merk voer,juist voor quarters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:34

vera schreef:
Interessante site OK dan!


en erg goed spul Cool

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:12

Leuk, een topic over voeding! Ik heb ook een probleem. Mijn paard moet 50 tot 100kg afvallen. Ze staat nu op 0,75kg brok en 's-morgens hooi. Ze staat ongeveer 3 uur per dag op een vrij schrale wei. In haar stal staat ze op stro. Ze wordt normaal gereden. Is er speciale brok / voeding die weinig energie, vet en eiwitten bevat die ik zou kunnen geven? Geen brok vind ik nl. geen prettig idee. Ze moeten toch de noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgen. Iemand een tip?

DubbelFun

Berichten: 88722
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:16

Juist door te weinig brok te geven heb je kans dat ze voedingstoffen te kort komt. De voorgeschreven hoeveelheid van de fabrikant is erop berekend dat die ook gegeven wordt. Als je wilt dat je paard afvalt kun je ook een vitaminen/mineralen supplement bij voeren. Je schijnt 'koeken' van Pavo te hebben voor paarden die puur op de wei staan en waarvan niet te kontroleren is of die wel genoeg V/M binnenkrijgen.

Verder genoeg hooi en veel beweging Haha!

_Floss_

Berichten: 375
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:20

Hoi!
Hier nog een Ursonne-fan!

Mijn paard loopt er al 3 jaar op, heeft een weerstand waar je u tegen zegt (b.v. alle paarden op stal hadden schimmel, veroorzaakt door het paard wat naast mijn paard stond, mijn paard had niets!...).
Zoals Bonnigje zegt: goed hooi naast ursonne is erg belangrijk, maar goede kuil kan ook.

Daarnaast is er nog groot een verschil tussen kuil en kuil:
Je hebt 'koeienkuil', wordt gemaakt van de eerste snede gras in het jaar, hartstikke rijk aan eiwit. Hebben de koeien nodig voor de melkproductie. Dan is er 'paardenkuil', die wordt gemaakt van de tweede en derde en zoveelste snede gras in het jaar, zit veel minder eiwit in. Een beetje paardenboer voert die laaste soort kuil, en dan is er niets aan de hand.
Maar wordt er de eerste soort kuil gevoerd, dus de eerste grassnede van het jaar, dan kan je problemen krijgen ja.

Vitamine E is, als het los wordt verkocht wordt, bijna altijd in combinatie met selenium (raar, maar het is bijna niet los te koop, kijk maar bij de Paardendrogist, allemaal combi's!), maar als je je paard daarmee een vitamine E oppepper wil geven, krijgt je paard zoveel selenium binnen dat je hem vrolijk staat te vergiftigen. iets wat weinig mensen weten... Zelfs de dierenarts bij ons wist dit niet en schreef een dodelijke hoeveelheid voor!!!! Boos!

Nog een heikel punt: De meeste brok (ik zeg niet alle!) worden samengeperst met dierlijke vetten. De ingredienten van brok moeten toch op de een of andere manier aan elkaar blijven hangen. Dierlijk vet wat een paard op deze manier binnenkrijgt, kan een paard niet verteren (het is geen omnivoor!!!) en gaat het paard onbewust dwarszitten. Dit kan zich uiten door een karakterverandering bij je paard (sjaggerijniger ofzo) maar ook door b.v. rugproblemen en mok. Iets om over na te denken. Het is moeilijk om een goede brok te vinden die niet met dierlijke vetten aan elkaar hangt, maar ze zijn er.

Dat ruwe as waar Sugarmiss het over had is niets anders dan 'gemalen brandnetel e.d.'. Ze geven op de zak aan hoeveel mineralen e.d. er in die zak zitten, maar dat zit dus allemaal in die ruwe as.

Nog even over muesli e.d. (en dan hou ik weer wijs mijn mond Schijnheilig ):
Zorg dat je je paard niet voert met gepofte mais wat daarin kan zitten. Geplette mais is goed, maar gepofte mais heeft een verhitting ondergaan (het moet toch poffen) en door die verhitting is het eiwit wat erin zit veranderd van structuur en niet meer goed voor het paard.....

Nou, er staat hierboven weer een berg stof tot nadenken.... Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:22

Francis schreef:
Wat selenium betreft... ik weet niet of een te veel aan selenium kwaad kan, maar een te kort zeer zeker wel.

Gebrek:
Infecties en spierproblemen, gevolgd door stijfheid, lusteloosheid en spierpijn. De afbraak van spiercellen heeft tot gevolg dat spierenzymes worden uitgescheiden met een verhoging van het bloedplasmagehalte van deze enzymes. Soms grijpt er zelfs excretie van het spiermyoglobine in de urine plaats. Ook voortplantingsstoornissen zoals uterusinfectie, vroege embryoafsterving, abortus, ... worden toegeschreven aan een Se-tekort.
Te veel:
Wordt veroorzaakt door o.a planten: blindheid, ongecoördineerde handelingen, bloedneus, gezwollen oogleden, buikpijn, ademhalingsproblemen.
Lagere gehaltes veroorzaken: gewichtsverlies, anemie, ruwe huid, verlies van manen en ringvorming op de hoeven.

@ Rina; Voor zover mijn bekend is, is het geven van gemaaid gras niet goed voor paarden. Het kan slokdarmverstoppingen veroorzaken en wordt slecht verteerd met alle gevolgen van dien. Of lees ik het verkeerd dat je dit aan je paarden voert Verward

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:54

Ydnic schreef:
Vitamine E is, als het los wordt verkocht wordt, bijna altijd in combinatie met selenium (raar, maar het is bijna niet los te koop, kijk maar bij de Paardendrogist, allemaal combi's!),

Op zich niet zo heel raar. Als je vitamine E voert, moet je ook selenium voeren. Zonder selenium wordt de vitamine E nl. niet door het lichaam opgenomen.

Ik voerde mijn drachtige merrie vitamine e + selenium toen iemand mij wees op de gevaren van een seleniumvergiftiging (ook voor de ongeboren vrucht). Ik heb me d'r toen flink in ingelezen, en toen bleek dat de hoeveelheid selenium die een vergiftiging veroorzaakt dusdanig hoog is, dat het met normale voeders en supplementen bijna onmogelijk is je paard er teveel van te geven. De preciese aantallen grammen ben ik even kwijt, maar als ik de hoeveelheid selenium in brok (5 kg per dag -> drachtige merrie!) optelde en het met supplementen aan moest vullen tot de vergiftigende hoeveelheid, dan zou ik bijna een hele pot vitamine E met selenium poeder bij moeten voeren. Ik voerde trouwe ns dat spul van Aintree, dat ook nog een een vrij hoog concentraat van vit E en selenium heeft.

Dit even ter aanvulling Knipoog

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:58

Ydnic"]
Nog even over muesli e.d. (en dan hou ik weer wijs mijn mond Schijnheilig ):
Zorg dat je je paard niet voert met gepofte mais wat daarin kan zitten. Geplette mais is goed, maar gepofte mais heeft een verhitting ondergaan (het moet toch poffen) en door die verhitting is het eiwit wat erin zit veranderd van structuur en niet meer goed voor het paard.....
[/quote]
Wat doet 't dan met een paard? Gewoon nieuwsgierig ... !

[quote="Ydnic schreef:
Nou, er staat hierboven weer een berg stof tot nadenken.... Haha!

OK dan! . Is altijd welkom!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:27

Ydnic; jij verwoord precies wat ik bedoel!

dus AMEN !

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:51

vera schreef:
@ Rina; Voor zover mijn bekend is, is het geven van gemaaid gras niet goed voor paarden. Het kan slokdarmverstoppingen veroorzaken en wordt slecht verteerd met alle gevolgen van dien. Of lees ik het verkeerd dat je dit aan je paarden voert Verward


nee je leest niet verkeerd dat ik dat idd voer, maar het gras wat ik voer is langstengelig en word gemaaid met een zeis of bosmaaier. waardoor het gras niet versnippert word zoals bij een grasmaaier. want dat is wat jij bedoelt daar kunnen ze idd koliek enz van krijgen.
mijn gras is dus eigenlijk ongedroogt hooi Haha!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:26

Ik voer momenteel gras.............super spul, mijn merrie een veulen doen het er super op!! Niets geen kruidenmix, dood-ordinair Veluws Turbogras!!! Jammie!!! Als ze weer de stal opzoeken, stap ik weer over op Marstall E zonder haver en goed kuilgras van Veluws Turbogras van Eigen Bodem, Lachen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38775
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:31

FlyingHigh OK dan! OK dan! OK dan! Lig hier helemaal in een deuk!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:44

FlyingHigh schreef:
Ik voer momenteel gras.............super spul, mijn merrie een veulen doen het er super op!! Niets geen kruidenmix, dood-ordinair Veluws Turbogras!!! Jammie!!! Als ze weer de stal opzoeken, stap ik weer over op Marstall E zonder haver en goed kuilgras van Veluws Turbogras van Eigen Bodem, Lachen.
UIteraard sta ik hier volledig achter!
Niks bter dan een veldje turbo gras Haha!

