. Daar zijn bepaalde procedures voor opgenomen, en ik neem aan dat die bekend zijn.
Ik ga nu inpakken, en ga richting Liessel, jawel DHR de Rooy wij komen er aan, Bassie, Special, Ray en die Groene zijn de paarden die komen starten. (nicknamen)
Tot Maandag Peter

Vera

Berichten: 12177
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:19

GoedVetMan schreef:
Verder raakt het de Wran om te moeten vernemen dat zij niet open staan voor ideeën en suggesties. Ik schreef hier zelf al over, dat ik die ervaring niet heb. Per telefoon of per mail wordt ik altijd vriendelijk te woord gestaan.
Ik kan mij zelf voor stellen dat de Wran over laden wordt met ideeën en suggesties, maar ik kan mij ook voor stellen dat zij de regels die er op dat moment gelden, niet in drie weken kunnen wijzigen. Daar zijn bepaalde procedures voor opgenomen, en ik neem aan dat die bekend zijn.
Ik ga nu inpakken, en ga richting Liessel, jawel DHR de Rooy wij komen er aan, Bassie, Special, Ray en die Groene zijn de paarden die komen starten. (nicknamen)
Tot Maandag Peter

Zet em op Peter!! OK dan!
Enne, als je Ton spreekt....... Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:27

Nou GVM dat is goed om te horen.. Lachen
Ik heb persoonlijk geen nare ervaringen met de Wran hoor.
Maar zoals eerder geschreven: iedere organisatie is kritiek op. Dat hoort ook zo. Wat de een goed vindt, wil de ander immers veranderen Lachen

Veel succes in Liessel!

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:38

Maar goed, wat denken jullie zou het mogelijk zijn dat wij een commissie van leden bij elkaar kunnen krijgen BV per provincie. Die de ontwikkeling van het western rijden binnen het eigen gebied organiseert, reguleert en controleert. Dit natuurlijk in overleg met de Wran.
Is hierover te praten in het Nederlandse?
Bij mijn leeft het gevoel dat Nederland best voor een win win situatie klaar is.
Natuurlijk komt hierbij nog wel het één en ander kijken, maar dat er ergens begonnen moet worden, staat als een paal boven water.

Peter

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:08

Denk niet dat er met de wran over te praten is Tong uitsteken
En waarschijnlijk ook nog terecht Cool

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:27

Blaze schreef:
Denk niet dat er met de wran over te praten is Tong uitsteken
En waarschijnlijk ook nog terecht Cool
Waarom terecht Blaze?

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:39

GVM een commissie bestaande uit leden uit alle provincies??
die ook nog van alles gaat organiseren en regaliseren (goed woord?)???
wat is hier anders dan tpstarter beoogd????????beoogde?????

ik ben flabergasted!!!! hihhihiiih

rinus

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:07

Waarom terecht!
De wran is met zijn leden al volop vertegenwoordigt in den lande.
Maar tevens is gebleken dat er te weinig mensen bereid zijn veel tijd te besteden (binnen de vereniging) op organisatorisch vlak.Lid zijn is voor velen voldoende.
Toch doet zich de laatste tijd steeds meer het fenomeen *wilde* wedstrijden organiseren voor.
Deze worden georganiseerd door zowel leden als ook niet leden van de wran.Bij mij doet het dan de vraag opkomen waarom men zich niet meer engageert binnen de vereniging.
Mijn rede (als toekomstig lid) is simpel,de drempel om te starten in een wran wedstrijd is (om welke rede dan ook) te groot.Maar om toch te voldoen aan een vraag en tevens te proberen om een denkwijze te doorbreken blijven we *wilde* wedstrijden organiseren en steunen zonder uit het oog te verliezen dat de wran wedstrijden het doel is.

Het is dan ook zeker niet de bedoeling om op welke wijze dan ook een surrogaat te worden van de wran,nee eerder dan de bewegwijzering te zijn voor de wran.

Vandaar mijn beredenering dat aangaande de welwillendheid van de wran je niet moet rekenen op medewerking.

