waar Zit die Rem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:15

Als je paard ertussenuitgaat, los ik het op de niet aardige manier op, en volgens mij is die voor western en engels precies gelijk, achterover zitten, hard trekken en hopen dat ze stoppen, dat ze vervolgens 10 min pijn in dr mond heeft kan me heel weinig schelen, als die aandacht maar weer bij mij komt... lig je ineens onder een auto ofzo...

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:24

Misschien een vooroordeel (laat me daar verder niet over uit...) maar veel mensen vinden het bij een Tinker passen er een westernzadel op te gooien. En als ie dan loopt met dat zadel, is ie western bereden. Tja, dan is het natuurlijk de vraag of het echt zo is.
Mij doet het vaak denken aan 'inrijden met een westernzadel; lekker makkelijk; kan je je vasthouden!' Nou, lekker makkelijk dus; bok = buikpijn
Verder weet ik niet wat je dan aan die rem moet doen, maar noodrem helpt bijna altijd...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:48

XoNo schreef:
Als je aan de teugels gaat hangen, stopt elk paard, Engels of westerngereden Tong uitsteken


OK dan!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:26

XoNo schreef:
Hulpen, hulpen...iemand die Engels kan rijden, kan toch ook wel rondkomen met een westerngereden paard? Zo veel verschilt het allemaal ook weer niet hoor Haha! Als je aan de teugels gaat hangen, stopt elk paard, Engels of westerngereden Tong uitsteken
Is niet helemaal waar! Schijnheilig
Bij engels galopeer je b.v. op de linkerkant met je binnenbeen aan, bij western doe je zo veel mogelijk met je buitenbeen.
Als je engels gereden hebt (ik spreek uit eigen ervaring) moet je een hele boel afleren, als je over zou stappen op western.
Trouwens over dat van aan de teugels hangen ik weet niet hoe jij hebt leren stoppen, maar ik moet dat puur op mijn zit doen, teugels mogen wij alleen maar als een extra hulp middel zien, die je bij het stuuren op en van cirkels en dergelijke een beetje nodig hebt, want als we b.v. een sliding stop moeten maken moeten we diep gaan zitten beenen naar voren en dan ho zeggen, als het paard echt niet reageert mogen we de teugels pas gebruiken om het paard achter uit te zetten.
En hangen vind ik wat anders dan de manier die cassidy beschrijft,
maar dat is mijn mening Verward

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 23:27

Dat is niet helemaal waar. Bij western gaat het vooral met de stem (whoo is stoppen, klik klik met de tong is draf) Met je been doe je heel weinig en ook de teugels hangen los.

Ik heb vandaag wat geoefend tijdens het rijden, en ja alleen met mijn vriendin (als de eigenaar er is dan kan je niks met gyps beginnen hoor!)

En dat ging echt heel goed!! We weten nu ook hoe we haar aan moeten pakken!

Stopt ze niet meteen na het commanda WooH, dan zet je haar terug op de plaats waar ze moest stoppen (achterwaarts) en dan doe je het nog een keer over. Net zo lang tot ze het doet. (Dit is dus een straf)

Gelukkig weet ik alweer wat meer. (western lessen kan ik niet nemen, we staan op een dressuur stal en westernstal is een stuk verder weg)
thnxx Haha!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:28

jaaaaaa OK dan! *LOL* zow heb ik het ook geleerd!

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 23:29

Buster schreef:
Misschien een vooroordeel (laat me daar verder niet over uit...) maar veel mensen vinden het bij een Tinker passen er een westernzadel op te gooien. En als ie dan loopt met dat zadel, is ie western bereden. Tja, dan is het natuurlijk de vraag of het echt zo is.
Mij doet het vaak denken aan 'inrijden met een westernzadel; lekker makkelijk; kan je je vasthouden!' Nou, lekker makkelijk dus; bok = buikpijn
Verder weet ik niet wat je dan aan die rem moet doen, maar noodrem helpt bijna altijd...
Gyps rijd al 5 jaar western, en heeft een aangemeten zadel van 3000 euro, dus denk niet dat wat jij beweerd in dit geval klopt hoor Haha!:D

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:29

en bij de galop hebben wij een kus gel

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 23:30

laukjefreak schreef:
jaaaaaa OK dan! *LOL* zow heb ik het ook geleerd!
:D haha Hyper!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:40

TINKYgipsy, je kunt westernlessen nemen en gewoon op manegepaarden rijden. Die zijn doorgaans goed opgeleid en weten exact wat ze moeten doen. Je zult toch zelf wel naar die stal toe kunnen fietsen? Ligt vlak bij Krommenie hoor!

