Beginnen met westernrijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Beginnen met westernrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 16:38

Ik heb nu een tijdje een leasepony,
Zijn eigenaresse wou 'm eigenlijk western inrijden maar ze kende geen kleinere personen die dat konden en zelf was ze te groot voor de pony.
Dus de pony is gewoon ingereden en zo rij ik hem nu ook, hij is nou net 4 geworden trouwens..

Mijn vraag is, wanneer kun je eraan beginnen?
Gewoon altijd toch?

Ook heeft hij 2 verzorgsters die hem ook rijden maar die blijven geloof ik dan gewoon engels rijden..
Kan dat wel?

Denk het niet he?
Want voor het westernrijden geef je toch heel andere hulpen?

Wie o wie kan mij helpen?
Alvast bedankt Lachen


SillytheKid

Berichten: 551
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:47

Veel mensen zeggen dat western en engels rijden samen goed kan, mij persoonlijk lijkt het niks voor het paard. Vooral niet met inrijden (verwarrend denk ik). Maar ik ben geen prof, dus hoop dat anderen je verder kunnen helpen. Veel succes ermee in ieder geval!! OK dan!

Lovers War Paints Mariah Lovers

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 17:53

SillytheKid schreef:
Veel mensen zeggen dat western en engels rijden samen goed kan, mij persoonlijk lijkt het niks voor het paard. Vooral niet met inrijden (verwarrend denk ik). Maar ik ben geen prof, dus hoop dat anderen je verder kunnen helpen. Veel succes ermee in ieder geval!! OK dan!


Nee daarom dat dacht ik ook al Knipoog
Toch bedankt Lachen

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:00

En toch, sommige argumenten van Anya, niet allemaal, maar toch een
aantal, hebben mij weer overgehaald om te geloven dat er weinig verschil
in de basis tussen engels rijden en westernrijden zit...

Pb Anya f, ze kan het in geuren en kleuren uitleggen Knipoog
Go Anya Tong uitsteken

♥ Rewrite the Stars ♥

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:36

ik rijd ook sinds kort western en daarnaast heb ik nog springles. moet zeggen dat de mijne makkelijk omswitst en ik denk dat als je alleen de basis bekijkt dat het toch redelijk het zelfde is.

imo moet het kunnen als je maar gewoon duidelijk bent *LOL*

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:24

Hahaha yvvv ik heb het gevonden hoor.
Ik ben dus een van die mensen die denkt dat het wel kan. Sterker nog ik ben western gaan rijden, om er daarna achter te komen dat Lanna moeiteloos door de vroeger zo moeilijke dressuurwedstrijdjes loopt (terwijl ik nu alleen nog voor de grap meedoe met dressuur).

Als de basis van dressuur en western netjes in, dan kan het volgens mij wel (en zolang je niet streeft naar meedoen in de top).

Als je in beide gevallen netjes stuurt (i.p.v. omtrekt op de binnenteugel), netjes been geeft (i.p.v. zit te kloppen) en je zithulpen netjes gebruikt dat kan het best.

Natuurlijk zijn er een paar verschillen, maar de meeste paarden zijn best in staat een paar hulpen meer te snappen. Zo stopt Lanna op zit met been erbij (dressuur) en op zit met been eraf. Ook galoppeert ze aan op het binnenbeen (buitenbeen waakt) en op het buitenbeen. Verder snapt ze aan de optoming waar ik mee aankom al wat de bedoeling is.

Wel belangrijk - helemaal in zulke situaties- is GOEDE instructie. Voor beide disciplines. En beide instructeurs moeten ook met elkaar willen overleggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers