waar Zit die Rem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 22:35

vor de duidelijkheid:

TINKYgipsy schreef:

Halthouden is simpelweg whoo roepen, naar achter zitten, enn been van de buik af.

Daar staat dus niet bij ALLEEN DE STEM

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 23:12

Wat ik bedoel is dat jij hoofdzakelijk je stem gebruikt en dat MOET hooffdzaklijk je zit worden!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 01:42

TINKYgipsy"]
Western is hoofdzakelijk de STEM hoor.
[/quote]

Okidoki, miss know-it-all, als jij het zegt Cool

[quote]
Als hij niet op whoo (stop), klik klik met de tong (draf), of een kusgevend geluid (galop) reageert, dan zet je het paard achterwaarts als straf.
[/quote]

Houd er dan wel rekening mee dat wanneer je in een reining of pleasureproef (of wat dan ook) je paard achterwaarts moet laten gaan, dat je paard dan denkt dat hij gestraft wordt. Naar mijn idee zet je een paard na een stop achterwaarts om de achterhand te activeren, maargoed, wie ben ik? Tong uitsteken

[quote]
Teugels gebruik ik voor het sturen en achterwaarts. Nee, voor de rest heb je ze niet nodig.
[/quote]

Dan wil ik weleens zien wat je doet wanneer je tinkertje een keertje niet luistert als je whooooooo roept Knipoog

[quote]
Als hij tegen de fence aanbeukt is dat zijn eigen schuld, ik denk dat paarden echt wel stoppen als ze dat echt moeten hoor.
[/quote]

En dat allemaal zonder teugels! Haha!

[quote="laukjefreak schreef:
en de mensen die aan freestyle doen dan?? die hebben geen hoofdstel?? en die kunnen ook stoppen (zonder ergens tegen aan te stuuren zoals b.v. een boom)


Je hebt helemaal gelijk, een touwhalster stelt immers niets voor Schijnheilig

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:14

xono en die mensen die freestylen zonder hoofdstel en zadel bedoel ik dan! Tong uitsteken

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:33

Yessy schreef:
Als je paard ertussenuitgaat, los ik het op de niet aardige manier op, en volgens mij is die voor western en engels precies gelijk, achterover zitten, hard trekken en hopen dat ze stoppen


Denk niet dat dat helpt hoor als je paard het bit echt vast heeft helpt trekken niet want dan stoppen ze echt niet hoor Laat staan dat ze merken dat je dan eraan trekt! Tong uitsteken Beste: voorkom dat je paard het bit vast pakt....doe je handen afentoe naar voren zodat hij het weer los heeft zodat als ie aan de kletter gaat je hem aan 1 teugel om kan trekken

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 07:37

TINKYgipsy schreef:
vor de duidelijkheid:

TINKYgipsy schreef:

Halthouden is simpelweg whoo roepen, naar achter zitten, en been van de buik af.



Benen van de buik af Verward Wil ik wel eens zien hoe jij dan op je paard zit...ook met halthouden moet je je benen eraan (zowiezo aangelegd) houden anders word je paard een pudding (Valt uit elkaar) *LOL*

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:43

Lisjuh87 schreef:
Denk niet dat dat helpt hoor als je paard het bit echt vast heeft helpt trekken niet want dan stoppen ze echt niet hoor Laat staan dat ze merken dat je dan eraan trekt! Tong uitsteken Beste: voorkom dat je paard het bit vast pakt....doe je handen afentoe naar voren zodat hij het weer los heeft zodat als ie aan de kletter gaat je hem aan 1 teugel om kan trekken

Helemaal mee ens OK dan! , ik heb zo vaak mensen bij ons in de bak zien rondracen, acherover hangend in het zadel en aan de teugels trekkend. Worden ze IMO alleen maar nijdig van: bit tussen de tanden en rennen maar!

Nog even mijn 2 centen over het debat stem, teugels en benen/zit. Bij een goed getraind westernpaard moet je alles met je benen/zit kunnen doen. Incusief stoppen, bochten, achterwaarts, zijwaarts (zelfs verzamelen), noem maar op. Met de teugels kun je wat corrigeren (met name bij een groen paard), met je stem kun je het voor het paard wat duidelijker maken. Basis is (in ieder geval bij ons) altijd je zit en je benen (hoewel ik ook wel heb gehoord van westernpaarden die puur op de - losse - teugel wendingen rijden).