En ook in de westernsport zijn er verschillende manieren van lesgeven, net als bij de dressuur. En laat ik je vertellen dat western beslist niet hoofdzakelijk met stem en met gewicht gaat. Dat is misschien het uiteindelijke doel waar je naar streeft. Maar het werken naar die finesse gaat eerst gepaard met stem of gewichtshulp + aan de teugels zitten, en later kun je de teugelhulpen tot een minimum beperken. Je kunt wel bij het eind beginnen maar als die Tinker niet thuis geeft...Lips are sealed

Trouwens, prijs van het zadel, en of het maatwerk is of niet, zegt nog helemaal niets over het kunnen van het paard. Hoogstens wat over de portemonnee van de eigenaar...Lips are sealed

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 23:52

Wat ik hierop uitmaak is dat jij ervan uitgaat dat een tinker die 5 jaar western rijd (daarvoor geen dressuur), verschillende western prijzen heeft gewonnen o.a voor trail, een aangepast zadel heeft, niet western kan rijden?

Uit jouw leuke reacties maak ik altijd negatieve dingen uit. misschien is dat meerdere mensen wel opgevallen (Zo te zien wel Lips are sealed )

Ja, het gaat erom dat IK western moet leren, en daarom vroeg ik wat hulp, geen kritiek, anders had ik dit topic zeker met een andere titel gestart!

Van dat zadel, daarmee bedoel ik: iemand gaat niet voor de gein een zadel kopen van zo duur om "je makkelijk vast te houden" en om de lekkere zit.

(Heerlijke zit )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:04

Als jij western moet leren en het niet op dit Tinker lukt, dan zou ik het op een ander paardje proberen. Want blijkbaar is de Tinker dan toch niet zo sensibel dat hij het zomaar klakkeloos van je accepteerd.
Wat betreft de prijzen in de trail: ligt aan de rest van de competitie van de wedstrijden die ermee gereden zijn.
Tijd van western rijden wil ook nog niets zeggen.
En nogmaals, aangepast zadel zegt wat over de ruiter, niet over het paard.
Mag je me negatief vinden, ( ik zie het zelf als realistisch) , maar zo is het wel...Lips are sealed

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 00:11

Ooohh laat maar cass, ik ga niet met jou in discussie

Lips are sealed *zwijgt" Lips are sealed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:14

TINKYgipsy schreef:
Ja, het gaat erom dat IK western moet leren, en daarom vroeg ik wat hulp, geen kritiek, anders had ik dit topic zeker met een andere titel gestart!


Die hulp heb je van mij gehad: het advies om les te nemen op een paard dat goed luistert naar een beginnend ruiter. Dat dit niet het advies is dat je wilde horen kan ik niet helpen.

En als je er verder niet over in discussie wilt gaan, zal het wel erg rustig worden in dit topic.

Mocht je je nog bedenken en wel het telefoonnummer van de westernstal willen hebben, ik sta altijd voor je klaar.

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:54

TINKYgipsy schreef:
Wat ik hierop uitmaak is dat jij ervan uitgaat dat een tinker die 5 jaar western rijd (daarvoor geen dressuur), verschillende western prijzen heeft gewonnen o.a voor trail, een aangepast zadel heeft, niet western kan rijden?

Uit jouw leuke reacties maak ik altijd negatieve dingen uit. misschien is dat meerdere mensen wel opgevallen (Zo te zien wel Lips are sealed )

Ja, het gaat erom dat IK western moet leren, en daarom vroeg ik wat hulp, geen kritiek, anders had ik dit topic zeker met een andere titel gestart!

Van dat zadel, daarmee bedoel ik: iemand gaat niet voor de gein een zadel kopen van zo duur om "je makkelijk vast te houden" en om de lekkere zit.