Die van mij staan sinds april op enkel gras en soms een beetje ursonne, nu steeds wat vaker omdat het tegen het najaar loopt.
Maar verder heel de zomer alleen gras!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:51

Jolande, je zou de mueslie zonder haver van havens kunnen voeren, of van Marstall de B, die is speciaal voor paarden die op de wei staan. Equisanum heeft ook een paar 'magere' voertjes. Mijn voorkeur zou naar Equisanum of Marstall gaan, omdat Havens in de muesli's BHT als antioxidant gebuikt. Voor mij destijds een van de redenen dat ik van Havens af gestapt ben.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:57

Francis schreef:
Citaat:
Mijn voorkeur zou naar Equisanum of Marstall gaan, omdat Havens in de muesli's BHT als antioxidant gebuikt. Voor mij destijds een van de redenen dat ik van Havens af gestapt ben.
Wat is daar dan niet goed aan? Zit dat alleen in de muesli's of ook in de granenmixen?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:01

BHT en BHA zijn kankerverwekkend. Ze zitten in heel veel diervoerders!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:12

FlyingHigh schreef:
Ik voer momenteel gras.............super spul, mijn merrie een veulen doen het er super op!! Niets geen kruidenmix, dood-ordinair Veluws Turbogras!!! Jammie!!! Als ze weer de stal opzoeken, stap ik weer over op Marstall E zonder haver en goed kuilgras van Veluws Turbogras van Eigen Bodem, Lachen.


En, eh, waar koop je dat? Als je de winkel niet mag noemen, dan per pb?? Van dat spul wil ik ook wel Knipoog Haha! !

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:59

jeddah schreef:
En, eh, waar koop je dat? Als je de winkel niet mag noemen, dan per pb?? Van dat spul wil ik ook wel Knipoog Haha! !


Ik heb het speciaal laten ontwikkelen.........man, ik ben compleet blut maar mijn paarden erg happy!!!! Cool !! Ik pb voor meer info.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:16

Francis schreef:
Jolande, je zou de mueslie zonder haver van havens kunnen voeren, of van Marstall de B, die is speciaal voor paarden die op de wei staan. Equisanum heeft ook een paar 'magere' voertjes. Mijn voorkeur zou naar Equisanum of Marstall gaan, omdat Havens in de muesli's BHT als antioxidant gebuikt. Voor mij destijds een van de redenen dat ik van Havens af gestapt ben.

Thanx! Ik zal eens op het net kijken wat Equisanum en Marstall voor brokken hebben!

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:46

Ik voerde altijd Marstall, was ook heel tevreden, maar hier in ieder geval, is de prijs enorm gestegen, december afgelopen jaar betaalde ik 10,50 euro in januari weer besteld nu 13,75 en daarna in maart 16,95
Ik wil best goed voer en ook wat meer betalen maar deze prijsverhoging vind ik echt teveel.
Ben dus overgegaan op equiral stud en hipppostar

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:47

welk type voer was dat dan Emmy?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 23:23

??? 16,95... Ik weet niet of er veel prijsverschil in de verschillende types zit, maar anders zou ik toch es op zoek naar een andere leverancier.
Ik betaal voor de Marstall-E €12,95 en als ik dat omreken naar de prijs per kilo is het nog goedkoper dan de Equisanum ook, want bij de Marstall zit er 25kg in een zak tegenover 20kg bij de Equisanum en daar betaalde ik €10,95 voor, bij dezelfde leverancier.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:05

vera schreef:
Ik voerde Equisanum western. Voor de waardeverschillen moet je maar even op de resp. websites kijken.
een zak hippostar reformmuesli kost ongeveer 10 euro. Voor een zak equisanum was ik 17, 20 euro kwijt. Scheelt nogal.


Equisanum (Equi Arab) was in guldens 22,nogwat. Kan me niet voorstellen dat het nu 20 euro is. Dan zou het de duurste muesli op de markt zijn Verward

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:21

Francis schreef:
Mijn voorkeur zou naar Equisanum of Marstall gaan, omdat Havens in de muesli's BHT als antioxidant gebuikt. Voor mij destijds een van de redenen dat ik van Havens af gestapt ben.


Misschien een stomme vraag, maar wat is BHT?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:22

17,20...t wordt steeds duurder! Blijkbaar zijn er handelaren die wel erg snel rijk willen worden.
Ik heb de Arab gevoerd, de Endurance en de Olympic gevoerd en die waren allemaal even duur, nu na een lichte prijsverhoging dus €10,95
Ik kreeg mijn Equisanum thuis geleverd door dezelfde handelaar (J. Wensink uit Hall) die nu ook m'n Marstall aflevert. Voor 100 kg. (da's 5 zakken equisanum of 4 zakken Marstall) komt 'ie aan huis en dat heb je zelfs met 1 paard snel genoeg op. Ik gooi het in twee hoge voertonnen zodat ik geen zakken heb liggen waar de muizen bij kunnen en dat gaat heel prima.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:22

vera schreef:
BHT en BHA zijn kankerverwekkend. Ze zitten in heel veel diervoerders!!


Maar waar staan de afkortingen dan voor?