[WN] Wat houdt westernrijden nou eigenlijk in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:00

Als ik jou was zou ik eerst even een keertje gaan kijken bij een les, want ik weet niet hoe je aan het idee van vliegen komt, tenzij je de spin bedoeld.

Western riding is namelijk heel relaxed, op een paar snelheids/wendbaarheidsonderdelen na (polebending, barrelrace). Je geeft eenmalige commando's, dus niet constant drijven, of constante druk/contact met de mond via de teugels, die hangen in een los bochtje en worden alleen opgepakt bij een correctie of een commando. Overgangen terug worden aangegeven door de zit, niet door de teugel. En je werkt er uiteindelijk naar toe dat je de teugels in 1 hand hebt en je paard voor de druk van de teugel tegen de hals aan de kant gaat (neckreining), dus niet "trekken" aan de kant waar je naartoe wil, maar "duwen" met de teugel aan de andere kant.
Probeer anders een keer te lessen op een paard wat al western gereden is, dan kun je het verschil pas goed merken. Maar he...je bent gewaarschuwd, als je er eenmaal mee begint dan wil je niets anders meer hoor.