Inderdaad Rinus het door jou beoogde komt redelijk overeen met wat GVM oppert,en is derhalve dan ook op dit moment niet levens vatbaar
(althans volgens mijn bescheiden mening Cool

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 19:45

oke rob ben er mij van bewust om op te passen een surregaat voor de wran te zijn of worden,en mijn bedoeling was dan ook om geen wrankloon wedstrijden te organiseren maar alleen om mensen zo ver te begleidden naar wranwedstrijden toe,dat ik daarbij de term vereniging gebruikt heb ,is een zeer zeer ongelukkige geweest,

rinus

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:12

Rob & Rinus,
Als ik lees, hier op bokt, dat er al vele bezig zijn met training avonden en of dagen e.d. En niet op welke wijze dan ook een surrogaat van de Wran te willen worden, maar wel als een soort van wegbewijzering te willen functioneren, denk ik dat er genoeg rede is, om juist wel met de Wran daarover van gedachten te wisselen. De vraag van jou zijde Blaze, waarom men zich niet meer engageert binnen de vereniging, sluit hierop aan, ik vraag mijn dan af, waarom dan wel in het wild. Dit begrijp ik niet zo goed.
Even voor de goede orde, ik twijfel niet aan jullie oprechtheid, om de mensen te begeleiden naar een Wran wedstrijd, maar vind het even te ver gaan, dat je in deze op welwillendheid van de Wran niet zou kunnen rekenen.

Peter

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:16

Ik denk dat de Wran best heel oprecht haar beleid uitvoert. En na enige jaren wat in diverse verenigingen te hebben gedaan, weet ik maar al te goed dat het werk vaak op de schouders van een beperkte groep neerkomt. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de Wran zit te wachten op meer werk in de huidige omstandigheden. Zo ook die organisatoren in het land. Het is al werk genoeg om een paar mensen redelijk bij elkaar te krijgen voor pakweg een training. Daar komt dan allerlei extra afstemming bij. En het spontane gaat eraf.

Dat is het verschil met vrijwilligerswerk vroeger en nu. Vroeger ging je voor jaren in de een of andere commissie zitten. Nu willen mensen best 1 of 2 dagen hard werken. Maar daarna moet het ook weer klaar zijn. Wellicht is het dus tijd voor ander vrijwilligersbeleid ???

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:32

Anya schreef:
Dat is het verschil met vrijwilligerswerk vroeger en nu. Vroeger ging je voor jaren in de een of andere commissie zitten. Nu willen mensen best 1 of 2 dagen hard werken. Maar daarna moet het ook weer klaar zijn. Wellicht is het dus tijd voor ander vrijwilligersbeleid ???
Yep Anya, in mijn beleving wordt er hier al een nieuw vrijwilligersbeleid uitgevoerd, alleen de organisatie wordt er niet in gekend.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:39

Tuurlijk wel GVM. Er lezen er genoeg van de Wran mee toch Haha! . En een PB-tje is gauw verstuurd Lachen

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:41

ik heb zelf jaren geleden gepoogd om met de wran hier over te overleggen(1990-1992) uiteindelijk,was er op dat moment niets mogelijk,na jaren van lobyen is dan de D klasse ontstaan,maar waar veel organisatoren tegen aanhikken zijn de voorwaarden van de wran om een wedstrijd te houden,qua accomedatie, verplichte jury,etc etc,die maken de wedstrijden extra kostbaar,en ook daar haal je de beginners niet mee over de streep,die zijn al een hoop kwijt na aanschaf van paard en zadel.
niet iedereen kan zomaar een alles in een keer bekostigen,en anya ik ben het met je een dat de wran ook goed werk doet,en met een minimaal aan mankracht,maar als ze iets meer open zouden zijn,zullen ook dat soort mensen bereid zijn,om zich meer in te zetten.
en dan de ruiters zelf,die moeten zich ook eens realiseren dat een wedstrijd niet zo maar georganiseerd kan worden,of een clinic etc,en niet zo snel afgezegd moeten/kunnen worden,dat doet ook pijn namelijk.