Met name engels-getrainde ruiters hebben nogal eens de neiging om teveel met de teugel te willen doen. Daarom moeten wij in de les regelmatig de teugels in een knoop doen en met losse handen rijden, en soms ook zonder beugels: dan blijkt wel of je western kunt rijden Haha! .

En uit eigen ervaring bij ons op de manege: als je goed engels kunt rijden betekent dat ABSOLUUT NIET dat je ook op een western paard uit de voeten kunt (andersom ook niet helemaal, maar is misschien iets makkelijker, IMO). Ik heb zelf maar een half jaartje "engels" gereden, maar de lui die dat jarenlang hebben gedaan klagen dat ze weer "helemaal opnieuw moesten leren lopen" ... your mileage may vary ...

Mijn advies aan de topicstarter (en het is al een paar keer gezegd): neem een paar westernlessen (desnoods op een goed getraind manegepaard) zodat je zelf weet dat je de goede hulpen geeft. Als ie dan nog niet luistert mag je "corrigerend optreden". Succes!

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 15:10

Quote:
Okidoki, miss know-it-all, als jij het zegt
-er staat hoofdzakelijk LEZEN

Quote:
Houd er dan wel rekening mee dat wanneer je in een reining of pleasureproef (of wat dan ook) je paard achterwaarts moet laten gaan, dat je paard dan denkt dat hij gestraft wordt. Naar mijn idee zet je een paard na een stop achterwaarts om de achterhand te activeren, maargoed, wie ben ik?

-Ik rij geen proeven

Quote:
Dan wil ik weleens zien wat je doet wanneer je tinkertje een keertje niet luistert als je whooooooo roept.

-dan zet ik der in een volte en laat ik haar op de plaats waar ze niet stopte, ahterwaarts gaan.

Quote:
En dat allemaal zonder teugels!

-ja inderdaad, zonder teugels, eigenlijk hoor je die helemaal niet nodig te hebben.


Als je het zelf zo goed weet wie is hier dan miss-know-it -all? bitch

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:22

Language, language! Beetje rustig aan allemaal!

Waar je voor uit moet kijken is dat het paard achteruitgaan niet met straf associeert. Want je wilt ook wel eens gewoon achteruitgaan (om het hek open te maken bijv.). Wat me wel goed lijkt is, als het paard niet stopt, achteruit tot de plek waar je wilde stoppen. Zelfde geldt als ie op de voorhand stopt: achterwaarts om te leren dat ie zijn kont beter moet gebruiken. Maar beter niet steeds achterwaarts als ie iets "stouts" doet.

Overigens las ik in een westernboek de tip om daar een snelle voorhandswending voor te gebruiken: hebben de paarden meestal een hekel aan, en gebruik je in de praktijk en in wedstrijden weinig ... Helpt in de praktijk ook vaak om een te heet paard wat kalmer te krijgen.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:27

TINKYgipsy schreef:
Als je het zelf zo goed weet wie is hier dan miss-know-it -all? bitch


Nou je kunt veel zeggen over Xono maar een BITCH Verward Haha!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:36

TINKYgipsy"]
Quote:

er staat hoofdzakelijk LEZEN
[/quote]
Misschien voor je alleen maar hoofdzakelijk luisteren
[quote="TINKYgipsy"]

-dan zet ik der in een volte en laat ik haar op de plaats waar ze niet stopte, ahterwaarts gaan.
[/quote]
Dus dan stap je af en dan zeg je "Hier moest je stoppen" Verward

[quote="TINKYgipsy"]
inderdaad, zonder teugels, eigenlijk hoor je die helemaal niet nodig te hebben.
[/quote]
Waarom heb JIJ ze er dan nog aan? Misschien een beetje een foute instelling van het western rijden gekregen? Verward


[quote="TINKYgipsy schreef:
Als je het zelf zo goed weet wie is hier dan miss-know-it -all? bitch