(Heerlijke zit )

Cassidy is gewoon recht voor zn raap, soms wel een beetje te bot, maar een forum is om op de discusseren en daar mag iedereen zijn/haar mening zeggen. Maar je hoort het liefst natuurlijk alleen maar positieve dingen. Dat je geweldig bezig bent en zo.
En het is inderdaad waar dat er op veel Tinkers, Haflingers, Fjorden enz. gewoon een westernzadel wordt opgegooid en dat het dan meteen westernpaarden zijn. Ahum, nou dat vind ik dus echt een giller Haha! Dat zijn vaak mensen die denken dat je op een westernpaard/zadel lekker rond kunt hobbelen met een lang teugeltje enz. Westernrijden is ook hard werken hoor!! Ik zou zeggen, ga eens les volgen in plaats van zo liggen te knoeien.
Maarja, dat is mijn
bescheiden mening[/i]

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:21

laukjefreak schreef:
is niet helemaal waar! Schijnheilig
Bij engels galopeer je b.v. op de linkerkant met je binnenbeen aan, bij western doe je zo veel mogelijk met je buitenbeen.
Als je engels gereden hebt (ik spreek uit eigen ervaring) moet je een hele boel afleren, als je over zou stappen op western.
Trouwens over dat van aan de teugels hangen ik weet niet hoe jij hebt leren stoppen, maar ik moet dat puur op mijn zit doen, teugels mogen wij alleen maar als een extra hulp middel zien, die je bij het stuuren op en van cirkels en dergelijke een beetje nodig hebt, want als we b.v. een sliding stop moeten maken moeten we diep gaan zitten beenen naar voren en dan ho zeggen, als het paard echt niet reageert mogen we de teugels pas gebruiken om het paard achter uit te zetten.
En hangen vind ik wat anders dan de manier die cassidy beschrijft,
maar dat is mijn mening Verward
Ik heb ook Engels gereden hoor Knipoog Overigens heb ik gewoon geleerd om op je buitenbeen aan te springen. Dus ook dat is niet Engels of western gebonden, maar gewoon de manier waarop je rijdt.

Tuurlijk stopt mijn paard ook puur op mijn zit, maar dat heeft hij niet zelf verzonnen, dat heb ik hem moeten leren en dat doe je dmv teugelhulpen (nja, ik dan!). Een paard weet heus wel dat ze bij druk op de teugels moeten stoppen, anders moeten ze wel op een heel aparte manier zijn ingereden.

En jij mag de teugels pas gebruiken om het paard achteruit te zetten? Dan moet je je paard toch eerst tot stilstand moeten kunnen brengen. Hoe doe jij dat als je paard niet op je zit reageert? Nog harder schreeuwen?? Nog verder je voeten naar voren (vind ik ook weer een apart iets overigens, maargoed Tong uitsteken)? Of laat je hem gewoon tegen de fence aanbeuken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:17

Net als XoNo is ook mijn basis Engels geweest. En ook ik heb geleerd om aan te springen op het buitenbeen. Doe het trouwens met de western ook zo...

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:09

Tuurlijk stopt mijn paard ook puur op mijn zit, maar dat heeft hij niet zelf verzonnen, dat heb ik hem moeten leren en dat doe je dmv teugelhulpen (nja, ik dan!). Een paard weet heus wel dat ze bij druk op de teugels moeten stoppen, anders moeten ze wel op een heel aparte manier zijn ingereden.

Of laat je hem gewoon tegen de fence aanbeuken?[/quote]

ja maar dit paard (de tinker is al 5 jaar onder het zadel western beleert dus dan zal die dit tog zeker wel weten lijkt mij.

Mijn paard stopt als ik hooo zeg Bloos en diep ga zitten!
Is al meer dan een jaar zow. Lachen als je in de reining rijdt, wat ik overigens ook doe heb ik geleerdt mijn benen naar voren te steken en tegelijke tijd ho te zeggen! op dit comandoo stopt ze uitstekend! OK dan!
er zullen ook heus wel andere manieren zijn maar zo heb ik het geleerd van sylvia. e de andere paardjs bij ons op stal luisteren hier overigens ook naar! dus eigenlijk heb ik er niet over nagedacht (blond Haha! ) dat er natuurlijk ook paarden zijn die niet allemaal zoon goede omschooling hebben gehad, of gewoon minder goed luisteren
dus sorrrrrryy als ik wat verkeerd heb gezegt ik zoek namelijk geen ruzie!

Een paard weet heus wel dat ze bij druk op de teugels moeten stoppen, anders moeten ze wel op een heel aparte manier zijn ingereden.
en de mensen die aan freestyle doen dan?? die hebben geen hoofdstel?? en die kunnen ook stoppen (zonder ergens tegen aan te stuuren zoals b.v. een boom)

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:23

TINKYgipsy schreef:
Gyps rijd al 5 jaar western, en heeft een aangemeten zadel van 3000 euro, dus denk niet dat wat jij beweerd in dit geval klopt hoor Haha!:D

Ik bedoelde ook absoluut niet dat er geen westernzadel op een Tinker kan!
Maar veel mensen vinden dat het erbij past; zo'n bonte knol met een cowboyzadel; en ik wil daarover alleen zeggen dat ik de ervaring heb dat de meeste Tinkers in de verste verte geen western zijn gereden, terwijl dat wel beweert wordt.
Verder ook geen aanval ofso, puur waarschuwing
Maar goed, in dit geval dus niet, dus ik hoop voor je dat je een goede oplossing vind!

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 21:37

XoNo schreef:

En jij mag de teugels pas gebruiken om het paard achteruit te zetten? Dan moet je je paard toch eerst tot stilstand moeten kunnen brengen. Hoe doe jij dat als je paard niet op je zit reageert? Nog harder schreeuwen?? Nog verder je voeten naar voren (vind ik ook weer een apart iets overigens, maargoed Tong uitsteken)? Of laat je hem gewoon tegen de fence aanbeuken?


Western is hoofdzakelijk de STEM hoor.
Als hij niet op whoo (stop), klik klik met de tong (draf), of een kusgevend geluid (galop) reageert, dan zet je het paard achterwaarts als straf.
Teugels gebruik ik voor het sturen en achterwaarts. Nee, voor de rest heb je ze niet nodig.

Halthouden is simpelweg whoo roepen, naar achter zitten, enn been van de buik af.

Als hij tegen de fence aanbeukt is dat zijn eigen schuld, ik denk dat paarden echt wel stoppen als ze dat echt moeten hoor. Trouwens is gypsy wel eens tegen een muur aangereden Lips are sealed

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:49

TINKYgipsy"]
Western is hoofdzakelijk de STEM hoor.
Als hij niet op whoo (stop), klik klik met de tong (draf), of een kusgevend geluid (galop) reageert, dan zet je het paard achterwaarts als straf.
[/quote]
banketstaaf als je paard doof is Lips are sealed

[quote="TINKYgipsy"]
Halthouden is simpelweg whoo roepen, naar achter zitten, enn been van de buik af.
[/quote]
Als het zo simpel is waarom vraag je het dan Verward

[quote="TINKYgipsy schreef:
Als hij tegen de fence aanbeukt is dat zijn eigen schuld, ik denk dat paarden echt wel stoppen als ze dat echt moeten hoor. Trouwens is gypsy wel eens tegen een muur aangereden Lips are sealed

Moet je eerder Whoa roepen. Of schreeuwen of Bleeerren Knipoog

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:55

TINKYgipsy schreef:
Western is hoofdzakelijk de STEM hoor.
Als hij niet op whoo (stop), klik klik met de tong (draf), of een kusgevend geluid (galop) reageert, dan zet je het paard achterwaarts als straf.
Teugels gebruik ik voor het sturen en achterwaarts. Nee, voor de rest heb je ze niet nodig.

Halthouden is simpelweg whoo roepen, naar achter zitten, enn been van de buik af.

Als hij tegen de fence aanbeukt is dat zijn eigen schuld, ik denk dat paarden echt wel stoppen als ze dat echt moeten hoor. Trouwens is gypsy wel eens tegen een muur aangereden Lips are sealed


Zoooo hee.....jij leert snel OK dan! Lips are sealed

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 22:12

Chantalleke schreef:
Moet je eerder Whoa roepen. Of schreeuwen of Bleeerren Knipoog


Op whoo reageert ze ook. (vanmiddag me vriendin gegaloppeert, roept whoo, staat gyps meteen stil, vette noodstop, ze vloog zelfs wat van het zadel)

En ja ik weet nu hoe je moet stoppen ja (bericht is 2 dagen geleden geplaatst, in die 2 dagen kan je best wat leren dat duurt geen weken hoor)

En wie heeft het hier over dove paarden Verward Kan je net zo goed zeggen: "banketstaaf als je paard maar 3 benen heeft"

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 22:32

Laat ik het zo zeggen er zijn paarden die doof zijn! Dus hoe moet je het paard aanleren met stem? Verward

Het gaat om de zit en niet om de stem ik kan met mijn paard zowel met mijn stem als met mijn zit mijn paard in alle gangen krijgen en ook achterwaarts!

Dus het is niet alleen met je stem

TINKYgipsy

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 22:34

Nee oke niet alleen met je stem! maar wel veel! En je zit is even belangrijk (ik zei nooit dat gypsy met stem aangeleerd is hoor)