rinus

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:47

Ik ga met westenworld mee in deze.. Ik kan me nog herinneren dat ik tegen Jip zei: Joh dan ga je toch een keertje starten... Maar goed ze had geen hoed. En de mijne paste niet. Ze had geen trailer toen, dus die moet je dan huren. Dan zit je toch al weer voor een aardige kostenpost om eens een wedstrijdje te proberen. En zij vraagt niet om een super akkommodatie hoor. Gewoon een aardige buitenbak voldoet ook. Dat zijn best dingen om eens bij stil te staan. Zeker in regio's waar de akkommodaties niet voor het opscheppen liggen.

Dan heb je nog de akkommodaties die je best kunt huren, maar dan wel met verplicht een cap op. Een hoed wordt niet gedekt door de verzekering van zo'n club. Die vallen dan weer af. Kortom: daar ligt nog wel wat werk.

En ik denk dat voor de meesten van ons geldt: we zijn al heel druk met werk, gezin, paarden, vrienden etc. Vrijwilligerswerk kan wel, maar beperkt en met duidelijke afspraken. Want voor je het weet wordt je opgeslokt door zo'n club (kunnen ze niets aan doen, is een natuurlijk proces). Maar toch...

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:27

Rinus,
Binnen de organisaties die wij rijk zijn, is best wat beweging ontstaan. Het lobyen van jou zijde, daar zit alweer een dikke 10 jaar tussen. Zelf denk ik dat er nu andere tijden aangebroken zijn. De Wran, die de basisorganisatie is voor het westernrijden, en de belangen van elke westernruiter wil behartigen, ongeacht het ras, zal in mijn beleving, nog meer dan zij al deden, dit moeten gaan nastreven.
Kijk naar de ontstane federatie, de bekende rassen zitten er bijna allemaal in. Maar zelf, heb ik de Fjorden, Tinkers, Haflingers en andere rassen best gemist op het NK. Van veranderingen die er zijn, zouden wij ook gebruik kunnen maken, en juist deze rassen, waarvan ik vind, dat zij kleur geven, aan het westernrijden, de lift in helpen op wedstrijden. Er over praten is natuurlijk het simpelste wat er is, maar ongeorganiseerd actie ondernemen, met alle goede bedoelingen van dien, werkt ook niet echt. Vandaar mijn oproep of misschien het e.e.a. mogelijk is in het Nederlandse. Een afspraak hierover maken, om aan een tafel te zitten, waar de Wran ook bij vertegenwoordigd is, lijkt mij niet moeilijk, maar in je ééntje heeft het natuurlijk ook geen zin.

Peter

Vera

Berichten: 12177
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:57

Anya schreef:
Maar goed ze had geen hoed. En de mijne paste niet. Ze had geen trailer toen, dus die moet je dan huren. Dan zit je toch al weer voor een aardige kostenpost om eens een wedstrijdje te proberen....

Maar Anya, dat blijft toch zo?? Als je engels rijdt moet je ook een cap, rijbroek, jasje, rijlaarzen, etc hebben. En wil je starten dan zul je moeten wachten tot er een wedstrijd op de hoek georganiseerd wordt (kan lang duren) of je moet ook een trailer hebben.

M.a.w. wil je mee doen aan wedstrijden in wat voor richting (western, endurance, engels, etc) geld kost het altijd.
Ik vind wel dat een organisatie zich aan bepaalde regelementen moet houden qua kleding, indeling en lokatie. Je moet ergens een grens trekken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:13

Ze heeft wel een cap Vera, ze reed vroeger Engels Lachen En is het echt nodig om westernlaarsen te kopen voor die ene wedstrijd, of mogen die goed passende stalschoenen ook, om maar eens een dwarstraat te noemen.
En die hoed heeft ze inmiddels hoor. Het verschil is Engels kun je op iedere straathoek starten. Daar kun je stappend over de weg naar toe. Geen trailer nodig in ht begin dus. Western kun je in deze regio alleen starten in Saasveld of in Hardenberg (dat is al een uurtje rijden voor ons).