Arme Xono Wordt zomaar bitch genoemd! En als je het tegen mij hebt....
Who cares?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:38

Jesus waar hebben we het over Boos! Het gaat maar over een tinker hoor Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:40

Oja Haha! TINKYgipsy **foei** Cool

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:44

Blaze schreef:
Jesus waar hebben we het over Boos! Het gaat maar over een tinker hoor Cool

Bloos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:09

TINKYgipsy schreef:
Quote:
Houd er dan wel rekening mee dat wanneer je in een reining of pleasureproef (of wat dan ook) je paard achterwaarts moet laten gaan, dat je paard dan denkt dat hij gestraft wordt. Naar mijn idee zet je een paard na een stop achterwaarts om de achterhand te activeren, maargoed, wie ben ik?


-Ik rij geen proeven


Dus daarom mag je het doen zoals het eigenlijk niet moet?

Besef je wel dat je op die manier die super ingereden western-tinker met het aangemeten zadel naar de knoppen helpt? Omgaan met paarden is konsekwent zijn, en niet gaan mopperen als het paard niet reageerd.
En als je na twee dagen denkt het licht te hebben gezien, dan zou ik je wel eens te paard willen zien.

En ook een freestyle paard naar het rijden zonder teugels toewerken vraagt een heleboel tijd en oefening. Net als je naar de stop op een westernzadel met alleen je gewicht en stem toe moet werken.

Oh, en nog iets: de stem is een hulpmiddel bij het beleren van een westernpaard. Bij een wedstrijd mag je je stem nieteens gebruiken...

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 16:19

Cassidy schreef:
Dus daarom mag je het doen zoals het eigenlijk niet moet?

konsekwent zijn


Het is consequent

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 16:19

Blaze schreef:
Jesus waar hebben we het over Boos! Het gaat maar over een tinker hoor Cool


Hou je smoel

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:24

Haha, je lijkt wel een Jack Russel Tinkygipsy, je bent zo makkelijk de kast op te jagen Haha! Blaze zijn vriendin heeft ook een tinker, dus hij bedoelde het heus niet serieus (nja, hoop ik voor Sandra dan Tong uitsteken). Om als je er niet uitkomt, mensen te gaan verbeteren in hun spelling is gewoon om het onderwerp heendraaien.

Jij startte dit topic, jij vroeg om advies, dat advies krijg je en als het je niet aanstaat is dat jammer voor je. Ik vind dit erg kinderachtig gedrag. Overigens ben ik een mr know it all Tong uitsteken

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:34

XoNo schreef:
Haha, je lijkt wel een Jack Russel Tinkygipsy, je bent zo makkelijk de kast op te jagen Haha! Blaze zijn vriendin heeft ook een tinker, dus hij bedoelde het heus niet serieus (nja, hoop ik voor Sandra dan Tong uitsteken). Om als je er niet uitkomt, mensen te gaan verbeteren in hun spelling is gewoon om het onderwerp heendraaien.

Jij startte dit topic, jij vroeg om advies, dat advies krijg je en als het je niet aanstaat is dat jammer voor je. Ik vind dit erg kinderachtig gedrag. Overigens ben ik een mr know it all Tong uitsteken

AMEN

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:00

Jack russels zijn wel lief.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:21

TINKYgipsy schreef:
Hou je smoel


Is verstandiger dat jij dat doet.OK dan! Haha! Cool
En inderdaad WIJ hebben ook een tinker MET rem Cool
(of misschien moet ik zeggen dat wij weten wat we doen Knipoog Cool )

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:26

Zoek het ff uit Blaze haha Clown

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:27

Tjeemig, weer zo'n gezellig topic.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:27

Oh ik dacht dat jij bezig was om het een en ander uit te zoeken Cool

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:34

lekker lekker wat een topic . wat is het toch moeilijk om iets uit te leggen.
gewoon goed les nemen,onthouden wat je geleerd wordt,grote mond houden als grote mensen aan het woord zijn,aannemen van iemand die het ook wel weet,en herhaling herhaling lessen lessen lessen

mooie topics fijne topics o wat geniet ik weer,(vrij naar snuf en snuitje)