Het grootste probleem zit em in mijn optiek ook niet in de deelnemers maar in de voorwaarden waar de organisatie aan moet voldoen. Dat is duur! Als je al mag starten van de verzekering (met hoeden i.p.v. de voorgeschreven caps).

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:31

Het voordeel dat je idd hebt als Engelse ruiter die eens een keer wil starten is het feit dat nou eenmaal bijna alle maneges wel een aantal onderlinge wedstrijden per jaar organiseren zodat je voor dat starten de deur niet uithoeft. Bovendien heeft zo'n onderlinge (dus niet officiele) wedstrijd een veel lagere drempel als een "echte". En dit soort wedstrijden worden ook in de engelse sport gebruikt als een soort van opstapje naar het officiele gebeuren.
Zo moet je m.i. die wilde wedstrijden ook zien: gewoon als onderlinge wedstrijden.
Maar ook op een onderlinge wedstrijd (zowel engels als western) houdt men zich aan de geldende regels. Heb bijv nog nooit een onderlinge dressuurwedstrijd gezien waar iemand op stalschoenen startte. En als ik de wedstrijd in Uitgeest even als voorbeeld neem: ook daar werden de officiele regels gehanteerd. Het was bijv bloedjeheet maar er werd niet met korte mouwen gereden. Je kunt in zo'n wedstrijd wat aanpassinkjes doen maar niemand (en de deelnemers die van plan zijn om ooit "echt" te gaan starten al helemaal niet) heeft er iets aan als er grof van de regels wordt afgeweken.

Verder: de lokatie eisen van de WRAN zijn niet abnormaal of duur hoor. En ook de KNHS heeft daar bepaalde standaardeisen voor, die denk ik helemaal niet zover uit elkaar liggen. Het verschil is alleen dat de KNHS een indoor en een outdoorseizoen heeft, er worden dus in de zomer veel wedstrijden op gras etc gereden en dat hebben wij idd niet.
Een D-wedstrijd kan en mag trouwens ook in een buitenbak, kijk maar naar Lisse

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:37

Ik heb toevallig onlangs overleg gehad met de organisatie van de wedstrijden in Saasveld. Zij wilden graag nog een wedstrijd organiseren. Maar helaas.. de meeste akkommodaties met een binnenbak zaten vol. Met engelse wedstrijden dus... En als ze niet vol waren, dan waren ze gruwelijk duur, waardoor het niet uit kon. En als ze betaalbaar waren en niet vol zaten, dan mocht er niet met een hoed gestart worden, omdat de verzekering van de akkommodatie dan geen dekking leverde.

Gewoon een kleine opsomming van wat je als organiserende vereniging in deze regio tegen kunt komen.

Vera

Berichten: 12177
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:37

Ik ben bang dat dat altijd zo zal blijven voorlopig.
Engels wordt er al tientallen jaren gereden hier, western nog maar kort.
Dat geldt natuurlijk voor tal van takken binnen de paardensport.
Dus wil je western rijden dan moet je er inderdaad iets meer voor over hebben dan bij het Engels.
En persoonlijk vind ik wel dat je in correcte kleding moet starten. Dat heeft elke sport of je nu basketbalt of paardrijdt.

En met een beetje creativiteit kom je een heel eind. In de leadline klasse kregen Bente en in een compliment voor onze kleding.......die shirtjes had ik gewoon bij de Scapino gehaald voor weinig.
Bente reed met "westernlaarzen" die ze gewoon naar school draagt en ik in de uitverkoop bij een gewone schoenenwinkel heb gekocht.
D'r hoed is van plastic maar ziet er van een afstandje prachtig uit en hebben we ook voor weinig bij de Lits Ranch gehaald, etc, etc.
Je weet dat kinderen overal uitgroeien in een mum van tijd en ik ben echt niet van plan om bakken met geld uit te geven maar ik vind wel dat als je aan zoiets meedoet, je het serieus moet nemen en daar ook je best voor moet doen.